Vastakkaisten lihasten harjoittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ozma
  • Aloitettu Aloitettu
Jeps, elikkä tämmöinen kysymys pulahti tossa mieleen.

Kun salilla käy niin kuinka tärkeää on tehdä esim. ojentajat ja hauis/selkä ja yläselkä/ vatsat ja alaselkä samalla käynnillä?

Itse pidän enemmän siitä, että esim maanantaina habat ja perjantaina ojentajat. Lähinnä sen takia, koska silloin saa molempiin kohdistettua maksimituskat ilman, että toinen lihas joka on jo ihan uuvuksissa hidastaisi mitenkään.

Eipä tuolla varmaan mitenkään väliä ole. Vaihtelet sitä eri ohjelmissa. Toisessa treenaat esim. hauiksen ja ojentajan eri päivinä, toisessa samana.

Siitä tulee "vastapumppi" kun tekee esim. etu -ja takareidet /hauikset ja ojentajat peräkkäin. Ei siitä tosin kai mitään sen suurempaa hyötyä ole verrattuna eri päivinä tehtyihin treeneihin.

Miten hauiksen treenaus estää ojentajan tekemistä täysillä ja päinvastoin? Mun mielestä just vastakkaiset lihakset on hiton hyvä treenata samana päivänä kun ne nimenomaan mahdollisimman vähän haittaa toistensa kovaa treeniä.

Timba79 sanoi:
Miten hauiksen treenaus estää ojentajan tekemistä täysillä ja päinvastoin? Mun mielestä just vastakkaiset lihakset on hiton hyvä treenata samana päivänä kun ne nimenomaan mahdollisimman vähän haittaa toistensa kovaa treeniä.

tota, onks toi yleinen käsitys, ku nois valmiissa ohjelmissa on (ainaki kaksjakoses) eripäivinä vastalihakset?

Mun mielestä on äärimmäisen loogista treenata parit samalla kertaa. Voi heittää supersarjana liikkeet ja saa paremman palautumisenkin vastakkaiselle lihakselle. Esim. sarja penkkiä, sarja kulmasoutua, sarja penkkiä, sarja kulmasoutua... Tuossa välillä ehtii rinta palautua täysin kun veivaa kulmasoudut ja homma tuntuu muutenkin hyvältä ja tietää treenaavansa tasapuolisesti. Suosittelen.

samout sanoi:
tota, onks toi yleinen käsitys, ku nois valmiissa ohjelmissa on (ainaki kaksjakoses) eripäivinä vastalihakset?

Eipä tähän varmaan mitään yleistä käsitystä ole, sanoinkin että ne on tosi hyvä treenata samassa, mutta menee yhtä hyvin erikseenkin. 2-jakoisessa tein ennen työntävät vs. vetävät jaolla (joka on esimerkki siellä ketjussakin), mutta nykyään teen kädet ja jalat vs. muu kroppa, eli tossa tulee aina vastaparit samassa treenissä, vähintää yhtä hyvä noin. Ei tähän(kään) ole sitä yhtä oikeaa tapaa.

En näe mitään hyvää syytä, miksei vastalihaksia kannattaisi treenata samalla kertaa. Supersarjat sopii minusta hyvin sekä käsille, rinnalle/yläselälle että taka/etureisille ja aikaakin säästyy.

Mä vaihdoin kans vähän aikaa sit ojentajien ja hauiksien paikkaa, ku tuntu et ojentajat laahaa jäljessä. Nyt on paljon parempi ku voi täydellä teholla tehdä molemmat, kun ei oo ojentajat väsytettynä punnerruksista, eikä hauikset taljoista. Nousi kahessa viikossa ranskalaisessa 5kg sarjapainotki.

ranska sanoi:
No ei näköjään tähänkään asiaan löydy mitää selkeää ratkaisua:)
Kyllä tähän löytyy. Porukka vaan ajattelee liian hifisti. Sillä ei ole vitunkaan väliä onko ne hauikset ja ojentajat samassa vai eri treenissä, kunhan jako on muuten järkevä. Eli treenatkaa älkääkä miettikö turhanpäiväisiä.

Powerhousu sanoi:
Kyllä tähän löytyy. Porukka vaan ajattelee liian hifisti. Sillä ei ole vitunkaan väliä onko ne hauikset ja ojentajat samassa vai eri treenissä, kunhan jako on muuten järkevä. Eli treenatkaa älkääkä miettikö turhanpäiväisiä.

Allekirjoitan tämän.

Reenatkaa koko kroppa tasapuolisesti myötä- ja vastavaikuttajat samanarvoisesti suhteuttaen työmäärät tavoitteisiin ja lihasten kokoon niin hyvä tulee. Aina työnalla oleva reenijako ja mieltymys määrätköön onko vastalihakset samana päivänä vai eripäivänä. Kunhan reenit ei heitä häränpillua vailla mitään määränpäätä ihan kokoaikaa.

Ihan liian moni aloittelia tuhlaa turhaa energiaa asioiden hautomiseen ja päivittelyyn. Ihan hyvä että ajatellaan ja haetaan tietoa, mutta varsinkin alussa on ihan hyvä keskittyä katselemaan sitä metsää kokonaisuudessaan ilman että yrittää löytää sieltä metsän keskeltä jonkun tietyn pihlajan.

Ihan voi treenata "vastakkaisia" lihasryhmiä, ei tässä ole mitään magiaa, kokonaisuus muodostuu niin monesta asiasta.

Itse olen joskus tehnyt 2-jakosella tyyliin: "torso": rinta/selkä/olkapäät/vatsat ja "raajat": etureidet/takareidet/pohkeet/haukkarit/ojentajat

Ja taisin tehdä supersarjoja..

Powerhousu ja Gdane puhuu asiaa. Ja tähänkään kun ei ole sitä yhtä oikeaa vastausta, eli kukaan ei voi sanoa että "tee näin, tämä on ainut oikea tapa". Tämä seikka tekee joskus vastausten tulkinnasta vaikeata.

No onhan tähän selkeä ratkaisu: ei vitunkaan väliä.

edit. Voimapöksy näemmä sanoi ihan samaa tossa ylempää.

Back
Ylös Bottom