Vanhojen viestien editointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Broke
  • Aloitettu Aloitettu
Integrandi sanoi:
Ihanko totta? En kysynytkään tätä viestissäni. Pointtina oli se että tämänkö jälkeen ei moderaattoreilla olisi enää mitään hyötyä?
Moderaattorien työ menisi täysin hukkaan jos editointi laitettaisiin kaikille. Millä me valvoisimme jo kirjoitettuja viestejä? Kuka tahansa voisi laittaa keskelle pitkää trediä "Ryssät loppuivat, olisko kellään myydä?". Moderaattorit olisivat tarpeettomia, koska moderointi olisi 100% mahdotonta. Pakkotoistolle tulee noin tuhat viestiä päivittäin, jos tämän lisäksi joutuisimme tarkistamaan jokaisen tredin joka helvetin päivä aina uudestaan ja uudestaan mahdollisten editointien vuoksi, niin voisimme yhtälailla jättää moderoimatta alunperin.

Just noin kun Mike sanoi. Tehkääpä huviksenne testi. Olkaa vuorokausi poissa pakkiksela, sitten painat "Uudet viestit" näppäintä ja luet ne KAIKKI viestit läpi joitan on tullut. Ei riitä ihan tunti eikä kaksi siihen ja tässä on siis VAIN UUDET VIESTIT. Kuvitelkaapas mitä siihen olisi lisäksi vielä kaikki editoidut vanhat viestit. Ei tulisi koko hommasta yhtään mitään.

Timba79 sanoi:
Just noin kun Mike sanoi. Tehkääpä huviksenne testi. Olkaa vuorokausi poissa pakkiksela, sitten painat "Uudet viestit" näppäintä ja luet ne KAIKKI viestit läpi joitan on tullut. Ei riitä ihan tunti eikä kaksi siihen ja tässä on siis VAIN UUDET VIESTIT. Kuvitelkaapas mitä siihen olisi lisäksi vielä kaikki editoidut vanhat viestit. Ei tulisi koko hommasta yhtään mitään.

Ja perkule olin hieman reissussa ja sitten muuten oli kiireitä niin en tainut 4 päivään käydä sivuilla niin ei enää ollut mitään jakoa lukea kaikkia lävitse vaan piti kylmän viileästi katsoa vaan ekasivu lävitse ja loput unohtaa. Eli ymmärrän ihan hyvin teidän työn.
Joten antaa modejen tehdä homma ja lopettakaa itkentä jostain editoinista PISTE.

ps. mitähän kaikkea hauskaa ja asiaa jäi tuossa neljässä päivässä väliin? Saankohan unta ensi yönnä vai pitääkö sittenkin lukea kaikki mitä jokaisesta osiosta 3 ensimmäistä sivua lävitse :(

Olin tässä itsekin 4 päivää reissussa, eli en päässyt edes käymään täällä. Vaatimattomasti 383:n ketjuun tullut postauksia sillä aikaa. Menis valehtelematta aamuun asti jos meinaisi kaikki läpi vilasti, saati sitten vielä johonkin kirjoitellakkin. Tämä ehkä antaa vähän kuvaa siitä, paljonko tänne tavaraa tulee.

On ihan oikein ettei viestejä voi editoida jälkikäteen. Tämä takaa myös sen, että jokainen joutuu vastaamaan kirjoitteluistaan. Tälläkin palstalla näkee joskus sellaisia viestejä jotka kohdistuvat esim. johonkin tiettyyn henkilöön, että on ihan hyvä jos on jälkikäteen tarkistettavissa mitä kukakin on tullut sanoneeksi. Muutenhan voisi herjata miten vaan ja sitten kun joku älähtää niin palata muuttamaan viestejään ja väittää etten minä noin sanonut.

Ja koskaan ei pidä sanoa mitään sellaista mikä ei kestä päivänvaloa.

Minusta viestejä pitäisi pystyä editoimaan jälkikäteen. Seuraa tietysti perustelut:

Hyötyä tästä olisi monenlaisissa ketjuissa. Esimerkiksi FAQ-ketjut ovat minusta epäkäytännöllisisä, koska se tarpeellinen informaatio on ripoteltu usein sinne jonnekin kymmenien tai satojen viestien syöveriin. Jos ensimmäisen postin kirjoittajalla olisi editointioikeus ja vähän viitseliäisyyttä, hän voisi koota tärkeimmät ketjun pointit ensimmäiseen viestiin. Ajattelin joskus koota
Bigfellan proteiinipatukkaketjusta parhaimmat reseptin variaatiot ensimmäiseen viestiin, mutta no can do. :( Samoin voisin kuvitella, että joku haluaisi mahdollisesti päivittää välillä treenipäiväkirjansa ensimmäistä viestiä tai editoida osto- ja myynti-ilmoituksia.

Haittana voisi olla mainittu "juupas - eipäs" keskustelun vesittyminen. Tämän voisi helposti ehkäistä sillä, että jokaisen editoinnin jälkeen viestin loppuun tulisi lisäys: Editoitu päivämäärä ja kellonaika.

Toinen haitta tietysti moderoimisen vaikeutuminen. En silti usko, että monikaan ernesti kirjoittaisi keskelle ikivanhaa ketjua "ostetaan ryssiä kympin kilo", koska eihän sellaisella ketjulla olisi edes haluttua yleisöä. Toisaalta, foorumille voisi lisätä namiskan "Ilmoita tästä viestistä moderaattorille", niin kuka tahansa voisi käräyttää väärinkäyttäjät äkkiä. (Onnistuuhan se nytkin vaikka privalla)

Ratkaisuksi ehdotan seuraavaa:
-Rajaton editointioikeus vain vipeille. Uskoisin, että "maksavalla asiakkaalla" on sen verran vastuuntuntoa, että editoinnin väärinkäytöksiä ei synny.
-Rajaton editointioikeus ainoastaan kunkin ketjun aloittavaan viestiin. Tällä siis saataisiiin mainitsenani hyötynäkökohdat käyttöön eikä moderoimista tulisi liikaa.
-Editointimerkintä pakolliseksi.

Viimeksi muokattu:
Omskakas sanoi:
... Toisaalta, foorumille voisi lisätä namiskan "Ilmoita tästä viestistä moderaattorille", niin kuka tahansa voisi käräyttää väärinkäyttäjät äkkiä. (Onnistuuhan se nytkin vaikka privalla)

Öh, eikös tällainen "report bad post"-nappi ole jo olemassa? Se punainen huutomerkki jokaisen viestin vasemmassa alakulmassa...?

EDIT:
Omskakas sanoi:
-Rajaton editointioikeus vain vipeille. Uskoisin, että "maksavalla asiakkaalla" on sen verran vastuuntuntoa, että editoinnin väärinkäytöksiä ei synny.

Olisikin näin, mutta eipä tarvitse kovin paljoa palstaa selata, kun vippienkin joukosta löytää aivan uskomattomia trollaajia yms. :(

Gillyanne sanoi:
Öh, eikös tällainen "report bad post"-nappi ole jo olemassa? Se punainen huutomerkki jokaisen viestin vasemmassa alakulmassa...?

Niinpä onkin! :stupid:

Olisikin näin, mutta eipä tarvitse kovin paljoa palstaa selata, kun vippienkin joukosta löytää aivan uskomattomia trollaajia yms. :(

Jaa... Minä olen nähnyt vain yksittäisiä henkilöitä/tapauksia. Veikkaisin silti, että eniten hankaluuksia tuottavat ne "uudet kasvot", jotka eivät vielä oikein osaa olla "talon tavoilla".

Omskakas sanoi:
Minusta viestejä pitäisi pystyä editoimaan jälkikäteen. Seuraa tietysti perustelut:

...........

Ratkaisuksi ehdotan seuraavaa:
-Rajaton editointioikeus ainoastaan kunkin ketjun aloittavaan viestiin. Tällä siis saataisiiin mainitsenani hyötynäkökohdat käyttöön eikä moderoimista tulisi liikaa.
-Editointimerkintä pakolliseksi.

Aika pitkälti samaa mieltä. Itseäni ainakin vituttaa se, että kirousvirheitä joita tulee mulle ihan helvetisti ei pääse editoimaan. Juu, tiedän, että voisi lukea tarkemmin, mutta kai mulla on sitten jonkun sortin lukihäiriö, kun siinä kohtaa ei virheet osu silmään.

Se, että wanhoja viestejä ruvetaan urakalla editoimaan saattaa olla ongelma, mutta yleensä vähänkään provoavampi viesti napataan quoteen mukaan ja siihen ei sitten kirjoittaja enää pääse käsiksi. Tämä ainakin toimii muropakettissa aika hyvin.

Omskakas sanoi:
Jaa... Minä olen nähnyt vain yksittäisiä henkilöitä/tapauksia. Veikkaisin silti, että eniten hankaluuksia tuottavat ne "uudet kasvot", jotka eivät vielä oikein osaa olla "talon tavoilla".

Esimerkiksi tällä viikolla kaksi vippiä on saanut väliaikaisen bannin palstalle siitä syystä, että eivät ymmärrä sääntöjä ja muistutuksia sääntöjen olemassaolosta. Molemmilla vipeillä oli palstaikää/viestejä kohtuullinen määrä, eli aivan nyypät eivät olleet asialla. Ei hyvä.

Omskakas sanoi:

Kyllä veikkaat niin metsään että kolisee, jostain kumman syystä näitä trollaajia löytyy niin vipeistä kuin uusistakin jäsenistä. Se että et näe kuin yksittäisiä tapauksia, johtuu varmasti tehokkaasta moderoinnista.

Olen sitä mieltä ettei missään nimessä pidä sallia rajatonta viestien editointimahdollisuutta muille kuin moderaattoreille ja ylläpidolle.

Kirjoitusvirheet ym. kun nyt eivät kovinkaan paljoa vähennä viestien luettavuutta tai informaation arvoa, jos sitä viestissä on.

Omskakas sanoi:
Hohoho - Pahimmat trollaajat taitaa olla just vippejä + pahimmat tappelut on käyty vippien välillä. :) Kokeillaan jatkuvasti mikä on se raja, josta ylläpidon ja moderaattoreiden pinna kiristyy mutta ei napsahda poikki. "Mä olen maksanut vipin, mulla on oikeus vähän sikailla, tää on mun palsta."

Ei sellainen tarkennuspostaus esim. myyntipostin alla vie paljonkaan kovalevytilaa pakkiksen serveriltä.

Omskakas sanoi:

Hyötyä tästä olisi monenlaisissa ketjuissa. Esimerkiksi FAQ-ketjut ovat minusta epäkäytännöllisisä, koska se tarpeellinen informaatio on ripoteltu usein sinne jonnekin kymmenien tai satojen viestien syöveriin. Jos ensimmäisen postin kirjoittajalla olisi editointioikeus ja vähän viitseliäisyyttä, hän voisi koota tärkeimmät ketjun pointit ensimmäiseen viestiin.

Mielestäni ihan hyvä peruste.

Mike sanoi:
Voihan tuota mahdollisesti vipeille koittaa. Jokaisen editoidun viestin alle tulee aina määrätyn ajan jälkeen toki merkintä koska editoitu. Nyt kuitenkin pitää ensiksi miettiä, onko tuolle editoinnille oikeasti tarvetta.

Josko ei viitsittäis edes kokeilla. Tää homma kun ei muutenkaan oo helpoimmasta päästä, aikaa menee ja silti jää viestejä lukematta. Itse en todellakaan kaipaa lisätyötä jonkun editointimahdollisuuden takia.

Edintointimahdollisuus takaa sen, että joku neropatti menee ja kirjoittelee muutamaan ikivanhaan threadiin jotain järjettömiä viisauksia ja illan pimetessä hihittelee asialle kotonaan.

Sumu sanoi:
Josko ei viitsittäis edes kokeilla. Tää homma kun ei muutenkaan oo helpoimmasta päästä, aikaa menee ja silti jää viestejä lukematta. Itse en todellakaan kaipaa lisätyötä jonkun editointimahdollisuuden takia....

Täysin samaa mieltä, hommaa on jo nyt enemmän kuin riittävästi.

Sumu sanoi:
Josko ei viitsittäis edes kokeilla.

Onpa täällä nyt suurta vastustusta pientä uudistusta kohtaan.

Edintointimahdollisuus takaa sen, että joku neropatti menee ja kirjoittelee muutamaan ikivanhaan threadiin jotain järjettömiä viisauksia ja illan pimetessä hihittelee asialle kotonaan.

Enpä usko. Sellaisilla palstoilla, joilla editointimahdollisuus on, en ole koskaan moisista ongelmista kuullutkaan.

(Nyt kun tämä tuli mainittua, saattaisi kyllä joku palstan keijo sen tehdä)

Edit: Jos moderaattoreilla on liikaa työtä, voisiko se tarkoittaa sitä, että niitä on liian vähän?

Sumu sanoi:
Josko ei viitsittäis edes kokeilla. Tää homma kun ei muutenkaan oo helpoimmasta päästä, aikaa menee ja silti jää viestejä lukematta. Itse en todellakaan kaipaa lisätyötä jonkun editointimahdollisuuden takia.

Samaa mieltä. Läheskään kaikkea ei ehdi lukemaan kun korkeintaan vapaapäivinä, eli lisätyötä tulisi paljon ja riskinä se, että jäisi paljon moderoimatonta tavaraa. Onhan se nyt nähty muutaman VIPin kohdalla, että osataanko käyttäytyä vai ei.

Omskakas sanoi:
Onpa täällä nyt suurta vastustusta pientä uudistusta kohtaan.

Sulla ei sitten taida olla käsitystä, että paljonko jo näiden uusien viestien läpi kahlaaminen vie aikaa?

Ainut perustelu tälle oli tuo mainitsemasi ensimmäisen viestin editointi asioiden yhteenvetoa ajatellen. Mutta moniko tätä oikeasti viitsisi tehdä? Ja olisiko siitä sitten lopulta paljonkaan hyötyä?

Mun mielestä pidetään näin kun nyt on, eipä sitten tarvitse tapella siitäkään. Kun ei täällä osattu niitä reputation-pisteitäkään jakaa, niin tuskinpa tämä sen paremmin onnistuisi.

EDIT: Ja ainakaan tämä ei voisi automaattisesti tulla kaikille vanhoille vipeille, vaan joku kontrolli pitäisi olla kenellä tämä oikeus voitaisiin antaa.

Timba79 sanoi:
Samaa mieltä. Läheskään kaikkea ei ehdi lukemaan kun korkeintaan vapaapäivinä, eli lisätyötä tulisi paljon ja riskinä se, että jäisi paljon moderoimatonta tavaraa. Onhan se nyt nähty muutaman VIPin kohdalla, että osataanko käyttäytyä vai ei.

Sulla ei sitten taida olla käsitystä, että paljonko jo näiden uusien viestien läpi kahlaaminen vie aikaa?

Ainut perustelu tälle oli tuo mainitsemasi ensimmäisen viestin editointi asioiden yhteenvetoa ajatellen. Mutta moniko tätä oikeasti viitsisi tehdä? Ja olisiko siitä sitten lopulta paljonkaan hyötyä?

Mun mielestä pidetään näin kun nyt on, eipä sitten tarvitse tapella siitäkään. Kun ei täällä osattu niitä reputation-pisteitäkään jakaa, niin tuskinpa tämä sen paremmin onnistuisi....

Sen verran vielä että eipä ole Omskakas kerännyt vielä yhteenkään trediin mitään yhteenvetoja vaikka hänellä on postitusmahdollisuus, mikä esim estäisi laittamasta niitä hyviä vinkkejä loppuun yhteen viestiin? Aivan niin, ei mikään!

Tässä halutaan trollausmahdollisuus perustelemalla se hienosti hyötynäkökohdilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom