Vesi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Axel
  • Aloitettu Aloitettu
Ihmisen elimistö pystyy kovassa rasituksessa käyttämään hyväksi n. 1l vettä tunnissa. Yksilökohtaisia eroja on. Tämäkin siten, että neste on nautittava tasaisesti tunnin aikana. Kaikki suuremmat määrät jäävät mahaan hölskymään ja tulevat kusena pihalle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
www.tohtori.fi
Uutispalvelu Duodecim
(BMJ 2003;327:113-4)

Kun naisten lehdet pursuavat tietoa nestehukan haitoista, sortuu meistä yksi jos toinen nauttimaan nesteitä enemmän kuin olisi tarve. Tavallisille ihmisille veden juonnista on vain harvoin haittaa, mutta himourheilijoilla juttu voi olla toinen. Arvostetussa BMJ-lehden pääkirjoituksessa todetaan, että jos urheilija nauttii liikaa nesteitä suoritusta ennen, sen aikana tai sen jälkeen, voi liikakulutus johtaa jopa tappavaan natriumin puutteesta johtuvaan enkefalopatiaan eli aivosairauteen. Näin surkean kohtalon koki esimerkiksi viime vuonna Bostonin maratonille osallistunut naisjuoksija. Puolueetonta tieteellistä näyttöä siitä, että urheilijan täytyisi korvata heti liikunnan aikana hikoilemansa neste, saa pääkirjoittajan mukaan etsiä. Kirjoituksessaan hän suosittelee, että niin urheilujuomien kuin veden nauttimisessa kannattaa turvautua maalaisjärkeen ja luottaa janontunteeseen. Useimmissa urheilulajeissa sopiva nestekulutuksen määrä saattaisikin olla vaivaiset 400-800 millilitraa tunnissa. Pääkirjoittajan mielestä urheilijoita pitäisi entistä enemmän opastaa liiallisen nestetankkauksen vaaroista, jotta ikäviltä kuolemantapauksilta vältyttäisiin.

Huom. oheinen on vain lainaus. En ota siihen mitään kantaa.

Hop hop. Itse olen ainakin juonut vettä reilusti, ja jos on siltä tuntunut niin nakannut sinne sekaan hyppysellisen merisuolaa.
Hyvin rullaa ja suooooli toimii. :D

edit: Ja kusella ravataan joka tunti.

Tuohon Randy Couturen lainaukseen liittyen Pauliina Talus kirjoittaa kirjassaan samasta asiasta. Suora lainaus (toivottavasti lainaaminen ok?):

" Suolan käyttöä en rajoita missään nimessä ja suolan välttäminen on karmea virhe!! Kun hikoillaan ja harjoitellaan kovaa, kivennäisainetasapaino järkkyy aina. Jos natriumtaso on liian alhainen, ei elimistö voi mitenkään toimia optimaalisella tavalla koska tasot ovat nurin kurin. Me tarvitsemme suolaa aineenvaihdunnan ylläpitämiseen, pumpin saamiseen treenissä (natriumilla on keskeinen rooli lihassupistuksessa) ja mitä moni ei tiedä, kilpirauhasen tyroksiinin tuotanto tarvitsee natriumia! Mikäli tyroksiinin taso laskee elimistössä niin aineenvaihdunta hidastuu ja sitä kautta rasva palaa hitaammin. Eli lisään suolaa joka paikkaan."

Tää oli mulle ihan uusi juttu ja taas aivan päinvastaista infoa kuin mitä taviksille on syötetty vuosikausia, eli että suolaa pitää välttää kaikin tavoin. Samaa sarjaa kuin rasvan välttäminen. Hohhoijaa, nyt ripottelen sitten Aromattia vähän joka ruokaan, minä, joka olen vuosikausia syönyt mahd. suolatonta ruokaa (ja tietenkin myös rasvatonta, vasta Pakkiksen myötä tuli öljy kuvioihin mukaan...)

Voi elämä näitä muuttuvia ravintosuosituksia, sanon vaan! Itse oon maratonejakin juossut, ja tuli vaan nyt mieleen, että olikohan viime kesänäkin ne pohjekrampit sittenkin natriumin puutteesta eikä nestehukasta johtuvia... Meitsi vaan juo kuin hevonen ja kivennäistasapaino menny vaan enemmän perseelleen....

Niin, Talus muuten kertoo juovansa 4-5 l päivässä. Mulla menee myös viitisen litraa.

Mariko, mehän kuolemme kaikki alle nelikymppisinä tähän suolaiseen ja rasvaiseen ruokavalioomme. :)

Mariko sanoi:
Nii, pitäisköhän mennä ostaa sipsei :hyper:

EI!! Niissähän on rasvaa! Osta mieluummin sokeria, tai Painonvartijoiden jogurttia, mikä vastaa melkein samaa.

Takaisin aiheeseen: Juon normaalina päivänä maitoa n. litran ja vettä menee hieman fiiliksestä riippuen, muutama lasi muuten vaan pitkin päivää. Treenin aikana menee litra ja taekwondossa puolitoista.

Joona sanoi:
EI!! Niissähän on rasvaa! Osta mieluummin sokeria, tai Painonvartijoiden jogurttia, mikä vastaa melkein samaa.

Näin joku viikko sitten tota painonvartijoiden jugurttia kaupassa ja hinta oli Ingmanin maustettuun ja rasvattomaan muistaakseni nelinkertainen, mutta ravintosisältä kutakuinkin sama, että taas kusetuksen makua. :evil:

Timba79 sanoi:
Näin joku viikko sitten tota painonvartijoiden jugurttia kaupassa ja hinta oli Ingmanin maustettuun ja rasvattomaan muistaakseni nelinkertainen, mutta ravintosisältä kutakuinkin sama, että taas kusetuksen makua. :evil:

Tottakai!! kaikki missä lukee "painonvartijat" joku vetää välistä ekstraa, eli ovat kalliimpia, niitä vaan joku touhussaan ostaa, luulee että ovat parempia tuotteita. Sama juttu kuin "Golden Neolife Diamite" vai mikä se verkostomarkkinointiketju on... sain kerran purkin niiden lisäravinnetta, "ravintolisää" poistaa heinänuhaa myöden kaikki vaivat :hyper:
Multivita apteekista ostettuna oli yli puolet halvempaa ja sisälsi vähintään kaikki ne aineet jotka "GNLD" ja vähän ekstraakin... :worship:

....eikä sillä mikään heinänuha kyllä lähde... :itku:

Ennenvanhaan ravitsemustieteen oppikirjoissa korostettiin runsaan vedenjuonnin merkitystä nestetasapainon ylläpitoon runsasproteiinista dieettiä noudatettaessa. Runsas tarkoittaa tässä yhteydessä yli 15 % energiasta. Tämä siksi, että proteiinin käyttö energianlähteenä kuluttaa seitsenkertaisesti vettä rasvoihin/hiilareihin verrattuna. Tiedä häntä.

Auktoriteettien auktoriteetin eli Olympiakomitean nettisivujen suositus on muistaakseni 2 litraa vettä /d + 1 litra per treenitunti.

Mulla menee aamuisin litra, päivällä muuten about litra, salin aikana 1,5-2L ja salin jälkeen 0,5L .. eli voisin ehkä vielä vähän lisätä tätä..

-- Juffe

Suositut

Back
Ylös Bottom