verikoe YTHS:llä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

mxm

Onko kenelläkään kokemusta, miten pääsee laajaan verikokeeseen YTHS:lle (tässä tapauksessa Jyväskylässä)? Pitääkö olla joku erityinen syy, lähetehän sinne ilmeisesti vaaditaan. Olis hyvä nähdä kolesteroliarvot ja muutenkin katsoa, mitä verestä löytyy. Testoarvoja on varmaan sieltä turha kysellä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa-a, taas tänään YTHS:llä asioineena, ja siitä harmistuneena, tiedän kertoa, ettei sieltä tunnu saavan varattua yhtään mitään aikoja. Pitäisi ilmeisesti kusettaa, että on jokin akuutti tarve, jotta saisi jäsenmaksuilleen vastinetta...

Itseä kiinnosti myös kolesteroli arvot, menin YTHS:n päivystykseen ja sanoin vaan, että veriarvot kiinnostaa suvussa olevien tautien takia nii sain lähetteen laboratorioon. Pieni verenkuva riittää kolesterolien mittaukseen. Itse halusin myös hemoglobinin ja sekin mitattiin. Pienessä verenkuvassa tuli mukana muitakin arvoja (yhteensä 8+4 eri arvoa), mutta en enää muista mitä ne oli.

Käsittämättömin tapaus JKL:n YTHS:stä oli kaverini kertoma, kun hän oli yrittänyt saada lähetettä puhelimitse klamydia- ja hiv-testiin (joka tunnetusti on onnistunut muitta mutkitta aiempina vuosina). Kolmen puhelinsoiton ja yrityksen jälkeen, häntä EI PÄÄSTETTY hiv-testiin! 10min jankkaamisen jälkeen loppujen lopuksi kaveri onnistui saamaan lähetteen edes klamydian tsekkaamiseen. Perusteluina asiasta päättänyt terveydenhoitaja oli käyttänyt mm. seuraavanlaisia argumentteja:

"Miksi haluat hiv-testiin"
"No miksi siihen yleensä halutaan, oman terveyden takia"
"Tiedätkö kuinka harvinainen hiv on suomessa?"
"Kai se aika harvinainen toistaiseksi on?"
"Onko syytä olettaa että sulla olisi hiv"
"No ei nyt varsinaisesti ole syytä, mutta kai sen voi katsoa"
"Ei me olla mikään verikoeautomaatti, mene SPR:lle, ne katsoo sen sulta ilmaiseksi"
"Siis mitä? Miten voi olla näin hankalaa päästä hiv-testiin?"
"Tuntuu, että sä tarvitset keskusteluaikaa lääkärin kanssa enemmän kuin hiv-testiä, varaanko sen sulle"
"En mä tarvitse mitään keskusteluaikaa, mä halusin vain tsekata ne taudit"

Aivan käsittämätöntä. Sotii ainakin kaikkea sitä valistusta vastaan, mitä olen itse mielestäni aikanaan saanut. Jos joku haluaa olla mielestään vastuuntuntoinen, ja käydä kerran vuodessa testattavana, niin miten voi olla mahdollista ettei testiin pääse, varsinkin kun kyseessä on kuitenkin HIV?

Tuo on kyllä ihan perseestä, ettei noin tärkeisiin testeihin päästetä ja sitten vielä jaksetaan paasata ehkäisystä ja huolehtimisesta omasta terveydestä! Tuon YTHS:n kanssa on kyl ollut vääntöä ennenkin. Ite jouduin viimeksi vonkaamaan vartin antibioottikuuria hiton kipeeseen korvaan+nuhaan. Tänään kaveri soitti kipeästä polvestaan, joka menee välillä hitonmoiseen kramppiin, sai lääkäriajan maaliskuun viimeiselle päivälle!

naase sanoi:
. Kolmen puhelinsoiton ja yrityksen jälkeen, häntä EI PÄÄSTETTY hiv-testiin! 10min jankkaamisen jälkeen loppujen lopuksi kaveri onnistui saamaan lähetteen edes klamydian tsekkaamiseen. Perusteluina asiasta päättänyt terveydenhoitaja oli käyttänyt mm. seuraavanlaisia argumentteja:

"Onko syytä olettaa että sulla olisi hiv"
"No ei nyt varsinaisesti ole syytä, mutta kai sen voi katsoa"
"Ei me olla mikään verikoeautomaatti, mene SPR:lle, ne katsoo sen sulta ilmaiseksi"
"Siis mitä? Miten voi olla näin hankalaa päästä hiv-testiin?"
"Tuntuu, että sä tarvitset keskusteluaikaa lääkärin kanssa enemmän kuin

Itselläni samanlaisia muistoja YHTS:n "palvelusta". Olin railakkaan kesän jälkeen menossa tsekkaamaan onko alakertaan ilmaantunut mitään ylimääräisiä pöpöjä, mutta vastaanotto oli terveydenhoitajan luona tyly. Tarkoituksenani siis oli päästä ("kaiken kattaviin") sukupuolitautitesteihin, mutta vuoropuhelu oli jotakuinkin seuraavanlainen..

"Mikäs sua vaivaa"
"Ei mulla mitään vaivaa ole, mut haluaisin päästä sukupuolitautitesteihin vain varmistaakseni asian"
"Minkä taudin testit halusisit"
"Kaikkien mahdollisten sukupuolitautien"
"Onko sulla ollut minkälaisia oireita"
"Ei mulla oireita ole ollut, mut haluaisin silti päästä testeihin varmuuden vuoksi "
"Mutta jos ei ole ollut oireita, niin turhaa sitä on sitten testeihinkään mennä."
"Mut eikös moni tauti voi itää pitkänkin aikaa eikä välttämättä edes oireilla"
"Ööö.. No joo, voihan ne. Kyllä meidän lääkäri voisi tutkia peniksen mahdollisten syylien, rakkuloiden ja näppyjen varalta, jos haluat, mutta siihen pystynet itsekin."
"Eli en pääse testeihin?"
"hmmm... et"

Itse en enää saanut sanaa suustani...

"Niin eihän sulla ollut ollut oireita, eihän?
WTF?!?

Ja niin jäi testeissä käymättä, mutta onhan tuo elämä jatkunut näinkin.. Hieman vain kalvoi mieltä, että mitä jos itsellä onkin joku tauti, mut sitten rauhoittelin itseäni, että eihän mulla voi olla kun ei mulla oo oireitakaan.. :jahas: :curs:

way to go YTHS!! Ja minä kun hyvää hyvyyttäni ajattelin tehdä ihmiskunnalle palveluksen ollakseni levittämättä mahdollisia sukupuolitauteja. :(

Näin meillä Tampereen Hervannassa.

YTHS:s on kuulemma erittäin huono paikka miehelle testauttaa sukupuolitaudit. Naiset pääsevät vielä samana päivänäkin testaamaan taudit ja kuuntelemaan hoitajien lohduttavia puheita sekä sättiviä kommentteja tauteja levittävistä mieheistä. Miespuolisten kavereitteni on ollut vaikea päästä testeihin ja jos ovat päässeet, niin ovat saaneet kuulla saarnaa siittä kuinka edesvastuuttomia ovat olleet.

Joensuussa pääsi YTHS:n kautta labraan tekemään klamydia- ja HIV-testin kun vaan soitti, että tahtoo testaukseen.

-EDIT: On muuten mun mielestä aika käsittämätöntä ettei testiin voi päästä ilman oireita. HIVissä kun voi mennä muutamia vuosia, että virus alkaa kunnolla jyräämään immuunijärjestelmää alas. Lisäksi klamydia ON oireeton 1/3 tapauksista.

Täällähän on YTHS:ää haukuttu kovasti. :eek:
Itse olen ainakin kokenut saavani rahoilleni hyvin vastinetta ja olen varsin tyytyväinen YTHS:n palveluun. Yx "Kaveri" :nolo: :jahas: joka siellä on sukupuolitautitesteissäkin joskus joutunut käymään pääsi kyllä testeihin varsin nopeasti ja vaivattomasti. Ne pienet moraalisaarnat ja seksuaalivalistus terveydenhoitajalta tuli vasta siinä vaiheessa kun halusi jo kolmannen kerran puolen vuoden sisällä klamydiatesteihin ja tällöin niihin oli kyllä jo aihettakin. :david:

Eli täältä ainakin YTHS:lle. :worship: :5:

Mulla ei ole tarvetta ollut sukupuolitautitesteihin, mutta muuten on välillä aika nihkeää toimintaa. Jos jalka on vaikka irronnut niin voit päästä saman päivänä lääkärille, mutta muuten sanotaan, että ens kuun lopulla olis yksi aika vapaana aamulla.

En tajua sitäkää, että eivät voineet kirjoittaa lääkärintodistusta Mpkk:n hakua varten. Edes maksusta. Ei kuulemma tee niitä opiskelupaikan hakua varten. Kuulotestit verikokeet ja virtsatestit olis kyllä saanu. Piti sitten siitäkin lapusta maksaa 40€ yksityiselle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom