Vanhukset ja heidän elämän sisältö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kyss
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
22.7.2013
Viestejä
129
Katoin tuossa a-studiota ja tuon keskiviikkoisen "vaalien välissä"-ohjelman. Paljon puhetta vanhuksista ja niiden terveydenhuollosta yms.
Eniten ehkä "kosketti" se 94-vuotiaan haastattelu, jossa hän puhui jotain tyyliin: "ei tekemistä, yksinäisyyttä, maata vain" yms..
Milloin vanhuus muuttui "pelkäksi kuoleman odottamiseksi"? Itse ainakin jos kuvittelen itseni vanhukseksi, niin aion mm. harrastaa niin pitkään, kuin terveydeltäni pystyn. EDIT: Tässä joku a-studio http://yle.fi/uutiset/miksi_97-vuotias_ei_paase_vanhainkotiin/6845672 , liekkö sama jonka katsoin, en katsonut.

Miksi vanhuksilla ei ole tekemistä? Silloin kun mulla ei oo tekemistä, niin kehitän sitä. Teen mistä tykkään jne. harrastan. Tapaan kavereita, treenaan, luen jotain, katson elokuvaa tms. mistä kukin nyt tykkääkin. Miksi vanhukset ei toimi samoin? Kuka niitä estää katsomasta leffoja, tapaamasta kavereita, vetämästä itse jumppia (viitaten siihen, että 94-vuotias "valitti" jumpankin loppuneen), lukemasta jotain, kuuntelemasta musiikki tms..? Miksi vanhukset "ei nauti" elämästä? Mikä järki on elää "vain selvitäkseen", kun voi kehittää jotain järkevää/mielekästä tekemistäkin? Onko vanhukset pudonneet niin pahasti kelkasta, että eivät osaa nauttia elämästä ja sen pienistä iloista, vaan elämästä on tullut kuoleman odottamista? Surullista.
Toki se on ymmärrettävää, suurin osa vanhuksista taitaa olla pula-aikana eläneitä tms. kovia kokeneita. Kroppakin on heikko ja yleinen terveys myös jne.
Mutta silti. Mitä on se, että ei ole tekemistä ja ollaan yksin? Miksi vanhukset ei kehitä sitä tekemistä itse ja tapaa myös jotain läheisiä oma-aloitteisesti? Mitä on tuo "vanhusten asenne", että odotetaan että muut järjestää sitä tekemistä ja ehkä niitä tapaamisiakin?
Okei, jos ikää on se +80 niin varmaan alkaa niitä kavereita poistumaan. Se toki luo varmaankin tyhjiön, loogista. No sitten pitää lähteä tekemään niitä kavereita yms. tuttavuuksia - jos siis ei halua olla yksin. Ei siinä minun mielestä voi jäädä vaan yksin köhnöttämään ja valittamaan yksinäisyyttä (kun lapset ja lastenlapset käy kerran jouluna) - jos ei itse yritä olla olematta yksinäinen. Hanki vanhus harrastus, jokin uusi ja terveydellesi/kunnollesi sopiva. Jos minulta kuolisi salaman iskusta kaikki läheiset, niin ainahan minä voin silti yrittää luoda uusia sosiaalisia suhteita ja onhan minulla vielä tekemistäkin harrastusten parissa. Jotenkin on vaan jollain tavalla minusta surullista, että kaikki vanhuksen elämä pyörii sen ympärillä, että kuka omista lapsista/lastenlapsista käy seuraavaksi. Siinä sitten viikkoja odotellaan pahimmissa tapauksissa..
Oma mummonikin valittelee aina silloin tällöin, että kun kukaan ei käy tms. ja televiosta tulee vilkaistua ne puoli yhdekän uutiset - muu on kuulemma melkoista humpuukkia. Tekemistäkään ei aina kuulemma ole - ainakaan tarpeeksi. Koska mummoni on ihan mukava vesseli ja tavallaan ihan reipas (ts. ei nössö) niin tokaisin päin naamaa, että Hilja (nimi muutettu), "jos ei kuule sulla oo tarpeeksi tekemistä, niin aloita joku harrastus. esim. jumppa tai joku josta tykkäät. ja voithan sinäkin käydä joskus kylässä, että et oo aina se, jonka luokse tullaan". No siitäpähän lähdin kahvilta sit pois ja seuraavan kerran ku 3 viikon päästä oli tämä mummoni jumpan aloittanut.
Paljon puhutaan mediassa tuosta vanhusten yksinäisyydestä. Itse siis ehdotan, että nimenomaan vanhukset aktivoituisivat itse ja "poistaisivat yksinäisyyttä" omilla keinoillaan. En minä nuorena yksinkertaisesti jaksa jutella jonkun vanhuksen kanssa hirmu pitkään ja usein jostain siskon veljen marjatan naapurin veijjon tyttäreen edesmenneestä miehestä, joka muuten oli sitä ja tätä ja tuota.. Nuori ja vanhus elää kuitenkin niin eri maailmoissa - ei vanhukset tajua nykytekniikasta tms. mitään. Kyllä minä silti kuuntelen vanhuksia mielellään silloin, kun se ns. tulee sopivin annosteluvälein. Eli esim. 3 viikon välein 1h, niin on jotain kerennyt toivottavasti kerennyt tapahtuakkin sen vanhuksen elämässä. Mitä on tuo vanhusten syrjäytyminen? Sukulaisten heikkouttako?(ei minun mielestä) Heitän röyhkeästi, että itseppähän syrjäytyvät ja ovat yksinäisiä, jos eivät itse osaa nauttia elämästä. Oma vika siis. Hankkisivat ja kehittäisivät mielekästä tekemistä enemmän itselleen. Vittuakos valittaa yksinäisyydestä ja siitä, että kukaan ei käy jos ei itse ole yhtään aktiivinen, ja mökröttää kotona päivästä toiseen.
Itse käyn mummoni luona varsin usein. Käyn siellä usein lähinnä sen takia, että oletan, että hän haluaa nähdä lapsenlapsensa kasvavan ja sitä kautta yritän tuoda hänelle silältöä elämään + ja onhan hän joskus valitellut, "kun kukaan ei käy". En niinkään sen takia, että itseä "kiinnostaisi aidosti" se perinteinen kahvittelu (mieluummin kahvittelen oman ikäisten kavereiden kanssa) ja turinoida. Vaikka toki minä ihan mielellään jutustelen sen tunnin verran, kun käyn, eikä se tunnu pakkopullalta. Ukkini luona kävin mieluummin, koska hänen juttunsa olivat minua läheisempiä/mielenkiintoisempia (ts. ehkä sukupuoli vaikuttaa ja sotajutut yms. oli mielenkiintoisia).
Ylipäätään, minua jossain määrin häiritsee, että vanhuksia kohdellaan vanhuksina. Tarkoitan siis sitä, että mielestäni "meidät on opetettu liian hyvälle" ja ikään kuin nostetaan vanhukset "jalustalle". Tyhmä vanhus on tyhmä vanhus, vaikka ikää olisikin 90v. Vanhuksia pitää mielestäni kohdella enemmän ihmisinä ja jos joku vanha ihminen valittelee yksinäisyyttä/tekemisen puutetta, niin minusta on aivan oikea sanoa hänelle ja haastankin teidätkin sanomaan sille omalle läheiselle vanhukselle (ehkä paremmin sanavalinnoin): "lopeta valittaminen ja hankihan kuule pappa/mummo vähän sisältöä elämääsi, käy vaikka jumpassa tai käy sinäkin tekemässä uusia tuttavuuksia. tee sitä mistä tykkäät ja elä elämääsi onnellisena, niinkuin itse tahdot elää".

Jotta ei mene liian vakavaksi ja pelkäksi tekstiksi, niin tässä hauska video.

Pointtini liittyi siis pääasiassa vanhusten yksinäisyyteen ja tekemisen puutteeseen. Mikäli terveydellisiä haittoja on, niin se toki on eriasia jne. mutta puutuinkin lähinnä tuohon yksinäisyys/tekemisen puutteeseen ilmiönä. No keskustelkaa te muut vaikka vanhustenhuollosta/yksinäisyydestä/tekemisistä yms. Tai lainatkaa jotain kohtaa, jota en ole miettinyt loppuun asti - niinkuin en olekaan. Tekstiä vaan tuli.

Itse vanhustenhuollosta olen pohtinut, että eikö voisi rakentaa ns. "isoja vanhustaloja" (eräänlaisia vastineita holiday clubeille), joissa vanhuksilla olisi enemmän oman ikäluokkansa ihmisiä yhdessä --> enemmän seuraa --> ohjattua ohjelmaa --> tekemistä --> helpompi terveydenhuolto jne. Tätä "ideaa" en kuitenkaan ole syvällisesti miettynyt oikeastaan sekuntiakaan.

Itse kunnioitan/arvostan lähtökohtaisesti vanhukset korkealle. He rakensivatkin tämän maan verellään. Silti he voivat ainakin jossain määrin syyttää itseään, jos ovat yksinäisiä ja elämästä puuttuu sisältöä. Mitäs ovat saamattomia. Olen tavannut paljon hyväkuntoisia +80v vanhuksia esim. uimahallin lauteilla hyvien juttujen parissa ja on oikein ilo katsoa, kun vanhus on vetreä ja "täynnä elämää" vielä siinäkin iässä. Niin ei vain valitettavasti ole useimmilla - omasta syystä, väitän minä.

Sekamelskeistä tekstiä ilman oikolukemista, mutta pakko oli "avautua", kun tuo a-studion vieraan (94v mummon) haastattelu sai aivot hyrrämään. Käskekää/ehdottakaa tekin nuorena sille läheiselle vanhukselle lisää tekemistä, mikäli hän vaikuttaa yksinäiseltä tms.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää on hieno treadi, mä ainakin oon aina välittänyt vanhuksista. Lähtökohtaisesti kyse on siitä että vanhukset kyllä haluaa tehdä paljon ja toteuttaa itseään, mutta kunto ei useimmin anna periksi. Oon töissä vanhainkodissa dementiaosastolla, siellä varsinkin ihmiset suoraansanottuna enempi kuolleita kuin elävienkirjoissa. Se on harmi ja siinä on kestämistä katella vierestä, mutta kuitenkin aina kun meidänkin työpaikalla ( joka viikko ) on yhteinen jumppahetki + laulutuokio niin yksi tulee mulle sanomaan "mihinkäs mä voisin mennä piiloon ettei tarvitse osallistua" rohkastaan kuitenkin aina tulemaan mukaan ja sitten se kiitteleekin että miten hieno juttu oli ja teki hyvää. Tässäkin nähään varmaan näitä ennakkoluuloja etten mä pysty, en mä jaksa ehkä siinä on vanhemmilla ihmisillä just se kynnys mikä pitää ylittää ja päästä yli sekä siitä että siitä ajatuksesta että mä nyt vaan olen vanha ja teen kuolemaa musta ei ole enään mihinkään. Ei se noin ole. Toinen on se että nämä raukkaparat ei voi ääneen sanoa että hei nyt mä tarviin apua tai mä haluun ja tarviin sitä, toiset toki sanoo suoraan, mut onko tässäkin joku sellanen et toisaalta sisimmissään sitä ajatellaan loppuun asti että kyllä mä pärjään ite ku oon tähänkin asti pärjännyt. Ristiriitasta ajatella "mä en pysty, mä en osaa" ja samalla "mä pärjään ite" mut niinhän se on aina, jokaisella jolla on tunteet on myös ristiriitaisia sellaisia ja se kuuluu elämään.

Paikka jossa oon nyt töissä on vanhuksille tosi hyvä, siellä on työntekijöitä paljon ja välitetään oikeesti toisinkun aikasempi paikka missä olin. Siellä vanhukset oli enemmänki vihan kohde ja vitsailun aihe työntekijöiden kesken. Kyss puhu tossa ylempänä niin paljon asiaa jota jokaisen tulis miettiä. Ps ; omat isovanhemmat jo kuolleet, mutta käykääs nyt vaikka jo tänään katsomassa omianne. Surullisinta mitä nään töissä on se yksinäisyys, toisilla ei ole ketään ketä kävis katsomassa, se on surullisinta mitä kukaan voi tahtoa, olla yksin..Ja se ilo ja onni mikä täyttää vanhan ihmisen kun joku muistaa ja käy katsomassa, siitä kuulee vielä monta päivää sen jälkeen sitä ei käsitäkkään miten paljon sitä arvostaa, miten se valvottaa seuraavan yön hymyhuulilla. Muistakaa vanhempia ihmisiä ja muistakaa että joku päivä me kaikki ollaan samassa tilanteessa ja miten me sillon haluttas meitä kohdeltavan..
 
Mä käyn 2 eri mummolla auttelemassa lumitöissä ja välillä vähän muitakin voimaa vaativia juttuja tulee tehtyä..
Hyvin huomaa tuossakin yksilöiden erot, tämä toinen mummo on +75vuotias ja tosi aktiivinen , ajelee autolla ja käy paljon kyläilemässä pitkin Suomea, vielä muutama vuosi sitten oli käynyt usein Venäjääkin kiertämässä. Katselee elokuvia, ja harrastelee kaikkea , ei ole jäänyt valittamaan vaivojaan.. Jokunen vuosi sitten tää mummo kaatui portaissa ja lonkka murtui pahasti, Lääkäri oli ihmetellyt kuinka nopeasti mummeli oli takaisin elävien kirjoissa ja taas tekemässä asioita joista pitää..

Kun taas vastaavasti tää nuorempi painos 69v ikää ja jumalaton kitisijä jatkuvasti valittaa vaivojaan, mitään ei voi tehdä kun sattuu, mitään ei voi tehdä varsinkaan kun se maksaa jotain ja viimesen 5 vuotta se elämä on ollut pelkkää kuoleman odottelua, en yhtään ihmettele miksi hänellä ei ole kyläilypaikkojakaan. Tosiaan elämäntehtävä tällä mummolla on siinä ettei pidetä valoja liian kauan päällä ettei lasten tulevia perintörahoja kulu turhaan.

Hauskaa näissä molemmissa on se että kummallakin on hyvin rahaa, on metsää ym, Elämän asenne vaan on määrittänyt täysin molempien vanhuuden, molemmilla on ollut vaivoja 69v paljon pienemmät ja silti hän on jäänyt niiden kanssa makaamaan.. Kun taas 75 painaa tukka putkella ja odottelee huomista mitä kivaa sieltä tulee.

Toivon tosiaan että itse saisi elää samalla asenteella ja kunnolla vanhuuden kuin tämä 75 tyyppi, ja hänkin on omalta osaltaan tosi inspiroiva ihminen ollut minulle.
 
Olen huomannut että vanhalla ihmisellä alkaa usein ajatukset ja elämä kulkemaan samoja latuja, valitettavasti. Elämän piiri pienenee pienenemistään. Ymmärtäähän sen kun on 50 vuotta lähdetty samaan tehtaaseen pakertamaan ja aina on sanottu mitä pitää tehdä, ei sitä ihminen enää osaa ottaa ohjaksia. Vanhuuden vaivat vielä lisäksi dementioineen.

Ja kuten jo sanottu, yksilöllinen hajonta on suurta. Ei tarvi kuin katsoa omaa ikäryhmää niin löytyy niitä jotka ei pääse aamulla sängystä ellei joku tule potkimaan ja toisaalta niitä jotka keksii ja kehittää koko ajan uutta. Samalla lailla vanhuksissa on hajontaa, ellei jopa enemmän.
 
Sen verran mitä noihin vanhuksiin on tullut täs törmäiltyä vuosien varrella niin musta tuntuu että suurimmalla osalla on toi opittu säästäväinen elämäntyyli kaiken esteenä, tää mun 69v esimerkki on helvetin varakas mutta silti itketään verta kun pitäisi maksaa palkkaa. En pysty millään kuvittelemaan että tämä lähtisi vaikka matkoille, kun tosiaan tyyli on sellainen että ennemmin istutaan pimeässä kuin maksetaan sähköstä-


Ja onhan noita sitten sairauksia tosi paljon jotka estävät kaiken just toi D.yatesin mainitsema dementia on kyllä tosi paskamaista,. Fysiikka saattaa olla huippukunnossa mutta kun pää ei vaan toimi
 
Ja tähän kiteytyy se järjettömyys nimeltä eläkerahastot. Jengi kituuttaa nuorella iällä säästäen rahaa jonnekin tulevaisuuteen, että "on sitten eläkkeellä rahaa", joo niin on, mutta ei mitään tekemistä. Hakataan ne rahat sitten peliautomaattiin. Samat tyypit, jotka nyt sniidailee rahojaan ja säästää eläkkeelle, istuu sitten niiden hillojen päällä ja kuolee koskaan käyttämättä niitä.
 
On muuten nyt kun tullut oltua noiden vanhuksien kanssa tekemisissä, aika pirun monta kertaa tullut nähtyä ihmisten kusipäisyyskin vittu 20-30v lapsenlapset/ lapset käy kinuamassa vittu bensarahaa / muita etuisuuksia mut auta armias jos sataa lunta ni ei vittu varmasti yhtään pystytä auttamaan puhumattakaan polttopuiden teosta tai mistä vaan missä joutuis tekemään jotain.. Paras tapaus on just tolla 69v mummolla sen +20v kyrpänaama pojanpoika asui viime talven sen luona, niin arvatkaas vaan saiko se sen tontin lumitöitä tehtyä kertaakaan? NO EI kun se katteli ikkunassa (joku vitun kaakaomuki tai vastaava kädessä) kun mummo lakasee kulkureittejä- ja meikäläinen kolailee pihaa.
 
Mulla on isovanhemmat kuollut aikoja sitten, mutta mun vanhemmat on 70v korvilla. Äiti valittaa yksinäisyyttä ja se käy n.kerran viikos mun luona ja mä teen ruokaa ja katotaan elokuvia... Äiti tykkää mun ruuista ja kyl mä aika hyvä kokki oon ainakin ku kaikki kaveritkin on kehunut mun pöperöitä. Oon yrittänyt saada äitiä kaikkeen touhuun mukaan, ettei tarviis olla yksin, mut ei kelpaa :( Äiti nyt ei oo pihi vaan päin vastoin, mut on sil tilil jonkun verran pätäkkää ja oon yrittänyt saada sit vähän törsäämään niit rahoja, mut sanoo et haluaa jättää lapsenlapsille perintöä. Sain sen nyt ostaa uuden telkan ja maanantaina käydään hakee sen. Isällä taas on paljon kavereita ja sil on se oma rutiini, et aamul se menee paikalliseen istumaan kahville tai oluelle... Isällä on pien eläke vaik on 15 vuotiaasta asti tehnyt töitä, mut teki myös paljon pimeitä töitä, ni sen takia työeläke ei oo iso. Aika paljon porukka tarjoo sille baarissa ja mun kaveritkin tarjoo sille ainaku näkee sitä. Joskus klo 15 aikoihin se aina hipsii kaupan kautta himaan kattoo töllöä :)
 
Tuo vanhusten alkoholismi on sitten asia erikseen. Nyt alkaa aika kostea sukupolvi siirtymään eläkkeelle. Ja kun on kaikki päivät aikaa niin varmasti monella lipsahtaa lopullisesti ryypyn puolelle. Eipä tuota vaivaa yleensä pitkään sitten kestä.
 
Mulla on isovanhemmat kuollut aikoja sitten, mutta mun vanhemmat on 70v korvilla. Äiti valittaa yksinäisyyttä ja se käy n.kerran viikos mun luona ja mä teen ruokaa ja katotaan elokuvia... Äiti tykkää mun ruuista ja kyl mä aika hyvä kokki oon ainakin ku kaikki kaveritkin on kehunut mun pöperöitä. Oon yrittänyt saada äitiä kaikkeen touhuun mukaan, ettei tarviis olla yksin, mut ei kelpaa :( Äiti nyt ei oo pihi vaan päin vastoin, mut on sil tilil jonkun verran pätäkkää ja oon yrittänyt saada sit vähän törsäämään niit rahoja, mut sanoo et haluaa jättää lapsenlapsille perintöä. Sain sen nyt ostaa uuden telkan ja maanantaina käydään hakee sen. Isällä taas on paljon kavereita ja sil on se oma rutiini, et aamul se menee paikalliseen istumaan kahville tai oluelle... Isällä on pien eläke vaik on 15 vuotiaasta asti tehnyt töitä, mut teki myös paljon pimeitä töitä, ni sen takia työeläke ei oo iso. Aika paljon porukka tarjoo sille baarissa ja mun kaveritkin tarjoo sille ainaku näkee sitä. Joskus klo 15 aikoihin se aina hipsii kaupan kautta himaan kattoo töllöä :)

Tulipa ikävä olo kun luki. Lainaa hänelle koiraasi?
 
Sivutaan aihetta siten että isäni 66v ja tällä hetkellä sairaalassa vakavassa tilassa. Siellä on tullut käytyä paljon ja samalla osastolla on paljon vanhempia ihmisiä. Heille siellä on rutiini että kun ovat saaneet aamupalan klo8 niin aletaan odottaa lounasta. Kerrankin eräs pappa totesi jo 9aikaan että kohta sieltä lounas tulee joten ei tässä enää kerkiä mitään tehdä(lounas tulee klo12.00).
Sitten toinen homma mikä kiinnittää huomiota on että jos yritän jutella isän kanssa jossain syrjässä niin aina joku tulee kertomaan omat vaivansa sekä asiansa ja eivät kunnioita yhtään sitä että olis tarvetta olla rauhassa kaksin.
Kolmas jonka olen huomannut on se että kun elämässä tylsistyy tai tekeminen vähenee niin myös elämän katsomus ja suvaitsevaisuus kapenee eli vain omat näkemykset ja arvot ovat oikeita.
 
Tulipa ikävä olo kun luki. Lainaa hänelle koiraasi?

Tossa olis kyl ideaa koska äiti on laiska kävelemään... menee suunnilleen taksil lähi kauppaan joka on reilun 100 metrin päässä :( se olis pakko lähtee lenkille ja käydä ainakin 3 kertaa lenkillä päiväs! Mun koira on vaan sen verran iso ja vahva ja sil herää metsästys vaisto jos näkee rusakon tai metsäjäniksen... äiti asuu metsän vieres ja alueel niit liikkuu paljon! Mummelihan lentelis peräs ku koira lähtis jahtailee pupua :)
 
Ja tähän kiteytyy se järjettömyys nimeltä eläkerahastot. Jengi kituuttaa nuorella iällä säästäen rahaa jonnekin tulevaisuuteen, että "on sitten eläkkeellä rahaa", joo niin on, mutta ei mitään tekemistä. Hakataan ne rahat sitten peliautomaattiin. Samat tyypit, jotka nyt sniidailee rahojaan ja säästää eläkkeelle, istuu sitten niiden hillojen päällä ja kuolee koskaan käyttämättä niitä.

Elä ny. Eläkerahastothan on tarkoitettu eläkerahastopamppujen ryyppy ja huorissakäyntimatkoille... Pitäähän heillä olla huvinsa.
 
Mutsi oli tossa jonkun aikaa vanhainkodissa töissä, Aika usein kun kuunteli niitä juttuja, niin ei voi kun toivoa että armomurha sallittaisiin joskus ja nämä ketä sitä vastustaa niin pitäisi pakottaa vaikka viikoksi osastolle jossa on liikuntakyvyttömiä vanhuksia kellä on vielä pääkin mennyt.. Hyvä päivä tälläiselle vanhukselle tarkoittaa sitä ettei ulosteet mene housuun kuin kaksi/3 kertaa huonona päivänä sitten useammin.. Jatkuva makaaminen luonnollisesti rikkoo vuosien saatossa fysiikankin ja näillä saattaa olla tosi kovia kipuja, kertoili mm mummosta jonka makuuhaavoja joutui putsaamaan jatkuvasti kylkiluut olivat murtuneet yskimisestä ja mitään toivoa ei ollut asioiden paranemisesta, hyvällä tuurilla tämäkin tuijottaa sitä kattoa itku silmässä vielä vuosikausia.
 
Ja ne lapsenlapset sitten pihtaa rahaa ja jättää lapsenlapsilleen, toi on kyllä sairautta toi säästäminen.

Kyl mä oon yrittänyt et laittais itteensä ne rahat... mua kyl vituttais kun mun lapset saa äidiltä perintörahat ni bilettäis ne rahat taivaan tuuliin! Toivottavasti käyttäis johonkin järkevään!
 
yksi todella surkea asia on se että he eivät liiku tarpeeksi vaan elämä menee juuri juomiseksi ja istumiseksi

- - - Updated - - -

Kyl mä oon yrittänyt et laittais itteensä ne rahat... mua kyl vituttais kun mun lapset saa äidiltä perintörahat ni bilettäis ne rahat taivaan tuuliin! Toivottavasti käyttäis johonkin järkevään!

jackie chan ei kuulemma anna lapsilleen perintöä ollenkaan koska haluaa että tienaavat itse:)
 
Järjellinen säästäminen on ihan fiksua minusta, nuukuus on sairautta.

Oma isäni on mielestäni hyvä esimerkki tästä. Se tykkää sijoittamisesta ja pelaa rahoillaan mieluummin pörssissä, kuin laittaa niitä kulutukseen. Uskon ihan aidosti, että äijä saa rahoistaan enemmän hupia omalla tyylillään, vaikka ajelee susipaskalla autolla ja pukeutuu onnettomiin rytkyihin. Ex appiukko oli myös hieno mies rahan suhteen. Omaisuuden kartuttaminen oli sille henki ja elämä vielä vanhoilla päivilläänkin. Massia taatusti löytyi riittävästi leppoisaan elämään, mutta aina oli joku vaurastumisjuoni meneillään.
 
yksi todella surkea asia on se että he eivät liiku tarpeeksi vaan elämä menee juuri juomiseksi ja istumiseksi

- - - Updated - - -



jackie chan ei kuulemma anna lapsilleen perintöä ollenkaan koska haluaa että tienaavat itse:)

Ilmeisesti mulle käy näin ku ei oo maininnu mua missään vaihees :D

Tosin oon kuullut ettei suomes pysty jättää lastaan perinnöttömäksi?! en tiedä?! Saishan ton selville hetkes mut ei nyt niin kiinnosta...
 
Back
Ylös Bottom