Vanhat piilolinssit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Late^
  • Aloitettu Aloitettu
Eli itelläni ois aika paljon vanhaksi menneitä piilolinssejä, päiväys mennyt noin vuosi sitten umpeen.

Joten kannattaako noita enään käyttää vai nakkaanko roskiin ? :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kai vanhentuminen tee muuta kuin tekee linssin haperoksi? Eli helpommin menee rikki, ei ehkä ole kiva sitä linssiä paloina repiä pois silmästä jos huonosti käy. Itse en käyttäisi ellei niitä nyt hirmuinen satsi olisi jäljellä...optikko tietänee paremmin.

Testaa niitä! Mulla ei ainakaa oo koskaa toiminu vanhentuneet linssit. Veikkaanpa että roskis odottaa...:itku:

kurqo -->:david:

Joo eli siis kertakäyttölinsseistä on ilmeisesti kyse? Kannattaa kysyy optikolta.

Höhö, ite oon käyttäny samoi linssei kolme vuotta vaik ne on kuukauden linssit öhöhööhh :)... Välillä on ollut sellasia 30:n kertakäyttöpiilaripaketteja mut ne kun on loppunu oon jälleen palannut vanhoihin.. Höhööh Fresh Care jyllää. No ei se oo terveellistä ja jos käyttäsin useammin kuin pari kertaa kuussa ostasin uudet, ja kesällä ostankin kun tulee enemmän rahhoo ja tulee pidettyä Reiskoja ettei silmät sula auringossa.

Näkö ei tänä aikana oo huonontunu ollenkaan, ilmeisesti ikä kun lähenee 25:ttä ikävuotta ei likinäköisyys enää huonone pahemmin vaan alkaa pikku hiljaa parantua, eläkkeellä voi jopa päässä laseista eroon.

Eli en suosittele kuukauden linssienkään pitkäaikaiskäyttöä vaikka monen tiiän sitä harrastavan, vaarana bakteeri-infektioiden lisäksi alkueläininfektiot. Tietysti oon ite putsannu nuo aina hyvin mut ei sitä liuostakaan saisi montaa kuukautta säilyttää ja toi on jo 3 tai 4 vuotta vanha pullo.. Kertakäyttölinssit kun ei tartte liuosta niin siksi on kestänyt noin pitkään toi..

Originally posted by Sakkeus
Höhö, ite oon käyttäny samoi linssei kolme vuotta vaik ne on kuukauden linssit öhöhööhh

Hullu mies! Eikö ahdista yhtään? Mä pidän kuukauden linssejä 3:n viikon kierrolla.

Originally posted by fitnesspimu
Hullu mies! Eikö ahdista yhtään? Mä pidän kuukauden linssejä 3:n viikon kierrolla.

ÖÖÖ höhööhöhö. No ei ahdista yhtään kun tiedän niin monta ketkä tekee samaa, eikä mulla kertaakaan oo ollu silmät punertavat seuraavana päivänä noiden käytön jälkeen tai muutenkaan kipeät.

Kyllä se sillon joskus vuosia sitten tuntu vähän löylyltä että uskaltaako näitä käyttää enää.

Sitäpaitsi silmälääkäri on sanonut mulle kun oon kysyny tästä että optikot sanoo mielipiteet melko paljon rahanhimon ja tuoton takia, ja niiden yleisten sääntöjen takia. Oli täysin sitä mieltä että silmäinfektioita piilareista tulee lähes yksinomaan sen takia että pistää maahan tippuneet piilarit takas silmään puhdistamatta niitä. Ja silloinkin riski saada infektio on melko pieni. Tätäkin on pari kaveria harrastanut eikä heille silmät tullu kipeeks. Ei montaa tapausta se lääkäri muistanut joissa infektio olisi muun syyn takia tullut. Näin siis sanoi kokenut kymmeniä vuosia silmälääkärinä toiminut, mm. yliopistollisessa sairaalassa työskentelevä parrakas mies - mutta nimi ei ollut PENA :).

Näin siis silloin kun käyttää piilareita sillon tällön. Jos joka päivä pitäisi niin pinta tietenkin kuluu puhdistettaessa niin paljon että linssien voimakkuus voi muuttua tai linssi voi sumentua, tai pinta voi teoriassa jopa naarmuttaa silmän pintaa. Harvoin käytettäessä mikroskooppiset naarmut eivät kuitenkaan haittaa koska sarveiskalvon pinta uusiutuu jatkuvasti ja pienet vammat parantuvatkin varsin nopeasti. Sidekalvon tulehdus menee myös useasti itsekseen ohi mutta joskus tarvitaan lääkitystä, mutta sidekalvoon piilarit ovat hyvin minimaalisessa kosketuksessa.

Luulen joka tapauksessa että ennen kuin linssi on tarpeeksi karhea repiäkseen silmän pintaa, menee se puhdistettaessa rikki kun siitä tulee niin hauras.

Jep, ei mullekaa mitää tulehduksia tullut vaikka pöhnässä pistin lattialle tippuneen linssin takaisin silmään. Ei tullu oikee mielee et mihin sen olis voinu pistää baarissa. :kippis1:
Pistin sen sitten silmään 2 promillen kännissä.

Se oli muuten 2 viikkoa vanha vuodenlinssi. Hinta semmoset 250 mk

kurqo --> :david:

Originally posted by rsturbo
Jep, ei mullekaa mitää tulehduksia tullut vaikka pöhnässä pistin lattialle tippuneen linssin takaisin silmään. Ei tullu oikee mielee et mihin sen olis voinu pistää baarissa. :kippis1:
Pistin sen sitten silmään 2 promillen kännissä.

Se oli muuten 2 viikkoa vanha vuodenlinssi. Hinta semmoset 250 mk

kurqo --> :david:

Joo, itekin oon pistäny jopa hiekkasen piilarin silmään, vähän vedellä huuhtelin sitä ja eikun menoksi.. Festareilla, ja promilleja oli ainakin tuo 2 :kippis1: :D.... Tosiaan maahan tippuneita piilareita on tullut varmaan yli 30 kertaa tullut tökättyä silmään eikä ikinä oo mitään ongelmia seurannut.

Edelleenkään en silti tätä suosittele :)...

MUlle optikko sanoi viimeksi tarkastuksessa käydessäni, että jos käyttää liikaa piilareita yhteen kyytiin (siis pitää pitkiä aikoja silmissä ottamatta pois) niin saattaa käydä tod. huonosti. Eli kun verkkokalvo ei saa silmän kautta happea (piilari peittää silmän pintaa), joutuu silmä tasapainottamaan happivajeen lisäämällä verkkokalvolle verisuonia->näkökyky sumenee, jopa pysyvästi. Lopettamalla piilarien käytön saa verisuonet häviämään, mutta niistä jää verkkokalvolle arvet. Itselläni saattaa samat piilarit olla päässä viikonkin verran, siis sellaiset kertakäyttölinssit, eikä tunnu missään...siitä terveydellisyydestä en tiedä, mulla ei oo ollu silmätulehdusta vuosiin ja edellisessä tarkastuksessa optikko kehui, kuinka "hyväkuntoiset" silmäni ovat. No, kun rahaa on tarpeeksi, kävelen silmäleikkaukseen...

Nakkasin sitten noi piilarit roskiin. Toi lasik laser-leikkaus kyllä kiinnostaisi, mutta maksaa kyllä liikaa toistaiseksi mun kukkarolle. Vituttaa ku näköni on niinkin huono kun joku -4.25.. ihan tuskaa :(

Originally posted by latexii
Nakkasin sitten noi piilarit roskiin. Toi lasik laser-leikkaus kyllä kiinnostaisi, mutta maksaa kyllä liikaa toistaiseksi mun kukkarolle. Vituttaa ku näköni on niinkin huono kun joku -4.25.. ihan tuskaa :(

Ja mulla -8,5 ja -8. Hip hip hurraa! Varsinkin aamulla jos ei muista minne on jättänyt lasit ja piilarit, kiva etsiä kämpästä niitä puoli sokeana :curs:

Originally posted by hkaroliina
Itselläni saattaa samat piilarit olla päässä viikonkin verran, siis sellaiset kertakäyttölinssit, eikä tunnu missään...siitä terveydellisyydestä en tiedä, mulla ei oo ollu silmätulehdusta vuosiin ja edellisessä tarkastuksessa optikko kehui, kuinka "hyväkuntoiset" silmäni ovat. No, kun rahaa on tarpeeksi, kävelen silmäleikkaukseen...

Höhö, Karoliinalla on vielä löylympi meininki :).. Siis vuorokauden kertakäyttölinssit putkeen viikon päässä etkä ota ollenkaan pois päästä välillä :confused: :D :) ?? Ite oon vrk:den linssei pystyny pitämään korkeintaan 2 päivää putkeen, ja toisen päivän aikana on useampaan kertaan pitänyt huuhdella silmiä sillä puhdistusliuoksella ettei kuivu silmät. Joskus kun oon repiny tuollasen käytön jälkeen linssit irti ilman huuhtelua on tosiaan tuntunu että silmä repee mutta eipä ne pahemmin oo sit punottanukkaan :)

Jos noin pitkiä aikoja pidät niin muista sitten huuhdella paljon niitä silmiä ;)

Aivan oikein, viikon, joskus kaksikin putkeen silmissä. Mulla tuntuu joskus aamulla silmät tosi kuivilta, eikä ensimmäiseen kymmeneen minuuttiin näy kunnolla, mutta kun muutaman kerran räpyttelen, niin johan selkenee:D En siis todellakaan suosittele tätä kenellekään, mulla taitaa vaan olla ensinnäkin tosi "kosteat" silmät (jotkut ei pysty kuivuuden takia hommaamaan ollenkaan piilareita) ja ilmeisesti aika kestävät silmät, kun ei tälläisestä rääkkäyksestä ole millänsäkään. Tosissaan viimeksi kun kävin tarkastuksessa olin hädissäni siitä, että takuulla on nyt niitä verisuonia verkkokalvo täynnä ja luomen takapinta täynnä arpia (tämäkin on oire liiallisesta käytöstä), vaan vielä mitä, sain vaan kehuja miten "puhtaat" silmäni olivat....
Niin ja mitään "huuhteluaineita" yms. en käytä ollenkaan

Originally posted by hkaroliina
Itselläni saattaa samat piilarit olla päässä viikonkin verran, siis sellaiset kertakäyttölinssit, eikä tunnu missään...

Ei jumalauta... Jos mä nukun yhdenki yön piilarit silmissä ni se o morjes niil silmil aamust. Seuraavan päivän meinaa poru tulla, kun särkee niin jumalattomasti.

Ei voi muut sanoo ku, et :worship:

kurqo edelleenkin -->:david: (jo vuodesta miekka&kilpi)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom