Vatsan turvotus..

Paras apu turvotukseen on se, ettei juo vettä (tai mitään muutakaan nestettä) samalla kun syö. Näin ei laimene vatsahapot niin onnistuu se ruuan pilkkominen paremmin :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on vaan hyväksyttävä (tai ainakin itse näin tehnyt), että se vatsa ei koko ajan ole parhaassa rantakuosissaan. Meikäläisellä täyden vatsan paino on 3 kiloa enemmän kuin aamupaino, joten ei kai ihme että sellainen jo vähän tykkää pullottaa. Ihmisten ilmoilla tulee kuljettua aina vatsa tiukasti puristettuna, niin ei pääse pömpötys näkymään. Joskus on kiva todeta peilistä, et onkohan siellä oikeesti joku elollinen olento :D En tiedä mikä siinä on, mutta itellä vatsa toimii lähinnä vaan ihan aamulla ja ihan illalla, joten päivän aikana pääsee aika mukavasti turpoamaan toisinaan..Mut ei sen väliä

Mulla oli sama ongelma, maha kuin jalkapallo ja kaiken lisäks ihan jumissa...2vk ilman lisäproteiiniä ja paino putosi 4,5kg(olin toki flunssassakin ton ajan). Sen jälkeen reilu vk treeniä ilman protskua ja vajaaseen kahteen viikkoon on aamupaino tippunut sen 2kg. Nyt pitäisi vaan keksiä joku korvike proteiinille kun alkaa treeneissä tuntumaan ettei oikein palaudu. Olisiko vinkkejä? Ajattelin käydä apteekista sitä mallas uutetta ja alkaa syömään taas protskua, kunhan ei taas se mahan jumitus pilaa treenejä..

Jos juo paljon hedelmämehuja tai syö happamia hedelmiä voi tulla turvotusta. Pidemmän päälle voi johtaa krooniseen suolistotulehdukseen joka on erittäin vaarallinen tila. Ollut siellä, tehnyt sen.

Laktoosi-intoleranttisella laktoosi aiheuttaa mukavasti masun pullotusta.
Laktoosin poisto ruokavaliosta auttaa.

Ei välttämättä tule huimaa kaasumäärää ulos vaikka sitä suolistossa
olisikin masua pullottamassa. Jos taas after-burnerkin on päällä koko
ajan, niin voisi viesti olla aika selvä laktoosin suhteen.

There is no way, että mä koskisin sormellanikaan minkään sortin mehuihin. Jotain lievää laktoosijuttua saattaa olla, mutta niin kauan kun maha ei pamahda niin näillä mennään. Maidosta mulla turposi pikkuskidinä ihan mielettömästi, jolloin vaihdoin sen piimään. Tämä vaihto auttoi heti.

Mulla on kans samaa ongelmaa. Tuloksia tulee säännöllisen epäsäännöllisesti, mut vatsa on varsinkin iltaa kohti kyllä ku paraskin ilmapallo. Syynä voi toki olla se, et näin kasvissyöjänä kuitua tulee heittona parisataa grammaa päivässä.. muuten ei saa kaloreita neljän tonnin tietämille :P

Mulla on kans samaa ongelmaa. Tuloksia tulee säännöllisen epäsäännöllisesti, mut vatsa on varsinkin iltaa kohti kyllä ku paraskin ilmapallo. Syynä voi toki olla se, et näin kasvissyöjänä kuitua tulee heittona parisataa grammaa päivässä.. muuten ei saa kaloreita neljän tonnin tietämille :P

Eikai nyt ihan paria sataa grammaa kuitenkaan ;) Sähän olisit tukossa kuin kooveen jätkät maalilla konsanaan jos noin paljon saisit kuitua :D päivän suositus on kuitenkin vaan jossain parinkymmenen gramman tienoilla ja tähänkin kuitumäärään saa vetää aamupuurot ja tyyliin kahdeksan siivua täysjyväleipää. Tietty jos syöt kymmenen kiloa porkkanaa päivässä, niin silloi voi kuidunsaanti olla yli 200g... Porkkanassa kun on 25g/kilo ;)

Itse syön hirveästi kasviksia ja salaattia ja kyllä myönnän, että kasvipitoinen ruokavalio turvottaa ja kaasututtaa niin maan perkeleesti. Vaan eipä mahda mitään kun en jaksa kypsentää/höyryttää kaikkia kasviksia... Tietysti auttaisi jos malttaisi pureskella entistäkin paremmin sen ruuan, mutta kun tapana on vielä hotkia niin huono yhtälö :)

Vatsan turvotukseen itsellä auttoi joskus lääke nimeltä cuplaton. Sitä saa apteekista ja se pilkkoo suolistossa syntyvää ilmaa niin, ettei tule ylimääräisiä kaasuja aiheuttamaan turvotusta. Pakko myöntää myöskin se, että activian syöminen on oikeasti auttanut. Olen tosi skeptinen mutta vittu kun se vaan toimii :D

^ Komppaan. Mä jätin kaikki viljat pois ruokavaliosta jokin aika sitten, ja jo parin päivän jälkeen huomasin selvän eron. Ei enää turvottanut, kuten silloin kun tuli syötyä leipää ja puuroa useampaan otteeseen päivässä. Lisäksi kun rukkasin ruokavaliota muutenkin, suolan määrä pieneni ja senkin huomaa kropassa. Ei ole jalat ja muut niin turvonneet. Eli viljat ja liika suola olivat ainakin mulle ne, jotka sitä infernaalista turvotusta aiheuttivat, vilja mahassa ja suola raajoissa.

No kasvissyöjälle pavut on tärkeitä et sais proteiinia runsaammissa mitoissa, niissä kyl on kuitua kans.. hmm, mietin asiaa hetken ja eihän sitä kuitua tuu ku "vain" 100-150g päivässä, parisataa on kyl ylisuuri luku. Lisäks viljaa tulee tosiaan syötyä jonninverran, etupäässä kauraa ja joskus muitakin. Vihanneksia tulee sit taas syötyä ihan liian vähän, hups ^^

Se taitaa olla aika yksilöllistä, mikä kenenkin kropalle sopii. Itsellä hiiva ja viljatuotteet on pahimmat vatsanturvottajat. Myös valkoinen sokeri liian suurina annoksina tai liian useasti pistää kropan sekaisin. Maitohappobakteereista oon saanut apua, samoin apteekista saatavista sellaisista kasvisentsyymikapseleista. Jos kroppa kestää maitotuotteita, niin happamat maitotuotteet (rahka, maustamaton jugurtti ja varsinkin piimä) saattaa auttaa.

Maitohappobakteereista oon saanut apua, samoin apteekista saatavista sellaisista kasvisentsyymikapseleista.

Itellä kans käytössä maitohappobakteerit, entsyymejä ja suolahappotabletteja. Toimii ihan hyvin varsinkin nyt, kun kalorit on aika korkealla.

Ittelläni välillä on tota, ja sit oon syöny sitä Activiaa, ja kyllä ihan oikeesti on auttanu:)

Mikähän muuten on kun meikää alkaa ainakin oksettaa Activian syönnin jälkeen? Tuli vaan mieleen kun ostin Danonen normijugurttia ja sillä on sama vaikutus. Liekö joku noista happamuudensäätö/sakeutus/ym aineista mikä sen tekee. Ei kellään muulla ole samaa vaivaa?

Ei itsellä ainakaan activian syönnin jälkeen oo tuommosta tullut :) mä olen kokeillut kenkkuilevaan vatsaan (turvottelua,ripulia,ummetusta vuorotellen) apteekista saatavaa Nogasinia. Sitä otan kun tiedän et ruuassa on paljon esim. papuja, pastaa, kaalia tai sipulia, eikä oo pahemmin turvotellut :) maitohapotkin kuuluu joka aamuseen cocktailiin.

Naisellinen vastaus:
Aiemmin kärsin vuosia "rantapalloefektistä" ja todella laiskasta sekä välillä kovasta vatsasta. Activiaa sun muita tuli syötyä, ei apua. Jätin pois riisit, pastat, perunat, tuoremehut, keinoteoiset makeutusaineet sekä limpparit = olo parani. Ajan myötä jätin viljat pois ja avot, olo parani entisestään! Päivittäin kasviksia, siemeniä, pähkinöitä, vettä (niin hana- kuin vichy-) muun ohella.

Suolisto tyhjenee kerran/kaksi päivässä, kun aiemmin vain joka kolmas päivä. Turpoamista ei tapahdu, mutta esim. Hermesetas saa paisumisen käyntiin.

Nyt kolme vuotta ketjun aloittamisen jälkeen voin todeta, että itselläni turvotusta aiheutti viljat ja liian vähäinen veden juonti.

Suositut

Back
Ylös Bottom