Veronmaksajain pääekonomisti kokoomuksen politiikan linjalla!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
23.10.2002
Viestejä
2 257
Ikä
59
- Avainasemassa työssäkäyvien suomalaisten lapsiperheiden ostovoiman parantamisessa on työn verotuksen keventäminen. Kireää verotusta ei voi perustella sillä, että palvelut olisivat poikkeuksellisen korkeatasoisia, sanoo Veronmaksajain pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Veronmaksajain tutkimuksen mukaan työn verotus on merkittävin tekijä käytettävissä olevien tulojen määräytymiselle, sillä lapsilisien vaikutus eroihin jää vähäisemmäksi.

Koko juttu
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id82361.html
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huh, tuon Kurjenojan aikaisempia tutkimuksia on dumattu aika kovalla kädellä:

Pertti Haaparanta. professori Helsingin kauppakorkeakoulu ja Jukka Pirttilä. erikoistutkija Palkansaajien tutkimuslaitos

Verotutkimuksen vaikeudesta*

1. Johdanto

Jaana Kurjenoja (2005) tarttui haastavaan aiheeseen tutkiessaan sitä, kuinka paljon viime vuosien tuloveroalennukset ovat tulleet maksamaan. Hänen päätuloksensa on, että vuosien 1996-2003 veronalennusten kustannukset jäävät kymmenesosaan eli noin 475 miljoonaan euroon ennakoidusta 4,8 miljardista.

Kritisoimme jo aiemmin (HS 30.1.05) tätä tutkimusta ja ennen muuta sitä seurannutta uutisointia. Koska sanomalehden yleisönosastossa ei voi esitellä laajasti näkemyksensä perusteluja, yritämme tässä valottaa tarkemmin kriittisyytemme syitä.

2. Miten tulisi tutkia?

Peruskysymys on se, kuinka paljon verotuloja olisi saatu, jos veronkevennyksiä ei olisi tehty. Tätä verrataan sitten toteutuneeseen verokertymään, ja erotuksena saadaan veronalennusten kustannukset.

Yksinkertainen tapa on ajatella, että verotuksella ei ole käyttäytymisvaikutuksia. Tällöin veronalennuksen hintalappu on suoraan kevennyksen määrä kerrottuna veropohjan koolla. Jos ajatellaan, että valtion menoja ei samanaikaisesti muuteta, ja kuluttajat eivät ole täysin ricardolaisia, heidän kulutuskysyntänsä kasvaa, ja osa alennuksista tulee takaisin muiden verojen tuottona.

Monimutkaisempi, ja oikea, tapa olisi ensin arvioida verotuksen käyttäytymisvaikutukset: kuinka työn tarjonta, työmarkkinoille osallistuminen, veronkierto, investoinnit yms. muuttuvat kun verotusta muutetaan. Paras lähestymistapa tähän on käyttää huolellisesti koottua mikroaineistoa, jolloin vaikutusten identifioinnissa voidaan käyttää hyväksi sitä seikkaa, että samanaikainen veromuutos vaikuttaa eri tavoin eri tahoihin. 1 Tämä tarjoaa mahdollisuuden puhdistaa tuloksista muut samaan aikaan tapahtuneet makrotason muutokset. Toinen, täydentävä mahdollisuus on käyttää maiden välistä paneeliaineistoa. 2

Mikroekonometrista tutkimusta on maassamme tehtykin. Esimerkiksi Laine ja Uusitalo (2001) perehtyvät kannustinloukku-uudistuksen vaikutuksiin. Alustavia tuloksia Lapin Sosiaaliturvamaksualennuskokeilun vaikutuksista työn kysyntään tarjoavat Korkeamäki ja Uusitalo (2005).

Kun käyttäytymisvaikutusten suuruudesta on käsitys, ne voidaan yhdistää staattiseen analyysiin tai haluttaessa jopa makromalliin (esimerkiksi Suomen Pankin AINO-malliin), jolloin saadaan periaatteessa paras mahdollinen kokonaistalouden tason vaikutusarvo.

3. Kurjenojan työn kritiikkiä

http://karl.hkkk.fi/~haaparan/Kurjenojasta verotutkimuksen vaikeudesta.pdf

Kurjenojan tutkimus ei sisällä mitään edellä kuvatun kaltaista analyysiä, vaan siinä estimoidaan alla olevan tyyppinen malli (s. 37):
...
1. Kurjenoja ei selitä sitä, miksi hän on spesifioinut estimoitavan yhtälön niin kuin on tehnyt.

2. Samoin raportissa selitetään puutteellisesti, kuinka yhtälön avulla päädytään keskeiseen tulokseen.

3. Yhtälön tulkinnaksi raportissa esitetään, että verotuoton alenema on ennakoitua pienempi siksi, että ansiotaso on noussut, ja veronmaksajia on siirtynyt ylempiin ja raskaammin verotettuihin tuloluokkiin (s. 38). Mielestämme tämä ei voi olla oikea tulkinta, sillä jos ansiotaso muuttui, nämä muutokset olivat yhteydessä BKT:n muutoksiin, mutta yllä oleva luku saatiin olettamuksella, että BKT ei muutu.

Lopuksi on selvää, että Kurjenojan estimointeja häiritsee potentiaalisesti huomattava simultaanisuusongelma. Verot vaikuttavat tietysti myös BKT:hen. Samalla logiikalla kun verotuotto kasvaa, voidaan veroastetta laskea. Mitään luotettavia tuloksia ei voi saada, ellei tätä simultaanisuusongelmaa joillakin tavoin oteta huomioon.

http://karl.hkkk.fi/~haaparan/Kurjenojasta verotutkimuksen vaikeudesta.pdf

4. Lopuksi

Koska Kurjenojan tutkimuksen aihe on niin kiinnostava, media tarttui tuloksiin hanakasti ja julkaisi ne sellaisinaan (näin esimerkiksi talouslehdet Kauppalehti ja Taloussanomat, ja MTV3:n ja YLE:n TV2:n talousuutiset, Turun Sanomat, pääkirjoitus 22.1). Tämä tutkimuksen saama huomio yhdessä siihen liittyvien tulkinta- ja muiden ongelmien kanssa sai meidät puuttumaan tutkimukseen ja sen uutisointiin julkisesti.

Vastineessaan (HS 4.2) Kurjenoja kritisoi meitä siitä, että esitämme kritiikkiä, mutta emme itse ole tuottaneet tutkimuksia. Se, että tutkimusta ei paljon Suomessa tehty, on tietysti totta. Poikkeuksia toki on, kuten edellä mainitut esimerkit osoittavat. Tutkimuksen vähäisyys ei sen sijaan ole perustelu sille, että ehkä alun perin taustaselvitykseksi, ei varsinaiseksi tutkimukseksi tarkoitettu työ raportoitiin Veronmaksajien keskusliiton toimesta näyttävästi julkisuudessa uutena, käänteentekevänä tutkimuksena aiheesta.

----

* Kiitämme Jaana Kurjenojaa datasta ja Roope Uusitaloa hyödyllisistä neuvoista. Kaikki vastuu on toki meidän.
1 Blundell (1995) tarjoaa erinomaisen tällaisen lähestymistavan peruskuvauksen.
2 Koskela, Pirttilä ja Uusitalo (2004) vetävät yhteen tällaisia tutkimuksia siitä, kuinka verotus vaikuttaa työllisyyteen.

Kirjallisuus
Blundell, R. (1995) “Tax policy reformi - why we need microeconomics?”, Fiscal Studies, vol 16, 106-125.
Ilmakunnas, S. (1997) “Female labour supply and Word incentives”, Labour Insitute for Economic Research Studies 68.
Korkeamäki, O. ja R. Uusitalo (2005) “Emplyment effects of a payroll tax cut - evidence from a regional tax subsidy experiment” VATT, julkaisematon käsikirjoitus.
Koskela, E., J. Pirttilä ja R. Uusitalo (2004) “verotuksen vaikutus työllisyyteen”, Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 13/2004.
Kuismanen, M. (1998) “Labour supply, unemplyment and income taxation: An empirical application for Finnish females”, VATT Discussion Papers 145.
Kurjenoja, J. (2005) “Veropolitiikka ja verotuotot. Tilastollinen analyysi henkilöverotuksen, arvonlisäverotuksen ja yhteisöverotuksen tuotoista 1980-2003”, Veronmaksajat, Verotietoa 42.
Laine, V. ja R. Uusitalo (2001) “Kannustinloukku-uudistuksen vaikutukset työvoiman tarjontaan”, VATT-tutkimuksia 74.

http://karl.hkkk.fi/~haaparan/Kurjenojasta verotutkimuksen vaikeudesta.pdf
 
Siis hetkinen. Threadin otsikko on "Veronmaksajain pääekonomisti kokoomuksen politiikan linjalla!"

Oliko tässä joku uutinen jossain? Itse en ainakaan huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Menee vähän samaan kastiin kuin vaikka "Suomen luonnonsuojeluliiton asiantuntija on samoilla linjoilla Vihreiden kanssa".

Palataanko asiaan vaikka siinä vaiheessa kun Veronmaksajain keskusliitto EI ole samoilla linjoilla oikeistopuolueiden kanssa.
 
No näinhän se on. Työn teosta ja ahkeruudesta verotetaan Suomessa kovasti. Pääomatulojen verotus on verrattain matalaa ja toisessa ääripäässä voi olla järkevämpää jäädä kotiin työttömyystuella laiskottelemaan kuin mennä johonkin matalapalkkahommaan.

Nimenomaan työn verotus pitäisi olla kaikinpuolin mahdollisimman matalaa. Mielestäni tuloverotus pitäisi olla (kunnallisverot mukaanlukien) samaa luokkaa pääomatulojen verotuksen kanssa, eli alle 30%. Tasavero kaikille.
 
No näinhän se on. Työn teosta ja ahkeruudesta verotetaan Suomessa kovasti. Pääomatulojen verotus on verrattain matalaa ja toisessa ääripäässä voi olla järkevämpää jäädä kotiin työttömyystuella laiskottelemaan kuin mennä johonkin matalapalkkahommaan.

Nimenomaan työn verotus pitäisi olla kaikinpuolin mahdollisimman matalaa. Mielestäni tuloverotus pitäisi olla (kunnallisverot mukaanlukien) samaa luokkaa pääomatulojen verotuksen kanssa, eli alle 30%. Tasavero kaikille.

Pitkälti samoilla linjoilla. Varsinkin tuo työttömyystuella eläminen on minusta lisääntynyt viime vuosina ja se on erittäin valitettava suuntaus. Tasavero/pienempi progressio kannustaisivat siirtymään työelämään ja tekemään pidempää päivää tms. Voipi olla, että Suomessa työllisyys ja kilpailukyky nousisivat merkittävästi...

En ole vielä käsittänyt kenen etuja ajetaan sillä, että kaikkia pyritään verottamaan mahdollisimman kovaa ja näin ajetaan tietotaitoa muihin maihin!?! Varmasti sillä pidetään kateelliset naapurit tyytyväisenä, mutta mitä muuta hyötyä nykyisestä mallista on?
 
Nykyisestä mallista hyötyvät ne, joita varten tämä systeemi on rakennettu, eli pääasiassa suuret ikäluokat. Nuoret pärjäisivät dynaamisessa taloudessa paljon paremmin. Lyön vaikka vetoa että nuorten masennus tänä päivänä johtuu pääasiassa siitä, että on suunnaton voimattomuuden tunne. Ei koeta että asioihin voisi vaikuttaa.

Suomessa ei ole todellisia vaihtoehtoja. Täällä ei ole keskustelua. Ummehtunut ilmapiiri, jossa kytätään kateellisina naapureita ettei muilla vahingossakaan menisi paremmin kuin itsellään. Se on sosiaalidemokratian varjopuoli.
 
Suomessa ei ole todellisia vaihtoehtoja. Täällä ei ole keskustelua. Ummehtunut ilmapiiri, jossa kytätään kateellisina naapureita ettei muilla vahingossakaan menisi paremmin kuin itsellään. Se on sosiaalidemokratian varjopuoli.

No mikäs hätä tai paha tässä on? Ollaan EU:ssa niin voidaan liikkua vapaasti muihin EU-maihin töihin tai vaikka EU:n ulkopuolelle. Itse en ainakaan tunne mitään tarvetta jäädä tänne ottamaan pientä liksaa ja kärsimään paskasta ilmastosta. So long oldies! Have fun, but without my money!
 
Tää oli kenties pakkotoiston historian huonoin threadin avaus.

Palataanko asiaan vaikka siinä vaiheessa kun Veronmaksajain keskusliitto EI ole samoilla linjoilla oikeistopuolueiden kanssa.
 
No näinhän se on. Työn teosta ja ahkeruudesta verotetaan Suomessa kovasti. Pääomatulojen verotus on verrattain matalaa ja toisessa ääripäässä voi olla järkevämpää jäädä kotiin työttömyystuella laiskottelemaan kuin mennä johonkin matalapalkkahommaan.

Nimenomaan työn verotus pitäisi olla kaikinpuolin mahdollisimman matalaa. Mielestäni tuloverotus pitäisi olla (kunnallisverot mukaanlukien) samaa luokkaa pääomatulojen verotuksen kanssa, eli alle 30%. Tasavero kaikille.

Eli haluaisit nostaa suurimman osan Suomalaisten verotusta? Taitaapi yli puolet Suomalaisista palkansaajista maksaa veroja alle 30%. Testasin paljon Turussa pitää tienata, että veroprosentti olisi 30 www.vero.fi. Eli mielstäni ei kovin kohtuutonta.

Laskelma veroprosentista

Koko vuoden verot yhteensä

14 937,88

dot
Loppuvuoden verontarve yhteensä

=


14 937,88


Tulevat tulot yhteensä

50 000,00


Loppuvuoden veroprosentit:
PERUSPROSENTTI

30,0

LISÄPROSENTTI

43,5
 
No mikäs hätä tai paha tässä on? Ollaan EU:ssa niin voidaan liikkua vapaasti muihin EU-maihin töihin tai vaikka EU:n ulkopuolelle. Itse en ainakaan tunne mitään tarvetta jäädä tänne ottamaan pientä liksaa ja kärsimään paskasta ilmastosta. So long oldies! Have fun, but without my money!

Suomen ongelma ei ole verotus vaan pienet palkat.
 
Suomen ongelma ei ole verotus vaan pienet palkat.
Suomen ongelma nimenomaan on verotus ja progressiivinen sellainen. Tasavero olisi poikaa, semmoinen 20-25% naamariin ikuisesti. On suorastaan sairasta, että jonkun veroprosentti voi olla yli 50, eli valtio saa enemmän. Sairaampaa juttua saa hakea kuin se, että mitä enemmän teet töitä ja ahkeroit, sitä enemmän sulta viedään rahaa.
 
Paska ostovoima se pääsyy on, ei verotus tai palkka. Ostovoimahan on tavallaan näiden yhdistelmä. Eli jos vaikka maksettaisiin 100% veroa ja sillä saisi kaiken, 4 autoa, kesämökin, osakkeen Eirasta ja käytännössä kaikki olisi ilmaista ja ihmiset eivät kantaisi rahaa mukanaan homma olisi OK. Mahdotonta tietenkin käytännössä.

Jos taas palkka olisi todella iso, sanotaan vaikka 20milj. € vuodessa ja hintataso sama kuin nykyään olisi homma OK. Mahdotonta tämäkin käytännössä. Eli oletuksena on, että kaikilla olis tommonen mukava liksa.

Suomessa täytyy saada ostovoimaa nostettua. Ei ole hyötyä tienata 20milj. € vuodessa jos maito maksaa 20000€/litra ja osake Eirasta kolme miljardia.

En nyt ala tähän erittelemään kaikkia ostovoimaan vaikuttavia tekijöitä, mutta siihen vaikuttaa mm. työn tuottavuus, tehty työaika ja huoltosuhde (eläkäläisten,varusmiesten,opiskelijoiden, työttömien ynm. työelämän ulkopuolella olevien määrä. Jotka elävät työtätekevien rahoilla).
 
On suorastaan sairasta, että jonkun veroprosentti voi olla yli 50, eli valtio saa enemmän. Sairaampaa juttua saa hakea kuin se, että mitä enemmän teet töitä ja ahkeroit, sitä enemmän sulta viedään rahaa.

Juuri näin. Mainitsemasi asia johtaa harmaaseen talouteen. Ylityöt ja firaabelihommat otetaan juuri siksi mieluusti pimeänä käteen.
 
Pääomatuloja sais mun puolesta verottaa vaikka enemmän, kunhan tuloverotus ei tosiaan olisi näin kova. Tuohon ylläolevaan postaukseen: tuota verojen välttelyä on myös alemman tuloverotuksen maissa, joten ei se verotus pelkästään tuohon johda. Ja onhan tuo prosessi kaksisuuntainen: verojen välttely johtaa siihen, että valtio joutuu verottamaan muuta toimintaa enemmän.
 
ALLE 30%, 28% eli pääomatulon veroprosentin verran. Kaikille sama. Tietyn verran voisi tienata kuukaudessa verovapaasti, esim. nykyisen toimeentulotuen verran.

Progressiota voitaisiin kyllä rakentaa alapäästä esim. nykyisen kunnallisverotuksen tapaan erilaisilla vähennyksillä, jolloin vapaan tulon raja saataisiin paremmin sopimaan erilaisissa elämäntilanteissa oleville. Tuo yläpään järjetön progressio on kyllä suhteellisen älytön malli, katsoi sitä melkein miltä kantilta tahansa.
 
Näin saisimme yritykset siirtymään Suomesta ulkomaille.:(

Juuri näin ja lisäksi isot omistajat siirtyisivät nekin ulkomaille omistuksineen. Ainoot jotka tästä oikeasti kärsisi olisi pk-yrittäjät ja piensijoittajat. Iso raha osaa etsiä halvimmat reitit...aina.

EDIT: Ja toisaalta, progression yläraja voi olla vaikkapa 50%, mutta tuollainen vero pitäisi vasta mennä useiden satojen tuhansien eurojen tulosta. Veroprogressia kun nykyisellään purasee jo vaikkapa 50.000 vuodessa tienaavaa kovasti ja nousee yleensäkin jossain 30.000 jälkeen aika rankasti. Eli keskituloisenkaan ei kannata mitään verokortillista sivutuloa hankkia tai paljon ylkkää tehdä.
 
Juuri näin ja lisäksi isot omistajat siirtyisivät nekin ulkomaille omistuksineen. Ainoot jotka tästä oikeasti kärsisi olisi pk-yrittäjät ja piensijoittajat. Iso raha osaa etsiä halvimmat reitit...aina.

EDIT: Ja toisaalta, progression yläraja voi olla vaikkapa 50%, mutta tuollainen vero pitäisi vasta mennä useiden satojen tuhansien eurojen tulosta. Veroprogressia kun nykyisellään purasee jo vaikkapa 50.000 vuodessa tienaavaa kovasti ja nousee yleensäkin jossain 30.000 jälkeen aika rankasti. Eli keskituloisenkaan ei kannata mitään verokortillista sivutuloa hankkia tai paljon ylkkää tehdä.
Aika tasaisesti se musta nousee. Kokeilin yksinelävää henkilöä ilman lapsia, kuntana Oulu. Väestörekisterissä.

Tulot:
15 000 €, perusprosentti 12
30 000 €, perusprosentti 22,5
50 000 €, perusprosentti 30
70 000 €, perusprosentti 34,5
100 000 €, perusprosentti 39

Minkä verran se tasavero muuten pitäisi olla, ihan mielenkiinnosta. Kun tuohon 50k tulojen kieppeille tai alle luulisi menevän iso osa Suomen työtä tekevistä?
 
Tasavero voisi olla sama kuin tuo pääomatulojen vero, eli 28%. Siitä sitten pienituloiset saisi vähennyksiä johonkin tiettyyn rajaan asti. Eli vaikka ensimmäiset 5-10 tonnia ois verotonta ja sitten kaikesta sen jälkeen 28% vero. Jotenkin tohon suuntaan. Samalla voisi romuttaa kaikenmaailman haistapaskavähennyksiä kuten esim. tulonhankkimisvähennys joka tehdään automaattisesti, typerää verottajan työtä lisäävää säätämistä.
 
Back
Ylös Bottom