video editointi softaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ny suoraan ehkä liity tähän, mutta mulla on Sonyn DCR-HC22E kamera ja tällä hetkellä koneessa ei ole mahdollisuutta ottaa kuvaa kamerasta ulos muuten kuin USB:n kautta. Ja itse en ainakaan mukana tulleella räpellyksellä ole saanut kuvaa kopioitua koneelle kuin postimerkin kokoisena suhinana. Toki USB on paljon huonompi kuin DV:n kautta otettu.

Eli varsinainen kysymys on se, että saako noilla editointi softilla myös kuvan suoraan kamerasta vai pitääkö kuva siirtää ensin jollain toisella softalla koneelle. Paremmmat liitännät ja koneen hankin, kun palaan Suomeen sitä ennen enemmän vain kokeilukäyttöön noita softia itse ajattelen.

Ei ny suoraan ehkä liity tähän, mutta mulla on Sonyn DCR-HC22E kamera ja tällä hetkellä koneessa ei ole mahdollisuutta ottaa kuvaa kamerasta ulos muuten kuin USB:n kautta. Ja itse en ainakaan mukana tulleella räpellyksellä ole saanut kuvaa kopioitua koneelle kuin postimerkin kokoisena suhinana. Toki USB on paljon huonompi kuin DV:n kautta otettu.

Eli varsinainen kysymys on se, että saako noilla editointi softilla myös kuvan suoraan kamerasta vai pitääkö kuva siirtää ensin jollain toisella softalla koneelle. Paremmmat liitännät ja koneen hankin, kun palaan Suomeen sitä ennen enemmän vain kokeilukäyttöön noita softia itse ajattelen.

Eiköhän kaikilla nykyajan editointisoftilla saa kaapattua videota suoraan kamerasta. Jos tuo optio oli jo vuoden 2000 Adobe Premiere 6.0:ssa (ensimmäinen videoeditointiohjelmani :) ) niin luulisi sen jälkeen ilmestyneiden ohjelmien myös osaavan homman.

Firewire on tuossa sitten ihan ehdoton. Kokeilin joskus USB:llä ja laatu oli täysin ala-arvoista.

Eiköhän kaikilla nykyajan editointisoftilla saa kaapattua videota suoraan kamerasta. Jos tuo optio oli jo vuoden 2000 Adobe Premiere 6.0:ssa (ensimmäinen videoeditointiohjelmani :) ) niin luulisi sen jälkeen ilmestyneiden ohjelmien myös osaavan homman.

Firewire on tuossa sitten ihan ehdoton. Kokeilin joskus USB:llä ja laatu oli täysin ala-arvoista.

Ok, täytyy kokeilla. Tässä mun kannettavassa ei vain ole Firewirea, joten tuo USB on pakkovalinta, kun saisi nyt edes kuvan näkymään jotenkin muualtakin kuin kameran näytöstä. Telkkaria varte tuli Scart-liitin ja johto, mutta eihän se mun 5 euron tv:stä näy se kuva kuitenkaan.

Ok, täytyy kokeilla. Tässä mun kannettavassa ei vain ole Firewirea, joten tuo USB on pakkovalinta, kun saisi nyt edes kuvan näkymään jotenkin muualtakin kuin kameran näytöstä. Telkkaria varte tuli Scart-liitin ja johto, mutta eihän se mun 5 euron tv:stä näy se kuva kuitenkaan.
USB:n tiedonsiirtonopeus ei riitä koko datan siirtämiseen. Siksi tarvitaan siirto firewiren kautta. Koneeseen voi ostaa myös erillisen firewire-kortin jälkeenpäin. Tosin en tiedä kannettavista, luulisi onnistuvan kuitenkin. Ja kun isket kortin kiinni voit kaapata editointisoftalla kuvan "raakana" koneelle.

USB:n tiedonsiirtonopeus ei riitä koko datan siirtämiseen. Siksi tarvitaan siirto firewiren kautta. Koneeseen voi ostaa myös erillisen firewire-kortin jälkeenpäin.

?? USB 1 tapauksessa eikös se vain sitten siirrä hiukka hitaamman (n. 1Mt/s) ja USB2 parhaimmillaan pitäisi taas pitäs olla varsin kilpailukykyinen firewiren kanssa. Ainakin USB 2 lukee "usbimuisteista" 10-15Mt/s ja jo joku 5Mt/s pitäs riittää raa-alle, videodatalle.

Liekkö sitten joidenkin kameroiden USB portit tarkoituksella "hidastettuja" tai vain USB 1.x versioita?

Perinteisesti FW (DV-link) on tarkoitettu liikkuvalle kuvalle videokamerassa. FW:n kautta voi myös ohjata kameraa. USB on tarkoitettu still-kuville ja esim. Sonyn kameroissa memorystickille voi myös ottaa huonotasoista videokuvaa joka sitten siirretään usb-piuhan kautta.

FW kortit eivät maksa juuri mitään pöytäkoneisiin ja monesta kannettavasta löytyy mini-fw liitin (juurikin tuolla DV-link nimellä). Jos kannettavassa on PC-Card korttipaikka saa siihenkin FW-kortin.

Webbikamerana olen muutaman kerran käyttänyt Sonyn DV-kameraa usb:n kautta jossain videoneuvotteluhommissa ja
siinä käytössä usb:ltä tuleva videokuva riittää hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom