Vatsalihakset ja rako raskauden jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Kysymys teille synnyttäneille...Kaksi synnytystä takana,viimeisestä jo 1,5 vuotta.
Mutta edelleen vatsaan nousee "harjanne" ja selällään maatessa sormet uppoaa (liian)hyvin lihaksien väliin.
Onkos tässä nyt kyse ikuisesta olotilasta,vai auttaako tietyt vatsalihasliikkeet? Esim voiko olla vaikka niin huonossa kunnossa olevat syvät lihakset tai jotain...
Samoiten tuntuu että mahassa kesto pullotus,ja varsinkin kun kumartuu tuntuu että maha oikein pullahtaa:eek: Mutta kun seison oikein ryhdissä ja keskityn vatsaan,se näyttää suht litteältä.

Saako tuota rakoa ikuna ominvoimin umpeen ja alanko pitämään tehostettuja vatsatreenejä?
Kiitos jos joku viisaampi jaksaisi kertoa

Heh, toi otsikko saattaa johtaa harhaan, sillä joutuvathan raot synnytyksessä varsin koville, mutta vastaan koskien suorien vatsalihasten välistä rakoa ;).

Oikeassa olet, se harjanne kertoo todellakin syvien lihasten hallinnan puutteesta. Kun syvien lihasten voima ei riitä pitämään vatsaa kasassa, nousevat suorat vatsalihakset jännitettässä koholle. Eli treeniä vaan lantionpohjalle ja syville lihoille! Raosta on vaikea mennä näin netin välityksellä sanomaan mitään. Jos kyse on useampien senttien raosta (jollainen tilanne on tuoreeltaan synnytyksen jälkeen), kannattaa treenit pitää jäissä ja tutkituttaa asia vaikka aiheeseen perehtyneellä ft:lla. Pieni, sormen mentävä rako taas ei haittaa mitään eikä estä treenaamista. Ja saattaa se siitä ajan kanssa vielä vähän kutistuakin. Treenillä siihen tuskin pystyy vaikuttamaan, sillä "rako" ei ole lihaskudosta, vaan sidekudoksen muodostama suorien vätsalihasten välinen "keskiviiva". Se vetäytyy siis itsekseen kasaan ja lopputulos on yksilöllinen. Tsemiä treeneihin!

Itse olen ollut sellaisessa käsityksessä, että joillakin se vatsalihaväli ei palaudu raskauden jälkeen. Mutta tämä ei todellakaan ole mikään itse asiantuntijalta tai kirjallisuudesta hankittu tieto, joten suosittelisin kysymään asiaa lääkäriltä, joka tuntee myös raskauden aiheuttamat vaikutukset tuolla mainitulla alueella. Se mitä ite kuulin, oli että jos alkaa treenaamaan vatsalihaksia liian kovaa ennenkuin se rako on palautunut, niin se jää sellaiseksi ja että tulee helpommin napatyrä. Mulla ei valitettavasti just nyt ole pikaäksessiä asiantuntijalle, alkoi nimittäin uudelleen kiinnostaa tämä aihe. Neuvolassa eivät ainakaan tienneet asiasta hölkäsen pöläystä, eivätkä myöskään sairaalassa jossa synnytin, kun asiasta kysyin. Ehkä siksi että se on puppua? En tiedä, käskivät mennä fysioterapeutilta kysymään, mutta ei mulla oo äksessiä semmostenkaan luokse (puhelimen pikavalinnassa ainakaan :D).

Voih kuinka mielenkiintoinen aihe!
Itsellä tuossa tuhisee kuudenviikon ikäinen tyttönen ja tänään olin tasaviikkojen kunniaksi ekaa kertaa salilla sitten alkuraskauden. Vatsalihaksia en tietenkään tehny yhtään mutta olis kyllä mielenkiintoista kuulla kuinka porukalla on lihat palautunu ja koska ootte alkanu tekeen vatsoja.

Ilmeisesti syviä vatsalihaksia kuitenkin saa tehdä?? Siis ennenkun suorien välinen rako on hävinny.

No siellä mun synnytyssairaalassa olis saanu fysioterapeutin apua jos se vaan olis just sillon sattunu olee paikalla. Käsittääkseni se piti siellä jotain jumppatunteja juuri synnyttäneille ja ne vatsalihasharjotukset alotetaan ihan vaan sillä että pystyy painamaan selkänsä lattiaan kiinni neutraaliasennosta. Eli napa selkärankaan harjotuksia. Istumaannousuja ei ainakaan saa tehdä ennenku on lantionpohjanlihakset kunnossa. Ja muutenki tietty helpommasta vaikeempaan päin. Saahan sieltä sairaalasta yleensä ne ohjeet joiden avulla pääsee alkuun?

Ite alotin vatsalihasten tekemisen ekan synnytyksen jälkeen 2kk kuluttua ja tokan synnytyksen jälkeen jo kuukauden kuluttua. Tosin tokan jälkeen palauduin noin kahdessa viikossa alapään osalta, eikä se vatsakolokaan siinä vissiin paljon kauempaa pysyny.

Minkälainen rako ja minkälainen "harjanne"? Pysty- / vaaka? Mis kohtaa?
Nelli, kerrotko tarkemmin minkälainen harjanne kertoo syvien vatsalihasten hallinnan puutteesta?
En tiedä mitään synnytysjutuista. Näinkö myös ei-synnyttäneillä?

Siis vatsalihasten välissä oleva rako joka itsellä ainakin tuntuu selviiten navan yläpuolella,selällään maatessa.Ja "harjanne" siis omasta vinkkelistä katsottuna pituussuunnassa.(pysty)
Vatsoja aloitin tekemään tosi myöhäisessä vaiheessa...salillekin pääsin synnytyksestä vasta 7kk jälkeen enkä silloin yrittänytkään tehdä vatsoja.Ja toisen jälkeen taisi mennä vielä kauemmin.
Eikös mm.lankku ole hyvä syvien lihojen harjoituksessa?

Ninia: Se harjanne tarkoittaa sitä, että esim. vatsarutistuksia tehdessä vatsa ei pysy litteänä, vaan suorat vatsalihakset kohoavat ylöspäin. Vatsassa kulkee siis kylkiluista häpyluuhun ylettyvä "pötkylä". Ja tosi on, ei siihen synnytystä tarvita, vaan se voi näkyä kellä tahansa, jos corelihasten hallinnassa on puutteita.

Ja Anix: Liian varhainen (tai raskauden aikainen) vatsalihasten treenaaminen lisää tosiaan riskiä saada tyrä tai ns. diastaasi, jossa siihen rakoon alkaa pukkaamaan sidekudosta ja sen palautuminen hankaloituu.

Syviä lihaksia voi kyllä lantionpohjaa jännittämällä treenata hela tiden ja sitten kun rako on hävinnyt (tai semmoinen sormenmentävä) edetä erilaisiin pitoihin, pilatesmuuveihin etc. Navan voi painaa selkärankaan pelkillä pinnalisillakin lihaksilla, joten siksi kannattaa aloittaa tuosta lantionpohjasta ja opetella rauhassa tunnistamaan ne korsettilihakset. Täältä muuten löytyy jostain toinenkin ketju raskauden jälkeisestä vatsalihastreenistä, jos joku ahkera sen jaksaisi söörtsiä.

No siellä mun synnytyssairaalassa olis saanu fysioterapeutin apua jos se vaan olis just sillon sattunu olee paikalla. Käsittääkseni se piti siellä jotain jumppatunteja juuri synnyttäneille ja ne vatsalihasharjotukset alotetaan ihan vaan sillä että pystyy painamaan selkänsä lattiaan kiinni neutraaliasennosta.

Mun synnytyssairaalassa olis kanssa ollu joka arkiaamu synnyttäneille oma fysioterapeutin pitämä jumppa mut mä olin kyllä koko sairaala-ajan niin kipee ettei kyllä tullu mieleenkään yrittääkään mennä... Harmi sinänsä, olis varmaan saanu hyviä vinkkejä.

Oon kans ymmärtäny et suorien välisen raon palautuminen voi tosiaan viedä pitkäänkin, aika nopeesti sä oot päässy niitä treenaileen:)

Oukei, vaikken synnyttänyt olekaan niin mullakin vatsoja tehdessä maha pullahtaa ulos (siis ne lihakset jännittyy ja läskit pömpöttää siinä päällä). Tosi kamalan näköistä!

Treenaan kyllä pilatesta ja tuota "lankkuakin" viikoittain, mutta ei ole ainakaan reilussa ½ vuodessa mitään apua tähän tullut.. seistessä näkyy ylävatsapalat kyllä mutta treenissä järkyttävä "pullotus".

Mä oon varmaan idiootti, mutta eikös vatsalihakset pullota aina kun niitä jännittää? :david: Siis millä tavalla tämä pullotus on erilaista kun minkään muun lihaksen pullotus jännittäessä? Kyllähän hauiskin pullottaa kun sitä jännittää.:D Mistä voisin tietää, onko mulla surkeet vai hyvät syvät vatsat? Oisko olemassa mitään testinpoikasta tms.?

Samaa mitein ku umur. :kuvia: niin tiedetään!

Tässä varmaan on tuolla pullotuksella tarkoitettu sitä jos esim selinmakuulta jännittää vatsalihakset niin suorat vatsalihakset "ponnahtaa" voimakkaasti esiin. Kun vatsan pitäisi pysyä litteänä jos syvät vatsat on tukemassa liikettä.

Viisaammat korjatkoon jos on aihetta.

Chicntstu jo selittikin, miten asia on, mutta perustelen vielä hieman, koska asioita on aina hyvä miettiä, eikä vain sokeasti uskoa, mitä joku tyyppi pakkiksella huutelee.. Ei siis lainkaan :david: kysymys.

Jännitettäessä lihas supistuu, mutta sen esiin pullistuminen riippuu siitä, minkälaista työtä se supistuessaan tekee. Jos lihas lyhenee, kuten hauis tekee kyynärpäätä koukistettaessa, se luonnollisesti pullahtaa paremmin näkyviin. Jos lihas ei lyhene, sen voi kyllä nähdä supistuvan ja piirtyvän paremmin näkyviin, mutta se ei varsinaisesti pullistele. Eli jos hauista jännittää niin, että kyynärpää on maksimiojennuksessa, se ei paljoa pääse pullistelemaan, vaikka jännitys siitä näkyykin.

Poikittainen vatsalihas lähtee suoliluusta, kylkiluista ja inguinaaliligamentista (sori, en tähän hätään muista suomenkielistä nimeä, auttakaa joku!) ja kiinnittyy vatsan edessä olevaan sidekalvoon. Supistuessaan se siis vetää sidekalvoa tiukemmaksi ja painaa vatsaonteloa kasaan. Jos suorat vatsalihakset ja poikittainen vatsalihas jännitetään samanaikaisesti, suoran vatsalihaksen palat piirtyvät selvemmin esiin, mutta vatsa litistyy. Vatsarutistusta tehdessä suorat vatsalihakset siis pullistuvat "pötkylänä" ulopspäin, jos poikittainen vatsalihas ei samanaikaisesti paina vatsaa sisään.

:kuvia: löytyy melkein minkä tahansa bodykilpaiun galleriasta. Sekä pullottavia, että litteitä massuja.

Pullottavista masuista ja raoista: itselle syntyi kahdeksan vuotta sitten kaksoset. Kurttuisesta, raskausarpien runnomasta masusta säikähtäneenä aloitin raivoisat vatsatreenit heti laitokselta päästyäni sillä seurauksella, että navassani on pieni tyrä ja rako vatsalihasten välillä edelleen iso: kun jännitän suorat vatsalihakset selinmakuulla, sormet solahtavat helposti näiden väliin. Olen ratkaissut ongelman tekemällä paljon poikittaisia vatsalihaksia ja syviä vatsalihaksia, sekä kylkiä. Masu pysyykin ihan kivasti paketissa, eikä rakoa tai tyrää kukaan huomaa... Paitsi minä tietysti :( Olen käynyt vaivasta ruikuttamassa kirurgillakin, mutta totesivat, ettei moista kosmeettista pikkuvaivaa ruveta leikkelemään.

En ole varma, olisiko tyrää ja rakoa tullut, jos olisin malttanut odottaa - kaksosraskaushan on melkoinen venyminen koko kropalle - mutta silti malttaisin odottaa ennen kuin aloittaa vatsojen tekemisen.

MUTTA asiasta viidenteen: tällä hetkellä olen melko lihaksikkaassa kunnossa ja olenkin huomannut, että suorat vatsalihakset ovat alkaneet kasvaa ulospäin. Ne siis piirtyvät selvästi esiin tiukan paidan alta, ja asiasta tietämätön voisi kuvitella, että mahani pömpöttää. Olen jostain joskus kuullut, että näin käy - suora vatsalihas todellakin kasvaa ulospäin - mutta silti mietin, johtuneeko ilmiö tästä muutenkin runnellusta masuvarustuksestani.

Onko kellään kokemusta moisesta?

Ihan vatsaa jännittämällä. Jos rako on vielä olemassa, vatsa menee jännittäessä ylhäältä katsottuna hassusti kolmion malliseksi. Jos rako on jo kiinni, vatsa on litteä (kellä on, kellä ei :D) jännityksessä.

Usein tuo varsinainen rako suorien vatsalihasten välissä liittyy nimenomaan monikkoraskauksiin tai muuten epätavallisen isoon kohtuun. Normaalitapauksessa sen ei pitäisi ainakaan kovin pitkään olla niin suuri, että tyrän vaaraa juurikaan olisi. Suuri vatsahan ei sinänsä korreloi suureen kohtuun ja vatsalihasten venymiseen, koska suurimmalla osalla suuri vatsa johtuu paljosta raskauden myötä hankitusta läskistä. Se taas on siinä lihasten päällä, ei alla.

Itse olen huomannut, että monet naiset pitävät tätä "rakoa" tekosyynä olla tekemättä vatsalihaksia moneen kuukauteen (pahimmillaan moneen vuoteen) synnytyksen jälkeen... Joillekin naisille se on oikein elämäntehtävä valistaa kanssasisariaan siitä, että "ei saa treenata vatsalihaksia tai..." Anteeksi jos loukkasin jotakuta, mutta tältä minusta todella tuntuu. En ole koskaan kuullut yhdenkään lääkärin, kätilön tai terveydenhoitajan allekirjoittavan tuota "akkojen viisautta".

Ainakin LUSissa neuvottiin ansiokkaasti aloittamaan lantionpohjan jumppa heti synnytyksen jälkeen. Näin teinkin molemmilla kerroilla ja syvät vatsalihakset lisäsin päivittäiseen ohjelmaan ehkä muutaman viikon päästä. Normaaliin vatsalihastreeniin pääsin siitä taas muutaman viikon päästä. Hyvä on vatsa, ei pömpötä, ei ole mitään mystisiä rakoja, eikä tyrää tai muuta kamalaa.

Toisessa ketjussa joku kertoi saaneensa tyrän liian varhaisesta vatsalihasten teosta. Lisäksi mulle on fysioterapeutti sanonut, että raskauden jälkeen täytyy odottaa, että vatsalihakset palautuu ennen treenaamista, koska vatsalihakset siirtyy sivulle raskauden aikana, kun maha kasvaa eivätkä palaa omalle paikalleen ihan heti synnytyksen jälkeen.

Vaikka kaikille ei tyrää tai ongelmia siitä tulekaan niin en halua ottaa riskiä, jos sellainen on.

Mulle sanoi myös fysioterapeutti 4,5kk synnytyksestä, että rako on ja ei saisi vielä tehdä muuta kuin syviä vatsalihaksia. Sitä aiemmin jälkitarkastuksessa (8vkoa synnytyksestä) lääkäri samoin kielsi vatsalihastreenin ainakin 4kk synnytyksen jälkeen. Mulle se ei ole todellakaan mikää hiton tekosyy, päinvastoin on ottanut pannuun huolella, kun ei ole sitten uskaltanut vastoin ohjeita treenata.

Vanhoja kuvia tosin tuossa katselin, ja mulla on ollut kyllä ihan selvä kanjoni siinä palikoiden välissä ennen raskauttakin. Saattaa siis olla luonnollinen lihasrakenne mulle, joten kun rako nyt kuitenkin on jo kaventunut (ei siis edelleenkään kadonnut, ja synnytyksestä 8kk), niin varmaan alan pikkuhiljaa treenata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom