verenpaine?

Moro!

Tuossa yhtenä päivänä mittasin kaverini luona semmoisella sähköisellä verenpainemittarilla paineet ja nehän oli aivan koholla. Jotain 140/105. Alapaine aivan hirvee. No olin käynyt sinä päivänä salilla, joten otin mittarin kotiin. Mittailin seuraavan päivänä ja oli vähän laskenut, sitä seuraavana päivänä oli taas laskenut ja nyt tänään ollaan jo 134/87 lukemissa. Alapaine vieläkin vähän korkea.

Mistähän tuo johtuu?? Pitääkö salitreeni lopettaa eli voiko se vaikuttaa?? Treenaan tällä hetkellä semmoisella systeemillä, että vain kaksi sarjaa mutta ne positiiviseen loppuun saakka eli aika kovaa. Pitäisikö esim. lisätä volyymiä mutta jättää yksi toisto varastoon?

Suolaa ja rasvaa en käytä mielestäni liikaa. En ole lihava. Harrastan salin lisäksi kevyttä kävelyä 7krt/vko. Syön kunnollisesti ja lisävitamiinejä. Lisäravinteistä protskua, hiilareita ja kreaa.

Salin lisäksi kaksi mahdollisuutta korkeaan paineeseen: perimä (sekä äitillä, isällä ja ainakin mummulla on verenpainelääkitys) sekä stressi/jännittäminen.
Mä nimittäin stressaan ja jännitän joka asiaa!! Sekin voinee vaikuttaa?

Pitäisikö mennä lääkäriin vai seurailla vielä vähän aikaa? Jos saan lääkkeet niin pitääkö sali lopettaa?? :(

Entä voimanosto? rasittaako se yhtä paljon kuin kova bodaustreeni?

Itsellä on pyörinyt vuosia lukemissa +-130/80, sitä on seurattu lekurissa, katsottu ja ihmetelty. Nykymääritysten mukaan se on hiukan yli rajojen mutta kuulemma wanhojen määritysten mukaan haarukassa.

Ei mun käsittääkseni välttämättä liikunta eri muodoissa itsessään luo verenpaineeseen (negatiivisesti) pysyvää muutosta, vaan kyllä se täytyy olla jostain muusta taustatekijästä kiinni. Kuten tuossa sanoitkin niin stressi ja perinnöllisyys vaikuttaa käsittääkseni merkittävästi asiaan. Sitten on ravinto (rasvat ja suolat + elintavat=tupakointi) sellainen tekijä joka konkreettisesti vaikuttaa, korkea verenpaine ja kolesteroli tuntuu usein kulkevan käsi-kädessä.

Se alapaine on hälyyttävä tekijä joka kannattaa seurata ja huolestua. Jos se pyörii huntin paikkeilla niin "tarttis tehrä jotain". Muutenkin kannattaa varmuuden vuoksi kääntyä lääkärin puoleen, eipä jää moinen ihmeteltäväksi..mittauta samalla kolesterolisi. Tuntuu hullulta sanoa 24 vuotiaalle näin, mutta niin tuota melkein joka päivä uutisoidaan kolesteroliarvojen kasvua yhä nuoremmissa ja nuoremmissa.

Siitä mittaamisesta. Ranteesta mittaava laite ei tietääkseni ole paras mahdollinen mutta ihan käypä..on helppo käyttää. Parhaimman tuloksen saadaksesi tulisi ottaa 2-4 viikon mittainen mittausjakso. Mittaat aamuisin ja iltaisin. Joka mittauksessa kolme mittausta peräjälkeen ja niiden keskiarvo aina ylös. Ennen mittausta yritä olla syömättä ja liiemmin hötkymättä/vast. Anna sykkeen ja olotilan rauhottua ennen mittausta.
Muista mitatessa pitää mittari sydämeen nähden oikealla tasolla, äläkä puhu/vast. mittauksen aikana. Kuulostaa ehkä hölmöltä mutta väärällä ajankohdalla ja hötkyilemällä mittaustulos voi heittää melkoisestikkin.

Ja tosiaan stressi on varmasti yksi varmimmista yleismaailmallisista ennenaikaisista hautaan viejistä. Kun oppisi ottamaan hommat rennosti - tietyllä vakavuudella ja vastuulla, mutta silti rennosti. Maailma kun ei tunnu pysähtyvän sellaiseen tekemättömään asiaan jonka voi tehdä huomennakin ja jos sen teko huomenna on myöhäistä niin ehkei se ole sen arvoista, kaikki ajallaan.

Yhdestä mittauksesta ei kannata vielä panikoida. Kannattaa kanssa tarkastaa minkä kokoiselle hanskalle se mansetti on tehty, liian pieni aiheuttaa IMO paineen yläkanttiin mittaamisen. Voisit käydä tietysti mittauttamassa paineet hoitsulla. Eikä lääkitystäkään tule jos paineet eivät ole pitkää aikaa koholla.

Olen itse yrittänyt monelta lääkäriltä kysellä sitä miten punttisali vaikuttaa verenpaineeseen, eikä kukaan ole suoraa vastausta antanut.

Omalla kohdallani välillä korkeatkin alapaineet ovat laskeneet tuonne 80-85 paikkeille, suurin vaikutus oli sillä että pudotti muutaman kilon (en missään vaiheessa ollut edes kunnolla lihava). Suola ei tunnu kauheasti vaikuttavan. Kolesterolit olivat viime mittauksessa erittäinkin hyvät, silti alapaine on tuota luokkaa ja yläpaine koholla (140+ lähes aina).

Jännittäminen vaikuttaa varmasti; sairaanhoitaja otti itseltäni 110 alapaineet kun oli vähän stressi päällä.

varmistappa että mittaat oikein , en muista tarkallee mitä kaikkee siin piti tehä ennen mittausta mut muistaakseni ihan rentona ja olla syömättä 30min ennen ym että saa mahollisimman tarkan tuloksen. nii ja tietty se rinkula kohillaan :)

Elektronisiin mittareihin ei välttämättä kannata niin hirveästi luottaa. Yleensä niiden antamat arvot ovat melko suuntaa antavia. Jos paineet ovat koholla niin kannattaa mennä lääkäriin ne mittauttamaan.

edit. Oikeaan mittaukseen pitää olla syömättä ja juomatta n.30min. Savukkeita ei saisi polttaa tuntiin. Mittaustilannetta ennen pitää olla n.15min paikoillaan. Oppikirjan mukainen mittaus suoritetaan kolme kertaa 15 min välein ja lasketaan keskiarvo.

Mittaus tulee tehdä aamuisin eikä saa syödä ennen sitä ja useana pävänä samana kellon aikana, ityselläni paineet nousee iltaa kohden aika reippaastikin mutta aamu paineet on hyvät. Nykyinen suositus muistaakseni on 80/130.

Mites noi muut elämäntavat sulla, tupakka, viina (villit naiset) ja yöunet? Rööki ja nuuska ainakin nostaa paineita ja stressi mutta liikunta kaikissa muodoissaan sitä kyllä laskee. Itse mittaustilanne saattaa jännittää joitakin niin että paineet nousee. Tämän mainitsen siksi, että kotona kun mittasit yksinäsi niin paineet oli laskeneet. Samoin nestetasapaino vaikuttaa, että jos olit eka mittausta ennen ollu salilla ja hikoillut jne. saattais johtua ihan siitäkin, ettet ollut juonut korvavaa nestettä tarpeeksi. Kahvi nostaa myös.

Mulla ollut aina paineet kohdillaan :D eli korkeella, mut alapaine on ollut aina hyvä. Lääkäri sanoi että monilla kuntosalia harrastavilla on paineet ylhäällä jo pelkästään siksi että on isommat kädet ku tavallisilla ihmisillä. liikuntaa vaan lisää salin päälle niin eiköhän paineet tasotu.

aivan sama kumpi paine on kohollaan niin se on "vaarallista", ennenhän luultiin että yläpaine voi olla mitä vain kunhan alapaine on kunnossa, se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, yhtätärkeitä molemmat, jos verenpaineet kauan koholla niin todennäköisesti jossain vaihessa mm munuaiset ottaa nokkiinsa.

Kannattanee viedä se mittari takaisin kaverille, jos olet "stressaaja-tyyppiä".
Joskus se paine vaan on korkeammalla, ja esim. kävelylenkki, minkä aikana "rauhoittuu", voi laskea painetta. (Esim. appiukolla kävelylenkki laski yläpainetta n. 15 Hgmm)

Ja näin hiukan :offtopic:
Eikä muutenkaan niin usein kannata mittailla. Työn puolesta välillä kuulee mummoista, jotka ovat mittailleet koko päivän 10 min välein :rock: ja sitten soittavat että nyt se paine on 30 korkeampi kuin aamulla että lääkäriinkö pitäisi lähteä? -PRKL-

kaliumin puutetta?

Tyttökaveri oli muka jostain lukenut, että kun käyttää kreatiiniä niin se jotenkin "syö" verestä kaliumia joka sitten nostaa verenpainetta. Voiko näin olla?

Joku sanoi kyllä jossain palstalla, että aloitettuaan syömään lisä-kaliumia, verenpaine oli laskenut. Pitäisköhän kokeilla...?

Olen nyt yrittänyt lisätä kevyttä liikuntaa enemmän salin lisäksi (kävelyä, sauvakävelyä), lisäksi olen aloittanut dietin. Yritän myös olla stressaamatta asioista (helpommin sanottu kuin tehty). Lisäksi lisäsin vitamiini lisäravinteen ja kasviksia/hedelmiä ruokavaliooni.

Katsotaan miten vaikuttaa. Jos ei muutoksia niin täytyyhän se varalta käydä lääkärissä.

Useamman päivän ajalta mitattuna keskiarvo on nyt 135/90. Eli ei tuonyt niin mahdoton mutta kyllä kai se alapaine pitäis tuonne lähemmäksi 80 saada?

Ps. eikö olikohan kyse sittenkin kalsiumista... en muista :)

Taavi78 sanoi:
Tyttökaveri oli muka jostain lukenut, että kun käyttää kreatiiniä niin se jotenkin "syö" verestä kaliumia joka sitten nostaa verenpainetta. Voiko näin olla?

Ainakin kreatiini kerää kroppaan nestettä, ja tällä nestekertymällä on verenpainetta nostava vaikutus.

Älkää turhaan stessatko. Oma lääkärini sanoi, että johtuu punttitreenin aiheuttamasta adrenaliinin/noradrenaliinitasojen yms. pienestänoususta, varsinkin punttipäivää seuraavana päivänä verenpaine voi olla todella katossa. Sama lääkäri itsekin harrastaa punttia, ja tietää kyllä, mistä puhuu, kertoi vain että tämä verenpaineen nousu puntin yhteydessä on paljon yleisempää nuorilla punttisaliharrastajilla, kuin vanhemmilla.

Kaivetaas tämmönen esihistoriallinen threadi ylös.

Luin threadin läpi ja oikeastaan sainkin vastauksen, mutta tarviin pientä tarkennusta. Eli kävin tässä äsköttäin terveystarkastuksessa inttiä varten. Lääkäri mittas verenpaineen ja se näytti 138/90. Lääkäri oli ihan OMFG WTF ja mittas uudelleen, mutta päätyi sitten tuohon, kun se oli alhasin lukema :D .

Pulssi oli 85 ja se on aina ollut korkee (80-90). Kerrankin kuntotestissä maikka ei suostunu uskomaan mun loppu pulssia ja se meinas laittaa mut uudelleen rehkimään.

Tän threadin perusteella noi on ilmeisesti ihan turhaa hössötystä. Onko? Veriarvoja on tutkailtu tässä lähiaikoina ja lääkäri huomautti silloin, että kolesteroliarvot on hyvät, joten ei kai tää niistä johdu. Pitäiskö mun rupee harrastaa jotain oikeetakin liikuntaa puntin ohella? Repeekö mun sydän huomisissa treeneissä?

Back
Ylös Bottom