Veikkausketju, milloin öljytynnyri maksaa 100$

Maailman suurimman kaasuyhtiön Gazpromin pääjohtaja Aleksei Miller uskoo, että raakaöljyn hinta nousee ensi vuoden aikana jo 250 dollariin tynnyriltä.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12514

Ei tarvitse olla mikään Einstein tajutakseen mitä tuo tekee talouskasvulle. :(

Luin viimesimmistä Time-lehdestä Kanadan avolouhoksesta, josta öljyhiekkaa jalostetaan Yhdysvaltain markkinoille. Jos on mahdollisuus tutustua artikkeliin, niin suosittelen. Oli hyvin mielenkiintoinen.

Huomenna tulee jotain diisseli-juttuja
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12513&sort=false
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maailman suurimman kaasuyhtiön Gazpromin pääjohtaja Aleksei Miller uskoo, että raakaöljyn hinta nousee ensi vuoden aikana jo 250 dollariin tynnyriltä.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12514

Ei tarvitse olla mikään Einstein tajutakseen mitä tuo tekee talouskasvulle. :(

Luin viimesimmistä Time-lehdestä Kanadan avolouhoksesta, josta öljyhiekkaa jalostetaan Yhdysvaltain markkinoille. Jos on mahdollisuus tutustua artikkeliin, niin suosittelen. Oli hyvin mielenkiintoinen.

Huomenna tulee jotain diisseli-juttuja
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12513&sort=false[/
QUOTE]

Aleksei on oikeassa.

Ja ei tarvii olla Einstein joo.

Öljyhiekat ei monestakaan syystä tule pelastamaan meitä. Niiden jalostaminen bensaksi vie liikaa energiaa/vettä että se vois koskaan olla kovin suuri osa öljytaloutta. Taloudellisesti kannattavimmat öljyhiekat on käytetty jo.

Tässä oli joku aika sitten se Peak Oil threadi johon varmaan kannattais tutustua. Se on nimittäin täällä nyt. :david:


Näyttää nyt vähän siltä että jenkit on Iranissa ennen vaaleja joten eiköhän tämä tuu kaikille selväksi marraskuuhun mennessä. Se ei nimittäin tule olemaan (noin niinkun taloudellisesti) meille muille mukavaa.
 
Suomessa on hyvä meno. :D
Ensin naureskellaan jenkeille siitä että juoksevat öljyn perässä milloin missäkin erämaassa, mutta annas olla kun bensa maksaa 2e/litra. Jo nyt voivotellaan kuin tuomiopäivän edellä ja huudellaan valtiovaltaa apuun.
 
Asiasta en tiedä paskaakaan mutta jotenkin vaikea uskoa etteikö öljylle/bensiinille ole vaihtoehtoa kuljetusten osalta polttoaineena. Mitenhän sokeriruon käyttö, kaikki hiton rypsi rapsit, lantaloitten biokaasut jne. Muutama vuosi sitten tuli mielenkiintoinen dokumetti jenkkilässä olevasta ekoyhteisöstä missä kimppauto muistaakseni kulki paikallisten pikaruokaloiden hukkaöljyillä. Taitaa olla enemmän öljyteollisuuden ja autoteollisuuden tuloksen teon takia nuo vaihtoehdot pannassa.

Missäs seurassa vai avussa oli juttua siitä isännästä joka oli muutattanut volvonsa oman tilan biokaasuilla kulkevaksi?

:offtopic:
 
Olen samoilla linjoilla kuin Jambo eli tuleva/olemassaoleva "energiakriisi" on pitkälti keinotekoisesti aikaansaatu. Vaihtoehtoisia tapoja pyörittää moottoria olisi varmasti lukuisia, mutta se olisi pois ns. paksuilta pojilta. Sen kun vielä ymmärtäisi, että jos rahaa tilillä olisi vaikka sen yli 10milj.eur niin mihin sitä enempää tarvitsee?!?

Voin olla ihan väärässä, mutta tuskin valtiokaan tykkäisi hyvää jos joku keksisi tavan käyttää polttomoottoria ohi verotusjärjestelmän; mahtoiko tuo isäntäkään sanktioitta selvitä?
 
Asiasta en tiedä paskaakaan mutta jotenkin vaikea uskoa etteikö öljylle/bensiinille ole vaihtoehtoa kuljetusten osalta polttoaineena. Mitenhän sokeriruon käyttö, kaikki hiton rypsi rapsit, lantaloitten biokaasut jne. Muutama vuosi sitten tuli mielenkiintoinen dokumetti jenkkilässä olevasta ekoyhteisöstä missä kimppauto muistaakseni kulki paikallisten pikaruokaloiden hukkaöljyillä. Taitaa olla enemmän öljyteollisuuden ja autoteollisuuden tuloksen teon takia nuo vaihtoehdot pannassa.

Missäs seurassa vai avussa oli juttua siitä isännästä joka oli muutattanut volvonsa oman tilan biokaasuilla kulkevaksi?

:offtopic:

Onhan niitä vaihtoehtoja vaikka mitä mutta ongelma on se että ne ei ole yhtä halpoja kuin öljy. Koko maailmantalous on rakennettu halvan energian/halvan öljyn päälle ja jos se pitää yhtäkkiä korvata jollain kalliimmalla niin jo se aiheuttaa suuria ongelmia puhumattakaan siitä että mitään korvaavaa järjestelmää ei yksinkertaisesti ole. En osaa sanoa kuinka vaikeaa kaikkien öljyä käyttävien koneiden korvaaminen on mutta tuskin se mikään maailman helpoinkaan asia on.
 
Asiasta en tiedä paskaakaan mutta jotenkin vaikea uskoa etteikö öljylle/bensiinille ole vaihtoehtoa kuljetusten osalta polttoaineena. Mitenhän sokeriruon käyttö, kaikki hiton rypsi rapsit, lantaloitten biokaasut jne. Muutama vuosi sitten tuli mielenkiintoinen dokumetti jenkkilässä olevasta ekoyhteisöstä missä kimppauto muistaakseni kulki paikallisten pikaruokaloiden hukkaöljyillä. Taitaa olla enemmän öljyteollisuuden ja autoteollisuuden tuloksen teon takia nuo vaihtoehdot pannassa.

:offtopic:
Onhan niitä vaihtoehtoja mutta täytyy myös ymmärtää millaiset tuotantomäärien tulee olla. Mittakaava vain on niin järjettömän suuri. Jos öljystä saatava energiamäärä haluttaisiin korvata ydinvoimalla, tarvittaisiin 10 tuhatta ydinvoimalaa. Tämä jo kertoo varmaan kaikille sen, että siinä saa muutaman sokeriruo`on kasvattaa. Ja kannattaa muistaa myös eri aineiden vaatimat konemuunnokset. Kehitystyötä toki tehdään kokoajan mutta kyllä tässäkin aika pitkällä aikajänteellä toimitaan.
 
Onhan niitä vaihtoehtoja mutta täytyy myös ymmärtää millaiset tuotantomäärien tulee olla. Mittakaava vain on niin järjettömän suuri. Jos öljystä saatava energiamäärä haluttaisiin korvata ydinvoimalla, tarvittaisiin 10 tuhatta ydinvoimalaa. Tämä jo kertoo varmaan kaikille sen, että siinä saa muutaman sokeriruo`on kasvattaa. Ja kannattaa muistaa myös eri aineiden vaatimat konemuunnokset. Kehitystyötä toki tehdään kokoajan mutta kyllä tässäkin aika pitkällä aikajänteellä toimitaan.

Totta, mutta tarkoitin lähinnä liikenteen osalta. Oliko se Discovery vai mikä kanava mistä tuli kanssa aikoinaan aika pätevää faktaa dokkarissa siitä miten liikenteen osalta suurin kynnys siirtyä muuhun kuin öljyyn perustuvaan tekniikkaan on tahtokysymys (lue: joku hyötyy öljyn kysynnästä aivan vitusti). Kohta alkais muutenkin olemaan halvempaa ajella viiinalla kuin bensalla. Meikä veikkaa että vielä meikäläisen elinaikana tulee ensiksi valtaosa autokannasta hybrideiksi ja lopulta alkaa massasiirtyminen kokonaan pois bensa/diisseli koneista. Joku biokaasu/sähkö/kasviöjy/alkoholi hässäkkä. Tai voihan se olla niinkin että rinnalla aletaan valtion toimesta väkipakolla puskemaan joukkoliikennettä ja raidekuljetuksia samalla kun muu kuljetus ja autoilu kiristetään niin tiukalle että kukaan ei enää aja löpöllä.

Mutta nyt loppuu :offtopic:
 
Saksassahan on nyt käynnistetty tehdas, joka valmistaa dieseliä puujätteestä. VAG-konserni ja Mersu avaavat 10.000 auton pilottitehtaan, jossa valmistetaan autoja tuolle dieselille. Tehdas pystyy tulevaisuudessa tuottamaan löpöä EU:n tarpeisiin.
Tällä hintakehityksellä jätän tosiaankin yksityisautoilun väliin. Jo nyt vituttaa ajaa autolla. Tai se ajaminen nyt ei niinkään vituta vaan tankkaaminen.
 
Millä sen öljyn korvaisi? Kiinnostaisi meinaan tietää. Sille EI ole olemassa mitään realistisia vaihtoehtoja, jotka pystyttäisiin ottamaan käyttöön riittävän merkittävissä määrin seuraavan 10 vuoden aikana. Öljyn hinta tulee nousemaan tasan niin korkealle, että kysyntä ja tarjonta löytävät tasapainon.

Katsokaas täältä: http://www.bp.com/productlanding.do?categoryId=6929&contentId=7044622

Maailman öljyn TUOTANTO ja KULUTUS.

Global oil production fell by 126 kb/d or 0.2% to 81.5 mb/d in 2007

Global oil consumption grew by 1 mb/d

kb/d tarkoittaa tuhansia tynnyrejä vuorokaudessa ja mb/d miljoonia.

Siinä se on, totuus hevosen suusta. Öljyn tuotanto ei noussut 2007, vaan LASKI, samaan aikaan kun kysyntä nousi.

Ikävä sanoa, mutta ehkä tuo Gazpromin ennustus ei olekaan täyttä fantasiaa, vaikka puhuvatkin omaan pussiinsa. Kaikki riippuu siitä, missä vaiheessa hinta tuhoaa kysyntää. Merkkejä siitä on jo, mutta ristiriitaisia. Pitää muistaa että öljyntuottajavaltioissa ja niissä valtioissa joissa valtio subventoi kansalaistensa öljynkulutusta, on kulutus noussut selvästi. Esim. Kiinassa öljynkulutus nousi 4,1% 2007 vrt 2006 ja Saudi Arabiassa 7,1%.

Tuotanto suurissa öljyntuottajavaltioissa kuten Norja ja Meksiko tuotanto on pudonnut jyrkänteeltä.
 
Joo, Tomppa puhuu ihan asiaa. Tuosta Peak Oilista on muitakin threadeja täällä pakkiksella.

British Petroleumin mukaan 250 dollarin barrelihinta ei ole todennäköinen
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12535
"Samaan aikaan, kun polttoaineiden kysyntä on kasvanut, puuttuvien investointien lisäksi tuotantoa haittaavat poliittisesta epävakaudesta johtuvat tuotannon leikkaukset Irakissa, Venezuelassa ja Nigeriassa, Sutherland luetteli."

- Olen toiveikas, että emme näe lisää dramaattisia nousuja öljyn tynnyrihinnassa,

Sutherlandin mukaan keskipitkällä aikavälillä fossiilisia polttoaineita on yllin kyllin globaalin kysynnän tyydyttämiseksi.

Mun mielestä tuossa selityksessä on ongelmia. Ensinnäkin, ongelma ei ole tuotantokapasiteetissa sinänsä, vaan öljyvarantojen hupenemisessa. P-Amerikan ja Euroopan helposti hyödynnettävät öljyvarat muutamien vuosien kuluttua käytetty täysin loppuun.

Vaihtoehtoiset energialähteet ovat tässä vaiheessa aivan lapsenkengissä, joten ne eivät ensi vuoden energiahintoihin vaikuta millään tavalla.

Lisäksi on huomoitava se, että BP:llä ei ole vastaavanlaisia omistuksia öljykentillä toisin kuin Gazpromilla, Rosneftillä yms. BP keskittyykin enemmän öljyn jalostamistoimintaan ja lopputuotteiden jakeluun sekä myymiseen. Kalliit raakaöljyn hinnat olisivat siis heille paha asia. Voihan sitä aina yrittää vaikuttaa markkinoihin tiedotteilla ja puheilla. Toisaalta tämä pätee toki myös Milleriin.

Uskon että öljyn barrelihinta pysyy reippaasti yli 100 eurossa lähitulevaisuudessa. Riippuu paljolti dollarin kurssista, että mihin hinta sitten asettuu. Jos dollari heikkenee, voi 200 paukkua, jos dollari vahvistuu, niin ehkä pysytään suunnilleen näissä lukemissa (~100-150 dollaria).
 
Hieman aihetta sivuten, mutta moni tämän ketjun seuraaja on varmasti laittanut merkille öljyn alentuneen hinnan. Ei vaan näy meidän tankkauspisteillä. Tänäänkin olivat eräällä huoltoasemalla nostaneet 2 sentillä hintaa. Nopeasti tuntuvat nostavan. :rolleyes:

http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=295325&search=Öljyn hinta

Raakaöljyä kyllä on, mutta jalosteita ei sen sijaan ole markkinoilla niin paljoa. Lisäksi vahvistunut dollarikaan ei toisaalta ole hyvä asia euro-maille (eurolla saa nimittäin nyt vähemmän dollareita, toisaalta dollareilla saa enemmän öljyä... onko ero sitten plusmiinusnolla, sitä en tiedä.)

Joku öljyalan äijä sanoi, että vaikka bensan osuus bensalitran hinnasta otettaisiin pois, hinnaksi jäisi silti noin 95 senttiä verojen ja kuljetuskustannusten muodossa.
 
Muistaakseni joku Nesteen mikälie-päällikkö sanoi radiossa joku aika sitten, että hinta ei tipu tällä hetkellä sen takia, koska he eivät edes ehtineet nostaa sitä tuon raakaöljyn hinnannousun aikana :rolleyes: Voi jeesus mikä selitys. Se totesi siis että nyt on juuri sopiva hintataso tälle raakaöljyn hinnalle, ennen myytiin melkein tappiolla. (Tämä oli varmaan noin kuukausi sitten. Nythän kyllä pumppuhinnat ainakin etelässä on laskenu jonkun verran.)
 
Muistaakseni joku Nesteen mikälie-päällikkö sanoi radiossa joku aika sitten, että hinta ei tipu tällä hetkellä sen takia, koska he eivät edes ehtineet nostaa sitä tuon raakaöljyn hinnannousun aikana :rolleyes: Voi jeesus mikä selitys. Se totesi siis että nyt on juuri sopiva hintataso tälle raakaöljyn hinnalle, ennen myytiin melkein tappiolla. (Tämä oli varmaan noin kuukausi sitten. Nythän kyllä pumppuhinnat ainakin etelässä on laskenu jonkun verran.)

Neste ei todellakaan tehnyt (eikä varmaan vieläkään tee) mitenkään erikoisen hyvää tulosta bensiinijalosteidensa kanssa. Dieseltuotannosta Neste repii tällä hetkellä parhaat tuotot, varsinkin kun Euroopan muut jalostamot eivät jostain syystä ole pitäneet tuotantoa kovinkaan ylhäällä. Siispä dieselin keskihinta on kova ja tämähän käy Nesteelle. :)

Kävin näitä juttuja jonkin verran läpi, kun ostin tässä laskusuhdanteessa hieman Nesteen osakeita. Öljyn hinnan aleminen tekee hyvää Nesteen marginaaleille (tosin dollarin vahvistuminen sitten toisaalta välttämättä ei tee).
 
Raakaöljyä kyllä on, mutta jalosteita ei sen sijaan ole markkinoilla niin paljoa. Lisäksi vahvistunut dollarikaan ei toisaalta ole hyvä asia euro-maille (eurolla saa nimittäin nyt vähemmän dollareita, toisaalta dollareilla saa enemmän öljyä... onko ero sitten plusmiinusnolla, sitä en tiedä.)

Joku öljyalan äijä sanoi, että vaikka bensan osuus bensalitran hinnasta otettaisiin pois, hinnaksi jäisi silti noin 95 senttiä verojen ja kuljetuskustannusten muodossa.

Jep, kyllähän se näin on, mutta siltikin tuo euro ei vielä ole kovin paljon halpunut verrattuna dollariin ja onhan tuo raakaöljyn hinta tullut paljon alas muutaman kuukauden takaisesta huipusta, että siltikin tuo jalosteiden puute ei näin maalikon korvaan kuulosta pätevältä selitykseltä. :)
 
Muistaakseni joku Nesteen mikälie-päällikkö sanoi radiossa joku aika sitten, että hinta ei tipu tällä hetkellä sen takia, koska he eivät edes ehtineet nostaa sitä tuon raakaöljyn hinnannousun aikana :rolleyes: Voi jeesus mikä selitys. Se totesi siis että nyt on juuri sopiva hintataso tälle raakaöljyn hinnalle, ennen myytiin melkein tappiolla. (Tämä oli varmaan noin kuukausi sitten. Nythän kyllä pumppuhinnat ainakin etelässä on laskenu jonkun verran.)
niin, jalostuksen kate oli "parhaimmillaan" 1-2snt/l. sillä ei kauheasti tulosta tehdä. tätä tosiasiaa et voi kumota vaikka kuinka jeesustelisit selityksiä.

lisäksi kannattaa lukea kauppalehden juttu. jos öljy maksaisi 0e, mittareissa olisi silti hintana vähän vajaa euro.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/09/14573
– Vaikka raakaöljyn hinta olisi nolla euroa, niin bensa maksaa Suomessa noin 90 senttiä. Siitä on kiinteää veroa vajaat 62,7 senttiä. Siihen laitetaan 10 senttiä jakelua, jalostusta, rahteja ja markkinointia eli hinta on 73 senttiä. Se kerrotaan 1,22:lla eli arvonlisäverolla, jolloin hinta on hieman alle 90 senttiä, Toivola laskeskelee.


ja muutenkin turha itkeä. bensaa ilmeisesti myydään hyvin korkeammillakin hinnoilla niin paljon ettei sitä jää varastoihin pilaantumaan niin se on oikea hinta valitettavasti.
 
Back
Ylös Bottom