Veskissä koko ajan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _ONE_
  • Aloitettu Aloitettu
Mitäs jos kaveri käy jöötillä 5-7 kertaa vuorokaudessa? Kun kuulee et monikin selviäisi kerran viikossa käymällä.:eek:

Tuokin riippuu pitkälti ruokavaliosta (ja sitä kautta myös esim. ruoansulatuskanavan mikrobikannasta) ja yksilöllisistä eroista. Kerran viikossa kuulostaa jo aika harvalta tahdilta, mutta ei 5 kertaa päivässä vielä välttämättä suuria määriä ruokaa (varsinkin kuitupitoista) napaansa ahtavalle liikaa ole. Jos vointi on hyvä ja jööti on tosiaan jööti (ihqdaa, kiinteä peruskakka), ei syytä huoleen pitäisi olla. Siinä vaiheessa olisi syytä tutkia asiaa, jos kakkaleikkien tarve muuttuu radikaalisti lyhyen ajan sisällä ilman näkyvää syytä (esim. raju dieetti = ei kakkaa / paljon kuitua ja ruokaa = paljon kakkaa), tai jos kaikki lannoite tulee nestemäisenä ulos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen huomannut, että minun pitää ravata aika usein vesassa kusella. Vaikka juon normaalisti tai en ole juonut ollenkaan niin silti on kusihätä. Ei ole ennen ollut tällaista. Tietäisikö kukaan syytä mistä voisi johtua?

Muakin kusettaa tosi usein, treenin aikana joutuu ramppaamaan vielä enemmän, kun normaalisti.

Kaveri kävi aikanaan valittamassa lääkärille samasta asiasta ja tienasi sillä siihen astisen elämänsä pisimmät 5 sekuntia.. Mitään ei ollut vialla. :D

Itsellä oli sama tilanne tuossa joskus että tuli virtsaamistarve joskus kiusallisenkin tiheään tahtiin ja tuntui tulevan juuri silloin kun pahiten sitä "pelkäsi". Sitten hieman netistäkin tutkittua ja itse kokeiltua huomasin että minulla se oli pelkästään ehdollistumista. Eli tottuu käymään useasti kusella niin sitten se keho yrittää pitää kiinni tästä tavasta ja pahimmillaan kun tuntuu että aina kusettaa ja käy "varmuuden vuoksi" kusella useamminkin niin on oravanpyörä valmis, kun ruumis tottuu entistä tiheämpään vessassa ramppaukseen ja totutusta on luonnollisestikin vaikea oppia pois. Huomasin myös että jännittäminen ja kusihädän ajatteleminen (tahtomattaankin "vahingossa ajatteleminenkin") toi myös nopeaa tämän epätoivotun kiusauksen esille.

Itse opin tästä pois kun vähensin tietoisesti kusellakäymiskertoja ja lakkasin menemästä kuselle heti kun vähän siltä tuntu että jotain vois tulla vaan tietoisesti aloin venyttämään tätä aikaa ja yrittää sietää tätä kusettamistunnetta yhä pidempään. Hassuinta oli omalla kohalla että kaikista kohtalokkainta oli varmuuden vuoksi kusella käynti jolloin ei varsinaisesti kusettanut, mutta kävipä kumminkin ennen esim. töihin menoa varmuuden vuoksi. Tällöin varsinkin tuntui tulevan hätä paljon nopeammin. Tosin jos alkaa kusemisiaan rajoittamaan niin kumminkaan minun tapauksessani aamukusesta ennen kouluun/töihin lähtemistä ei kannata luopua, silloin on käytävä. Muuten pihtailulinja.

Tietosesti kusemista rajottamalla itse sain takaisin normaalirytmini ja huomasin kyllä selvästi että vaiva tuli ihan pelkästään siitä että alkoi liikaa huolehtimaan ja pelkäämään asiaa ja alkoi kusemaan kaiken varalta vaikkei aina siltä tuntunutkaan (se oli itselle se pahin virhe). Eli voi olla jotain suurempaakin sairautta tietenkin kyseessä, mutta kannattaa miettiä että olisiko se sittenkin vain jotain psykologista ja ehdollistettua juttua :)

PS. Taisi olla muuten ensimmäinen oma postaus, vaikka luettu tullu enemmänkin juttuja. Tervehys muillse selailijoille ja kirjoittajille!

Itekkii joskus juossu kusella aika tiuhaan. Tunnin kahen välein. Nyt kun on duunissa ja ei kerkeä miettimään mitään turhia niin oon huomannu et helposti menee 5h:kin ilman vessassa käymistä.
Eli taitaa allekirjoittaneellakin olla korvien välissä tää "vika". Vaikken ikinä niin tiuhaan olekaan kusella käyny ku monet tähän ketjuun kirjottaneista :D

Pakko nostaa tätä ketjua kun löysin haulla ja en viittinyt uutta tehdä. Eli mulla on nyt noin puolivuotta ollut tihentynyttä virtsaamisen tarvetta. Kokoajan saa juosta vessassa ja lääkärissä on käyty ja kaikki mahdolliset laboratorio testit yms kusitestit tehty, eikä missään ole mitään. Tähän liittyy myös omituinen virtsarakon kipu silloin tällöin ja samaten vehkeen päätä kirvelee usein/aina kusella käynnin jälkeen. Samaten mulla karkaa virtsaa usein kun istun johonkin yms. mikä ei myöskään ole kivaa. Olin sitten tuossa 1½vko:a sitten urologilla ja nyt mulle tehdään sitten virtsarakon tähystys, josta pitäs tulla lähete kotiin, että koska saa mennä. Olen siis 18v mieshenkilö ja pelottaa kyllä ihan helvetisti jos on joku saatanan syöpä tai jtn. Tosin verivirtsaisuutta ei mielestäni ole esiintynyt ja urologi itse sanoi ettei tuon ikäisellä todennäköisesti mitääb ihmeellistä siellä voi olla. Onko muilla kokemuksia tälläisistä oireista? Ja onko teistä joku muukin miespuolinen joskus joutunut tälläiseen virtsarakon tähystykseen ja oliko kivulias?

Itsellä ollu kanssa tuota usein kusemista. Ja on osittain tälläkin hetkellä. Jos kyse ei ole diabeteksestä, tai oikeasta sairaudesta niin se on tuo ehdollistuminen. Siitä pääsee helpolla eroon kun ensin vaikka vaan päättää että käy 3-4 tunnin välein kusella. Mulla ainakin toimi oikein hyvin silleen. Nopeesti se kroppa tottuu "oikeaan" tahtiin.

Päästä kiinni tosiaan jonkun verran noi jutut. Vaikka kusettaa, odottelee hetken ja se kyllä menee ohi, kroppa tottuu harvempaan kusemiseen.

Toi ehdollistuminen on hassu juttu. Mulla on yksi naispuolinen kaveri joka käy kuulemma töissäkin tunnin välein vessassa. Sen kanssa on kiva tehdä automatkaa, kun yllättäen kohta on kova vessahätä. Ei kukaan omista niin pientä rakkoa, että on pakko käydä jatkuvasti vessassa, jos sitten ei juo kymmentä litraa päivässä. Sekään ei liene kovin terveellistä. Sama tyyppi on ehdollistanut itsensä nukkumiseen. Olen ihan varma, että siitä on kyse. Se on kuulemma pienestä asti nukkunut koko ajan. Viikonloppuisinkin tyyppi nukkuu ensin kellon ympäri ja päivällä on pakko ottaa päikkärit. Miksi tuollaisista tavoista ei viitsi opetella eroon? Aika rajoittavaa mun mielestä.

Nimim. Ruokatunnilla reilut viisi tuntia sitten oli olo, että vois käydä kusella, mutta en vieläkään ole sitä tehnyt.

Viimeksi kävin puoli kahdeksan aikaan aamulla qsella. Tästä tuleekin taas minuutin tai parin pissa, kun sinne vessaan vääntäydyn.

Oon huomannu että kun en edes ajattele kokoasiaa niin saattaa vierähtää kolmekin tuntia ennenkun tarttee mennä vessaan, mutta pakkohan tämä on tarkistaa kun on noita kipuja..

Pakko nostaa tätä ketjua kun löysin haulla ja en viittinyt uutta tehdä. Eli mulla on nyt noin puolivuotta ollut tihentynyttä virtsaamisen tarvetta...
Mulla oli samanlaisia oireita pari kk sitten. Alkoi intin kertausharjoituksissa, tai oikeastaan vähän ennen sitä, mutta paheni harjoituksen aikana. Kusella piti käydä puolen tunnin välein ja virtsatessa tuntui kipua "siellä jossain" ja kyrvän päätä kirveli aika lailla. Sain lähetteen lääkäriin, jossa selvisi oireen syy: eturauhastulehdus. Antibioottia huuleen ja pari päivää kärsimys vielä jatkui, minkä jälkeen alkoi jo helpottaa. Viikon päästä ei enää koko vaivaa muistanutkaan.

Diabeteksessä toi johtuis siitä et verensokerit nousee korkealle, ja elimistö sit yrittää virtsan kautta päästä kuona-aineista tjsp eroon. Ja kyllä sen tuntee jo olossakin, esim. janottaa koko ajan helvetisti (vähän eritavalla kuitenki kun normaalisti).

Mulla on kaikki testit otettu ja ei ole mikään yllämainituista. Tuntuu kipua lähinnä virtsrakossa mikäli se siis on tuossa vehkeen takana jossain, mutta siis kipua saattaa tuntua pari kertaa päivässä semmosta omituista mitä ei oikeen pysty selittämään, semmosta vihlovaa ja vittumaista.

Tähystys

Noniin nyt olisi sitten huomenna puolikuuden aikaa tuo virtsarakon tähystys.:itku: Pelottaa kyllä aika vietävästi kun tunkevat jonkun letkun virtsaputkeen. Eikö kellään teistä ole kokemusta tälläisestä operaatiosta että onko kovinkin kivulias?

Noniin nyt olisi sitten huomenna puolikuuden aikaa tuo virtsarakon tähystys.:itku: Pelottaa kyllä aika vietävästi kun tunkevat jonkun letkun virtsaputkeen. Eikö kellään teistä ole kokemusta tälläisestä operaatiosta että onko kovinkin kivulias?

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk05050,

Tuolla ainakin lukee että laittavat jotain puudutusgeeliä,suotta huolestut.Hyvin kaikki menee ja jos sattuukin niin tieto siitä että se on omaksi parhaaksi auttaa paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom