Venytellessä alaselässä naksahti, vaikea liikkua

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo kummalla tavalla veikkaat selän paranevan tehokkaammin, makoilemalla vai jatkamalla normaalia selän liikkeessä pitävää elämää?!

Edelleen , se ulos repeytynyt pehmytkudos EI HÄVIÄ pois liikkumalla!!!!!

Kirjoitat: "Jos huonoa tuuria nii saattais olla välilevy prolapsi (joka kuitenkin paranee kun liikut tarpeeksi)."

Vaikka liikkuisi yötä päivää, se ei häviä! Olo saattaa helpottua liikunnalla, ja kannattaa liikkua jotta tukevat lihakset pysyvät kunnossa - kaikki tämä kivun sallimissa rajoissa. Prolapsi eli pullistuma häviää AJAN KANSSA verenkierron mukana ja sen (prolapsin) poistumista verenkiertoon ei voi liikunnalla nopeuttaa.

Moni luulee, että iskiasvaiva on sama kuin prolapsi. Iskiashermon vaivaan -joka voi johtua pelkästä tulehduksestakin- liikunta auttaa ja tulehdus voi poistuakin (voi poistua pelkällä kylmähoidollakin!), mutta ÄLKÄÄ SEKOITTAKO iskiasvaivaa prolapsiin, joka merkitsee ihan oikeaa repeämää välilevyssä!

Meneekö nyt viimein jakeluun????

Olo saattaa helpottua liikunnalla

Eikö tämä ole paranemista? Minusta juuri olon (kivun) helpottuminen on paranemista, oli syy mekaaninen tai kemiallinen ärsytys hermossa.

Prolapsi itsessään ei välttämättä häviä ollenkaan vaikka kuinka kauan odottelisi, mutta oireet loppuvat lähes varmasti lähes kaikilta.

Oikeastihan selkä jossa prolapsi on, ei parane (=muutu täysin entiselleen, uutta vastaaaksi) koskaan, milloinkaan, ikuna. Vika joka välilevyissä on ja pysyy.

Eikö tämä ole paranemista? Minusta juuri olon (kivun) helpottuminen on paranemista, oli syy mekaaninen tai kemiallinen ärsytys hermossa.

Prolapsi itsessään ei välttämättä häviä ollenkaan vaikka kuinka kauan odottelisi, mutta oireet loppuvat lähes varmasti lähes kaikilta.

Oikeastihan selkä jossa prolapsi on, ei parane (=muutu täysin entiselleen, uutta vastaaaksi) koskaan, milloinkaan, ikuna. Vika joka välilevyissä on ja pysyy.

olet oikeassa.

Kun pehmytkudos kerran pulpahtaa ulos , sinne ei enää rakennu uutta. Välilevy madaltuu, pysyvästi.

Tuo kaveri tuossa aiemmin vaan väitti, että välilevyn pullistuma poistuu kun vaan liikkuu tarpeeksi. Ei se poistu muuta kuin kahdella tavalla: 1)ajan kanssa verenkiertoon 2)leikkauksella.

prolapsi poistuu verenkiertoon lähes aina. Olen itse saanut sen havaita magneettikuvissa, joita on otettu keskim. 10 vuoden välein.

kun ekaa kertaa mulla, 35 vuotta sitten, diagnosoitiin välilevn pullistuma elettiin sellaista aikakautta, että lääketiede kielsi liikunnana ja selän rasittamisen siinä tilassa. Aika muuttui, ja mm. 1993 kun mulla diagnosoitiin kolmannen välilevyn prolapsi, sitten olikin jo ääni kellossa muuttunut eli lääjketiede suositteli liikuntaa kivun rajoissa; pääasiallisesti siksi, että pelkkä makoilu tuo lihakset staattiseen jännitykseen mutta liikunta auttaa tukevien lihasten toimintakyvyn palauttamisessa. Kun sulla on selkä kipeä, sinä automaattisesti jännität keskivartaloasi estääksesi kivuliaat taivutukset jne. Siksi liikunta on prolapsipotilaan hoidossa tärkeää. Itse pullistuman poistumista verenkiertoon se ei jouduta!

Tuo kaveri tuossa aiemmin vaan väitti, että välilevyn pullistuma poistuu kun vaan liikkuu tarpeeksi. Ei se poistu muuta kuin kahdella tavalla: 1)ajan kanssa verenkiertoon 2)leikkauksella.

Ei, sinä olet ainoa joka on puhunut välilevyn pullistuman poistumisesta. Muut ovat puhuneet vaivan paranemisesta, jotka tässä tapauksessa ovat 2 eri asiaa.

prolapsi poistuu verenkiertoon lähes aina. Olen itse saanut sen havaita magneettikuvissa, joita on otettu keskim. 10 vuoden välein.

Ei läheskään aina. Ihmisillä on ihan törkeä määrä oireettomia prolapseja, vanhojen jälkiä tai ei koskaan oireita ole aiheuttanutkaan.

edit: Lisättäköön vielä, että liikkumisen tärkeys välilevyille, oireettomille ja oireisille, on myöskin siinä, että välilevyllä ei ole omaa verenkiertoa. Ravinto tulee naapurikudoksista imeytymällä ja sen liikkumisen (kävely tai mikä vaan) aiheuttamasta nesteen pumppauksesta. Sama homma nivelrustojen kanssa.

No, kyllä tuon kaverin viesti kertoo sen, että hän luuli liikunnan parantavan prolapsin...miten tään muotoilen... hän ei ymmärrä selvästikään asiaa. Turha nussia selvää asiaa enempää. Välilevyn pullistuma ei parane, "jos vaan liikkuu tarpeeksi" kuten ei muukaan murtuma kehossa sillä parane. vaatii se muutakin kuin liikkumista...itselläni yksi prolapsitapaus oli niin paha, ettei liikkua voinut oikeastaan ollenkaan. Silti se parani, ajan kanssa ilman leikkausta. Pikkuisen ristiriitaa lauseeseen "...prolapsi paranee kun vaan liikkuu tarpeeksi"

Tuo tyyppi ilmeisesti sekottaa normaalimmat iskiasvaivat prolapsista johtuviin iskiasvaivoihin?

Kyllä, välilevyillä ei ole omaa verenkiertoa, eikä oikeastaan ole lääkettäkään, joka toimivasti kiihdyttäisi välilevyjen aineenvaihduntaa. Näin S. Orava kertoi mulle.

- - - Updated - - -

Ei läheskään aina. Ihmisillä on ihan törkeä määrä oireettomia prolapseja, vanhojen jälkiä tai ei koskaan oireita ole aiheuttanutkaan.

.

Niin, kirjoitin jo aiemmin asiasta:

"Sakari Orava vertasi mulle välilevyä kananmunaan. Munankuoreen (välilevyyn) tulee jostain syystä "pore", ja kovassa paineessa tuosta "poreesta" saattaa sisällä oleva pehmytkudos pullahtaa ulos. Tämänkaltainen vaiva vaivaa todella monia, mutta suurin syy kipuun tässä johtuu siitä, onko selkäydinkanava ahdas vai ei. jos on , niinkuin mulla on, niin pienikin pullistuma tekee elämästä helvettiä."

Ei jaksa vängätä, kun ei näköjään tahallaan haluta ymmärtää asiaa.

Fakta nyt on kumminkin se, että iskiasvaivojen (oli syy sitten mikä tahansa) kannattaa pyrkiä liikkumaan sen mitä vaiva antaa periksi. Sama pätee oikeastaan mihin tahansa selkäkipuun.

Ei jaksa vängätä, kun ei näköjään tahallaan haluta ymmärtää asiaa.

Fakta nyt on kumminkin se, että iskiasvaivojen (oli syy sitten mikä tahansa) kannattaa pyrkiä liikkumaan sen mitä vaiva antaa periksi. Sama pätee oikeastaan mihin tahansa selkäkipuun.

Näin olen juuri kirjoittanut.

Mutta mikään murtuma ei "parane sillä kun vaan liikkuu tarpeeksi" Oli se murtuma sitten sääriluussa, pääkallossa tai selkänikamassa. Tuollainen kirjoittelu antaa väärän kuvan asiasta ja varsinkin prolapsin vakavuudesta. Nikaman prolapsi on todella, todella vakava asia, johon kannattaa suhtautua aivan eri vakavuudella kuin tokaisemalla "että siitä se paranee kun vaan liikkuu tarpeeksi" olen haastatellut muutamia tyyppejä, jotka prolapsin johdosta ovat saaneet sen epäonnistuneen leikkauksen takia kainalosauvat elinikäisiksi kavereikseen.

Näitä seetanan nettitohtoreita joku saattaa vielä uskoakin. Illalla, salilla tapahtuneen vamman vuoksi jätetään menemättä nopeaan ensiapuun, unohdetaan kylmähoidot jne koska asiaa vähätellään netissäkin, ja kas kummaa. Mitenkäs aamulla suu pannaan kun herätäänkin omasta kusilammikosta jalka täysin tunnottomana. Selitä siinä sitten pikaleikkaukseen valmistuvalle lääkärille, että "en uskonut tämän olevan vakavaa, kun netistä luin että prolapsi kyllä paranee kun vaan muistaa liikkua tarpeeksi..."

Mutta mikään murtuma ei "parane sillä kun vaan liikkuu tarpeeksi" Oli se murtuma sitten sääriluussa, pääkallossa tai selkänikamassa.

Menee jo vahvasti OT:n puolelle, mutta sanottakoon tähän ny vielä että monen murtuman paranemisessa/hoitamisessa olennaisessa osassa on murtuman kuormittaminen. Luu vahvistuu ja luutuminen kiihtyy kompression vaikutuksesta. Liiallinen immobilisaatio aiheuttaa melko jämäkän paikallisen osteoporoosin ja luutuminen hidastuu..

Näitä seetanan nettitohtoreita joku saattaa vielä uskoakin.

Sano muuta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Monasti kannattaa myös välttää prolapsin hoidossa kaikkea, joka kiihdyttää verenkiertoa (lämmittää lihaksia). useasti kylmähoito on parasta. Riippuu tapauksesta, mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle.

Terv. saunasta "itkien" ulos kontannut .

Back
Ylös Bottom