Varoituksen sana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Viikonloppuna kahdesta eri lähteestä kuultua tietoa;

-jos vartija/jv ajaa autolla ylinopeutta/saa sakkoja liikenteessä törttöilystä, lähtee vartija-/järjestyksenvalvojakortti hyllylle

-jos omistaa aselupia ja ajaa ylinopeutta tms. lähtee luvat pois

-jos on esim. töissä tapahtuneen pahoinpitelyn tms. takia tutkinnassa, vaikka juttu olisi ihan naurettava eikä olisi mitään näyttöä, voi lähteä kortit (sis. jv-kortin, vartijakortin, kaasu-aselupa, ampuma-aselupa) ja työt alalla loppuu siihen paikkaan.

Nämä tapaukset on jo tapahtunut.

WTF!!!!! :wall:

Tämä on arkea helsingin poliisipiirissä. Viikonloppuna kuulin noi jutut kahdessa eri paikassa, ja toinen niistä oli poliisilaitos. Eli ei ihan tuulesta temmattu juttu.

Siis kyllä mun oikeustajuun mahtuu se että kundin kortti otetaan hyllylle jos asiakas on saanu siipeensä kunnolla (esim. imee pillillä ruokaa seur kk tms.)aiheetta tai aiheellisesti, ja tutkinnan ajaksi toimitaan näin.

Mutta että otetaan sen takia että joku tunnettu nuorisorikollinen kävelee omin jaloin poliisiasemalla lauantai yönä ja tekee rikosilmoituksen esim. vartijaa vastaan ja ilmoittaa vammoikseen mm. kallovamman ja kyynelkaasusta saadun tulehduksen. :wall:

Ja miten helvetissä ajokortti liittyy järjestyksenvalvojan työhön? Mä en ole kymmeneen vuoteen ajanut yhtään metriä narikassa tai tuulikaapissa autolla! Onko joku muu ajanut? Koska sen narikan pitää olla aika perkeleen iso narikka!

Tän kaiken takana on helsingin poliisilaitoksen :david: joka päättää ko. luvista.

Ihan saatanan hieno homma.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En uskoisi että näin on. Ylinopeutta ajaa yksi sun toinenkin enkä ole kyllä koskaan kuullut vartijasta joka joutuisi lopettamaan työnsä ylinopeuden takia. Vartijakortin voi ottaa pois vaan jos poliisin tietoon on tullut seikkoja, jotka todennäköisesti johtaisivat vartijaksi hyväksymisen peruuttamiseen.
Täytyy siis olla ajanut aika suhteellisen paljon päin puuta jotta mitään tapahtuisi.
Tuo aselupajuttu on myös aika kyseenalainen... Uskoisin että pelkällä ylinopeuden ajamisella ei tapahdu yhtään mitään.

"-jos on esim. töissä tapahtuneen pahoinpitelyn tms. takia tutkinnassa, vaikka juttu olisi ihan naurettava eikä olisi mitään näyttöä, voi lähteä kortit (sis. jv-kortin, vartijakortin, kaasu-aselupa, ampuma-aselupa) ja työt alalla loppuu siihen paikkaan."

No ei pidä paikkaansa. Ei ketään voi rankaista ilman näyttöä. Itse olen ollut kuulusteluissa pahoinpitelystä mikä tapahtui mukamas duunissa. Juttu kääntyi 100-0 asiakasta vastaan eikä multa edes kysytty korttia(ei edes ollut silloin vielä hommattuna).

Purtsi sanoi:
Viikonloppuna kahdesta eri lähteestä kuultua tietoa;

-jos vartija/jv ajaa autolla ylinopeutta/saa sakkoja liikenteessä törttöilystä, lähtee vartija-/järjestyksenvalvojakortti hyllylle

-jos omistaa aselupia ja ajaa ylinopeutta tms. lähtee luvat pois

-jos on esim. töissä tapahtuneen pahoinpitelyn tms. takia tutkinnassa, vaikka juttu olisi ihan naurettava eikä olisi mitään näyttöä, voi lähteä kortit (sis. jv-kortin, vartijakortin, kaasu-aselupa, ampuma-aselupa) ja työt alalla loppuu siihen paikkaan.

Näin se menee, kyllähän tää nykysin on niin pelleilyä koko touhu, että Järjestyksenvalvoja luvista päättävällä todella vanne kiristää päätä.

Kaikista naurettavinta on se, että poliisi voi laittaa JV-korttin "hyllylle", jos JV:tä epäillään pahoinpitelystä. Kortinhan voi tietysti saada takaisin tuomioon asti esim. vetoamalla elikeinon menettämiseen, mutta siihenkin vaaditaan lakimiestä kirjoittamaan moinen paperi.

Vaikka käytännössä JV:llä on paljonkin oikeuksia , tällä ne käytännöllä kumotaan täysin. Siitä, että joku kusipää tekee JV:stä Rikosilmoituksen missä ei ole mitään perää, voi maksaa JV:lle kortin menettämisen, väliaikaisesti.

Ei todellakaan ole herkkua, juosta jatkuvasti poliisilaitoksella ja juttusilla lakimiehen kanssa. Kaikki vain sen takia, että saa jatkaa työtään.

Naurettavaa touhua.

Hei! Nyt ei ole kyse uskosta. Nämä jutut on jo tapahtuneet. Sama :david: meinasi viedä multakin kortit (jv ja vartija) pelkastään sen takia että mulla on ollut useita juttuja tutkinnassa. Aseen ostolupa oli jäissä 1.5 vuotta ton :david: takia. Ja juttu oli ihan naurettava. Ilmoituksen tehnyt nuoriso rikollinen saatiin kuulusteluihin koulunkodista reilu vuosi tapauksen jälkeen.

Noi aseluvat oli kundilta jolla oli 4 ylinopeussakkoa vuoden aikana. Lupa koski 9mm.:stä.

Ei minunkaan mielestä tossä ole mitään järkeä.

Olen ollut turvallisuusalalla lähes kymmenen vuotta töissä, ja tekevälle sattuu, varsinkin kun on paikoissa töissä joissa tapahtuu ja on se jota pyydetään tilanteisiin vaikka just on narikassa paljon mukavampaa... ;)
Mua on syytetty kans moneen otteeseen vaikka mistä ilman näyttöä, ja ikinä en ole tuomiota saanut, mutta vasta tänä vuonna on linja mennyt tollaiseksi, mun mielestä ihminen on syytön kunnes toisin TUOMITAAN oikeudessa.

Purtsi sanoi:
Hei! Nyt ei ole kyse uskosta. Nämä jutut on jo tapahtuneet. Sama :david: meinasi viedä multakin kortit (jv ja vartija) pelkastään sen takia että mulla on ollut useita juttuja tutkinnassa. Aseen ostolupa oli jäissä 1.5 vuotta ton :david: takia. Ja juttu oli ihan naurettava. Ilmoituksen tehnyt nuoriso rikollinen saatiin kuulusteluihin koulunkodista reilu vuosi tapauksen jälkeen.

Noi aseluvat oli kundilta jolla oli 4 ylinopeussakkoa vuoden aikana. Lupa koski 9mm.:stä.

Ei minunkaan mielestä tossä ole mitään järkeä.

Olen ollut turvallisuusalalla lähes kymmenen vuotta töissä, ja tekevälle sattuu, varsinkin kun on paikoissa töissä joissa tapahtuu ja on se jota pyydetään tilanteisiin vaikka just on narikassa paljon mukavampaa... ;)
Mua on syytetty kans moneen otteeseen vaikka mistä ilman näyttöä, ja ikinä en ole tuomiota saanut, mutta vasta tänä vuonna on linja mennyt tollaiseksi, mun mielestä ihminen on syytön kunnes toisin TUOMITAAN oikeudessa.

En tiiä, mutta minusta tästä postauksesta saa ihan eri kuvan kuin ensimmäisestä???

Kyllä pitää aika helvetisti tötöillä liikenteessä, että se vaikuttaisi turva-alan lupiin tai aselupiin. Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tms.

Mitä taas tulee kortin hyllyttämiseen tutkinnan ajaksi, niin se on mun mielestä ihan oikein, jos vähänkään on aihetta. Tietysti kaikenlaisia höpöhöpöilmoituksia tehdään, mutta se nyt on asia erikseen.

Luulisin, että noi tiukennukset korttien hyllyttämisessä on siitä johtuvaa, että turva-ala kasvaa järjetöntä vauhtia jo ties kuinka monetta vuotta. Alalta halutaan pois sinne sopimattomat vaatimalla entistä enemmän koulutusta tai karsimalla ei-"nuhteettomat" muilla keinoin.

Nämä asiat riippuu paikkakunnan poliisipäälliköstä ja hänen henkilökohtaisesta linjastaan asioiden suhteen. Kyse on enemmän politiikasta kuin lakikirjojen täsmällisestä tulkinnasta. Jos on liikkumavaraa antaa fudut sopimattoman tuntuiselle ainekselle niin se tehdään tätä kautta. Muutenkin Suomessa poliisilla on liikkumavaraa erittäin paljon etenkin hallinnollisissa asioissa, useimmat asiat eivät ole sellaisia joihin löytyy yksi totuus lakikirjasta. Pakkiksella haetaan lakikysymyksissä vähän liiankin usein yhtä oikeaa vastausta...

Kyllä noi asiat on aika paikkakuntakohtaisia miten poliisipäällikkö tai ko. asiasta vastaava käyttää harkintavaltaansa.
Minulla lähti aikanaan jv-kortti hyllylle rötöksestä, josta tuli tuomio nimikkeellä vahingonteko. Ja kyse ei ollut sen ihmeellisemmästä, kuin se että ympärikännissä tuli hajotettua vähän taloyhtiön omaisuutta muutaman sadan euron verran ja poliisit vei putkaan yöksi. Asia ei ollut vielä ollut edennyt käräjille kun kutsuttiin 'kuultavaksi' joka tarkoitti että minulle ilmoitettiin että nyt otetaan se jv-kortti pois, koska olin ns. 'sopimaton henkilö' tehtävään, vaikka taustalla oli monen vuoden nuhteeton kokemus jv-hommista eikä mitään muutakaan kahnausta poliisin kanssa ole aikaisemmin ollut... että näin Espoossa.

matrix sanoi:
Minulla lähti aikanaan jv-kortti hyllylle rötöksestä, josta tuli tuomio nimikkeellä vahingonteko...

Ihan perseestä tollaset jutut, kyllä nimismiehen pitäis ottaa jv-kortti tai aseenkantolupa pois vain pahoinpitely ym. rikoksien tekiöiltä. Pääasiahan on että itse jv tai aseen omistaja ei ole väkivaltainen, vitunko väliä sillä missä se kaahaa tai kännissä örveltää vapaa-aikanaan.

Purtsi sanoi:
Ja miten helvetissä ajokortti liittyy järjestyksenvalvojan työhön? Mä en ole kymmeneen vuoteen ajanut yhtään metriä narikassa tai tuulikaapissa autolla! Onko joku muu ajanut? Koska sen narikan pitää olla aika perkeleen iso narikka!

Ihan saatanan hieno homma.

Oletko kuullut Security Arsenalista?

matrix sanoi:
Minulla lähti aikanaan jv-kortti hyllylle rötöksestä, josta tuli tuomio nimikkeellä vahingonteko. Ja kyse ei ollut sen ihmeellisemmästä, kuin se että ympärikännissä tuli hajotettua vähän taloyhtiön omaisuutta muutaman sadan euron verran ja poliisit vei putkaan yöksi. Asia ei ollut vielä ollut edennyt käräjille kun kutsuttiin 'kuultavaksi' joka tarkoitti että minulle ilmoitettiin että nyt otetaan se jv-kortti pois, koska olin ns. 'sopimaton henkilö' tehtävään, vaikka taustalla oli monen vuoden nuhteeton kokemus jv-hommista eikä mitään muutakaan kahnausta poliisin kanssa ole aikaisemmin ollut... että näin Espoossa.

Laki järjestyksenvalvojista sanoo mm. että "jv:n tulee toimialueellaan myös valvoa, ettei toisten omaisuutta vahingoiteta eikä aiheuteta ympäristölle muuta vahinkoa kuin mitä .... jne." Ton perusteella toisten omaisuutta rikkova kaveri ei ehkä tosiaan ole 'sopiva' jv:n tehtäviin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom