naase sanoi:
. Kolmen puhelinsoiton ja yrityksen jälkeen, häntä EI PÄÄSTETTY hiv-testiin! 10min jankkaamisen jälkeen loppujen lopuksi kaveri onnistui saamaan lähetteen edes klamydian tsekkaamiseen. Perusteluina asiasta päättänyt terveydenhoitaja oli käyttänyt mm. seuraavanlaisia argumentteja:
"Onko syytä olettaa että sulla olisi hiv"
"No ei nyt varsinaisesti ole syytä, mutta kai sen voi katsoa"
"Ei me olla mikään verikoeautomaatti, mene SPR:lle, ne katsoo sen sulta ilmaiseksi"
"Siis mitä? Miten voi olla näin hankalaa päästä hiv-testiin?"
"Tuntuu, että sä tarvitset keskusteluaikaa lääkärin kanssa enemmän kuin
Itselläni samanlaisia muistoja YHTS:n "palvelusta". Olin railakkaan kesän jälkeen menossa tsekkaamaan onko alakertaan ilmaantunut mitään ylimääräisiä pöpöjä, mutta vastaanotto oli terveydenhoitajan luona tyly. Tarkoituksenani siis oli päästä ("kaiken kattaviin") sukupuolitautitesteihin, mutta vuoropuhelu oli jotakuinkin seuraavanlainen..
"Mikäs sua vaivaa"
"Ei mulla mitään vaivaa ole, mut haluaisin päästä sukupuolitautitesteihin vain varmistaakseni asian"
"Minkä taudin testit halusisit"
"Kaikkien mahdollisten sukupuolitautien"
"Onko sulla ollut minkälaisia oireita"
"Ei mulla oireita ole ollut, mut haluaisin silti päästä testeihin varmuuden vuoksi "
"Mutta jos ei ole ollut oireita, niin turhaa sitä on sitten testeihinkään mennä."
"Mut eikös moni tauti voi itää pitkänkin aikaa eikä välttämättä edes oireilla"
"Ööö.. No joo, voihan ne. Kyllä meidän lääkäri voisi tutkia peniksen mahdollisten syylien, rakkuloiden ja näppyjen varalta, jos haluat, mutta siihen pystynet itsekin."
"Eli en pääse testeihin?"
"hmmm... et"
Itse en enää saanut sanaa suustani...
"Niin eihän sulla ollut ollut oireita, eihän?
WTF?!?
Ja niin jäi testeissä käymättä, mutta onhan tuo elämä jatkunut näinkin.. Hieman vain kalvoi mieltä, että mitä jos itsellä onkin joku tauti, mut sitten rauhoittelin itseäni, että eihän mulla voi olla kun ei mulla oo oireitakaan.. :jahas: :curs:
way to go YTHS!! Ja minä kun hyvää hyvyyttäni ajattelin tehdä ihmiskunnalle palveluksen ollakseni levittämättä mahdollisia sukupuolitauteja. :(
Näin meillä Tampereen Hervannassa.