En oo itse ollu noista kuin Krakovassa. Varsovassa kuulemma ainakin tämä juutalaisten 2. MS:n ghetto on näkemisen arvoinen paikka. Muuten en valitettavasti ole paljoa hyvää siitä paikasta kuullut. Kuulemma kolkko ja ruma kaupunki. Mutta nämähän ovat vain kuulopuheita ja yleensä matkasta nauttiminen tuntuu olevan enemmän matkustaja- kuin paikkasidonnaista.
Krakova sen sijaan on varsin oiva valinta. Itse vietin siellä neljä päivää, joka oli varsin sopiva pituus. Siellä kun ei aivan valtavasti loppuviimeeksi ole sitä nähtävää. Itse kaupungissa on hienoja museoita, hieno linnoitusalue, jonka nimeä en nyt muista sekä Kazimierzin juutalaiskortteli. Krakovassa kaikki nuo keskustan jutut ovat lisäksi aika kivasti kävelymatkan päässä. Itse tykkäsin ihan vain vaellella siellä mp3-soittimeni ja kartan kanssa ympäriinsä. Ja jos illalla haluatte mennä parille bischofshofenille, niin kannattaa mennä nimenomaan tuonne Kazimierziin, siellä on tosi kiva tunnelma iltaisin.
Siinä ympäristössä on sitten tosiaan Auschwitz (puolaksi muuten Oswiecim), jonne kannattaa lähteä jo siinä 8:n aikaan aamulla. Siellä saa helposti menemään yhden päivän. Sellaiset hieman normaalia pienemmät reittibussit lähtevät noin korttelin päästä päärautatieasemaa ja maksavat jotain ihan naurettavan vähän, tyyliin euron per suunta. Se paikka on kyllä mahtava kokemus ja vaikket normaalisti opastetuista kierroksista pitäisikään, niin tuolla se kannattaa ottaa. Saa reissustaan todella paljon enemmän irti.
Auschwitzin lisäksi siinä lähellä on valtavan suuret Wieliczkan suolakaivokset. Itse pidin niistäkin todella paljon. Sinne pääsee myös tuollaista nimellistä korvausta vastaan noilla reittibusseilla ja kyllä siihenkin myöhään iltapäivään asti saa varata aikaa. Aikainen lähtö myös suositeltava, sillä sinne ei edes pääse muuta kuin opastettujen kierrosten mukana.