Vihanneksia peliin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TomYum
  • Aloitettu Aloitettu
*Kärjistystä*
Yleensä poutaajien ruokavalio koostuu kovin yksipuolisesta valikoimasta ruoka-aineita. Kanaa (miksei kalkkunaa ole suomessa paljoa tarjolla, tarjonta on vähentynyt ?), paistijauhelihaa, tonnikalaa, rahkaa, raejuustoa...
Korkea proteiinipitoisuus nähdään tärkeänä, myöskin vähärasvaisuus. Nykyään kuitenkin ymmärretään myös rasvan merkitys. Rypsäriä siis lurautellaan ja kalaöljyjä napsitaan.
Useimmissa 'dieeteissä/ruokavalioissa' mitä näen kuvailtavan, puuttuu kuitenkin yksi elementti: ne rehut.
Vedetään neljän viljan puuro heralla aamupalaksi ja siinä se. Johan niitä kuituja tuli. Toki myös ruskeaa riisiä ja ruispastaa syödään.
Ymmärrän kyllä, että haetaan halpoja ja helppoja proteiinilähteitä. Maitotuotteistahan niitä löytyy. Ehkä joillain sitten liikaakin.
Realia syödään kun siinä on paaio kuituja. Hyvä sinällään.
Miksi vihanneksia ja juureksia ei juurikaan mainosteta ? Ajoittain ovat nääs erittäinkin halpoja..eikö sihtikeuloille rehut vaan tipu ? No, kaalikinhan on ihan yäk.
Kukkakaali-parsakaaligratiini ja hyvä pala lihaa..naminami. Keto tai ei, miten nyt tekee mokoman..kukkakaalimuusi o iha rok ketoon.
Entäs muu kala kuin tonnikala..no pakastesei toki, vaikka siitäkään ei paljoa huudella. Lohi on halpaa kuin saippua..mutta hyi jos koko kala lyödään pöytään.
Kai joku on löytänyt Lidlin pakasteet..kalafileitä halvalla. Ne kun voissa paistaa ja röykkiö hivanneksia kylkeen, niin jo vot.
Ja ei, ei se kalafile ime sitä voita itseensä paistaessa..eikä liha. Ainakaan siinä määrin,että sillä olisi merkitystä. Ketolla varsinkaan.
Itse iso Arskakin söi joskus tomaatia ja lehtisalaatia ja piffiä...namm.
Rehuilla saa paljon bulkkia safkaan ja pikkasen maustaen aika makosaa..masu täyteen ja vitaniitit summuut samaan vaivaan.
Ehkä uusavuttomuus kummittelee..monet tuoreaineksethan joutuu käsittelemään..vai eikö aika riitä ? Pakasteista tekee hetkessä.
Pakasteina löytyy nykyään vaikka mitä, eivätkä paljoa häpeä tuoreille. Varsinkaan meitin talvella, kun tuoreet maksavat enemmän kuin paistijauheliha.

Siinäpä vuodatusta kerraksi.

P

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sekavihannekset on loistavia esim paistijauhelihan kanssa. Lidlin pakastetuotteet ja myös -vihannekset ovat helvetin halpoja. Esim tavallinen pakastesekavihannessekoitus (kukkakaali, parsakaali, porkkana) on yli euron halvempi per kilo kuin muualla.

Mä aina valittelen ittelleni, et pitäis syödä vihanneksia ja hedelmiä enemmän.. Mut jotenki ne vaan vituttaa. Aina pitää kuoria ja pilkkoa ja kääntää ja vääntää. Jos joku valmiiksi laittaa vihanneksia lautaselle, ni mielelläni ne kyllä syön. Ite ei vaan tuu tehtyä. Multivitamiini aamulla ja c-vitamiinia lisäksi päivällä.. Joskus vähä kurkkua ja tomaattia leivän päällä..

Hedelmiä kyllä mieluusti ostaisin enemmänkin, mut niissä tulee hinta äkkiä vastaan - opiskelijabudjetilla näet.. Tai ehkä toiki on vaa tekosyy.. Varmaan se loppujen lopuks on niin, et ku tulee niin monta kertaa päivässä syötyä, ni haluaa tehdä sen mahdollisimman helpoksi. Appelsiinin kuoriminen on kuitenki niin helvetin raskasta.

Tomi sanoi:
Sekavihannekset on loistavia esim paistijauhelihan kanssa. Lidlin pakastetuotteet ja myös -vihannekset ovat helvetin halpoja. Esim tavallinen pakastesekavihannessekoitus (kukkakaali, parsakaali, porkkana) on yli euron halvempi per kilo kuin muualla.
Just noita mä ostin tänään 2 kiloa. Viikonloppu mahd. alhasilla hiilareilla, ni noita sitte 100 g jauhelihasatsin joukkoon. Mut tää on kyl jo ihan epänormaalia mulle.. no ehkä mä teen tosta tavan. Helppo ne on kuitenki mikrossa sulattaa ja heittää siihen pannulle sekaan.

Tonnikala riisi seokseen on todella helppo lisätä puolen kilon pussi vihanneksia tai vaikka herneitä. Itse teen usein näin aina pakastevihanneksia vaihdellen.

Ällöttää kaikki tuollaiset pakastevihannekset joissa ei ole enää makuakaan tallella. Tuoretta tulee suosittua aina kun vuodenaika sallii. Kesällä hinnatkin ovat huokeampia. Tuli muuten tuossa eilen kaupassa huomattua, että kurkut ja muut vihannekset alkavat olla jo talvihinnoissa. Ei kyllä yleensä ole tähän aikaan olleet hinnat vielä noin pinnassa...

ToughGrip sanoi:
Ällöttää kaikki tuollaiset pakastevihannekset joissa ei ole enää makuakaan tallella. Tuoretta tulee suosittua aina kun vuodenaika sallii. Kesällä hinnatkin ovat huokeampia. Tuli muuten tuossa eilen kaupassa huomattua, että kurkut ja muut vihannekset alkavat olla jo talvihinnoissa. Ei kyllä yleensä ole tähän aikaan olleet hinnat vielä noin pinnassa...
Siinäpäs tulikin jo vastauskin, miksi pakastevihannekset on hyvä juttu. Eli tuoreiden vihanneksien suolaiset hinnat keväällä, syksyllä ja talvella. Lisäksi 400 pakastevihannesgramman edestä saa mättää aika helvetillisen kokoisen salaatin, joka tulee aika kalliiksi, vaikka tekisi kuinka kesähintaisista vihanneksista. Lidlistä 1000 g pakastesekavihanneksia ~1,70 eur.

Hulkki joskus sanoi miulle, että pakastevihannesten hiilihydraattien rakenne on jotenkin pilkkoutunut tai jotain, niin tuoreet kasvikset olisivat tietenkin paremmat.
Mutta kaikista käytännöllisempiä on juuri nämä pakastevihanekset ja niitä itsekin eniten käytän, tosin vieläkin liian vähän.

Kaikki ei aina mainitse noita vihanneksia ruokavalioissaan, kun niillä ei ole juuri merkitystä kokonaiskaloreihin. Niitä vedetään sitten siihen päälle. Itse syön esim kaalia tosi paljon. Kaalikeitto yleisin perusruokani. Heivasin makaronit ja muut pastat pois dietin alussa enkä meinaa niitä enää paljoa käyttää. Olivat ne sitten miten halpoja, helppoja ja hyviä tahansa. Siis selkeenä perusmuutoksena pastan korvaus vihanneksilla sekä dietillä että kohtuullisella bulkilla. Mä yksin kertaisesti pystyn ja tykkään syödä niin paljon pastaa etten jaksa niitä sitten laihdutella kuukausikaupalla. Vihannesten käyttö on ennenkaikkea totuttelukysymys.

Vihanneksissa ja hedelmissä on hurja määrä erilaisia terveyttä ja pitkää ikää edistäviä yhdisteitä, joita ei missään multivitamiineissa ole.

itse paistan sisä/ulkofilettä melkein päivittäin ja aina kyytipojaksi pussi pari herne,maissi,paprika sekoitusta , ja vähän piffin päälle maustevoita nii on hyvää

Forssan herkkukinkkupakkaus 300g maksaa 1,67 € (~25 siivua) Pilkkoo rehujen päälle esim. 5 siivua tätä ja pari keitettyä kananmunaa perään + oliiviöljystä tehty salaatinkastike. Maistuu aina jumalaiselle, on terveellistä ja p~25g. Vedän yleensä normiruuan lisukkeena. Jotenkin tuo proteiini tuntuu "ilmaiselta" koska eihän salaatti oo ruokaa/vie vatsassa tilaa :)

J.EdgarHoover sanoi:
Kaikki ei aina mainitse noita vihanneksia ruokavalioissaan, kun niillä ei ole juuri merkitystä kokonaiskaloreihin.

Näin se on, ainakin omalla kohallakin. Lisäksi noiden syöntimäärät vaihtelee todella paljon. Kesällä kun tuoreet rehut oli halpoja ja olin low-carbilla, vedin riisin sijasta aina salaatit esim. kanan kanssa. Taas talvella tulee käytettyä rehuja vähemmän. Töissä esim. on aina salaatti ja sitä tulee otettua paljon, mutta eipä tuota tule missään yhteydessä maininneeksi, jos siitä ei nimenomaan erikseen ole puhetta.

valio sanoi:
itse paistan sisä/ulkofilettä melkein päivittäin ja aina kyytipojaksi pussi pari herne,maissi,paprika sekoitusta , ja vähän piffin päälle maustevoita nii on hyvää
Heh miten moni 15-18-vuotias pakkislainen syö päivittäin sisä- ja/tai ulkofilettä. No, vanhempien jääkaapista on kiva ammentaa, kyllä mullekin kelpaisi. :D

Tomi sanoi:
Heh miten moni 15-18-vuotias pakkislainen syö päivittäin sisä- ja/tai ulkofilettä. No, vanhempien jääkaapista on kiva ammentaa, kyllä mullekin kelpaisi. :D

vain laatu kelpaa meijän pojalle :love: ;) (vitsi,vitsinä)
jos yksin asuisin niin vaihtuisi tuo piffi jauhenlihaa :itku: :lol2:

tää poika ei enää pitkään aikaa koske tonnikalaa´n, hyvin harvoin leivänpäällä.
kurkkua myöten täynä tunaa

valio sanoi:
tää poika ei enää pitkään aikaa koske tonnikalaa´n, hyvin harvoin leivänpäällä.
kurkkua myöten täynä tunaa

Hyvin menee, jos vaihtoehtona on se tai pelkkä ylähuuli. :D

(toivottavasti siperia opettaa kaikkia äitin kultapoikia :evil: )

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom