Vatsat voimaohjelmassa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sakuel
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä sitä keskipakkia pitäisi treenata monipuolisesti, mutta jos tärkeimpänä pitäisi jotain nostaa niin lajinomaiset liikkeet. Niin kuin sivutaivutukset ja vatsa taljassa.

Mites nuo vatsat (seisoen) taljassa... saako noista mitenkään niin rankkaa (toistot max 10-15) variaatiota, että niitä ylipäänsä kannattaisi hinkata? :)

edit:

Helou,
Miten on järkevintä reenata pakkia voimaohjelman aikana? Lyhempää toistoa? pidempää toistoa? vaihdellen? Vinkkejä? :)

Täysi noviisi olen voimahommissa, mutta vatsaa on tullut hinkattua jonkun verran ja seuraavanlaisella rungolla etenen:

sarjat 2-4 / liike
toistot 6-15

I
jalannostot riipunnasta
sateenkaarikierrot riipunnasta (termi "lainattu" jto:lta)

II
dragon flag
sivutaivutukset smith

III
jalannostot kiertäen riipunnasta
staattiset pidot smith

edelleen tarkennetaan: ko. liikkeet on erinomaisia keskivartalolle, mutta lajinomaisia ne vaan ei ole. se määritelmä vaatii hyvinkin eksaktin suorituksen verrattuna lajiin. sitä taas ei oikein missään varsinaisessa vatsaliikkeessä tapahdu. siksipäs myös keskivartalon oikeaa käyttöä kyykätessä ja vetäessä tulee opetella.

taljavatsat voi tehdä monella tavalla mutta yleisesti vois erottaa kaks päätyyppiä:
- liike vain rangassa
- liike myös lonkkanivelessä
toistot voi hyvin vaihdella 5-15 välillä ja kun voimaa tehdään ei kannata ylipitkiä hinkata. stopit ala-asennossa on myös hyviä.

onko jto:lla jotain hyviä liikkeitä keskivartalon liikkuvuuden lisäämiseksi?
Oikea puoli (alaselkä) kuten sen puoleinen lonkankoukistaja on myös pirun tiukka ja ainakin kyykyssä on selvää että hommaa johtuu lihasepätasapainosta toisella puolella (kyykky menee toisen puolen kautta). Etukyykky on helpompaa kun selkää ei joudu niin jännittämään kuin takakyykyssä.

Ruotoa olen yrittänyt venytää 2-3x päivässä ja ilmeisesti vatsojakaan joissa jalat on tuettu ei hirveesti kannata tehdä ettei lisää kiristyisi?

kannattaa ainakin heti alkaa kiinnittään huomiota siihen kyykyn symmetrisyyteen eli ettei se tuu toisella puolella ylös. lisäksi sitten kaikessa lantion ja selän seudun venyttelyssä pitäs se symmetrisyys (!!!) liikkuvuudessa olla pääasia. sillä on korjattu jo monta selkää ja nostettu lisää kiloja. erityisiä liikkeitä liikkuvuuden lisäämiseksi en listaisi, mutta se monipuolisuus on aika tärkeetä. melkein ottasin pikkusen takapakkia painoissa ja kiinnittäsin extra-huomiota kyykyn ylöstuloon.

Vatsaa on tosiaan paha harjoitella lajinomaisesti sen ollessa tukeva lihas kyykyssä ja vedossa. Hieman kuten yläselkä ja takaolkapäät penkissä - tärkeitä noston kannalta pitäen paketin kasassa, mutta supistuvat itsessään eri suuntaan noston suhteen. Ainut mieleen tuleva määritelmän mukaan lajinomainen vatsaliike on paineharjoitus, jossa esim. selällään maaten sisäänhengityksen yhteydessä pullistetaan vatsaa. Vatsan päällä voi tässä harjoituksessa olla käsipaino ja voidaan suorittaa n.5 sekunnin pitoja.

onko jto:lla jotain hyviä liikkeitä keskivartalon liikkuvuuden lisäämiseksi?
Oikea puoli (alaselkä) kuten sen puoleinen lonkankoukistaja on myös pirun tiukka ja ainakin kyykyssä on selvää että hommaa johtuu lihasepätasapainosta toisella puolella (kyykky menee toisen puolen kautta). Etukyykky on helpompaa kun selkää ei joudu niin jännittämään kuin takakyykyssä.

Ruotoa olen yrittänyt venytää 2-3x päivässä ja ilmeisesti vatsojakaan joissa jalat on tuettu ei hirveesti kannata tehdä ettei lisää kiristyisi?

mulla on oikea lonkankoukistaja ja vasemmalta alaselkä usein jumissa. Luulen että syynä on aina samanpuoleinen ristiote mavessa. Vuosien saatossa tullut toispuoleinen lihaksisto.

Yritän pikkuhiljaa pois tästä tavasta tehdä mavea, katotaan jos auttaisi. Takareisien kireyden olen kanssa huomannut kipeyttävän alaselän seuraavassa treenissä...

vedossa kannattaa/pitää ehdottomasti vuorotella otetta. terv. nimim. liikaa epäsymmetrisiä selkiä nähnyt.

ammattilainen en ole. monet pitää huonoina, mä en. kun vaan kasaa tarpeeksi romua niskan taakse tai rinnan päälle ja alkaa vääntään, homma toimii. tärkeintä ois kuitenkin verrata tuloksia omiin suorituksiin, mutta esim. 10*40kg niskan takana jalat tuettuina on aika hyvä jo. yleensäkin kaikki liikkeet, jotka on oikeesti raskaita on hyviä. keskikropassa ei koskaan oo liikaa voimaa :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täytyy tähän threadiin laittaa mielestäni kelpo tulos vatsojen osalta. 450krt voimapyörää putkeen polviltaan. Tekniikka näytti minun silmiin ihan puhtaalta kun teki 350 toistoa, mutta meni kuulemma ojentajat hapoille niin pahasti ettei tullut uutta ennätystä. Aikoi tehdä talven aikana 500 rikki. On n. 45v hiihtoa harrastava kaveri :)

en tiedä noista lisäpainoista vatsoissa muuta kun jossain vatsa trimmaus laitteissa.... himassa vedän nopeaan tahtiin 10kertaa 50vatsan rykäisy sarjaa peräkkäin, eli 500vatsaa... kevyttä kauraa olen joskus tehnyt 3kk putkeen joka päivä noin, uskokaa tai älkää alkaa "sikspäkki" näyttämään kaljamahan muotoiselta panssari levyltä :P

Itsekin tein alkuaikoina aina salilla 100x2 vatsaa ja lähdin ilman mitään poltteita vatsassa. Tänään tein 7-5-5 jamba vatsaa ja kyllä tuntu :D Myös istumaannousut jalat maassa ilman tukea lisäpainoilla ja voimapyörä tuntuu.

Itse olen nyt tehnyt istumaannousut siten raskailla painoilla, että olen joka toistossa alhaalla päästänyt löysäksi ja tehnyt ns.ykkösenä joka toiston, yrittänyt ala-asennossa kerätä painetta saman lailla kuin mavessa/kyykyssä kroppaan. Ainakin ottaa niin saakelin hyvin verrattuna mitä nytkyttelis koko ajan menemään, mutta mitä mieltä te muut olette?

Itse olen nyt tehnyt istumaannousut siten raskailla painoilla, että olen joka toistossa alhaalla päästänyt löysäksi ja tehnyt ns.ykkösenä joka toiston, yrittänyt ala-asennossa kerätä painetta saman lailla kuin mavessa/kyykyssä kroppaan. Ainakin ottaa niin saakelin hyvin verrattuna mitä nytkyttelis koko ajan menemään, mutta mitä mieltä te muut olette?

Ite teen istumaannousut käsipaino rinnalla ilman jalkatukea. Alhaalla lasken selän kokonaan mattoon ja siitä rykäisen ylös. Viimeksi kokeilin jättää hartioita vähän irti matosta, mutta ei tullut yhtään toistoa samalla painolla kuin normaalisti. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom