Vatsalihakset ja rako raskauden jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Ainakin LUSissa neuvottiin ansiokkaasti aloittamaan lantionpohjan jumppa heti synnytyksen jälkeen. Näin teinkin molemmilla kerroilla ja syvät vatsalihakset lisäsin päivittäiseen ohjelmaan ehkä muutaman viikon päästä. Normaaliin vatsalihastreeniin pääsin siitä taas muutaman viikon päästä. Hyvä on vatsa, ei pömpötä, ei ole mitään mystisiä rakoja, eikä tyrää tai muuta kamalaa.

Ilman muuta lantionpohjan jumpan ja syvien lihasten vahvistamisen voi aloittaa saman tien, varsinkin jos kyseessä on ollut normaali alatiesynnytys. Kysymys on lähinnä siitä, ettei kannata heti aloittaa mitään raivokasta painoharjoittelua vatsoille, ennen kuin vatsalihakset ovat palautuneet paikoilleen. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että lantion asento ja ylipäätään ryhti on saattanut muuttua raskauden myötä ja olisi aika oleellista saada selänkin puolelta lihakset kuntoon ja ryhti taas hyväksi. Eli ei mitään ylilyöntejä vatsalihastreenien kanssa. Raskaudet, synnytykset, kunto ennen raskautta jne. vaikuttaa tietysti myös palautumiseen. Me olemme yksilöitä, joten mitään yksiselitteistä vastausta ei ole. Kukin kuuntelee omaa kroppaansa ja etenee sen mukaan.

Aina sitä ei ymmärrä kuunnella omaa kroppaansa ja lähtee riehumaan ennen aikojaan -siitä sitten saa maksaa. Kyllä, minä olin yksi niistä, joka aloitti raivokkaan vatsalihastreenin liian nopeasti. Tuloksena tyrä navan yläpuolella. Näitä sattuu :rolleyes:.

Tällänen vanha tredi löytyi, joten jatketaas siihen.

Mulla todettiin napatyräleikkauksen yhteydessä selvä rectus-lihasten diastaasi. Se selittikin mistä tyrä pukkas ja miksi pakki pömpöttää edelleen, vaikka juniori on jo 1.5 v. Mulla on siis suorien vatsalihasten välissä veneen mallinen hole, joka ei siitä itsellään palaudu. Kaksosraskaudet (ja mun tapauksessa monsterivauvat 4.4 ja 4.6 kg) aiheuttaa tätä vaivaa. Sitä en tiedä, onko sektioilla jotain tekemistä asian kanssa? Netistä löysin (Tuplerin) jumppaohjeen, mikä vaikutti ihan kokeilemisen arvoiselta. Eniten mietityttää, että onko kaikki vatsaliikkeet "sallittuja", vai voiko esim. rutistuksilla pahentaa rakoa entisestään? Onko kellään kokemuksia tai muuten tietoa asiasta?
Kirurgi toki voi holen korjata, mutta ihan äkkiä en leikkuriin lähde asiaa hoitamaan.

Tadaa. Kerrankin aihe johon minulla on jotain annettavaa. Ei tieteellistä tutkimusta (tietenkään) vaan omakohtainen kokemus.

Palikat ja syvät oli todella tikissä kunnossa ennen raskautta ja raskauden aikanakin. Ponnistuvaihe oli pieni pieraisu ja yli nelikiloinen mötkylä oli pihalla. Syviä, lantionpohjaa ja suoria aloin treenata heti seuraavana päivänä. Omalla takseerauksellani mitattuna aloitin rauhallisesti, mutta voitaneen sanoa, että ruuti paloi kyllä ihan täpäkästi jo synnärillä ja kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen treenasin samoin kuin ennenkin. Suorien vatsalihasten väliin jäi kunnon hole. Vatsan seutu, niin syvät kun suoratkin olivat toiminnallisesti ja ulkonäöllisesti erittäin hyvässä kunnossa noin 1,5kk synnytyksen jälkeen. Mutta se aukko suorien välissä säilyi. Eli kun lattialla rutistin vatsaa, niin sormet solahti vatsalihasten väliin rystysiä myöten. Toki ei ihan niin syvälle kun syviä lihaksia jännitin, mutta kuitenkin aukko oli iso ja näkyvä. Ei mitenkään ruma, mutta kumma.

Mutta! Pelastava prinsessani eli kuopukseni joka oli syntyessään pikkuruikku ja mahakin ihan mitätön kumpu verrattuna esikkoon. Tilanne muuttui. Palautuminen synnytyksen jälkeen lähes yhtä nopea, mutta vähemmillä tehoilla ja toisella kertaa annoin vatsan olla hieman rauhassa ennen treenausta. Ja kas rakonen on lähes hävinnyt. Kyllä kuoppa suorien välissä tuntuu, mutta ei sinne enää sormia saa sisälle. Eli ehkäpä tuossakovaa treenaamisessa ja isossa mahassa voi olla ne vastaukset: linea alba (se keskivälin lihaskurouma) venyy raskauden aikana ja kestää hetken ennen kuin palautuu, jos lihaksilla alkaa rehkiä kovasti, niin kurouman palautuminen voi jääd kesken. Niin, ja tämä ei ole totuus, tämä on vain yhden akan kokemus varsin pienellä otannalla (2 raskautta), mutta näyttäisi osuvan yksiin muidenkin kertomusten perusteella. Lisätään vielä sekin, että viimeisimmästä synnytyksestä alkaa olla aikaa seitsemisen vuotta, että ihan mikään lähiaikojen taistelu kyseessä.

Viimeksi muokattu:
Tulen huutelemaan tästä aiheesta taas. Pääsin fyssarin hoiviin, joka on erikoistunut tämän tyyppisiin ongelmiin. Hänen mukaan oikenlaisella treeniohjelmalla (ja vahvalla motivaatiolla) on saatu korjattua näitä linea alban venymisiä.
Mulla synnytyksen ja treenin aloittamisen välissä oli liki vuosi, joten lyhyestä palautumisesta ei ainakaan mun kohdalla ole kysymys. Joidenkin lähteiden mukaan sektiosynnytysten jälkeen riski linea alban venymiseen on suurempi.
No joka tapauksessa jos vatsapalat haluaa kuntoon on hyvin tärkeää treenata vatsaa oikein. Esim. istumaannousut on multa kokonaan kielletty, ne levittävät holea vatsapalojen välissä ja aiheuttivat napatyrän.
Eli jos epäilee moista vaivaa, kannattaa hakeutua asian tuntevalle fyssarille eikä ihmetellä yksin asiaa. :)

No joka tapauksessa jos vatsapalat haluaa kuntoon on hyvin tärkeää treenata vatsaa oikein. Esim. istumaannousut on multa kokonaan kielletty, ne levittävät holea vatsapalojen välissä ja aiheuttivat napatyrän.
Millaista treeniä sulle suositeltiin? En sinänsä kärsi tästä ongelmasta, mutta minulla on navan yläpuolella tyrä enkä tosiaan tiennyt, että istumaannousut voi pahentaa sitä. Samaten varmaan kaikki vastaavat rutistukset?

Buahahaa, eipä ole rako-ongelmia, kun ei ole ikinä ollut olemassakaan erottuvia vatsalihaksia :D
Ehkä ne kannattaa hankkia vasta, kun lapset on tehty?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom