Veren hyytymistekijävirhe ja kisaaminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässäpä olisi kiperä kysymys vastattavaksi. Olen harrastanut nyt vapaaottelua reilun vuoden ajan. Pitkän tähtäimen tavoitteena olisi ottaa elämässä ainakin yksi amatöörimatsi aivan vain itseäni kiusateksi. Tietenkin haave ainakin yhdestä ottelusta elämän aikana ruokkii motivaatiota treenata ja oppia kaikki mahdollisimman hyvin. Ongelmana vain on se, että vuonna 2008 mulla todettiin elimistössäni pro-trombiini -vajaus, minkä seurauksena kilpaileminen ja koko lajin harrastus hieman epäilyttää. Ongelmia ei VIELÄ ole ainakaan ilmaantunut, eikä tämä "sairaus" ole millään tavalla elämässäni näkynyt, muuta kuin helpohkona nenäverenvuotona. Eli kyse on veren hyytymistekijöiden vajauksesta, minkä vuoksi limakalvovuodot eivät meinaa tyrehtyä. Onnettomuuksien ja suurien leikkausten varalta minulla on lääke, jota pitää ottaa onnettomuuden sattuessa tai ennen leikkausta, mikä tyrehdyttää vuodot. Onko kellään oikeaa tietoa, kannattaako haaveilla kilpailemisesta ja siitä, saisinko edes koskaan lisenssiä edes amatöörimatseihin?

Lupa ottelemiseen tulee, jos on SVOL-maksut maksettu (jotain 10-15e/kalenterivuosi) ja verikokeissa B- ja C-hepatiittien, sekä HIV:n varalta käyty. Muuta en osaa sanoa.

Kannattaa kysyä lääkäriltä, eikä pakkikselta. Mikäli tuo ei ole mitenkään vaarallista, niin sekaan vaan! :) Nenä aukeaa väistämättä muutenkin, jos kilpailemaan tekee mieli.

Itselläni on lievä trombosytopenia, eli trombosyyttejä on hieman normaalia vähemmän. Arvo liikkuu minulla jossain 105-120 välillä kun normaaliarvo on 150-360. Se on kuitenkin kohdallani täysin vaaratonta ja näkyy lähinnä siinä ,että mustelmia tulee painiessa hieman normaalia helpommin. Joskus talvisin myös nenä joskus vuotaa. Jos arvo menisi selkeästi alle sadan, kohti viittäkymppiä, voisi ongelmia alkaa olla.
Oletko kysynyt lääkäriltäsi kantaa asiaan? Hänhän se parhaiten osaa sanoa kuinka vakava tuo hyytymisongelma sinulla on. Vaarallisina oireina mieleen tulee lähinnä jotkut sisäiset verenvuodot.

Itselläni on lievä trombosytopenia, eli trombosyyttejä on hieman normaalia vähemmän. Arvo liikkuu minulla jossain 105-120 välillä kun normaaliarvo on 150-360. Se on kuitenkin kohdallani täysin vaaratonta ja näkyy lähinnä siinä ,että mustelmia tulee painiessa hieman normaalia helpommin. Joskus talvisin myös nenä joskus vuotaa. Jos arvo menisi selkeästi alle sadan, kohti viittäkymppiä, voisi ongelmia alkaa olla.
Oletko kysynyt lääkäriltäsi kantaa asiaan? Hänhän se parhaiten osaa sanoa kuinka vakava tuo hyytymisongelma sinulla on. Vaarallisina oireina mieleen tulee lähinnä jotkut sisäiset verenvuodot.

Ohoh eipä ole muuten moinen tullu ikinä mieleenkään. Mä en siis ottele mutta mulla tulee mustelmia yllättävän helposti ja paraneminen kestää jumaliste kauan. Esim leukoja vedellessä lasten liikuntatelineessä ote lipsahti ja kalautin sääreni telineen reunaan. Ei mitenkään kovaa, mustelma siinä on edelleen tosin erittäin lievänä mutta tästä on aikaa 3 vuotta!! Muutenkin mustelmia tulee helposti ja paraneminen tosiaan sitten kestää kuukausitolkulla, muistaakseni lapsena kyllä toipui melko nopeasti. Kuulostaako tuo samanlaiselta?

Ohoh eipä ole muuten moinen tullu ikinä mieleenkään. Mä en siis ottele mutta mulla tulee mustelmia yllättävän helposti ja paraneminen kestää jumaliste kauan. Esim leukoja vedellessä lasten liikuntatelineessä ote lipsahti ja kalautin sääreni telineen reunaan. Ei mitenkään kovaa, mustelma siinä on edelleen tosin erittäin lievänä mutta tästä on aikaa 3 vuotta!! Muutenkin mustelmia tulee helposti ja paraneminen tosiaan sitten kestää kuukausitolkulla, muistaakseni lapsena kyllä toipui melko nopeasti. Kuulostaako tuo samanlaiselta?

No jos sattuu joskus isompi mustelma tulemaan niin voi se paraneminen hieman kestää, mutta ihan kohtuu ajassa ne yleensä paranevat. Eli ei tuollaisia todella pitkäkestoisia mustelmia ole juuri ollut, vaikka mustlmia herkemmin tuleekin. Ehkäpä voisit tuota asiaa lääkärikäynnillä hieman selvittää. Trombosyyttiarvonhan saa helposti labrakokeella, mutta on kai niitä muitakin tekijöitä jotka voivat vaikuttaa..

No jos sattuu joskus isompi mustelma tulemaan niin voi se paraneminen hieman kestää, mutta ihan kohtuu ajassa ne yleensä paranevat. Eli ei tuollaisia todella pitkäkestoisia mustelmia ole juuri ollut, vaikka mustlmia herkemmin tuleekin. Ehkäpä voisit tuota asiaa lääkärikäynnillä hieman selvittää. Trombosyyttiarvonhan saa helposti labrakokeella, mutta on kai niitä muitakin tekijöitä jotka voivat vaikuttaa..

Juu. Ei se oikeastaan mua ole haitannut, mutta nyt ekaa kertaa tuli jonkinlainen ahaa elämys että vois johtua tuosta. Pitää vaikka pyytää arvot kun on muutenkin ens viikolla verikokeet.

Juu. Ei se oikeastaan mua ole haitannut, mutta nyt ekaa kertaa tuli jonkinlainen ahaa elämys että vois johtua tuosta. Pitää vaikka pyytää arvot kun on muutenkin ens viikolla verikokeet.

No juu, kannattaa pyytää. Trombosyytithän ei normaaliin verenkuvaan taida kuulua.

Joo lääkärin kanssa ajattelin käydä jutteleen asiasta tuossa pikapuolin. Itseä juuri epäilyttävät enemmänkin tosiaan nuo sisäiset verenvuodot, niitä kun on niin vaikea tunnistaa ennen ku alkaa oleen tosi kyseessä. Mutta toisaalta olen harrastanut lätkää ja ties mitä, kakarana saanu monta lievää aivotärähdystä kaikenmaailman puuhun kiipeämisistä ja muutenki on tätä roppaa riepoteltu tavalla jos toisella eikä vielä oo mitään niistä ilmenny *kop kop kop*. Mutta kuinkahan yleisiä nuo sisäiset verenvuodot mma:ssa on? Koska eihän mulle kuitenkaan niitä vuotoja luulis tulevan keskiarvoa enempää vaan ainoastaanhan sen luulis vaikuttavan juuri pelkästän siihen hyytymiseen..

Suositut

Back
Ylös Bottom