Videoita. Videon sisällön kuvaus pitää lisätä aina viestiin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli tällainen vastaan ja ajattelin jakaa. Kiinalaiset maistelee Yhdysvaltalaisen kiinalaisravintolaketjun Panda Expressin sotkuja.

Ei tässä nyt oikein mitään ihmeellistä ole, mutta tähän liittyy johdanto:

Videosta huomaa miten jotkut tykkää noista ja jotkut ei ja joidenkin mielestä ne maistuu kiinalaiselta ja joidenkin mielestä ei.
Mikä sitten on oikeaa kiinalaista ruokaa? No mun kokemuksen mukaan sellaista ei olekaan ja sen takia noidenkin mielipiteet menee noin ristiin. Olen matkustellut Kiinassa ja ollut kiinalaisten kanssa tekemisissä ja oppinut, että kiinalaiset pitävät oikeana kiinalaisena ruokana suunnilleen vain sitä mikä on heidän asuinseudulleen tyypillistä ruokaa. Kiinassahan on useita erilaisia keittiöitä mitkä eroaa paljonkin toisistaan. Olin suomessa kiinalaisessa ravintolassa kahden kiinalaisen kanssa ja heidän mielestään ruoka ei ollut kiinalaista. Ravintolan pitäjä oli kyllä ehta kiinalainen ja reseptit sen mukaisia, mutta se ei tarjonnut Shanghailaisen keittiön tuotoksia, joten se oli siltä seudulta kotoisin oleville kiinalaisille vieraille vierasta sapuskaa.

Eli jos joku joskus alkaa kiukutella, että ei tämä edes maistu oikealta kiinalaiselta ruoalta, niin muistakaa tämä.

Just oli jossain facen puskaradio kanavalla hirvee valitus joltain, kun paikallisessa thai-ravintolassa ruoka ei maistu thaimaalaiselta :D

Mulle ainakin ihan sama minkämaalaiselta maistuu, kunhan ruoka on hyvää.

Se oli hassua kun on tottunut täällä kinkkiin ja sen makuun, niin sitten Hong-Kongissa safka, eli vaikka hapanimelä kana maistui ihan persereiälle. Oikea kinkki maistuu siis ihan kamalalle, meillä on täällä aivan eri kamaa kaikki.

Sushi taas luonnollisesti maistuu melko samalta, mutta esim Tokiossa helvetisti erikoisempia settejä tarjolla.

Sis muuten safkasta, dragonfruit Vietnamissa suurinpiirtein mätänee maahan, eikä maksa yhtään mitään ja täällä se arvatenkin on saatanan hintaista.

Se oli hassua kun on tottunut täällä kinkkiin ja sen makuun, niin sitten Hong-Kongissa safka, eli vaikka hapanimelä kana maistui ihan persereiälle. Oikea kinkki maistuu siis ihan kamalalle, meillä on täällä aivan eri kamaa kaikki.
Muistan opiskellessa aikanaan kun kiinalaiset kerto että täällä yksi hyvä asia on se, että kinkki on hyvää. Olkoon sitten kuinka epäautenttista.

Muistan opiskellessa aikanaan kun kiinalaiset kerto että täällä yksi hyvä asia on se, että kinkki on hyvää. Olkoon sitten kuinka epäautenttista.
Sitä mä just koitin sanoa että ei ole sellaista kuin epäautenttinen kiinalainen ruoka. Tai on varmaan jos joku säveltää ihan omiaan, mutta kyllä kiinalaisen tekemä kiinalainen ruoka on autenttista kiinalaista, mutta siinä on suuri ero onko se kantonilaista, shanghailaista vai vaikka pekingiläistä. Shanghaissa ei esimerkiksi hirveästi ole näitä kiinalaiselle keittiölle tutunomaisina pidettyjä hapanimeliä makuja. Ja hauskaa tässä on se, mitä olen kiinalaisten kanssa jutellut, että he eivät oikein tunnu edes tiedostavan miten erilaisia kiinalaiset keittiöt voi olla ja siitä tulee nämä ristiriitaisuudet kiinalaisten suustakin. Shanghailaisen mielestä aito kiinalainen ruoka on erilaista kuin pekingiläisen mielestä. Käsittääkseni suuri osa suomessa tarjottavasta kiinalaisesta sapuskasta on kantonilaista.

Edit:
Jos puhutaan ruoasta yleisesti niin sanonpa vaan että japanilainen hakkaa kaikki muut miljoona nolla. En tiedä onko Japanissa isoja alueellisia makueroja, enkä ole ikinä käynyt japanissa, mutta Kiinassa olen muutaman kerran käynyt erilaisissa japanilaisissa ja voi v...u mutta se on hyvää. Jopa sushi on hyvää, vaikka en edes tykkää kalasta.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom