Veden säilyvyys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
Miten kauan hanavesi säilyy juomakelpoisena jossakin kanisterissa/mehukatti pullossa esim. autossa jossa lämpötilat vaihtelevat.

Entä miten kauan vesi säilyy juomakelpoisena siten että se jäädytetään ja sitten pikkuhiljaa se sulaa esim. kylmälaukussa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No huh eikös se vesi säily aina??? Eihän se nyt pilaantua voi. :david:

Kai se on säilytyksestä ja veden puhtaudesta kiinni. Mutta kyllä tuo vesijohtovesi on ainakin mulla säilynyt kuukausia ihan juomakelpoisena kun suljetussa pullossa on ollut.

Täysin steriilissä ympäristössä vedelle tuskin mitään kävisi sadassa vuodessakaan. Mutta jos esimerkiksi pulloon jäänyt jotain ylimääräistä likaa tai vedessä muuten epäpuhtauksia voi jotain pientä mukavaa kemiallista reaktiota ajan kanssa tapahtua. :mututuntuma:

Vaikka alkais evoluutio alusta :hyper:

Mulla oli intissä kenttäpullossa n. 3 kuukauden ajaksi unohtunut vesi, ja se oli vielä laivan, jonka vesitankeissa on sellanen kiva vihreä kuorrutus, vettä. Maku ei ollut mennyt yhtään pahemmaksi (ei olisi kyllä mahdollistakaan), eikä tullut kipeäksi. En muista kyllä miksi join niin vanhaa vettä.

japa sanoi:
Miten kauan hanavesi säilyy juomakelpoisena jossakin kanisterissa/mehukatti pullossa esim. autossa jossa lämpötilat vaihtelevat.

Entä miten kauan vesi säilyy juomakelpoisena siten että se jäädytetään ja sitten pikkuhiljaa se sulaa esim. kylmälaukussa.

Kyllähän vesi säilyy pitkiäkin aikoja juomakelpoisena kun on vain puhtaat astiat. En usko että esim. bakteerit pystyvät paljoa lisääntymään puhtaissa suljetuissa vesiastioissa, eihän ne saa energiaa mistään, ei se bakteerikaan pelkällä vedellä elä.
Jos ihan varman päälle haluaa pelata niin silloin sulkisin veden kiehuvana säilytysastiaan, silloin ei ainakaan pitäisi olla pöpöjä. Ihan kaikki säilytysastiat eivät toki tuollaista kestä.

Henkilökohtaisesti en joisi 5 päivää vanhempaa vesijohtovettä joka ollut lämpimässä. Ei se myrkylliseksi muutu mutta koliformisten bakteerien osuus alkaa jo olla sitä luokkaa, että maha menee sekaisin.

Pullovesiä en voi suositella kenellekään. Me ollaan koulussa tarkasteltu niitä viljelymaljoilla ja "kattava" 20 pullovesinäytettä sisältävän harkkatyömme mukaan pullovesissä on ainakin kaksi kertaa enemmän mikrobeja kuin vesijohtovedessä.

Joko se vesi tahi pullot eivät ole niin puhtaita kuin kunnallinen vesijohtoverkko.

Anonyymi2 sanoi:
Täysin steriilissä ympäristössä vedelle tuskin mitään kävisi sadassa vuodessakaan. Mutta jos esimerkiksi pulloon jäänyt jotain ylimääräistä likaa tai vedessä muuten epäpuhtauksia voi jotain pientä mukavaa kemiallista reaktiota ajan kanssa tapahtua. :mututuntuma:

Vaikka alkais evoluutio alusta :hyper:

Näinhän voi käydä jos pullo ei ole tarpeeksi hyvin suljettu. Eli jos ilma pääsee vähänkään vaihtumaan niin kyllä siellä alkaa kasvua tapahtumaan jollain saralla. Jos taas vesi on täysin ilmatiiviissä pullossa niin ei sinne mitään kasvustoa synny.

Amerikan Jeesus sanoi:
- - Jos taas vesi on täysin ilmatiiviissä pullossa niin ei sinne mitään kasvustoa synny.

Anaerobiset bakteerit ja sienet jyllää silti.

japa, miksi moista kyselet? :utelias:

Siksi että meillä on mökki korvessa jossa kyllä peseytymisvesi saunaan saadaan mutta elintarvike vesi on vietävä/saa läheisestä lähteestä. Sinne sitten tulee vietyä vettä miten sattuu ja esim. viimeksi on viety pari viikkoa sitten ja ensi viikolla menen sinne uudestaa.
Sitten jos tarvii kylmälaukkua ruualle niin sinne jäädytän aina vesipulloja ja sitten ne antaa sen kylmän sinne ja sitä mukaa kun se sulaa juon veden pois.

Henkilökohtaisesti en joisi 5 päivää vanhempaa vesijohtovettä joka ollut lämpimässä. Ei se myrkylliseksi muutu mutta koliformisten bakteerien osuus alkaa jo olla sitä luokkaa, että maha menee sekaisin.

Näin olen kokenut että viikon vanha vesi sali kassissa on aiheuttanut maha oireita.

Näissä vesissä on varmaan pirusti eroja että onko se lähteestä, "omasta" kaivosta tai kunnallisesta vesiverkosta. Veikkaan että kunnalisen verkon vesi kestää juomakelpoisen pisimpään ja "omasta" kaivosta menee nopeiten huonoksi.

japa sanoi:
Siksi että meillä on mökki korvessa jossa kyllä peseytymisvesi saunaan saadaan mutta elintarvike vesi on vietävä/saa läheisestä lähteestä. Sinne sitten tulee vietyä vettä miten sattuu ja esim. viimeksi on viety pari viikkoa sitten ja ensi viikolla menen sinne uudestaa.
Sitten jos tarvii kylmälaukkua ruualle niin sinne jäädytän aina vesipulloja ja sitten ne antaa sen kylmän sinne ja sitä mukaa kun se sulaa juon veden pois.

Samaa olen tehnyt ja ei ole vielä kuolema tullut :)

Mun kokemus on se, että kanisterissa oleva vesi säilyy järjettömän pitkään. Miten ihmeessä H20 voisi mennä pilalle? Voihan siihen pikkuhiljaa jotain ummehtunutta makua tulla, mutta tämän pitäisi tulla kauan ennen mitään vatsanväännemikrobeja. Mä epäilen, että noi vatsanväännejutut on psykosomaattisia. Meillä on vedetty mökillä aina toukokuussa lokakuulta jääneet vedet. Ikinä ei oo tullu mitään. Tai sitten meidän perheen vatsat on jotain mikrobikevlaria...En oo edes ajatellut, että VESI voisi muuttua MYRKYKSI!

Legionella bakteeri lisääntyy 15-50 asteen lämpötilassa,minkä takia vesijohtovesi on yleensä noin 5 ja 55 asteista, ainakin tavoitearvoina. Vesijohtovesi ei myöskään saisi olla yli 60 astetta,jottei tule palovammoja. Legionella bakteeri aiheuttaa keuhkokuumetta,mutta sehän on ihan pikkujuttu. Ja kai sitä muitakin bakteereita sinne veteen syntyy sopivissa kasvuolosuhteissa.

japa sanoi:

Juomakelpoinen on niin suhteelinen käsite. Ei siihen varmaan terve ihminen kuole, vaikka seisoisi pidempiäkin aikoja - ripuli voi kyllä tulla.

Mitä kauemmin vesi seisoo astiassa
-> sitä likaisempaa.

Mitä epäpuhtaampaa vesi oli pullotettaessa (ja koskaan se ei ole puhdasta)
-> sitä likaisempaa.

Jos sisältöä on myöhemmin käpälöity (esim. otettu huikkaa suoraan astian suusta)
-> sisältö on bakteerien kuorruttamaa erittäin nopeasti.

Toki myös astiasta liukenee bakteerien kaveriksi veteen kemikaaleja eri tavoin, riippuen astian tyypistä, mm. tästä syystä esim. olutta ei voi myydä muovipulloissa, koska maku kärsii ja juoma menee pilalle.

Joo, mutta takaisin mökkivesiin: eiköhän sitä voi paremman puutteessa juoda ihan hyvin. Itse ainakin ottaisin riskin ripulista mielummin kuin alkaisin uutta satsia roudaamaan.

Alkaa naurattamaan kun miettii että mistä kaikista aiheista täällä saadaan threadeja aikaiseksi :)

Ei siis sillä että kysymys olisi huono; itse joskus olen samaa asiaa miettinyt. Mutta täällä ollaan kyllä käsitelty kaikki mahdolliset aiheet kohta läpi.

Miksi käyttää puhdasta vettä? Lorauttele sekaan pari tusinaa kossupulloa, niin eiköhän ala vesi säilymään. :D Juotavaksikin se kelpaa paremmin. :)

JuhazOne sanoi:
Miksi käyttää puhdasta vettä? Lorauttele sekaan pari tusinaa kossupulloa, niin eiköhän ala vesi säilymään. :D Juotavaksikin se kelpaa paremmin. :)

Jep olen kyllä yrittänyt desinfioida "itseäni" mökillä mutta joskus vaan aina pitää lähteä sieltä pois ja silloin sit pitää siirtyä vesilinjalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom