Vapaaottelu, painonnosto ja puntti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vild
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Miksei sopisi :S tottakai ne ohjelmat voi olla todella rankkoja, mutta tekee niin kovaa ku pystyy.

Ei sovi, sillä ammattilaisten ohjelmat ovat suunniteltu heidän henkilökohtaisien fyysisten/teknisten ominaisuuksien mukaan. Etkä varmaan voi väittää että omaavasi samanlaisen kuntopohjan kuin ammattilaiset, jotka ovat harjoitelleet vuosia ammattimaisesti. Lisäksi heillä on erilaiset resurssit harjoitteluun ja palautumiseen kuin opiskelija pojalla (mm. ravinto, päikkärit, lääkkeet, hieronta etc.)

Joo, ei missääntapauksessa pidä yrittää kopioida jonkun huippuottelijan treeniohjelmaa. näiden ohjelmat on suunniteltu aivan eri tilanteeseen.

Aikoinaan pingiksessä oli ex-neukkulasta kotoisin ollut mestari, joka oli aivan ylivoimainen muihin pelaajiin verrattuna. Hänen harjoittelunsa herätti paljon mielenkiintoa, eikä mies kaikkien yllätykseksi lainkaan salannut treeniohjelmaansa.

Kuitenkin kävi niin, että kukaan monista kopijoijista ei saavuttanut oikein minkäänlaisia tuloksia. Vasta uransa jälkeen mestari paljasti, mistä oli kyse. Kaikki olivat kopioineet hänen taitoja ylläpitäviä harjoituksiaan siltä ajalta, kun hän oli jo mestari. Kukaan ei ollut kysynyt, millaisella harjoittelulla hän oli tullut mestariksi.

Ottelijoiden voimanhankinta on aina yksilöllistä. Ihmettelen kun täällä netissä jotkut nettivalmentajat tekevät huippuohjelmia ja toimivat suurina auktoriteetteina. Olen itse saanut olla valmentamassa mm. Jerry Kvarnströmiä ja Ykä Leinoa. Olisi mahdotonta ollut tehdä sitä valmennustyötä netin välityksellä. Itse näen aina valmennuksen subjektiivisena tapahtumana, jossa valmennettavan jatkuva seuranta on oleellista ja vuorovaikutus aina molemminpuolista. Niistä yhteistreeneistä olen itsekin saanut paljon lisätietoa ja oppinut paljon valmennettaviltani.

Hyvä valmentaja näkee treeneissä ylikunnon ja uupumisen nopeasti, jolloin osaa keventää harjoittelua nopeasti ja muuttaa harjoittelua palauttavaan suuntaan. Valmentajan ja valmennettavan vuorovaikutus on tärkeässä osassa ja vaikea kuvitella miten sellaista voi hoitaa netin välityksellä. Toki joitain ohjelmia ja perustietoa voi jakaa netin välityksellä mutta jos puhutaan hyvästä valmennuksesta niin ainoa oikea tie on valmentajan läsnäolo mahdollisimman usein harjoitteluissa. Ainakin valmennussuhteen alkupuolella.

Kamppailijoiden voimanhankinta voidaan tehdä monella tapaa. Itse pidän tärkeänä nykyään painonnostoharjoittelun tyylistä levytankotreeniä, jossa lihaksia pyritään harjoittamaan yhteistyössä kokonaisuutena. Perusliikkeillä tapahtuvia sarjoja joita vaihdellaan säännöllisesti, jotta lihas ei totu yksipuolisiin liikkeisiin. Samoin ihminen tylsistyy aina samanlaisiin harjoitteisiin ja motivaatio helposti laskee. On monta erilaista mahdollisuutta tehdä sitä voimanhankintaa ja kova treeni palkitsee aina pitkässä juoksussa.

Jos nyt jotain yleisneuvoa voisin näin netin välityksellä antaa on se, että vaihtelee harjoitteita ja käyttää omaa maalaisjärkeä. Ei se voimanhankinta mitään salatiedettä ole vaan perus fysiikkaa. Ei tarvitse mitään kulmia laskea mittatikulla tai prosentteja ja promilleja ohjelmiin. Perus nousujohteista eli progressiivista, johon kuuluu kaksi askelta eteenpäin ja yksi askel taas taakse. Sitä rataa se urheilija kehittyy ja on aina kehittynyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom