Vesirokko aikuisiällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 2fly
  • Aloitettu Aloitettu
Onko porukalla tullut kyseinen tauti tälläin aikuisiällä? Itse siihen juuri sairaistuin ja voi herra jumala mitä paskaa. Korkea kuume, kurkku kipeä, maha todella kipea ja ne hemmetin kutisevat näppylät. Pää tässä meinaa hajota ku kutisee niin paljon. Kiinnostaisi tietää kuinka pitkää on kestäny parantuminen ja onko jäänyt paljon arpia? Ja jos niitä näppylöitä on tullut raavittua niin oletko käyttänyt jotai voidetta minkä pitäisi estää näppylöitä tulehtumasta ja arpeutumasta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä oli 3-kymppisenä, tähän kannattaa (omasta mielestäni) ottaa acicloviriä aikuisiällä. Itselläni helpotti nopeasti tropituksen aloittamisen jälkeen. Tämänkin jouduin itse kaivamään netistä, kun ei arvauskeskuksessa voitu kertoa.

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/1/842181.shtml:

Vyöruusun ja vesirokon hoito: Aikuiset: yksi 800mg:n tabletti viisi kertaa vuorokaudessa noin neljän tunnin välein, kun yöksi muuten osuva annos jätetään ottamatta. Hoidon on jatkuttava seitsemän vuorokautta. Hoito tulisi aloittaa niin pian kuin mahdollista infektion puhkeamisen jälkeen: hoito johtaa parempiin tuloksiin, jos se aloitetaan mahdollisimman nopeasti iho-oireiden ilmaantumisen jälkeen. Vahvasti immunosuppressoitujen potilaiden kohdalla (esim. luuydinsiirron jälkeen) tai potilaille, joilla on suoliston imeytymishäiriöitä, on syytä harkita i.v.-lääkitystä. Munuaisten vajaatoiminta: Herpes zosterin hoidossa sekä voimakkaasti immunosuppressoitujen potilaiden hoidossa suositellaan potilaille, joiden munuaistoiminta on vahvasti heikentynyt (kreatiniiniclearance alle 10ml/min) annostuksen pienentämistä 800 mg:aan kaksi kertaa vuorokaudessa noin 12 tunnin välein annettuna. Vastaavasti suositellaan potilaille, joiden munuaistoiminta on vähemmän heikentynyt (kreatiniiniclearance 10-25 ml/min) 800 mg kolme tai neljä kertaa vuorokaudessa noin 8 tai 6 tunnin välein annettuna.

Vanhoilla potilailla, jotka saavat suuria oraalisia annoksia asikloviiriä, on pidettävä huoli riittävästä nesteytyksestä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä annoksen alentamiseen vanhemmilla potilailla, joiden munuaistoiminta on heikentynyt.

Ei nyt aikuisiällä, mut oli nyt hetki sitten. kannattaa hakee heti se asikloviiri, ei auta enää 72h oireiden ilmestymisen jälkee

atarax auttaa kutinaan tosi hyvin. (ja nukahtamiseen). allergialääke. kannattaa hakea lääkärist

jos noi tulehtuu niin hae antibiootteja

Eikös tuohon ole jotain lääkkeitä, jotka tekee aikuisiällä sairastamisesta siedettävää. Itsellä ei kyseisistä lääkkeistä ollut tietoa. Kysele lääkäriltä, niin selviät vähemmällä. Todella vittumainen tauti. Näppyihin lievää helpotusta tuo perunajauhon laittaminen kutiaville alueille. Arvioisin, että viikon verran vähintään tuli kärvisteltyä tuskissaan. Kyllä kirkaassa valossa näkyi näpyt ainakin muutaman viikon. Yritin raapia mahdollisimman vähän, mutta jäi tuosta muutama pikkusormen kynnen kokoinen paukura.

Kertoo kutinasta jotain, kun pyysin isääni lyömään minut tajuttomaksi. Ei lyönyt.

Edittinä. Jälkeenpäin melkoista katkeruutta, kun ei lääkäri voinut sanoa tuohon olevan lääkitystä. "Kyllä se siitä ajan kanssa paranee." Kiitos.

Niin ja ei jäänyt mitään jälkiä/arpia jälkipolville, vaikka sitä pelkäsin. Se olis kyllä ehkä vituttanut, koska olen muutenkin viyun urponnäköinen äijä:)

Eikös tuohon ole jotain lääkkeitä, jotka tekee aikuisiällä sairastamisesta siedettävää. Itsellä ei kyseisistä lääkkeistä ollut tietoa. Kysele lääkäriltä, niin selviät vähemmällä. Todella vittumainen tauti. Näppyihin lievää helpotusta tuo perunajauhon laittaminen kutiaville alueille. Arvioisin, että viikon verran vähintään tuli kärvisteltyä tuskissaan. Kyllä kirkaassa valossa näkyi näpyt ainakin muutaman viikon. Yritin raapia mahdollisimman vähän, mutta jäi tuosta muutama pikkusormen kynnen kokoinen paukura.

Kertoo kutinasta jotain, kun pyysin isääni lyömään minut tajuttomaksi. Ei lyönyt.

Edittinä. Jälkeenpäin melkoista katkeruutta, kun ei lääkäri voinut sanoa tuohon olevan lääkitystä. "Kyllä se siitä ajan kanssa paranee." Kiitos.

Juurikin toi asikloviiri & atarax :)

E: ai se olikin vaan minuutin verran jäljes

Montako päivää teillä tuo kutina kesti? Kuume hourailut kestän, mutta tuo kutina ajaa kyllä hulluksi. Minulla on nyt neljäs päivä menossa ja täplien tulo on lakannut.

Montako päivää teillä tuo kutina kesti? Kuume hourailut kestän, mutta tuo kutina ajaa kyllä hulluksi. Minulla on nyt neljäs päivä menossa ja täplien tulo on lakannut.
Toivottavasti kerkesit hommata nuo lääkkeet. Kyllä kai nuo ainakin sen viikon kutittivat ilman lääkkeitä. Tuo kutina oli ihan saatanasta! Älä vaan raavi, niin et näytä Freddy Gruegerilta jälkeenpäin. Ajattele positiivisesti. Tuon jälkeen ei pikku säryt tunnu yhtään miltään.

Tuo tauti kannattaa käsittääkseni aikuisiällä sairastella ihan kunnolla pois jo jälkitautien ehkäisemiseksikin. Yhellä tutulla oli tuo kolmekymppisenä ja sai ilmeisesti sen jälkitautina aivokalvontulehduksen ja sitten makoilikin viikon-pari lasaretissa.

Ite menin aina suihkuun kun pahin kutina oli päällä. Parhaillaan kävin suihkussa kahdeksan kertaa päivän aikana. Toi saman helpotuksen kuin raapiminen, ilman että olisin repinyt mitään puhki.

Itse olen kans tuolla suihkussa ravannut, se kyllä helpottaa. Mites auttaako tuo atarax kutinaan? Olen jotai allergia lääkettä käyttänyt, kun sen piti helpottaa, mutta paskan ketut. Miten hyvin pystyitte nukkuun taudin aikana? Itse olen neljänä päivänä nukkunut yhtäänsä about 4h.

Meikällä oli vesirokko aiemmin tänä vuonna, ja pääsin ilmeisesti huomattavasti helpommalla kuin muut. :wtf: Kuumetta tais olla 3 päivää, sitten se laski pois. Näppylät ei kutisseet yhtään, ja nekin häipyi muutaman päivän sisällä veks. Sain tuosta vielä 10pv saikkua, joten en ollenkaan pistänyt pahakseni tuosta taudista.

Saako tuota ataraxia normaalisti apteekista vai täytyykö käydä lääkärin kautta?

Pitää lekurin kautta. Sillä taitaa olla yllättävän tehokkaat sivarit tuossa lääkkeessä. Määräävät tuota samaa lääkettä ahdistuneisuuteen ja unettomuuteen.

Eipä ollut joskus -80 lääkettä vesirokkoon, muuta kuin että kärsi. Itse näet sairastin vesirokon joululomalla ja seuraavalla hiihtolomalla sitten tuhkarokon.

Tähän pakko vähän off-topiccina komentoida että vaikka niitä näppyjä ei raavi, ja tauti menee ohi, niin silti vielä 3kk päästä taudista ne "näpyt" saattaa näkyä esim uimahallissa kun on kylmä.
Eli voi olla että rannalle ei ole mitään asiaa loppukesänä.

nimim. uimahallissa 7krt vko ja jokapäivä tultiin kommentoimaan rokosta.

Itse sain kyseisen taudin 23-vuotiaana pieniltä lapsilta. Ihmettelin aluksi miksi alkaa tulla joka puolelle vesikelloja, vaikkei kuumetta ole yhtään. Menin lääkärille ja se totesi et sinulla on vesirokko.

"Kuumetta" oli tosin vaan 37 pahimmillaankin. Siinä meni viikko lepposasti ku sain ataraxia kutinaan ja kutina loppu täysin. Ataraxin huono puoli on vaan pirunmonen väsymys, mutta siitäkin selviää nukkumalla :)

Viikon sain saikkua ja se meni lepposasti siinä pelaten tietokonetta ja arpia ei pahemmin jääny muutakun käsivarteen, mitä tyhmästi raavin taudin alussa.

Arpien jääminen taitaa olla yhtä tapauskohtaista kuin finnienkin kanssa. Pentuna sairastin ja jokaisesta näpystä jota raavin jäi arpi. Ne on kyllä nyt + 20 vuodessa haalistuneet. Luulisin, että aikuisiällä tulleet ei kovin helpolla parane/haalistu.

Mulle kokeiltiin pentuna sitä liuosta, jota piti sivellä kellukoihin, pulverimaista ainetta ja jotain yleisallergialääkettä. Mikään niistä ei auttanut. Sänkyni vieressä oli ämpäri, jossa oli jäitä, vettä sekä rätti. Aina kun jotain kohtaa kirveli sietämättömästi turrutin kohdan kylmällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom