Vartijasäännökset uudistuvat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja holmu
  • Aloitettu Aloitettu
Pientä tarkennusta

Tämäkin on nyt muuttunut Aivan kuten vartijan koulutus muuttui, muuttuivat myös vartijan koulutuksen antajat/Bobcat

Siis mikä tässä mainitsemassani koulutuksessa on muuttunut?. Kertomani koulutuskäytäntö on tällä hetkellä käytössä oleva ja uuden lain mukainen.
Koulutusta saa antaa hyväksytysti kouluttajan paperit suorittanut henkilö. Työskentelee hän sitten eri aikuiskoulutuskeskusten tai yksitysten turvapalveluiden tarjoajan palveluksessa.

Koulutukseen saa osallistua vain väliaikaisen vartijakortin omaava henkilö/Bobcat

Tämä on totta koska ilman vartijakorttiahan(4kk/väliaikais) et voi olla töissä vartiointialan firmassa.

Aseen kantamisesta: Suomessa ei ole aseita vartijoilla käytössä muilla kuin poikkeuksena ydinvoimaloissa toimivilla vartijoilla ja rahankuljetus henkilöillä poikkeustilanteissa. Kanto ja käsittely koe uusitaan vuosittain.

Eikä ennenkään koulutusta voinut antaa ketä tahansa. Nyt on vaan luotu järjestelmä jonka kautta koulutetaan päteviä kouluttajia viranomaisten toimesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Re: Pientä tarkennusta

Originally posted by Nicho
Siis mikä tässä mainitsemassani koulutuksessa on muuttunut?. Kertomani koulutuskäytäntö on tällä hetkellä käytössä oleva ja uuden lain mukainen.

Jos näin on niin olen ymmärtänyt väärin, täytyyy tarkistaa. :confused:

Aseen kantamisesta: Suomessa ei ole aseita vartijoilla käytössä muilla kuin poikkeuksena ydinvoimaloissa toimivilla vartijoilla ja rahankuljetus henkilöillä poikkeustilanteissa.

Tuo uuden asetuksen myötä totta. Ennen uutta asetusta asia oli toisin.
Tiedän että suurissa kaupungeissa suurissa liikkeissä on aseen kantaminen ollut hyvin hallussa. Mutta suomessa on yli 250 aktiivia vartiointiliikettä, toimintamalleja on ollut toisenlaisiakin. Piirissä on asetta kannettu. Varsinkin pikkupaikkakunnilla on toiminta ollut "villiä". Nyt on selvät säännöt missä asetta saa kantaa.

Eikä ennenkään koulutusta voinut antaa ketä tahansa.

Tuo oli minulla lainausmerkeillä alkuperäisessä viestissä. Nyt on luotu rekisteri kouluttajista, vartijoista + vartiointiliikeiden vastuuhenkilöistä. /QUOTE]

Nyt täytyy hakea jo rahkaa.

Siis mitkä kaikki kurssit ja koulutukset pitää käydä että pääsisi esim. johonkin tavarataloon vartijaksi tai securitakselle yö vartijaksi. :confused:

Kun ammattikoulun sähköpuoli on suoritettu loppuun ja jos ei heti töitä saa niin vartijan hommia ois mukava tehdä..

Eli mitkä kurssit on pakolliset??
Kauanko koulutus kestää yhteensä??
Missä on mahdollista suorittaa kurssit??

Originally posted by box

Kun ammattikoulun sähköpuoli on suoritettu loppuun ja jos ei heti töitä saa niin vartijan hommia ois mukava tehdä..

Tee kaikille palvelus äläkä mene vartijaksi ollenkaan asenteella, että käydään kokeilemassa minkälaista homma on.

Jos haluat työskennellä vartijana alle 4 kuukautta vuodessa, sun pitää käydä koulutus, joka kestää 40 tuntia. Jos haluat työskennellä vuodessa yli 4 kuukautta, sun pitää käydä koulutus, joka kestää 100 tuntia. Lisäksi sun pitää suorittaa näistä tuleva koe hyväksytysti. Jos sulla on rikosrekisteri, ongelmia lain kanssa tai luottotiedoissasi on merkintä, on melko varmaa, ettei kotikuntasi poliisi anna sulle lupaa toimia vartijana!!!! Kannattaa käydä vaikka tämän yrityksen sivuilla securitas .
Kannattaa muistaa, että vartijan työ on vastuullista ja aina riittää ihmisiä, jotka näyttävät vartijalle fingeriä...
Tuo linkki kertoo varmaan sulle kaiken mahdollisen. Vartioimisliike ohjaa sut koulutukseen, jos ensin päättää ottaa sut töihin!!!

Ja noista vanhemmista jutuista löytyy ainakin pari virhettä. Esimerkiksi tuosta aseen kantamisesta. Asetta saa kantaa, jos se on perusteltua tehtävän vaarallisuuden vuoksi!!!! Ei tarvitse olla ydinvoimalassa tai rahankuljetuksessa töissä!!! Ja ydinvoimala-alueella vartioilla taitaa olla poliisiiin rinnastettavat oikeudet. Tietysti täytyy olla lupa tuohon aseenkantoon.
Pojat eivät ilmeisesti olleet tutustuneet lakiin kunnolla...

Aseenkanto: Suurissa firmoissa(Securitas,Engel,Falck) käytäntönä on ettei asetta kanneta. Poikkeuksena Ydinvoimala ja rahankuljetus joissakin tapauksissa. Perusteltua tehtävän vaarallisuuden vuoksi??. En ole itse koskaan kuullut, että tästä tavasta/säännöstä olisi poikettu.

Voimankäyttövälineiden kantaminen

Vartija ei saa vartioimistehtävissä tarpeet-
tomasti kantaa voimankäyttövälineitä. Am-
puma-asetta saa kantaa vain henkivartija- tai
arvokuljetustehtävissä sekä huomattavan
yleisen edun kannalta merkittävän varti-
oimiskohteen vartioinnissa silloin, kun tehtä-
vän suorittaminen olosuhteiden johdosta vält-
tämättä edellyttää ampuma-aseen kantamista.
Ampuma-asetta, kaasusumutinta ja tele-
skooppipatukkaa saa kantaa ainoastaan varti-
ja, joka on saanut sisäasiainministeriön vah-
vistamat vaatimukset täyttävän erityisen
voimankäyttökoulutuksen ja osoittanut vuo-
sittain, että hänellä on riittävä ampuma-aseen
käsittelytaito ja ampumistaito. Väliaikainen
vartija ei saa kantaa ampuma-asetta.
Ampuma-aseen ja kaasusumuttimen kan-
tamisesta päättää vastaava hoitaja toimek-
siannoittain. Jos vartija on vartioimistehtä-
vässä käyttänyt ampuma-asetta, vartioimis-
liikkeen on viivytyksettä ilmoitettava siitä
aseenkäyttöpaikan poliisille.
Vartioimisliikkeen, jonka palveluksessa
olevat vartijat kantavat vartioimistehtävissä
voimankäyttövälineitä, on järjestettävä vä-
hintään kerran vuodessa vartijoilleen koulu-
tustilaisuus, jossa kerrataan voimakeinojen
käyttöä koskevien säännösten sisältö ja har-
joitellaan voimankäyttövälineiden käyttöä.

Laki
yksityisistä turvallisuuspalveluista
Annettu Helsingissä 12 päivänä huhtikuuta 2002

Aseenkanto: Suurissa firmoissa(Securitas,Engel,Falck) käytäntönä on ettei asetta kanneta. Poikkeuksena Ydinvoimala ja rahankuljetus joissakin tapauksissa. Perusteltua tehtävän vaarallisuuden vuoksi??. En ole itse koskaan kuullut, että tästä tavasta/säännöstä olisi poikettu.
Mä ainakin tiedän varmuudella että tuosta säännöstä on poikettu. Mun entinen salikaveri on arvokuljetuksessa ja pistooli on mukana. Niin, ja vielä ihan luvan kanssa. :)

:D Uskon siltikin että tämä kyseinen henkilö ei pidä "virka"asettaan aina mukana. Vain poikkeus tapauksissa...
Ei meidän firmas tollei tehä:rolleyes:

"sekä huomattavan
yleisen edun kannalta merkittävän varti-
oimiskohteen vartioinnissa silloin, kun tehtä-
vän suorittaminen olosuhteiden johdosta vält-
tämättä edellyttää ampuma-aseen kantamista."

Tuossahan oli tuo tehtävän vaarallisuus!!!!
Ja käytäntö on todellakin se, että aseita ei kannettaisi, sillä se provosoi rikollisiakin käyttämään voimakkaampia keinoja, kun pelkäävät, että vartija losauttaa aseella...

Tiedän 100% varmuudella ja olen nähnyt että ainakin yhdellä vartiontiliikkeellä ase on mukana piirivartijoilla autossa (sitä on myös käytetty). Vartioiden varustukseen kuuluu yleensä suojaliivi, käsiraudat, teleskooppipamppu ja pippurikaasu. Pippurikaasuja on ainakin 2% ja 5%:sta (noilla kyllä tippuu kuka tahansa, nm. on kokemusta). Tosin noita tuotteita ei myydä jos ei ole tuotteisiin asiallista koulutusta ja ei ole vartija (siis teleskooppipamppu ja pippurikaasu). Narkkareilla ei ole vain mitään kunnon tuntoaistia kun ne vetää huumeita joten ne saa osakseen pippurikaasua + teleskooppipamppua (ei kukaan halua niihin koskea ja saada C-hepatiittä). Vartijoiden työ on todella vaarallista jos vastassa on ammattirikollisia, joten varustesta ne ei yleensä tingi. Poliisit tulee paikalle yleensä vasta kun tilannne on jo ohi.

http://www.vipis.ee/pippurikaasu.html

Itse suoritin tollasen 40h vartijakurssin Intin jälkeen ja tein Securitaksessa hommia puoltoistavuotta.IMO ihan pelleilyä alkaa jotain ½ vuoden kurssia vetämään tosta aiheesta! Terveellä järjellä pärjää ja jos tarvii pkle kurssittaa ½ vuotta ennenkuin se järki löytyy hoitaa vartijan hommat kunnolla ja oikein niin on väärällä alalla.Koiranhommaa se on ja ei se arvostus siitä miksikään muutu vaikka olisi "vartijadiplomiinsinööri".

Originally posted by Rice
Itse suoritin tollasen 40h vartijakurssin Intin jälkeen ja tein Securitaksessa hommia puoltoistavuotta.IMO ihan pelleilyä alkaa jotain ½ vuoden kurssia vetämään tosta aiheesta! Terveellä järjellä pärjää ja jos tarvii pkle kurssittaa ½ vuotta ennenkuin se järki löytyy hoitaa vartijan hommat kunnolla ja oikein niin on väärällä alalla.Koiranhommaa se on ja ei se arvostus siitä miksikään muutu vaikka olisi "vartijadiplomiinsinööri".

Kävin tuossa reilu vuosi sitten tuon puolen vuoden koulutuksen, ja siitä ajasta puolet oli jotain ihan turhaa täyteohjelmaa. Itse vietin nuo päivät kotona nukkuen.

Kurssilla ei ollut ketään joka ei olisi ollut yhtä mieltä siittä, että kurssin asiasisältö oltaisiin voitu käydä tarvittaessa 3:ssa kuukaudessa intensiivisenä koulutuksena ilman paskanjauhantaa.

Originally posted by Johan
Tiedän 100% varmuudella ja olen nähnyt että ainakin yhdellä vartiontiliikkeellä ase on mukana piirivartijoilla autossa (sitä on myös käytetty). Vartioiden varustukseen kuuluu yleensä suojaliivi, käsiraudat, teleskooppipamppu ja pippurikaasu. Pippurikaasuja on ainakin 2% ja 5%:sta (noilla kyllä tippuu kuka tahansa, nm. on kokemusta). Tosin noita tuotteita ei myydä jos ei ole tuotteisiin asiallista koulutusta ja ei ole vartija (siis teleskooppipamppu ja pippurikaasu). Narkkareilla ei ole vain mitään kunnon tuntoaistia kun ne vetää huumeita joten ne saa osakseen pippurikaasua + teleskooppipamppua (ei kukaan halua niihin koskea ja saada C-hepatiittä). Vartijoiden työ on todella vaarallista jos vastassa on ammattirikollisia, joten varustesta ne ei yleensä tingi. Poliisit tulee paikalle yleensä vasta kun tilannne on jo ohi.

http://www.vipis.ee/pippurikaasu.html

Vartijoiden varustus on usein liike/vartijakohtainen. Kovinkaan moni liike ei anna työntekijälleen käyttöön liivejä, joten ne on hommattava itse tai oltava ilman ja aika moni on ilman. Teleskooppipampun kantaminen laillisesti on pikkuhiljaa yleistymässä, koska laki vihdoin sallii teleskooppipamppua käytettävän ja koulutusta on alettu järjestää useammassa paikassa.

Pippurikaasua (OC, oleorosin capsicum) myydään suomessa aina 5 % (tilavuusprosentti) asti. Toisin kuin Johan kirjoituksessaan väitti, ei pidä missään nimessä luulla, että pippurikaasu toimii aina ja kaikkiin kohteisiin. Näin EI todellakaan ole. Keskimääräinen ihminen reagoi suhteellisen voimakkaasti altistuttuaan OC:lle, mutta molempia ääripäitä on. Myöskään kaikki koirat eivät reagoi merkittävästi kyseiseen aineeseen. Eli OC ei ole takuuvarma voimankäyttöväline, vaikka se toki tuo lisää toimintamahdollisuuksia voimaa käytävälle henkilölle.

Teleskooppipampulle ja kaasusumuttimelle on olemassa sisäasiainministeriön vahvistama koulutus, joka takaa riittävät tiedot ja taidot kyseisten välineiden käyttöön. Lupa em. vehkeiden käyttöön haetaan paikalliselta poliisilaitokselta. Teleskooppipampun käyttöoikeudesta tulee merkintä vartijakorttiin, OC:lle haetaan aseenkatolupa (kaasusumutinlupa). Sumutinlupaan tulee merkintä siitä, missä tehtävissä luvan haltija on oikeutettu käyttämään kaasua. Sumutinluvan voi siis saada muukin henkilö kuin vartija.

Johanin postauksessa olevan linkin "pippurikaasulla" ei ole käsittääkseni mitään tekemistä OC-sumuttimen kanssa. Itse en kyseistä tuotetta ostaisi, enkä myöskään suosittele epämääräisten (luvattomien ja hyväksymättömien) tuotteiden tilaamista kenellekkään. Luvattoman sumuttimen tavatessaan poliisi lähtökohtaisesti tutkii asiaa ampuma-aserikoksena.

my 2 cents.

Yksityisetsivätkin saavat kantaa asetta.
Itse olen juuri hakenut turvallisuusvalvojan nimikkeeseen oikeuttavaan tutkintoon. Kestää lukion käyneillä 2 vuotta ja yläasteen käyneillä 3 vuotta.

:D Uskon siltikin että tämä kyseinen henkilö ei pidä "virka"asettaan aina mukana. Vain poikkeus tapauksissa...
Ei meidän firmas tollei tehä:rolleyes:

Tuo voimankäyttövälineiden kantaminen riippuukin myös jossakin määrin firmasta. Kaikkialla ei asioita tehdä samalla tavalla.
Oletko muuten töissä firmassa, jonka nimi alkaa F:llä ja päättyy alck:iin?:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom