Vares leffa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eugen
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pistetään Full metal jacketin rääkyvä homokersantti Private Ryanin starttiin, niin näämme vähän mikä on hyvä sotaelokuva ja mikä ohjaajan kulttimaineen johdosta yliarvostettu paska. Mulle ei valitettavasti varmaan koskaan aukene Kellopeliappelsiini tai Eyes wide shut. Hohtoa toki pitää ylistää, mutta ei ohjaajan takia, vaan Kingin, joka on IMO paskin kirjailija mitä olen tuotantoon noin 5 kirjan perusteella tutustunut. Vittu mähän olen täynnä ristiriitoja, viekää mut hoitoon :jahas:

Mike sanoi:
Pistetään Full metal jacketin rääkyvä homokersantti Private Ryanin starttiin, niin näämme vähän mikä on hyvä sotaelokuva ja mikä ohjaajan kulttimaineen johdosta yliarvostettu paska. Mulle ei valitettavasti varmaan koskaan aukene Kellopeliappelsiini tai Eyes wide shut. Hohtoa toki pitää ylistää, mutta ei ohjaajan takia, vaan Kingin, joka on IMO paskin kirjailija mitä olen tuotantoon noin 5 kirjan perusteella tutustunut. Vittu mähän olen täynnä ristiriitoja, viekää mut hoitoon.

Kingi on varmaan kirjottanut 70-luvulla pari hyvää kirjaa, mutta eiköhän nää viimeset 20 vuotta oo aikamoista scheisseä. Joskus yritin jotain uudempaa lukea. Jäi kesken, kun tajusin, että se oli suunnattu kehitysvammaisille white-trash-jenkeille. Puhumattakaan Kingin kirjoista tehdyistä TV-elokuvista! Ei vittu mitä myötähäpeää. Niissä on jostain syystä aina sellainen lapsi, jolla on pottakampaus, ja joka puhuu silleen räkäisen vammaisen honottaen.

Totta; Full Metal Jacketin koulutuskohtaus on jotain ihan järkyttävän hyvää. Mä en ymmärrä, miksi se kessu ei saanut siitä osasta oscaria. Toimii joka vitun kerta, kun sen leffan kattoo. Mä oon aina halunnu tulla hakatuksi silleen saippuoilla... Loppupuoli alkaa kyl kyllästyttää.

Vareksesta: Periaatteessa helvetin hyvin ohjattu ja näytelty. Mutta mutta...
Meikäläistä pikkuisen häiritsi nää "tuskallisen" selvät vaikutteet Guy Ritchieltä ja Tarantinolta. Siinä oli jännästi tehty sellainen ohjauksellinen ratkaisu, että pääpariskunta (Veijanen, Malmivaara) oli ohjattu näytteleen normaalisti, ja kaikki muut oli Snatch-tyyppisiä karikatyyrejä. Mun mielestä tää pääpahis ja se lasisilmä (ei Tetsuo) varasti shown ihan täysin. Mutta mä siis koin, että siinä oli ensin luettu Vares, sitten katsottu kaikki Tarantinot ja Ritchiet kolmeen kertaan, ja sitten plagioitu genre kässäriin ja ohjaukseen. Osa dialogista, kuten just tää trailerissa oleva "Mikä sieltä tulee?" "Tunteita ja Tuoksuja" jne. oli mun mielestä ei-hauskaa, vaan väkisin väännettyä yleisön kosiskelunaurattamisyritystä.

Hyvin ohjattu ja kuvattu leffa silti. Varmaan vetää katsojia vitusti. Etkä sinä Mike mitään ristiriitainen ole. Jos joku näin väittää, totea vaan viileästi: "Mä olen sen yläpuolella, missä maailma jakautuu vastakohtiin".

Olin muuten minä, joka jutteli teidän kanssa tossa Lassilan postin edessä maanantaina. Käsipäivää sanoessa tulee toi ristimänimi niin luonnostaan...

Edelmann ja Veijonen vakuutti meitsin ainakin häjyt leffassa, siinä on yksi parhaista suomalaisista leffoista kautta aikain.Toivottavasti Vares yltää edes hieman samalle tasolle.

Ihan sairaan hyvä elokuva. Paras pitkään aikaan suomalaisista. Tässä oli sitä jotain.

Mää en oo leffaa nähny ja tuskin katsonkaan, kun siitä on pidetty niin helvetin iso hype jo etukäteen, ettei se voi olla kovin hyvä. Juha Veijonen kylläkin on helvetin hyvä näyttelijä.

Tuohon full metal jacketiin liittyen, sitä kersanttia esittänyt Lee Ermey oli saanut osan, kun se oli ladellut uskomattomia loukkauksia roolinjakajille 15 minuuttia putkeen kertaakaan toistamatta itseään. Oscar olis kyllä kuulunu sille.

Hyvä pätkä, mutta mielestäni liikaa Tarantino-apinointia (Tetsuo&kaveri mielestäni aivan kuin Pulp Fictionin Samuel L Jackson ja Travolta) sekä henkilöt, nimet ja niiden kuvaus suoraan Snatchista. Suomalaiseksi kuitenkin ihan hyvä.

rocky6 sanoi:
Hyvä pätkä, mutta mielestäni liikaa Tarantino-apinointia (Tetsuo&kaveri mielestäni aivan kuin Pulp Fictionin Samuel L Jackson ja Travolta) sekä henkilöt, nimet ja niiden kuvaus suoraan Snatchista. Suomalaiseksi kuitenkin ihan hyvä.

Sehän tarkoituskin. Tetsuo ja hillo itsekin vertailivat itseään pulp fictioniin.

Oli kyllä hyvä leffa. :rock:

Tykkäsin kovasti, hyvää Suomi shittiä. Nykysin kaikkea väkivaltaa tulee elokuvissa niin paljon, että siihen on turtunut. Eli ei tunnu missään, vaikka rusikoitas miten. Mutta Vareksessa kaikki löynnit ja pään hakkaukset oli saatu kuvattua niin hyvin, että teki pahaa joka kerran kun nyrkki heilahti. Vaikkei iskujen perillemenoa ees välttämättä näkynyt. Sanoo vannoutunut real-lifen väkivallan vastustaja :D
Ja leffassa oli monta hyvää hahmoa, mutta niitä ois saanu vietyä vielä pidemmällekin paremmalla henkilöohjauksella. Ja paremmilla näyttelijöillä.

:offtopic:
Onko kukaan nähnyt Tetsuota? Kävin ite katsomassa kakkosen leffassa joskus vuonna miekka ja kivi, oli aika saatanan hämärä, kohtalaisen psykedeelinen elokuva.

tetsuo2bodyhammer.JPG

tetsuo2.jpg

Kävin samoihin aikoihin katsomassa Man bites dog, siinä toinen aika omituinen elokuva, haettiin vähän Snuff-genreä. Sairasta menoa, missä sarjamurhaaja selittelee tappamisiaan.

manbitesdog.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minäkin olen nähnyt pätkän Tetsuota - muistikuvat hämäriä, mutta oli kyllä aika sekavaa ja psykeä menoa...

Mutta psykedeelinenhän oli Vareksenkin "Tetsuo"

Mike sanoi:
Onko kukaan nähnyt Tetsuota? Kävin ite katsomassa kakkosen leffassa joskus vuonna miekka ja kivi, oli aika saatanan hämärä, kohtalaisen psykedeelinen elokuva.

Juu. Minä kävin myös katsomassa sen. Taisipa olla vuonna 1993. Mutta minä pidin todella paljon. Ilmeisesti olen henkisesti yhtä kieroontunut kuin Tetsuon kuvasinfonia. Olen etsiskellyt dvd:tä ko. filmistä, mutta ei ole löytynyt. :(

Edit. Siis olen etsiskellyt nimenomaan Suomesta dvd:tä.

Mike sanoi:

tetsuo2bodyhammer.JPG

tetsuo2.jpg

Kävin samoihin aikoihin katsomassa Man bites dog, siinä toinen aika omituinen elokuva, haettiin vähän Snuff-genreä. Sairasta menoa, missä sarjamurhaaja selittelee tappamisiaan.
Olen katsonut molemmat R&A -festareilla ja varsinkin Man Bites Dog on yksi parhaista leffoista ikinä :) Pitäsikin etsiä jostain se DVD:llä. Elokuvaa tuntemattomille, sehän kertoo kuvausryhmästä joka kulkee sarjamurhaajan mukana kuvaamassa tämän touhuja. Tetsuo (eka) taasen ei oikeastaan ole edes elokuva, paremminkin jonkinlainen tunnin mittainen video/melu-kollaasi/taideteos.

Olihan tuo Vares ihan hauska komedia/väkivaltaparodia. Muutama hyvä kommentti. Eikä leffa voi olla huono jos siinä tapetaan eräs nimeltämainitsematon.

Eugen sanoi:
Solar Films teki sen noin sadan Romanovin kiven jälkeen, iänikuisine lauramalmivaaroinen ja samuliedelmaneineen. Ensimmäinen hyvä suomalainen leffa sitten helvetin pitkään aikaan, kun Kaurismäkeä ei lasketa.

Solarin luottonäyttelijöiden naamat ovat yhtä kuluneet suomalaisella "leffataivaalla", kuin Apuva huuto viis vuotta pulttiboissien loppumisen jälkeen. Mäki osaa ilmeisesti kirjoittaa ihan vitun hyvin, koska Solarin ilmapalloon puhallettiin ilmat täyteen ja kertaakaan en tuntenut myötähäpeää muka-leffantekijöitten puolesta. Ja se on paljon se.

Aluksi tuli mieleen Snatch muutaman leikkauskikkaulun ja värikkäiden hahmojen vuoksi. Erityisen virkistävää oli nähdä suomalaisessa leffassa, jokin muu näyttelijä kuin Santeri Kinnunen taikka Edelman. Taikka Jasper Pääkkönen. Edelleen nostan hattua hahmojen luonnille, sillä kauas saadaan mennä aina Tuntemattomaan Sotilaaseen (isolla) asti, että voi mielessään hykerrellä niitä hahmoja kotiin leffasta kävellessään. Juoni oli mielenkiintoinen, kun sen on kirjoittanut menestynyt kirjailija, joka on sen verran vetänyt viinaa, että tietää, että mihin kohtaan voidaan kirjoittaa vittu ja mihin kohtaan ei.
. Eipä ollu paskempi idea laittaa Vares kankaalle seikkailemaan, koska Mäki on, niinkuin jo kerran sanottu, on hyvä kirjailija. Lisää tätä.

Reijo Mäki on kirjoittajana huono, oikein huono - kirjat mielestäni lähinnä täyttä paskaa. Tämän elokuvan perusjuoni oli Mäen kirjasta - leffan hyvin toimiva dialogi ja henkilökuvat taas Pekka Lehtosaaren kirjoittamaa. Tetsuon ja Hillosilmän sanailu toi jotenkin mieleen Pulp Fictionin John Travolta / Samuel L Jackson

Näyttelijät olivat kyllä lähes kaikki tuttuja - ehkä Jorma Tommilaa lukuunottamatta

Kokonaisuutena ihan ok - heinäkuun 2004 paras kotimainen elokuva, mutta kaukana parhaista kotimaisista

Kylskåp sanoi:
Tuohon full metal jacketiin liittyen, sitä kersanttia esittänyt Lee Ermey oli saanut osan, kun se oli ladellut uskomattomia loukkauksia roolinjakajille 15 minuuttia putkeen kertaakaan toistamatta itseään. Oscar olis kyllä kuulunu sille.
Lisättäköön tuohon vielä, että Ermeytä pommitettiin koko tuon 15 minuutin ajan tennispalloilla ja appelsiineilla, eikä hän tosiaankaan pitänyt ainuttakaan taukoa, säpsähtänyt saatika toistanut itseään. Loistosuoritus! :thumbs: Ei ihme että Kubrick antoi roolin hänelle.

Nämä tiedot imdb:stä.

Man Bites Dog on todellakin härö leffa. Löytyy Filmifriikistä. Japskileffoista kaikista sairain on omistamani realitygoreharvinaisuus "All Night Long 2 a.k.a. Atrocity". Homojen jengi kiusaa sellaista nördeä, sitten on kaikkea kidutusta, ihmisten persoonallisuudet muuttuva, ja lopussa on "epic bloodbath", missä mm. poltetaan puhalluslampulla suun sisältä. Koko leffa kuvattu uneliaan rauhallisesti, rahaa säästämättä, laadusta tinkimättä. Hieno juoni, hieno leffa.

Oli kyllä hyvä leffa. En muista katsoneeni tässä viime aikoina yhtä hyvää pätkää. Täydet :5:

tänään olin kattomassa saa multa :4:. Oon noi kaikki kirjat lukenut ja loistavia dekkareita. Suosittelen.

Kirjassa motellina toimii Mynämotel, siitä lähti yksi tähti. Mistäköhän syystä? :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom