Videoita. Videon sisällön kuvaus pitää lisätä aina viestiin

Meta title: 💥 Videoita – ketju jossa rauta, huumori ja hullut tilanteet tallentuvat ruudulle

Meta description: Netin parhaat videot yhdessä paikassa. .

Tiilisukassa sanoi:
Samperi, hikos kämmenet ja jalkapohjat ihan märiksi, kun vaan katso tuota turvallisesti tästä tuolista.
Siellähän luki kommenteissa, että ukolta viimein lähti henki kiipeillessään. Oliko se sitten uhkarohkeuteen vain huonoon onneen perustuva en muista.

lej sanoi:
Siellähän luki kommenteissa, että ukolta viimein lähti henki kiipeillessään. Oliko se sitten uhkarohkeuteen vain huonoon onneen perustuva en muista.

Jos oikein ymmärsin, niin Dan Osmond teki mm. sellaisia temppuja, että hyppäsi turvaköydessä kiinni ollessaan alas kalliolta. Ensin hän teki Yosemitessa ennätyksen, jotain 900 jalkaa. Sitten hän yritti vielä pudota 1000 jalkaa, mutta turvanaru katkesi ja mies kuoli iskeytyessään maahan.

En tiedä, luinko oikein, koska tuo vaikuttaa liian hullulta.

Jos on yhtään kiipeilyä harrastanut, niin näkee, että tuo reitti on kokeneelle kiipeilijälle helppo. Isoja otteita, suuria halkeamia, painon saa hyvin jaloille, ei negatiivisia kulmia näkyvissä jne. Reitti oli otteissa näkyvästä mankan määrästä päätellen kiivetty usein läpi. Reitin pituutta lukuunottamatta seinä näytti sellaiselta, että hyvin moni ihminen kykenisi kiipeämään sen muutaman kuukauden aktiivisella harjoittelulla (tuosta jätettiin tietysti jokin kohta näyttämättä jonka perusteella reittaus onkin 8+ :D).
Siitä huolimatta tuo on äärimmäisen hölmöä touhua. Huiputkin tekevät virheen jossain vaiheessa, eikä niihin ole varaa ilman köyttä. Kaikki nämä hämähäkkimiehet kuolevat enemmin tai myöhemmin.

Willie sanoi:
Jos on yhtään kiipeilyä harrastanut, niin näkee, että tuo reitti on kokeneelle kiipeilijälle helppo. Isoja otteita, suuria halkeamia, painon saa hyvin jaloille, ei negatiivisia kulmia näkyvissä jne. Reitti oli otteissa näkyvästä mankan määrästä päätellen kiivetty usein läpi. Reitin pituutta lukuunottamatta seinä näytti sellaiselta, että hyvin moni ihminen kykenisi kiipeämään sen muutaman kuukauden aktiivisella harjoittelulla (tuosta jätettiin tietysti jokin kohta näyttämättä jonka perusteella reittaus onkin 8+ :D).
Siitä huolimatta tuo on äärimmäisen hölmöä touhua. Huiputkin tekevät virheen jossain vaiheessa, eikä niihin ole varaa ilman köyttä. Kaikki nämä hämähäkkimiehet kuolevat enemmin tai myöhemmin.

Oli kuinka tuttu ja helppo tahansa, niin tuossa oli ainakin yks sellainen loikka, jossa oli hetken tyhjän päällä, että jos lipeää niin sitten lipeää, oli ammattilainen tai ei. Hullua hommaa sanon minä.

edit. aluksi katoin, että toi olis kuvattu siihen malliin, ku ne vanhat pätmän ja ropin sarjat, eli kaveri menee nelinkontin pitkin tasasta maata, mutta ei. :lol2:

Willie sanoi:

Totta, mutta oletko itse kokeillut sooloa? Itse olen ja sama reitti mikä liidatessa tai yläköydellä on pala kakkua onkin ihan toinen juttu ilman varmistusta. Kokemuksesta sanoisin että jos köydellä vetää esim jotain 6+ helposti niin aika monta greidiä saa pudottaa sooloon. Ja entäs se dyno minkä hemmo veti? Mulla ainakin on paska housussa köydenkin kanssa saatikka sitten jos vetää soolona.

inflames sanoi:
Oli kuinka tuttu ja helppo tahansa, niin tuossa oli ainakin yks sellainen loikka, jossa oli hetken tyhjän päällä, että jos lipeää niin sitten lipeää, oli ammattilainen tai ei. Hullua hommaa sanon minä.

Jos katsoo tuon loikkakohdan läpi, niin ponnistus tapahtuu erittäin hyviltä jalansijoilta. Ponnistukseen ei siis joudu käyttämään käsiä, mikä vaatii huomattavasti enemmän voimaa ja nopeutta (kädet jäävät alas, minkä jälkeen ne on nopeasti saatava kurotettua otteeseen). Ote johon kädet osuvat on ihanteellinen, tarpeeksi iso ja sormet saa koukistettua sen taakse. Kaveri on kiivennyt reitin aiemminkin ja tietää millainen ote on. Onnistumisprosentti on varmasti suurempi kuin 99,99%. Samaa mieltä olen silti kanssasi, hullun hommaa tuo on.

Edit jambolle: meikäläisellä on niin paskat housussa, etten taatusti lähde mihinkään 4 metriä korkeammalle kiipeämään ilman köyttä. Olet aivan oikeassa siinä, että psyykkinen stressi ja pelko tekee helpoistakin osasuoritteista vaikeita. Videon kaveri ei ilmeisesti kärsi moisista lainkaan. Tämän kirjoittelun tarkoitus on siis vain todeta, että tuon videon tekeminen vaatii huomattavasti enemmän pöpiyttä kuin taitoa.
Edit2: Lisäksi olen itse kiipeilyssä täysin aloittelija, joka ei pahemmin edes alaköysikiipeile. Tiedän kiipeilystä vain pykälää enemmän kuin tavallinen tallaaja, joten kaikki tämä on vain suunpieksentää ilman minkäänlaista pätevyyttä :D

Willie sanoi:

Niinpä. Ja kaiken kukkuraks toi filmipätkä on mitä todennäköisimmin kuvattu osissa ja leikaten kyhätty kokoon. Vaikkakin sitten ukko olisi todellisuudessa kiivennytkin reitin tohon aikaan niin eihän se tarkoita, että kuvamatsku olis välttämättä juuri siitä suorituksesta. Sen verta paljon noita kameraspotteja ja muistaakseni nopeesti vilkastuna seinän kokonaiskuvassa ei paljoa kuvaajia näkynyt.

toi Dan Osman on kyllä yks hulluimmista ihmisistä maailmassa.toi reittihän ei mikään vaikea ole (suomalaisella asteikolla 5-)mutta erittäin pitkä 120m(guinnesin mukaan)ja tota nopeusennätystä ei tuu kukaan rikkomaan ainakaan vähään aikaan.Dan on tehnyt myös aika pitkiä köysihyppyjä yli 300m:D kallioilta Yosemitessa ja sittemmin kuoli samassa paikassa 36vuotiaana yritettyään uutta hyppyennätystä, tais olla about 350m.ja noi köydet ei ollu mitään benji köysiä vaan kiipeiöyköysiä tai sen tapasia jotka pysäyttää tippumisen aika pikaseen.googleen kun pistää Dan Osman niin voi katella lyhyitä klippejä hänen hypyistään.

pikkarainen sanoi:
googleen kun pistää Dan Osman niin voi katella lyhyitä klippejä hänen hypyistään.
En löytänyt. Voitko avittaa vähän?

Back
Ylös Bottom