Vapaaehtoistyö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
Kaikenlaista vapaaehtoistyötä löytyy niille, jotka sitä vain haluavat tehdä. Toinen suostuu kävelyttämään ilman maksua naapureiden koiria, joku lähtee joka kesä Afrikkaan 4 kuukaudeksi kaivoja rakentamaan. Itse ajattelin ruveta vanhuksia auttamaan omalla asuinseudullani, kävelemään heidän seurassa lääkärille, auttaa kauppamatkalla yms. Sellaista palvelua järjestää vanhustyön keskusliitto. Palkatonta vapaaehtoisille, maksutonta vanhuksille. Eipä ole minulla iltaisin parempaakaan tekemistä, vielä.

Olisi mielenkiintoista kuulla, minkälaista vapaaehtoistyöntekijää palstalta löytyy, käytännön kokemuksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Srk:n hommia. Ei nyt vapaaehtoishommina, mutta läheltä liippaa. Just ja just saa bensat maksettua. Mutta ei sitä voi rahassa mitata, palkitsevaa muuten.

Muakin kiinnostaa vanhustyö. Helsingin seudulla ainakin järjestetään masentuneille vanhuksille keskusteluryhmiä, sellaisten vetäminen kiinnostaisi kovasti. Pitäisi sitten myöhemmin kun on enemmän aikaa ottaa noista enemmän selvää.

Mä olen ollut tukihenkilönä Suomessa oleville n. 16-18 vuotialille vaihto-oppilaille ja heidän isäntäperheilleen. Hauskaa ja ihan palkitsevaakin, silloin kun onnistuu auttamaan ongelmien ratkaisemisessa. Nyt ns. kuluvana kouluvuonna en tosin ehtinyt tähän hommaan mukaan.

Brasiliaan olin pari vuotta sitten menossa kolmeksi kuukaudeksi opettamaan lapsille englantia, mutta se peruuntui, kun mua kysyttiin tosi mielenkiintoiseen työhön. Se duuni oli kyllä antoisa ja opettava, mutta edelleen jossittelen, että olis voinut saada vielä hienompia kokemuksia siellä Brasiliassa...

Edittiä: niin, kyllä mä kivijalkademokratiankin lasken vapaaehtoistyöksi, varsinkin kun sattunut vähän haasteellisempi, suht. koht. iso taloyhtiö... Muodollista korvausta saan kyllä.

Itse lueskelin vanhusten kanssa työskentelevien tarinoita ja on se vähän koskettavaa, että nämä isovanhemmat ovat yksin kotonaan eivätkä uskalla soittaa lapsilleen edes apteekkireissun takia, "kun ne lapset on niin kiireisiä, eiväthän ne ehdi edes minua tapaamaan kun kerran kuukaudessa"... ja sitten jos tukihenkilö sopii iäkkään henkilön kanssa, että esimerkiksi lauantaina käydään torilla, niin nämä ihmiset todella odottavat sitä, laskevat päiviä jopa.

Itse lueskelin vanhusten kanssa työskentelevien tarinoita ja on se vähän koskettavaa, että nämä isovanhemmat ovat yksin kotonaan eivätkä uskalla soittaa lapsilleen edes apteekkireissun takia, "kun ne lapset on niin kiireisiä, eiväthän ne ehdi edes minua tapaamaan kun kerran kuukaudessa"... ja sitten jos tukihenkilö sopii iäkkään henkilön kanssa, että esimerkiksi lauantaina käydään torilla, niin nämä ihmiset todella odottavat sitä, laskevat päiviä jopa.

mixulle respectit..
ite olin yhen viikonlopun operaatiosaappaalla joensuussa.. eli juopuneiden teinien perään kattomassa ympäri joensuun keskustaa.. ei jäänyt kuitenkaan tavaksi, opiskeluun sai siitä pointseja.. nykyisin ei vuorotyö anna juuri joustoa vapaaehtoistyölle.

Kivijalkademokratiaa täälläkin, ilman korvausta.

Olen ollut SPR:n jäsen jo vuosia, mutta vapaaehtoistyöhön en koskaan ole muka ehtinyt osallistua.

Itse olen valmentanut junnuja jo useamman vuoden "pro bono".

Sotaveteraanit on sellainen porukka minkä eteen haluaisin tehdä enemmän. Samalla olisi pirun hieno kuunnella vanhojen partojen sotajuttuja. Täytyykin ottaa itseäni niskasta kiinni.

Mä kuulun parasta lapsille ry. ja viime kesänä olin leirillä ohjaajana ekaa kertaa ja ens kesänä jatkuu. Leirien lisäks tulee käytyä sitte muissa tapahtumissa ja sellasissa.

Nostan vanhaa.

Mäkin haluaisin tehdä jotain vapaaehtoistyötä. Muutakin kuin rahan tunkemista spr:n tileille. Jotain missä tuntisin tekeväni hyvää. Mutta en ole löytänyt pienellä etsinnällä mitään itselleni sopivaa. Minulle tuskin soveltuisi mikään tukihenkilön homma. Voisin tehdä jotain fyysistä ja yleishyödyllistä. Auttaa tavaroiden raijjaamisessa tai paikasta toiseen kuljettamisessa, jakaa leipäjonossa leipää. Tai mitä vaan vastaavaa. Halu olisi kova.

Joku aika sitten tälläistä ketjua etsinkin,mut ei löytynyt silloin haulla...

Itseäni kiinnostaisi onko kukaan ollut ulkomailla vapaaehtoistöissä? Mitä itse olen tutkiskellut niin itsehän se pitää maksaa,aika paljon on eri hintaisia projekteja olemassa. Esimerkiksi eläinten hoitoa,"luonnonsuojelua",lasten kanssa vaikka mitä,orpokoteja muunmuassa... Valinnan varaa riittää. Itseäni kiinnostaa Etelä- ja Väli-Amerikka,kun olen käynyt espanjankieltäkin opiskelemaan. Ajatkin vaihtelevat viikosta vuoteen. Oisi kiva kuulla miten nuo toimii oikeasti!

Mua myös kiinnostaa vapaaehtoistyö. Eniten olisin halunnut MLL:n lasten ja nuorten puhelimeen päivystäjäksi, mutta eikä ei tule riittämään vielä moneen vuoteen. Harkinnassa olisi joku tuollainen vastaava tai sitten juuri vapaaehtoinen ohjaus- tai leirityö. Tai juuri vaikka ruokakassien tai -ilmaistarjoilujen tekeminen ja jakaminen, mieluummin kuitenkin lasten, nuorten tai työikäisten parissa kuin vanhusten (joiden auttamista arvostan kyllä valtavasti). Ennen joulua tuli ohjelmapätkä Hurstin ilmaisista "Linnanjuhlista" ja siitä vapaaehtoisporukasta, niin panin merkille, että kaikki olivat jo eläköityneitä naisia. Missä nuoret vapaaehtoiset?

Missä nuoret vapaaehtoiset?
Kotona juomassa kaljaa??? No vitsi , vitsi. Ite kohtaan työn kautta todella paljon vapaaehtoisia ja trendi on just toi minkä kerroit. Noin 90 % vapaaehtoisista on ikääntyneitä naisia, mukana joku muutama ikääntynyt mies ja nuori nainen. Ainuttakaan työikäistä miestä en ole omalla sektorillani vielä nähnyt vapaaehtoistyössä. Ongelma on sellainen joka käsittääkseni koskettaa lähes kaikkia jäejestöjä joilla pyörii vapaaehtoistoimintaa, eli miten saada uusi sukupolvi mukaan toimintaan. Yhteisöllisyys jne elämän kiireellisyys on muuttuneet pirusti ja sillä porukalla joka on työelämässä ei ole aikaa ja kiinnostusta vapaaehtoistyöhön. Niitä jotka eivät ole työelämässä ei muuten vaan kiinnosta, puhuttaessa työikäisistä ja nuorista. Tämä siis yleistäen. Orastavaa toivoa ainakin meikäläisellä herättää se että ihan nuorimmisssa, erityisesti tytöissä, on nähtävissä jonkunasteista uutta herännäisyyttä vapaaehtoistyöhön. Tavallaan vastaisku sille oman vanhempien sukupolven materian palvomiselle ja minäminäminä ajattelulle.

Sitten on tietysti tämä porukka jonka mielestä vapaaehtoistyö on "niinq siistii" ja sitä halutaan tehdä mutta mielellään galapagos saarilla kilpikonnia suojellen tai borneossa orangi leirillä. Mummoja ei voida ulkoiluttaa koska kaverit voi nähdä ja ne uggin bootsit voi likaantuakkin. Ja eikös ne vanhukset haisekkin?

Missä nuoret vapaaehtoiset?

Mä luulen, että nuoriin (meihin) ei ole iskostunut sellaista ilman palkkaa tekemisen ajatusta vaan suuri osa siitä, mitä tekee muiden hyväksi, täytyy olla vastikkeellista. Toisaalta monet eivät ole myöskään lapsena tai nuorena sitoutuneet mihinkään järjestöön tai yhteisöön, jossa olisi nähnyt sen vapaaehtoistyön voiman ja ilon. Nykyisin esim. urheiluseurojenkin aikuisten vapaaehtoistyö menee tiukasti vain sen oman lapsen hyväksi eikä yleishyödyllistä, kaikkia koskevaa auttamista tahdota tuntea. Toisaalta myöskin asuinympäristö on sillä tavalla muuttunut, että naapureita ei enää auteta samalla tavalla kuin ennen. Jossain päin toki naapurieiden auttamine on vielä voimissaan, varmaan erityisesti omakotitaloalueilla ja veikkaisin että pienemmillä paikkakunnilla.

Mä olen tehnyt puolittain vapaaehtoistyötä urheiluseuroissa mutta nykyisin niistäkin maksetaan korvauksia. Haluaisin itse ehkä tehdä enemmän esimerkiksi tapahtumien järjestämisessä ja lasten ja nuorten parissa vapaaehtoistyötä.

Mitä minä tutustuin jossain vaiheessa ulkomailla tapahtuvaan "vapaaehtoistyöhön" niin usein pitää itse maksaa että pääsee sinne ja paikan päällä maksetaan vaan asuminen ja ruoka. Eli pitää olla enemmänkin valmis maksamaan että saa auttaa. Toki varmaan jossain on keikkaa josta ei tarvitse maksaa esim. matkoja itse, mutta eläminen maksetaan tms.

Mua myös kiinnostaa vapaaehtoistyö. Eniten olisin halunnut MLL:n lasten ja nuorten puhelimeen päivystäjäksi, mutta eikä ei tule riittämään vielä moneen vuoteen. Harkinnassa olisi joku tuollainen vastaava tai sitten juuri vapaaehtoinen ohjaus- tai leirityö. Tai juuri vaikka ruokakassien tai -ilmaistarjoilujen tekeminen ja jakaminen, mieluummin kuitenkin lasten, nuorten tai työikäisten parissa kuin vanhusten (joiden auttamista arvostan kyllä valtavasti). Ennen joulua tuli ohjelmapätkä Hurstin ilmaisista "Linnanjuhlista" ja siitä vapaaehtoisporukasta, niin panin merkille, että kaikki olivat jo eläköityneitä naisia. Missä nuoret vapaaehtoiset?

Mä oon MLL:n toiminnassa mukana. Edellisellä äitiyslomalla/hoitovapaalla vedin perhekerhoa ja kun nyt jään uudestaan äitiyslomalle, jatkan sitä hommaa. Olen myös mukana MLL:n paikallisyhdistyksen hallituksessa.

Noi hommat vievät vain vähän aikaa ja sopivat luontevasti lapsen kanssa vietettyyn arkeen. Mä oon myös miettinyt, että haluaisin olla vielä enemmän tukena muille lapsille ja nuorille, joilla on ongelmia tai jotka tarvitsevat muuten vaan kuuntelijaa, mutta tällä hetkellä tuo panostus mun osalta saa riittää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom