Vihannekset ja hedelmät, kuinka paljon?

Kuinka paljon pitäisi syödä vihanneksia ja hedelmiä, jos urheilee? Ja jos ei käytä mitään vitamiinivalmisteita. Itse juon pari desilitraa viinimarjamehua tai appelsiinimehua. Sitten koulussa täytän neljäosan lautasesta salaatilla.
Ainakin mainoksissa puhutaan että puoli kiloa päivässä. Eikö tuon saamiseksi pitäisi syödä pari banaania, kokonainen kurkku ja yli puolet lautasesta salaattia.
Onhan tämä vähän omituinen kysymys... mutta jos joku osaisi edes hieman auttaa? Kiitos! :)

!Tuomas! sanoi:
Kuinka paljon pitäisi syödä vihanneksia ja hedelmiä, jos urheilee? Ja jos ei käytä mitään vitamiinivalmisteita. Itse juon pari desilitraa viinimarjamehua tai appelsiinimehua. Sitten koulussa täytän neljäosan lautasesta salaatilla.
Ainakin mainoksissa puhutaan että puoli kiloa päivässä. Eikö tuon saamiseksi pitäisi syödä pari banaania, kokonainen kurkku ja yli puolet lautasesta salaattia.
Onhan tämä vähän omituinen kysymys... mutta jos joku osaisi edes hieman auttaa? Kiitos! :)

Puoli kiloa vihanneksia päivässä on sopiva määrä(huom. banaani on hedelmä ;) ). Itse pyrin syömään tuon puoli kiloa vihanneksia per päivä. Hedelmiä syön sen verran että treenin jälkeen aina yks banaani ja sit vielä toinen banaani ja appelsiini tai omena johonkin toiseen aikaan... Hyvin oon ainakin tähän asti pärjänny :)

Pakkohan niitä ei ole syödä ollenkaan. Ite tulee joka safkalla jotain vihreetä tungettua naamaan.

Juu, kyllä tiedän että banaani on hedelmä, minulla tuli ajatuskatkos. Se oli siis vihanneksia puoli kiloa päivässä eikä siis hedelmiä ja vihanneksia. :)

Eikö C-vitamiinin saanti paranna myös palautumista ja lisää vastutuskykyä?

Itse otan aamuisin ja iltaisin monivitamiinia ja monimineraalia tabletin muodossa. Tuon lisäksi pääruokien yhteydessä syön salaattia (jossa on esim. salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa) n. 120-150g/ateria. Eli päivässä tulee n. 240-300g syötyä.
Itse olen huomannut niillä ainakin sen vaikutuksen, että olo on pirteämpi kuin olisi jos en niitä söisi.

Joo eihän noitten hedelmien ja vihannesten syönti ole välttämätöntä treenauksen takia. Kuitenkin hedelmät ja vihannekset edistävät yleistä terveyttä ja hyvinvointia. Että kyllä sitä porkkanaa kannattaa popsia :thumbs: !

Originally Posted by !Tuomas!
Eikö C-vitamiinin saanti paranna myös palautumista ja lisää vastutuskykyä?
Juu kyllähän se tuollaista saa aikaan. Itsellä tulee vedettyä 2 multivitaa päiväs + 500mg C-vitamiinia. Vihanneksia ja sen sellaisia tulee syötyä lähinnä vain päivällisellä eikä silloinkaan tarpeeksi, pitäisi kai koittaa syödä enemmän.

Kiitos vastauksista, kyllä taas tuli hiema uutta tietoa. :) Mutta kyllä tuo puoli kiloa vihanneksia päivässä kuulostaa aika hankalalta. Kelpaavatko pakastevihannekset/wok-vihannekset? Miten tuollaisen puoli kiloa päivässä saisi kasaan?

Minä kyllä pyrin syömään mahdollisimman paljon kasviksia. Nyt dieetillä ollessani olen tehnyt niin, että syötyäni pienen aterian, olen vetänyt lisäksi vihanneksia perään kunnolla. Nälkäkin pysyy loitommalla kauemmin. Esim. Purkki tonnikalaa, pari siivua ruisleipää kinkulla ja kasviksia(pari tomaattia, pätkä kurkkua ja porkkana). Tuossa oli viimeisin ruokailuni.
Yritän työntää aina niitä rehuja mukaan aterioille. Hedelmiä ja marjoja otan kerran kaksi päivässä naamariin. Tulee ainakin niitä toimivia vitamiineja, flavonoideja ja antioksidantteja tarpeeksi. Tietenkin nautin vielä vitamiini valmisteita tukemaan ja täydentämään ruokailua, varsinkin dieetillä ja treenipäivinä.
Tunkee vain niitä rehuja naamariin, jotenkin tunnen oloni terveemmäksi ja suolistokin toimii paremmin kun olen oppinut syömään kunnolla. Ennen ymmmärtämättömänä saattoi ainoat rehut päivässä olla joku hullu kurkkusiivu leivällä.

Puoli kiloa on kyllä minullekin aika vaativa tehtävä mutta ei kai siinä mitään muuta kun salaattia aina safkan kans ja tomaattia, kurkkua sun muita leivälle. Kyllä se puoli kiloa loppujen lopuks aika helposti tulee jos tarkemmin ajattelee :D Pakastevihanneksetkin on ihan jees mutta tuoreet on aina parempia ja niissä niitä vitamiineja on enemmän säilyneenä. Myös vihannesten keittäminen karkottaa jotain vitamiineja ja hivenaineita pois puskista. Ainakin näin mulle joskus yläasteella köksän tunnilla opetettiin :)

Pitäisi syödä mutta kun en ole juuri koskaan syönyt, vihannesten maku etoo ihan oikeasti. Maistoin viime vklp tyttöystävän tekemää vihanneskeittoa ja hyvä ettei noussu takas suuhun.... :eek:

Toivon että joka-aamuinen hedelmämysli maidolla riittää.....vaikkei varmaan ritäkään..

Pyranha sanoi:
Toivon että joka-aamuinen hedelmämysli maidolla riittää.....vaikkei varmaan ritäkään..

Ei se riitä ei... vihanneksissakin on se, että niitä joutuu vähän "opetella" syömään. Sellainen 5 vuotta sitten en syönyt mitään vihanneksia tms. vapaaehtoisesti, mutta sitten kun niitä on pikkuhiljaa opetellut syömään niin niistä on oppinut jopa tykkäämään. En minäkään kyllä mitään vihanneskeittoja söisi, tuoreena ne kasvikset ovat paljon parempia.

Kaikki kasvikset ovat kyllä paremman makuisia tuoreena. Kypsentäminen tuhoaa makua ja vitamiineja. En siis koskaan kypsennä niitä, pois lukien tietenkin sipulit ja tommattikastikkeet yms. "mausteet"

Yhdyn training dayn kommenttiin syönnin opettelusta.

Hernemaissipaprika on paras vihannes. Sitä tulee heitettyä Jauheliha-Riisi komboon.
Toinen hyvä on miniporkkanat. Niitä tulee mussutettua vaikka teeveetä kattoessa.

Joka aterialla, keskimäärin ehkä 100 g, eli 600 g menee päivässä voisin veikata. Pakastevihanneksia, tuoreita sellaisenaan, hedelmiä, salaatteja...
Rehut on yksinkertaisesti parasta ruokaa ihmiselle. Mä ajattelen asian niin, että ne on "neljäs ruoka-aineryhmä": eli proteiinit, rasvat, rehut, ja sitten joskus niitä hiilareitakin, mutta kolmea ekaa joka aterialla tai se ei ole ateria.

Jokainen tottuu syömään kasviksia. Eikä ne vie pois sun maccoudesta mitään.

Tällä hetkellä menee n. kilo päivässä kaaliporkkanarusinasalaattia. Saattaa olla jotain teoreettista etua kehon happoemästasapainon kannalta.

tokkopaisto sanoi:
Tällä hetkellä menee n. kilo päivässä kaaliporkkanarusinasalaattia. Saattaa olla jotain teoreettista etua kehon happoemästasapainon kannalta.
Onhan tuolla jo hurja merkitys. Happo-emästasapainon kannalta edullisin vihannes on kurkku. :)

Back
Ylös Bottom