Vatsalihakset salilla vai kotona?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zeni-86
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
38
Eli olisi mukava tietää, teettekö vatsalihastreenin salilla muun treenin yhteydessä vai kotona..?

Mä teen aina koko kropan salilla 3 kertaa viikossa ja ongelmana on että en oikein jaksa enää treenin päätteeksi tehdä vatsoja...
Haluaisin tehdä mm. voimapyörää ja syviä vatsoja kyynernojassa ym. mutta mulla on kädet ja olkäpäät ym. jo niin pumpissa, et ei siitä oikeen tule mitään...

Sitten taas myöhemmin tai välipäivinä en saa kotona aikaiseksi ruveta tekemään vatsoja, eikä mulla oo kotona jumppapalloa eikä voimapyörää, eikä muitakaan lisäpainoja...

Onko kenelläkään muulla mitään vastaavanlaista ongelmaa?
Miten hoidatte tän vatsalihasten tekemisen?

Kiitos jo etukäteen jos viitsitte vastailla :worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Teen muun treenin yhteydessä kerran viikossa. Joskus muinonin jätin vatsat "kotona tehtäväksi", mutta käytännössä niitä ei tullut koskaan sitten kotona treenattua.

On ymmärrettävää, että pitkän treenin päätteeksi on rankkaa treenata vielä vatsat. Onko sinulle kovinkin tärkeää treenata koko kroppa kerralla? Luonnollinen ratkaisu ongelmaasi olisi kropan jakaminen eri treenikerroille.

Yleensä teen vatsatreenin salilla, mutta joskus myös vaihtelun vuoksi kotona.

Osta ihmeessä kotiin edes voimapyörä, jos kerran sillä tykkäät treenata. Kyseinen vempele maksaa perusmarketeissa karvan verran alle 10€.

edit. ja tuon Tiukkiksen treenijakovinkin lisäksi toinen vinkki voisi olla se, että tekisitkin ne vatsat treenin aluksi.

Mä teen kans kerran viikossa puntin yhteydes vatsat. Muutenkin niitä tuleekin treenattua ihan mukavasti kun käyn tanssi-, kehonhallinta-, ja coretunneilla yhteensä 6 kertaa viikossa ja niillä tunneilla väännetään aina vatsoja ihan mukavasti :D

salilla teen vatsat, kotona kun on niin paljon aina puuhaa etten sitten muista niitä kuitenkaan tehdä.
Toiseksi salilla saa niin mukavaa vaihtelua vatsaliikkeisiin, kaikkien masiinoiden kanssa.

Ps. Vilmis mistä ihmeestä olet kaivanut mun Off season kuvia avattareksesi tänne esittelyyn....... ??????

Zone-sarja -42%
Mä teen kans vatsat salilla kerran tai kaks viikossa. Jos ne vatsat tekee kunnolla, niin kerran viikossa riittää. Mä joskus tein vatsat vaihtelun vuoksi ennen treeniä ja se itse asiassa tuntuikin ihan kivalta vaihtoehdolta. Mutta jotenkin oon jumiutunut vanhaan tapaan, et vatsat tehään aina treenin päätteeksi. Hmmm, oonkoohan piintyneitten tapojen suurkuluttaja...

Mutta kotonakin oon vatsoja tehnyt. Se vaan on huomattavasti vaikeempaa alkaa rutisteleen vatsalihaksia kotona kuin esim. salilla. Laiskuus taitaa iskeä aina kun tohon sohvalle jämähdän. :D

Teen vatsat ehdottomasti salilla punttitreenin yhteydessä. Muuten en treenaisi niitä käytännössä koskaan. Monesti on tarkoitus tehdä venyttelyt sitten treenin jälkeen kotosalla, mutta tietäähän sen miten siinä hyvin usein käy -> :zzzz:

Pyrin tekemään aina yhden vatsaliikkeen jokaisen punttitreenin päätteeksi eli viikossa n. 4 krt. Liikettä teen 3 sarjaa 10-20 toistoilla. Vaihtelen joka kerta liikettä sekä toistomääriä. Annan vatsoille hyvin erilaisia ärsykkeitä.

Minulla vatsat palautuvat hyvin, vaikka treenaan niitä 4 krt/viikossa. Toki kuuntelen aina kroppaani eli jos vatsat tuntuvat olevan edellisestä treenistä vielä kovinkin kipeät, niin jätän vatsatreenin siinä tapauksessa väliin.

Vatsat teen salilla treenin päälle. Eipä niitä ole kotona tullu tehtyä, jos joskus niin on ajatellu.. joten olen katsonut parhaaksi tehdä salilla. tuleepa tehdyksi. Aikaisemmin treenasin neljästi viikossa jokaisen treenin päälle. Mut vähensin vatsatreenit kahteen krt/vk kahdella kolmella liikkeellä kerraallaan.. entiedä mut paremman tuntuman saan niihin ku, en niitä enää niin useesti tee :rolleyes:

Mä teen yleensä vatsat jalkatreenin päätteeksi, koska se on mun lyhyin (ajallisesti) treeni. Pyrin tekemään kaksi eri liikettä ja kaksi tai kolme sarjaa. Eilen tosin tein vain kumartelut taljassa ja luovutin sitten, kun punttis meni kiinni. ;) Piti tehdä vielä kotona jotain, mutta arvatkaa teinkö? Niinpä. Mulla on kyllä kotona jumppapallo, jonka kanssa välillä pelleilen. Nyt voisi ruveta paremmin käyttämään sitä, kun meille on hankittu hiukan levypainojakin. Voisi vaikka viikonloppuna pitää erillisen vattapäivän ja sit poljeskella kuntopyörässä rauhallisesti. Tekisi taatusti hyvää.

Mulla on kanssa sellanen ongelma, että mun vatsaan tulee sellanen kumma "vähän niin kuin pienet kuukautiskivut" -tunne, kun olen tehnyt kunnolla vatsoja. Se on aika kiusaava ja saattaa esim. estää nukahtamisen, se on sen verran voimakas tunne kuitenkin. Se vaatii tosi pitkällistä venyttelyä, että siitä tunteesta pääsee eroon. Siksikin olisi hyvä tehdä ne vatsat erilleen, että olisi aikaa venytelläkin niitä oikein huolella... Kai. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Teen salilla treenin päätteeksi kaksi kertaa viikossa. Toisella kerralla suorat ja toisella vinot vatsalihakset. Yleensä sarjoja tulee 4-5*max ja ovat liikkeestä riippuen varsin eripituisia - esimerkiksi suorien vatsalihasten treeni on mulla usein seuraavanlainen: ~30*rutistukset (lämmittelyä ja väsyttelyä), 2*8*kumartelut taljassa, ~10*jalkojen nostot puolapuissa roikkuen ja lopuksi viimeiset mehut pois jumppapallon päällä vatsalihaksia tehden, yleensä niitä menee 10-15 tässä vaiheessa :)

Tykkään hirmusti vatsalihastreenistä, etenkin toi kumartelu taljassa on ihan suosikki :haart:

Mulla on tällä hetkellä oma päivä keskivartalolle, mikä siis kattaa sekä suorat että vinot vatsat, kyljet ja alaselän. Tällä hetkellä muut päivät etenkin bodytyylin treeniviikolla on niin tiukkoja, että ainakaan treenin lopuksi en jaksais enää vatsoja tehdä. Tuohon vatsatreeniin kun yhdistää vielä aerobisen loppuun, niin kyllä siitä kunnon treeni tulee (tää nyt ei sinänsä oo mikään oikea mittari, mutta esim. eilisen vatsapäivän kulutus oli ~400kcal).

Kyllä perusvatsalihasliikkeeitä treenaa helposti kotonakin, mutta vaihtelun ja laitteiden vuoksi tykkään tehdä ne salilla.

vilma-liina sanoi:
...tekisitkin ne vatsat treenin aluksi.

Mä olen antanut itselleni kertoa, että vatsat pitää jättää treenin loppuun, sillä alussa väsytetyt lihakset eivät jaksa tukea kroppaa muun treenin aikana. Pätee varmasti esim. kovien kyykkytreenien kohdalla, mutta eikö (lähes) kaikissa muissakin liikkeissä tarvita hyvää kontrollia keskivartalossa.

Mä olen aika samoilla linjoilla muiden vastaajien kanssa, eli silloin kun vatsoja treenaan niin ehdottomasti salilla tai jonkun satunnaisen jumppatunnin lopussa. Ensiksikin salilla saa tarpeeksi vastusta liikkeisiin ja sarjat pysyvät lyhyinä, toiseksi kotona iskisi laiskuus päälle.

Minä olen jakanut ohjaajan minulle suunnitteleman ohjelman omatoimisesti kahtia ja vatsan kohdalla tämä on merkinnyt sitä, että toinen treenipäivä loppuu vinoihin vatsalihaksiin ja toinen alkaa rutistuksilla. Hmm... Kommentoikaa, jos mielestänne typerä ratkaisu. Olisiko tärkeää tehdä kaikki vatsaliikkeet samassa treenissä vai ei?

Lisäksi treenaan vatsaa core-tunneilla, jotka ovatkin aika tehokkaita ja onhan tossa body-pumpissakin vatsaosuus.

Wendy sanoi:
Mä olen antanut itselleni kertoa, että vatsat pitää jättää treenin loppuun, sillä alussa väsytetyt lihakset eivät jaksa tukea kroppaa muun treenin aikana. Pätee varmasti esim. kovien kyykkytreenien kohdalla, mutta eikö (lähes) kaikissa muissakin liikkeissä tarvita hyvää kontrollia keskivartalossa.
Näin mäkin olen antanut itselleni kertoa, ja myös itse teen vatsat aina lopuksi.
Tässä tapauksessa ajattelin, että kun threadin aloittaja kerran treenaa koko kropan kerrallaan, ja on kaiketi vasta puntti uransa alussa, niin hänen treenityyliinsä voisi kenties kuitenkin poikkeuksellisesti käydä myös se, että hän tekisi vatsat ekaksi,edes silloin tällöin, jos ne muutoin meinaavat jäädä kokonaan tekemättä.

vilma-liina sanoi:

Mä en taas ajatellu ihan loppuun asti, oon varmaan jo niin viikonlopputunnelmissa... Toki toi alussa treenaaminen on varmasti parempi kuin että jäis vatsat kokonaan treenaamatta, varsinkin jos sitä tukea ei vielä niin kovasti tarvita.

Mä teen vatsat kotona. Ihan vauvojen takia, on pakko tehdä "kaikki kerralla" kun ei pääse salille useampana kertana viikossa. Olen nyt ostanut kotiin puntit ja teen noita liikkeitä poikien nukahdettua. Näin ei tule kuntosalirupeamasta liian pitkä.

Mä teen vatsat treenin päätteeks, silloin ku ylipäänsä teen. Täytyy myöntää että monesti jää kyllä tekemättä kun on niin poikki treenistä ja jostain täytyy nipistää niin se on just noi vatsat. Ajattelen sit vaan että "no tulihan niitä jo kyykyissä treenattua". Jumppapallo on mun ykkössuosikki noissa vatsoissa ja toinen on kyllä staattinen pitoliike kyynärnojassa.

Muuten, kun teen ojentajia taljassa niin musta tuntuu että varmaan puolet siitä liikkeestä teen vatsalihaksilla. Tuntuuko muilla vatsassa vai teenköhän jotenki väärin?

Kiitos tosi paljon kaikille kun olette viitsineet vastailla :)

Teen treenini koko kropalle vielä jonkin aikaa (niin kauan kuin kehitys pysyy hyvässä vauhdissa). Ei mun sitä vielä kannata vaihtaa, kun se tuntuu niin hyvin tehoavan.. :)

Voisin tietysti harkita ottavani yhden treenikerran viikossa lisää, jolloin treenaan pelkät vatsat ja perään aerobista. Silloin saisin vatsalihastreenistä paremmin irti kuin nykyisin treenin päätteeksi tehtynä... Ja käytössäni olisi kuitenkin kaikki salin laitteet... ja lisäksi motivaatiokin on aika paljon parempi salilla kuin kotona.

Minullakin on tuo ongelma elikkä treenin päätteeksi usein ei enää jaksaisi/viitsisi vatsoja ruveta tekemään...ja usein ne tekemättä jääkin tai tulee tehtyä tehottomasti. Olenkin ruvennut tekemään vatsoja kunnolla erillisenä päivänä jolloin teen myös aerobisen treenin. Suosikkiliikkeet on staattinen pito kyynärnojassa ja jalkojennostot rekillä roikkuen. Vatsarutistuksia koneessa tai rotaatiokonetta jostain syystä vierastan...Lisäksi vatsoja tulee tehtyä jumppatunneilla.

Latest posts

Back
Ylös Bottom