Vanhojen stereokaiuttimien lakkaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
Mulla on n. 20 vuotta vanhat Bang & Oluf$enin Beovox S45-2- stereokaiuttimet, niissä on ihan kiva tumma puukotelointi. Onko mahdollista lakkaamalla saada kaiuttimien pintaa kiiltäväksi? Nyt se on perus puupinta.

s45a.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän se onnistuu. Hienohkolla hiekkapaperilla karhennat eka sopivasti ja sitten vaan lakkaa päälle, niin monta kerrosta ku tuntuu tarpeelliselta.

Ite ottaisin kaijuttimen kainaloon ja marssisin maalikauppaan neuvoa kysymään, luulis että tietävät... Mutta varmasti saa hienon kiiltävän pinnan lakalla.

B.O.S.S. sanoi:
Ite ottaisin kaijuttimen kainaloon ja marssisin maalikauppaan neuvoa kysymään, luulis että tietävät... Mutta varmasti saa hienon kiiltävän pinnan lakalla.

Minä taasen kysyisin entisöijältä. ***tan, kun viime kysymykseni kanssa sain rautakaupasta tikkurilan maalitehtaan puhelinnumeron...
Ja muutenkin, entisöijillä ( kts puhelinluettelo) näppituntuma vanhoihin pintoihin parempi.

Kaverin porukoilla samaiset kaiuttimet, hienot ovat.

Niinkuin tuossa aiemmin jo kerrottiin, ensin tosi hienolla paperilla vanha lakka vastaanottavaiseksi (240 tai hienompi) ja siihen 3-5 kerrosta päälle. Jos ei kiilto riitä niin sitten hakemaan alan liikkeestä puleerausainetta niin lähtee kiiltämään. Sillä tapaa on meidän seurassa vanhat mahonkiset kilpakajakit entisöity (itsekin jotain räpeltänyt)

Huonekalujen entisöijä ainakin tietää miten saa hyvän pinnan.

Kotioloissa kiiltävä lakkaus on aika vaikee saada onnistuun. Pinnalle tulee aina pölyhiukkasia ja lakka pitäis ruiskuttaa. Siveltimellä ei kunnon kiiltoon pääse, tai ainakin saa täytyy tehdä todella monta väli hiontaa.
Öljyämällä saa kotona hyvän pinnan, mutta se ei kiillä.

Joku automaalaamo vois tehdä lakkauksen kohtuu halvalla. Joku autolakka varmaan käy puupinnallekin tai voi niille viedä lakat ruiskutettavaksi . Maalaamossa tulee ainakin hyvä pinta.

roni3 sanoi:
Minä taasen kysyisin entisöijältä. ***tan, kun viime kysymykseni kanssa sain rautakaupasta tikkurilan maalitehtaan puhelinnumeron...
Ja muutenkin, entisöijillä ( kts puhelinluettelo) näppituntuma vanhoihin pintoihin parempi.

Riippuu tietysti putiikista, rautakaupat on rautakauppoja, maalikaupat maalikauppoja (niitäkin vielä on...) ja osa liikkeistä on syvältä, osa ei. Toki entisöijä hyvä vaihtoehto.

Itsellä oli sama projekti muutama kuukausi sitten. Loppupeleissä käytin suosittua Unicaa, joka on ihan perinteinen uretaanialkydilakka. Kotioloissa ei oikein tuollainen virheetön pianolakkaus onnistu, vaatisi ruiskut ja steriilit olosuhteet.

Itse sudin lakkapinnan siis pensselillä, tuli ihan hyvä n. 10 lakkaus/hionnan jälkeen (2 per päivä). Erona tosin oli että lakkasin raakaa viilupintaa joka imi lakkaa ihan tolkuttomasti. Kannattanee pitäytyä himmeässä lakassa, kiiltävässä näkyy nuo virheet kovin helposti ja lakan sekaan tulee väkisillä könttejä ja röpöjä.

Automaalaamot eivät muuten ottaneet vastaan projektia vaikka heille sitä ehdotin. Maaliliikkeet eivät tienneet lakkauksesta mitään. Netistä löytyy pari oivaa kaiutin ja veneenlakkaussivustoa.

Öljyäminen lienee se helpoin konsti mutta se ei anna kovaa kiiltävää pintaa.

Pyranha sanoi:
Niinkuin tuossa aiemmin jo kerrottiin, ensin tosi hienolla paperilla vanha lakka vastaanottavaiseksi (240 tai hienompi) ja siihen 3-5 kerrosta päälle.

Ja lakaksi voisi suositella Tikkurilan Kivaa. Tuota saa myös sävytettynä. Lakkaa kannattaa ohentaa n. 10-15% ja siveltimenä käyttää vaahtomuovista lakkasivellintä. Kivalla (puolihimmeä) ja vaahtomuovisiveltimellä lakkailin viime kesänä kalusteita ja hyvä tuli pinnasta. Lakkausten välissä on hyvä ihan kevyesti karhentaa pintaa 400 hiekkapaperilla.

Keijo S sanoi:
Itsellä oli sama projekti muutama kuukausi sitten. Loppupeleissä käytin suosittua Unicaa, joka on ihan perinteinen uretaanialkydilakka.

Unicasta vaan tulee melkoinen liuotinkatku. Jos lakkaus on tarkoitus tehdä ihan asuintiloissa, niin itse käytän mielummin vesiliukoista lakkaa.

Minulla on ollut suunnitelmissa jollain konstilla saada Chorus Compact 662 pyökin värisistä kaiuttimista mustat. Kävis vähän paremmin mustien 682 kanssa yhteen. Eli miten kannattais tehdä muutos Elegantista Avantgardeen? En tiedä onko noissa oikea puupinta vai joku liimattu puujäljitelmä. Ei kuitenkaan viitsis pilata kaiuttimia :)

Pinta noissa (ainakaan mustassa) ei ole kiiltävä, eli toimisikohan kevyt hionta ja sävytetty mattalakka?

662_colors.gif

NoPain sanoi:
Minulla on ollut suunnitelmissa jollain konstilla saada Chorus Compact 662 pyökin värisistä kaiuttimista mustat. Kävis vähän paremmin mustien 682 kanssa yhteen. Eli miten kannattais tehdä muutos Elegantista Avantgardeen? En tiedä onko noissa oikea puupinta vai joku liimattu puujäljitelmä. Ei kuitenkaan viitsis pilata kaiuttimia :)

Pinta noissa (ainakaan mustassa) ei ole kiiltävä, eli toimisikohan kevyt hionta ja sävytetty mattalakka?
]

Jos noissa on pinta puuviilua kokeilisin sävytettyä vahaa, pinta hiotaan puhtaalle puulle, vahaa pintaan siveltimellä ja kiillotus rätillä. Paljon helpompi kuin lakkaus ja paremman näköinen (ainakin itse tehtynä).

noita vois kokeilla:
http://personal.inet.fi/yritys/pekka.teravainen/osmocolor.htm

Rontto sanoi:
Jos noissa on pinta puuviilua kokeilisin sävytettyä vahaa, pinta hiotaan puhtaalle puulle, vahaa pintaan siveltimellä ja kiillotus rätillä.
Mä kokeilisin lakkapetsiä. Eli taas pinta hiotaan ihan puhtaaksi ja lakkapetsit päälle. Jää puun kuviointi näkyviin, mutta pinnasta tulee musta. Jos haluat ihan matan, niin pelkkä petsikin on ihan ok.

Ja noista välihionnoista kun oli puhetta, niin älkää hiomapaperilla niitä hinkatko. Tohon on olemassa oma työkalukin josta ei jää hiontapölyä. Eli sikli. Se on sellainen teräväreunainen suorakaiteen muotoinen metallinpala jota vedetään pitkin vedoin pinnalla. Se siis tavallaan kuorii osan lakasta pois. Jälki on parempaa kuin hiomapaperilla, eikä lakkaa tarvita niin montaa kerrosta.

Ja jos niistä todellakin haluaa kiiltävät, niin sitten vaan kiiltävää lakkaa.

B.O.S.S. sanoi:

Itse maalikauppiaana käskisin kääntymään entisöijän puoleen, mutta jos kaiuttimet eivät ole hirveän arvokkaat (lue: mene vaihtoon lähiaikoina), karhentaisin pehmeällä hiekkapaperilla pintaa sopivasta ja ehkäpä puolikiltävällä lakalla lähtisin liikenteeseen. Paremman tuloksen saat välihionnalla ja useammalla lakkauskerralla. ;)

Tuohon tarkoituksen sopiva lakka voisi olla esimerkiksi Tikkurilan Kiva Kalustelakka. Toki mainittu Unicakin käy.

:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom