Vedätä parkkipirkkoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ratu
  • Aloitettu Aloitettu
Siinä on taas pisnisideariihessä oltu... Aivan loistava systeemi kyllä...
Voi vaan olla et jos tosta jää kiinni niin sakot on isommat kun ois parkkipirkolta tullunna

Kaveri teki itselleen tuollaisen jo vuosia sitten. Hyvin on pelittänyt, eikä ole sakkoja tullut.

Joo, onhan toi jo vuosia sitten keksitty setti. Vissiin menee petoksen piiriin jos narahtaa... :D

Ei ole ikinä sellaisilta parkkipaikoilta sakkoa tullut missä pitää tuo parkkikiekko laittaa. Sellaisilta missä taas pitää käydä ostamassa parkkilipuke onkin sitten muutaman kerran joutunut pulittamaan.

Taitaa olla laiton jo siks, et teksti o saksaks :P

Parasta tuossa huudossa oli jonkun älypään kysymys kauppiaalle: "Onko palautus oikeus, jos tulee sakot? Ja jos tulee, niin maksatko sinä ne?".

Snowbe sanoi:
Taitaa olla laiton jo siks, et teksti o saksaks :P
Jep jep. Jos nyt tosissasi olet, niin sillä ei ole mitään merkitystä vaikka tossa lukisi venäjää. Koko parkkikiekkoakaan ei itse asiassa tarvita, vaan voit kirjoittaa lapulle näkyvästi vaikka "Tuloaika: xx:xx", ja laittaa sen näkyvälle paikalle, jotta parkkipirkko tajuaa lukea sen.

Meillä päin on muuten aika tarkkoja parkkipirkkoja. Sain huomautuksen kun pidin parkkikiekkoa etupenkillä enkä tuulilasilla. Sen pitää olla kuulemma tuulilasista luettavalla paikalla. Ja etupenkkikö ei ole? Autokoulussa saivartelivat, että laki sanoo, että parkkikiekon tulee olla tuulilasin sisäpuolella, eli sen saa lain mukaan heittää vaikka takapenkille. Sekin on tuulilasin sisäpuolella.

Powerhousu sanoi:
Jep jep. Jos nyt tosissasi olet, niin sillä ei ole mitään merkitystä vaikka tossa lukisi venäjää. Koko parkkikiekkoakaan ei itse asiassa tarvita, vaan voit kirjoittaa lapulle näkyvästi vaikka "Tuloaika: xx:xx", ja laittaa sen näkyvälle paikalle, jotta parkkipirkko tajuaa lukea sen.

Kyllä tarvii, ei kelpaa paperilaput.

28 a § (7.9.1990/843)
Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus

Jos pysäköinnin enimmäisaikaa on liikennemerkein rajoitettu, autoa ei saa pysäköidä ilman pysäköintikiekkoa, jos kunta on päättänyt ottaa pysäköintikiekon käyttöön kunnan alueella. Kiekkoa ei kuitenkaan käytetä maksullisella pysäköintipaikalla ja pysäköintikiekon käyttövelvollisuus on liikennemerkein osoitettava.

«Pysäköintikiekko» on pysäköinnin ajaksi sijoitettava näkyvään paikkaan autossa ja siihen on merkittävä saapumisaika siten kuin [liikenneministeriö] tarkemmin määrää.

[Liikenneministeriö] antaa myös tarkemmat määräykset pysäköintikiekosta ja sen käyttövelvollisuudesta.

Liikenneministeriön määräys:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900924

Mike sanoi:
Kokemus 5 vuoden takaa. Sakot tulee kuitenkin kun auto ei ole liikkunut. Katsovat venttiilien paikat ja sakottavat kiekon siirtämisestä.

Samanlainen koneisto vaan pyöriin. Sellanen pyörivä keskiö vanteeseen joita näkee amerikan räppisedillä (siis pyörivässä vanteen osaassa vale venttiili).

Parkkipirkot vituttaa.

Olen itsekin aikoinaan rakentanut tollasen. Helppoa kuin heinänteko. Halpiskellokoneisto maksaa pari euroa, minuutti ja sekuntiviisari vaan vittuun ja kiekko kiinni tuntiviisariin. pieni pyörimisvara kiekolle ja siinä se on. Aikaa rakentamiseen meni ehkä puoli tuntia ja olen näitä peukalokeskelläkämmentä ihmisiä.

Mike sanoi:
Kokemus 5 vuoden takaa. Sakot tulee kuitenkin kun auto ei ole liikkunut. Katsovat venttiilien paikat ja sakottavat kiekon siirtämisestä.

Mulla on nyt reilun vuoden ollut työpäivät auto 4 h kiekkopaikalla, eli kerran käyn työpäivän aikana kiekkoa siirtämässä. Autoa en jaksa siirrellä samalla, eikä sakkoja ole vielä kertaakaan tullut (vaikka mulla on sellainen auto, jota pirkot eivät voi olla muistamatta). Yksi työkaveri tosin kuulemma viime vuonna sai sakot, kun oli kääntänyt vain kiekkoa. Oisko kaupunki- ja parkkipirkkokohtaista, miten he tuossa tilanteessa toimivat?

2 §
Saapumisajan merkitseminen

Merkittyä saapumisaikaa ei saa pysäköintikiekon käyttövelvollisuuden voimassaoloaikana muuttaa.

Mä tulkitsen tuon niin, että jos mulla on 4 h kiekkopaikalla kiekossa aloitusaika klo 9, niin 9-13 välisenä aikana en saa kiekkoa siirtää. Jos siirrän kiekkoa klo 13.01, niin se on sallittua. Toinen tulkinta olisi, että sitä kiekon saapumisaikaa ei missään tapauksessa saa muuttaa, eli silloin samalle parkkipaikalle ei olisi mitään asia kahdesti saman päivän aikana (vaikka kävisikin jossain muualla välillä).

2 §
Saapumisajan merkitseminen

Merkittyä saapumisaikaa ei saa pysäköintikiekon käyttövelvollisuuden voimassaoloaikana muuttaa.

Ponipeikko sanoi:
Mä tulkitsen tuon niin, että jos mulla on 4 h kiekkopaikalla kiekossa aloitusaika klo 9, niin 9-13 välisenä aikana en saa kiekkoa siirtää. Jos siirrän kiekkoa klo 13.01, niin se on sallittua. Toinen tulkinta olisi, että sitä kiekon saapumisaikaa ei missään tapauksessa saa muuttaa, eli silloin samalle parkkipaikalle ei olisi mitään asia kahdesti saman päivän aikana (vaikka kävisikin jossain muualla välillä).

Tulkitset väärin. Kun ajat pysäköintipaikalle, sinun tulee merkitä pysäköintikiekkoon saapumisajaksi seuraava tasa- tai puolitunti. Mikäli pysäköinnin aikana käyttövelvollisuus ei pääty, niin et saa muuttaa kiekossa olevaa aikaa. Jos lähdet pysäköintipaikalta pois ja ajat sinne uudelleen, tulee sinun merkitä kiekkoon sillä hetkellä lähin tasa- tai puolitunti.

Jos pysäköintipaikalle ajaa ennen käyttövelvollisuuden alkamista, niin saapumisajaksi voi merkitä käyttövelvollisuuden alkamista seuraavan puolitunnin. Esimerkiksi jos kiekon käyttövelvollisuus olisi 10-18 ja pysäköintipaikalle ajaisi vaikka 8.00, niin kiekkoon voisi laittaa 10.30.

Itse olen joskus pitkässä pysäköinnissä tehnyt niin, että kun olen käynyt siirtämässä kiekkoa, niin olen peruuttanut auton ruudusta pois ja ajanut saman tien takaisin.

Ponipeikko sanoi:
Mulla on nyt reilun vuoden ollut työpäivät auto 4 h kiekkopaikalla, eli kerran käyn työpäivän aikana kiekkoa siirtämässä. Autoa en jaksa siirrellä samalla, eikä sakkoja ole vielä kertaakaan tullut (vaikka mulla on sellainen auto, jota pirkot eivät voi olla muistamatta). Yksi työkaveri tosin kuulemma viime vuonna sai sakot, kun oli kääntänyt vain kiekkoa. Oisko kaupunki- ja parkkipirkkokohtaista, miten he tuossa tilanteessa toimivat?

No jos lakiopillisesti asiaa miettisi niin todistelukysymyksiähän nuo olisi ja todistustaakka on parkkipirkolla. Parkkipirkolla voi olla vaikeaa todistaa ettei auto olisi liikkunut mittarin siirtojen välillä. Asiahan tuomitaan "syytetyn" eduksi jos hän vastaan väittää eikä muitakaan todisteita ole. Ei nimittäin ole kiellettyä käyttää samaa parkkiruutua kahdesti peräkkäin, ei myöskään ajamasta autoa samalla lailla ruutuun.

Varmaankin pvm tulee tässä tapauksessa silloin kun vaikkapa vastasatanut lumi paljastaa auton olleen paikallaan pidemmän tovin. Venttiilitappien mittailu alkaa jo olla siinä ja siinä, sekin voisi mennä syytetyn eduksi jos oikein vänkäisi. Defaulttina pvm ehkä jossain piirissä tulisi mutta jos oikein heittäytyisi valitusteille niin ehkä asia voisi kumoontua.

Pysäköintivirhemaksu ei muuten ole sakko vaan PVM, hallinnollinen paperilappunen joiden hoidosta vastaa paikallinen pysäköinninvalvontatsto. Poliisikin joskus parkkipirkkoja avustaa asiassa jos auto on vaikka poikittain sunnuntaiyönä keskellä katua, mutta loppujenlopuksi laput kuskataan pysäköinninvalvojan konttoriin.

keijo s sanoi:
Venttiilitappien mittailu alkaa jo olla siinä ja siinä, sekin voisi mennä syytetyn eduksi jos oikein vänkäisi..

Niin tapitkin jäävät periaatteessa samaan kohtaan jos auto vain perutetaan ulos ja takaisin samaan paikkaan. Ja pitää olla pirkoillakin jo hyvä muisti jos muistaa kymmenien autojen venttiilin tappien paikat, ilman että alkavat digikameroiden kanssa kulkemaan? :eek:

Back
Ylös Bottom