Venyttely vinkkejä tarttis..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jass
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Olen tässä harrastanut kickboxingia jonkin aikaa ja kokoajan on ollut vaivana se että "takajalan" pakara ja lonkka menee jumiin ja kipeäksi "etujalan" kierrepotkuissa.. Venyttely/treeni vinkkejä tähän ja kickboxingiin liittyen..?! Ja minkälaista punttitreeniä kannattais kb:n ohessa tehdä..?

Koska itsekin olen ollut (ja joskus vieläkin) yhtä taipuisa kuin jäinen halko, niin uskallan sanoa etä yksi pahimmista virheistä on liika venyttely. Se johtaa "ylikuntoon" jolloin lihakset ja jänteet menevät vielä enemmän tukkoon. Venyttelyohjeita on netti ja pakkiskin täynnä. Eikun söörtsiä käyttämään.
Mutta näin alkuun kehottaisin ottamaan jonkun aikaa iisisti. Älä stressaa siitä notkeudesta - kevyet venyttelyt lämmittelyn jälkeen ja toiset kevyet sitten treenien jälkeen jäähdytellessä. Ja jos paikat on vielä edelliseltä treenikerralta tukossa ja tietää että tänään ei jalka nouse niin jätä harkat välistä, tee vaikka kotona kevyesti tekniikkaan niitä rauhallisia venyttelyjä unohtamatta. Kaiki eivät ole Van Dammeja syntyessää, Hiljaa hyvä tulee.

Kokeiles etsiä "dynaamiseen venytykseen" liittyvää asiaa. Toimi ainakin allekirjoittaneella, vaikka väärintehtynä sekin johtaa "ylikuntoon".

Randy Couture sanoi:
Koska itsekin olen ollut (ja joskus vieläkin) yhtä taipuisa kuin jäinen halko, niin uskallan sanoa etä yksi pahimmista virheistä on liika venyttely. Se johtaa "ylikuntoon" jolloin lihakset ja jänteet menevät vielä enemmän tukkoon. Venyttelyohjeita on netti ja pakkiskin täynnä. Eikun söörtsiä käyttämään.
Mutta näin alkuun kehottaisin ottamaan jonkun aikaa iisisti. Älä stressaa siitä notkeudesta - kevyet venyttelyt lämmittelyn jälkeen ja toiset kevyet sitten treenien jälkeen jäähdytellessä. Ja jos paikat on vielä edelliseltä treenikerralta tukossa ja tietää että tänään ei jalka nouse niin jätä harkat välistä, tee vaikka kotona kevyesti tekniikkaan niitä rauhallisia venyttelyjä unohtamatta. Kaiki eivät ole Van Dammeja syntyessää, Hiljaa hyvä tulee.

Kokeiles etsiä "dynaamiseen venytykseen" liittyvää asiaa. Toimi ainakin allekirjoittaneella, vaikka väärintehtynä sekin johtaa "ylikuntoon".

En nyt tiedä mitä tarkoitat tuolla liikavenyttelyllä, mutta siis ei siitä haittaa ole jos venyttelet päivittäin ainakin jonkin verran. Potkut nopenevat huomattavasti ja paikat ovat harvemmin (jos koskaan) kipeinä. Lisäksi olisi se jalka kiva saada vähintään sinne pään korkeudelle nostettua.

Wade sanoi:
En nyt tiedä mitä tarkoitat tuolla liikavenyttelyllä, mutta siis ei siitä haittaa ole jos venyttelet päivittäin ainakin jonkin verran. Potkut nopenevat huomattavasti ja paikat ovat harvemmin (jos koskaan) kipeinä. Lisäksi olisi se jalka kiva saada vähintään sinne pään korkeudelle nostettua.

No tarkoitan sillä juuri sitä että nämä venyttele joka päivä jutut eivät toimineet minulla ollenkaan. Ehkä venyttelin liian paljon tai kauan mutta siirryttyäni maltilliseen venyttelyyn - joka ei ollut jokapaiväistä - notkeus ja venyvyys rupesi paranemaan huomattavasti. Ja minä olin todella jäykkä - en näitä jotka väittivät olevansa jäykkiä, mutta silti tekivät spagaatin muutamassa kuukaudessa. En väitä että tapani on se ainoa oikea mutta saattaa olla juuri se mitä todella jäykät nivelet tarvitsevat.
Ja tämä dynaaminen harjoittelu se vasta potkuihin nopeutta ja korkeutta antaakin.

Venyttelyt päivittäin tottakai jos potkulajeista on kyse, ei net tiukat jalat kovin sähäkästi liiku. Venyttelyjen kestosta sen verta, et ennen treeniä ei kannata lämmittelyn jälkeen venytella ku 7-10sek/lihas ja sama aika uhrata treenin jälkeen, eli VALMISTAVA venytys ja PALAUTTAVA venytys. Kummallakaan noista EI OLE tarkoitus parantaa venyvyyttä, vaan ne tehdään juuri valmistavaksi tai palauttavaksi. Joko pitkäkestoisen ja kevyen aorobisen tai pelkän kunnon lämmittelyn jälkeen suoritetaan 20-30sek venytyksiä per/lihas, ja näiden tarkoitus on PARANTAA venyvyyttä. Eli ns. liikavenyttelyä EI OLE olemassa, vain väärin ajoitettua tai tehtyä...

Wade sanoi:
Kyllä liikaakin voi venytellä. Juuri näistä varoitellaan meidän peruskursseilla tkd:ssä. Jokapäiväiset venytykset, jotka ovat yleensä vielä liian rajuja ja pitkiä enemmänkin kangistavat. Itsekkin tämän joskus huomasin. Venyttelin todella liian paljon kun aloitin peruskurssini, mutta etenkin jalat senkun kiristyivät. Outoa, mutta näin kävi. Ei varmaan päde tämä kaikilla.

Mielestäni, jos haluaa potkuaan korkeammalle helpommin, niin kannattaa enemmän perehtyä dynaamiseen venyttelyyn, staattinen ei siihen sovi. ts Heitellään 10-20 toistoa jalkaa sinne äärirajoille. Esim. takareisien venyttelyyn jalkaa heitetään suorana suoraan eteenpäin. Sama sitten sivulle jne.

risumies sanoi:
Joko pitkäkestoisen ja kevyen aorobisen tai pelkän kunnon lämmittelyn jälkeen suoritetaan 20-30sek venytyksiä per/lihas, ja näiden tarkoitus on PARANTAA venyvyyttä. Eli ns. liikavenyttelyä EI OLE olemassa, vain väärin ajoitettua tai tehtyä...

Reilu vuosi sitten käytin noita lyhempiä venytyksiä, mutta sitten törmäsin tällaiseen:
taistelija.net sanoi:
Kyllähän se lyhytkin venytys auttaa venymään.

Mutta kun venytys jää ajallisesti liian lyhyeksi niin lihas kyllä venyy hyvin, mutta lihaksen paksuus ohenee ja tällöin sen tuottama voima myöskin vähenee.

kun venytys on tarpeeksi pitkä niin lihas säilyttää paksuutensa. suositeltavaa olisi n. 2-4 min. liian pitkään taas venytellessä lihas voi vaurioitua, jolloin taas ei kykenekkäään tekeen vähään aikaan mitään.

Toisaalta jokainen ihminen on oma yksilönsä ja venyy erillä lailla ja joillekkin riittää lyhyemmätkin ajat. Täytyy vain löytää se oma tapansa venytellä.

Olen venytellyt suunnilleen vuoden noin että pidän venytyksiä 2-4 minuuttia, venyttelen 3-5 kertaa viikossa ja vain vyötärön alapuolella olevia lihaksia. Kehitystä ei kyllä olekaan sitten tapahtunut pahemmin, spagaatit ovat edelleen kaukana, aloittaessa ylsin seisaaltaan rystysillä lattiaan, eikä yllä kämmenet vieläkään lattiaan.. Toisaalta, jalka kyllä nousee potkiessa pään yläpuolelle aika vaivattomasti, joten suoranaista tarvetta venyttelylle ei välttämättä olisi, mutta siitä on tullut semmonen mukava tapa.

Näin kun asiaa pohtii tarkemmin, niin vois kyllä hiljalleen harkita jotain muuta venyttelytapaa, jos vuodessa kehitystä tuolla tavalla, tuskin havaittavaa määrää, niin sitähän on jo eläkeiässä, kun viimein pääsee spagaattiin.. Vaikka eihän sillä spagatilla mitään tee, mutta on se vaan niin leuhkan näköinen. :)

flamm sanoi:
Reilu vuosi sitten käytin noita lyhempiä venytyksiä, mutta sitten törmäsin tällaiseen:

Olen venytellyt suunnilleen vuoden noin että pidän venytyksiä 2-4 minuuttia, venyttelen 3-5 kertaa viikossa ja vain vyötärön alapuolella olevia lihaksia. Kehitystä ei kyllä olekaan sitten tapahtunut pahemmin, spagaatit ovat edelleen kaukana, aloittaessa ylsin seisaaltaan rystysillä lattiaan, eikä yllä kämmenet vieläkään lattiaan.. Toisaalta, jalka kyllä nousee potkiessa pään yläpuolelle aika vaivattomasti, joten suoranaista tarvetta venyttelylle ei välttämättä olisi, mutta siitä on tullut semmonen mukava tapa.

Näin kun asiaa pohtii tarkemmin, niin vois kyllä hiljalleen harkita jotain muuta venyttelytapaa, jos vuodessa kehitystä tuolla tavalla, tuskin havaittavaa määrää, niin sitähän on jo eläkeiässä, kun viimein pääsee spagaattiin.. Vaikka eihän sillä spagatilla mitään tee, mutta on se vaan niin leuhkan näköinen. :)
Hm, itse en ole noita pitkiä venytyksiä koskaan tehnyt. Venyttelen joka päivä, mutta satunnaisesti ja todella lyhyitä venytyksiä. Spagaatti sivuttaissuunnassa ei mene ihan, mutta melkein, mutta olenkin panostanut vähän tuohon spagaatin venyttelyyn. Dynaamista venyttelyä teen myös jonkin verran. Mutta siis, aiemmin en venytellyt lainkaan ja olin jäykkä kuin mikä, mutta joustavuutta on tullut huomattavasti.

jass sanoi:
Olen tässä harrastanut kickboxingia jonkin aikaa ja kokoajan on ollut vaivana se että "takajalan" pakara ja lonkka menee jumiin ja kipeäksi "etujalan" kierrepotkuissa.. Venyttely/treeni vinkkejä tähän ja kickboxingiin liittyen..?! Ja minkälaista punttitreeniä kannattais kb:n ohessa tehdä..?

Yksi asia vielä tähän alkuperäiseen kysymykseen liittyen. Et kerro kuinka paljon sinulla on treeniä takana tai miten on muun urheilun laita. Salitreeniä ilmeisesti jonkin verran, mutta se ei välttämättä tässä tapauksessa auta. Yksi syy nimittäin tohon pakaran ja lonkan jumiutumiseen saattaa olla ihan se että ko. lihakset eivät ole tottuneet potkuihin. Lantion lihakset sekä reiden sisentäjät/loitontajat ovat suuressa osassa kun potkitaan (ja vaan korostuu mitä korkeammalle potkitaan) ja vaativat aikansa kehittyäkseen niinkuin mitä tähansa lihas. Nämä heikot lihakset saattavat vaatia enemmän aikaa palautuakseen rasituksesta.

Jos taas olet kokenut harrastaja niin unohda äskeinen...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
flamm: Suosittelisin kyllä vakavasti miettimään kannattaako tehdä niitä pitkiä venytyksiä, jos niistä ei vuoden aikana ole sanottavammin ollut hyötyä.... :)

Itse olen huomannut, että minulle sopii parhaiten 2-4 kertaa viikossa sellainen n. 30 minuutin venyttely sessio... Se riittää ylläpitämään nykyisen venyvyyden, joka riittää minulle (eli käytännössä eteen ja sivulle pystyy potkaisemaan reilusti oman pään yläpuolelle :D ) Tosin se himoittu spagaatti ei enää mene, syksyllä kyllä, mutta ihminen nyt vaan on niin laiska...

Randy Couture sanoi:
Yksi syy nimittäin tohon pakaran ja lonkan jumiutumiseen saattaa olla ihan se että ko. lihakset eivät ole tottuneet potkuihin. Lantion lihakset sekä reiden sisentäjät/loitontajat ovat suuressa osassa kun potkitaan (ja vaan korostuu mitä korkeammalle potkitaan) ja vaativat aikansa kehittyäkseen niinkuin mitä tähansa lihas. Nämä heikot lihakset saattavat vaatia enemmän aikaa palautuakseen rasituksesta.

Mulla oli sama ongelma aloitellessani ju-jutsua joskus muutama vuosi sitten...
Kyse oli juuri tuosta, joten alkuun oli tosi vaikeaa, varsinkin kun joskus treeneissä tehtiin todella paljon potkuja. Ja tuohon ei mikään muu kuin kunnollinen palauttelu auta...

Kuten mainitsin, lyhyet venytykset ovat vain VALMISTAVIA(lämmittelyn jälkeen ennen treeniä suoritettavia, tarjoaa treeneille maksimaaliset liikeradat) tai PALAUTTAVIA(palauttavat lihaksen alkuperaiseen mittansa/venyvyyteensä treenin jälkeen ja nopeuttavat lihaksen sisäisen aineenvaihdunnan tapahtumista ja täten nopeuttavat palautumista), eivät VENYVYYTTÄ LISÄÄVIÄ(jotka kestoltaan 20-30sek. jonka aikana lihas saavuttaa liikaa voimaa käyttämättä sen hetkisen maksimi venytyksensä, pitemmät ns. ylivenyttävät, eli kohdituvat lihasta kiinnittäviin jänteisiin). Venyvyyttä lisääviä venytysharjotteita ei tulisi tehdä kuin 1-2krt/vko.

BruCe sanoi:
flamm: Suosittelisin kyllä vakavasti miettimään kannattaako tehdä niitä pitkiä venytyksiä, jos niistä ei vuoden aikana ole sanottavammin ollut hyötyä.... :)

Juuh, rupesin tuossa miettimään kirjoittaessani tuota edellistä viestiäni.. Ja päätin ottaa ainakin parin kuukauden kokeilun alle stretching FAQ:n(se linkki oli tossa aiemmin) opit, eli joka toinen päivä/venyttelykerta jännitys-rentoutus-venyttelyä ja lyhyitä passiivisia venytyksiä ja välipäivinä sitten pelkästään lyhyitä passiivisia venytyksiä. Ja dynaamisia venytyksiä ehkä vielä vähän lisää, niitä tulee kyllä treenissä muutenkin..

Edit: tää näyttää olevan n. 4 vuotta uudempi versio tuosta mainitsemastani Stretchin FAQ:sta, enpä tiedä onko suuremmin eroja: http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/rec/stretching/stretching_toc.html

Itse varmaan olen luonnonlahja venyvyydessä. Ennen ja jälkeen treenien kevyt venyttely ja jos on joku päivä jokin paikka kipeänä niin 30sec venytyksiä sinne ja on jämpti. Spagaati menee molempiin suuntiin ja käsillä saan jalkojen ollessa lattialla suorana yläkautta kantapäästä kiinni ja kantapää vielä ilmaan lattiasta. :O Muistakaa venytellä alaselkä jalkojen mukana.

risumies sanoi:
Kuten mainitsin, lyhyet venytykset ovat vain VALMISTAVIA(lämmittelyn jälkeen ennen treeniä suoritettavia, tarjoaa treeneille maksimaaliset liikeradat) tai PALAUTTAVIA(palauttavat lihaksen alkuperaiseen mittansa/venyvyyteensä treenin jälkeen ja nopeuttavat lihaksen sisäisen aineenvaihdunnan tapahtumista ja täten nopeuttavat palautumista), eivät VENYVYYTTÄ LISÄÄVIÄ(jotka kestoltaan 20-30sek. jonka aikana lihas saavuttaa liikaa voimaa käyttämättä sen hetkisen maksimi venytyksensä, pitemmät ns. ylivenyttävät, eli kohdituvat lihasta kiinnittäviin jänteisiin). Venyvyyttä lisääviä venytysharjotteita ei tulisi tehdä kuin 1-2krt/vko.

Juurikin näin.
:thumbs:

Mä oon ainakin saanu oman lantioni venymään pikku venytyksillä ja pelkästään potkuilla.. Venyttely on vähä sama asia ku punttien nostelu. Tulos on yksilöllistä ja venytys kannattaa tehdä sarjoissa.. tunnustella itseään. Sekin auttaa että tekee ns sarjana.. jännittää lihasta.. rentouttaa ja venyttää.. ja sama uudelleen. Mutta edelleenkin, riippuu henkilöstä. Joku ei välttämättä saa koskaan spagaattia jne.
Yksi asia on auttanu ainakin mulla: kehittää jalkalihaksia niin (potkuharjoitteilla jne hitaasti) että saa potkaistua pään korkeudelle hitaasti ja vaikka jättämään jalan sinne.

Onko tässä mitään perää:
Yli 2min kovat venytykset vaurioittaa lihasta turhaan, koska venytyksen aikana lihaksen aineenvaihdunta häiriintyy hetkellisesti?

mä oon venyttäny 10min yhtä soittoon ja hyvin lähtee korkeat potkut.
eli ei ainakaan mun kohdalla näkyvästi ole vaurioitunut. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom