Valoravintoa Pakkislaisille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nia
  • Aloitettu Aloitettu
Ei nyt suoraan edellisiin liittyen; luen joitain ottoja RS:n teoksista ja alan pikku hiljaa ymmärtää, mitä hän ja sinä tuolla henkissysteemillä meinaatte. Valkenee kyllä ihan käypää kyytiä.

Sivulla http://www.teosofia.net/antropos/antro3.htm RS kyllä käyttää tosi nyrjähtänyttä logiikkaa objektifioidessaan eläimiä. On olemassa muutakin kuin verbaalia muistia. Olettaisin itse asiassa eläinten olevan huomattavasti paremmissa yhteyksissä henkiseen minäänsä, kun eivät ole menneet kehittämään kieltä, joka tukkii suurimman osan muunlaisesta ajattelusta.

Tröh, ei voinut editoida edelliseen niin pitää duunata uus viesti.

Edelleen nämä "mystiset yhteydet" heittävät hanuria aika tavalla. Seitsemän väriä? Seitsemän sävelaskelta? Molempia on enemmän, vaikka klassinen sävellystapa kyllä käyttääkin vain noita seiskoja nosteineen. Mielestäni tuossa pilkotaan minä sen verran moneen kappaleeseen, että tätä touhua tosiaan pitäisi tutkia kunnolla jos siitä meinaa saada jotain irti. Nyt en kyllä itse jaksa, pitää katsoa, josko huomenna. 9-tuntisina työpäivinä ehtii lukea paljon, kun varsinaista työntekoa niinä on ehkä yksi kokonainen tunti.

Antroposofia on uskonto. Piste. Ei ole olemassa erikseen mitään Antroposofisia opuksia ja Kristiyhteisön opuksia vaan kaikki (käsittääkseni) pohjaavat samoihin Steinerin teksteihin. Ärsyttää kun uskontoa yritetään jotenkin legitimoida ja tehdä siitä hyväksyttävämpää puhumalla "hengentieteestä". Mun olisi huomattavasti helpompaa hyväksyä antroposofit jos ne tunnustaisi rehellisesti olevansa uskovaisia, koska uskomisestahan tuossa opissa on kysymys. Steiner imaginatiivisella silmällään selittää kaikesta kaiken ja vähän päälle. Paradoksi on että koko oppi pitää ostaa sataprosenttisesti koska Steiner on "Jumala", jos suhtautuu kriittisesti yhteen asiaan on pakko kyseenalaistaa kaikki. Pelottava oppi mun mielestä.

On totta että suurin osa Steiner koulun opettajista on antroposofeja mutta käsittääkseni uskonto piilotetaan aika hyvin opintosuunnitelmassa. Ai niin, onhan siellä EURYTMIA, tuo maanmainio rytmiliikunta jonka tavoitteena on avata lapsen sielu henkis-okkultiselle maailmalle. Jos Antroposofilta kysyy mitä "eukka" on, selvää vastausta ei saa koskaan vaan jotain ympäripyöreää diipadaapaa

televisiossa NYT valoravintoa!: Voimala 8.3.05 YLE 1 klo 19.10 :

"Löytyykö parempi elämä kyljyksistä, valoravinnosta, vehnänorasmehusta vai proteiinipirtelöstä? Ruokakeskustelussa mukana hiilariekspertit lääkäri Ilkka Salmenkaita ja fyysikko Leena-Sisko Johansson, tekniikan lisenssiaatti, suolistoasiantuntija Paula Heinonen, toimittaja Juhapekka Tukiainen ja valoravintoon siirtyneet Helena Veräjänkorva ja Matti Sornikivi."

tämä ei omien sanojensa mukaan ole syönyt mitään neljään vuoteen:
http://www.minaolen.com/messut2005/ohjelma/werner.html

itämaisiin taistelulajeihin tutustuneet voisivat tuon "valon" korvata vaikka sanalla "chi".. uskoo ken tahtoo.

Kuukkeli sanoi:
Parempi symboliikka olisi ollut, kuten nyt muistan, että Steiner on käyttänyt, jää ja vesi. Hänen mukaan henkinen havainto on normaaliselle ihmiselle samanlaista, kuin havainto sellaiselle, jolla on havainnot pelkästään kiinteälle vedelle, eli jäälle. Steinerin mukaan materia onkin vain tiheytynyttä henkistä, ja meillä on normaalisti havaintomahdollisuudet pelkästään tälle "kiinteytyneelle" hengelle.

Ja tästä seuraa, että henkinen onkin siis vain aistihavainnoille liian harvaa fyysistä? Eli mitään henkistä ei ole, vaan ainoastaan liian heikkotehoisia mikroskooppeja?

Steinerin mukaan ihmisen elämänpiiri avartuu ja elämä muuttuu valtavan paljon rikkaammaksi. Hän kuvailee sitä niin, että miten aina sokeana ollut saisi näkökyvyn. On huomioitava sana rikkaammaksi, ei esimerkiksi onnellisemmaksi. Henkisessä maailmassa kaikella on oma merkityksensä; myös se, mikä on henkisessä maailman onni, on hyvin erilainen kuin fyysisen maailman.

Haiseekos tässä "sokea saa näkökyvyn" Platonin luolavertaus ja henkisen maailman merkityksissä Platonin teoria täydellisten ideoiden maailmasta? Kierrätetäänkö tässä nyt taas Jeesuksenaikoja edeltävää basaa uudessa paketissa? Ja päälle hieman vielä omaa huuruilua, niin johan alkaa olla ajatusrakennelma vireessä ja suuren ajattelijan maine taattu.

Aika kuluneelta laululta kuulostaa.

jtt1983 sanoi:
Itse en ainakaan usko että ihminen selviää ilman ravintoa!
Niinpä !
Katsoin eilenillalla :eek: ohjelmaa.
Mistä keho saa tarvittavat rakennusaineet esim ihon uusiutumiseen, kynsien ja hiusten kasvuun... Ja kyllähän hikoillessakin menettää suoloja yms.
:jahas: En usko ennenkuin joku perustelee tarpeeksi erivärisillä rautalangoilla havainnollistettuna kuinka pelkällä vesilasillisella voi syrjäyttää ihmisen perusbiologisen toiminnan.

Tikari sanoi:
Niinpä !
Katsoin eilenillalla :eek: ohjelmaa.
Mistä keho saa tarvittavat rakennusaineet esim ihon uusiutumiseen, kynsien ja hiusten kasvuun... Ja kyllähän hikoillessakin menettää suoloja yms.
:jahas: En usko ennenkuin joku perustelee tarpeeksi erivärisillä rautalangoilla havainnollistettuna kuinka pelkällä vesilasillisella voi syrjäyttää ihmisen perusbiologisen toiminnan.

Parrakas herra ko. ohjelmassa oli ainakin nauttinut sitä valoravintoa hieman kulutuksensa yli.

Koko valoravintohomma on täyttä huuhaata, jos noi hemmot itse siihen uskoo niin en tiedä sitten millä ne itseään pettää. Termodynamiikan lait? :arvi:

No joo. En nyt ihan tarkkaan jaksanut lukea läpi tätä threadia mutta tässä pari juttua. Ensin taustat:

Itse olen käynyt niin sanotun tavalliset koulut. Koulujen opettajilla oli minulle hyvin vieraita maailmankatsomuksia kuten esim sosiaalidemokratia, jopa yksi ehta natsi oli joukossa. Se ei kuitenkaan vaikuttanut oppimiseeni sen kummemmin vaan kompuroin pakolliset ja sen päälle YO:n läpi.

Tällä hetkellä vaimoni on koulunkäyntiavustajana Helsinkiläisessä peruskoulussa. Luokan opettajana on "pätevä" opettaja joka soveltaa oppimisvaikeuksista kärsiville oppilaille metodeja jotka eivät tasan varmasti ole niille hyväksi. Ei puristele ketään koululaitoksessa. Opettaja saa tehdä mitä haluaa koska hän on siihen koulutettu.

Vanhin poikani on Steinerkoulun ensimmäisellä luokalla. Kaksi seuraavaa menevät myös sinne ajallaan. Miksi näin? Lasten pitää olla lapsia. Koulun ehtii kyllä käydä. Seitsemästä vuodesta eteenpäin voi lapsi joutua olemaan oppilaitoksissa parikymmentä vuotta. Kiirettä ei todellakaan ole näin alkumetreillä. Peruskoulun oppimäärän käy kyllä lyhyemmässäkin ajassa läpi. Ei ole suorituspaineita tai kiirettä.

On olemassa ryhmä vanhempia joiden mielestään heidän raketti-insinööri lapsensa on niiiiiiiiin viisas, että se osasi lukea jo viisivuotiaana ja nyt se jo suunittelee siltoja vaikka on vasta seitsemän. ***kele, antakaa lapsien olla lapsia ja juosta pihalla. Tyydyttäkää oma kunnianhimonne omassa elämässänne älkääkä lapsienne.

Steinerkoulua kannattaa tarkastella tulosten eikä opettajien maailmankatsomusten tai Rudolf Steinerin opetusten varjossa. Koulussa jossa poikani opiskelevat on ylioppilaiden arvosanat yli Helsingin koulujen keskiarvon. Ns lukihäiriöisten määrä on selvästi alle keskiarvojen. Se pitkälti johtuu Steinerkoulujen joviaalimmasta tavasta opettaa lukeminen. Luonnollisia pikku eroavaisuuksia alkumetreillä ei pidetä vikana. Asiat tasaantuu vuosien saatossa.

Kannattaa muistaa että Steinerkoulukin on osa virallista koulujärjestelmää ja näin ollen valtion rahojen varassa. Tällöin myöskin oppimissaavutuksia mitataan tasokokeilla kuten peruskouluissakin. Jos niissä olisi poikkeamia ei Steinerkoulun asema olisi se mikä se on.

mä laitan lapseni suoraan armeijaan (jos joskus vahingossa rappaan) mutta kertokaa mulle miten hihhulissa voi olla syömättä 4 vuotta? tai enemmän. mä en kestäis päivääkään!

Tuossa Voimala-ohjelmassa olleista valoravintoa nauttivista vieraista nainen, joka oli elänyt valoravinnolla puoli vuotta, oli kyllä todella väsyneen ja heikon oloinen. Kyllä käy sääliksi ihmisiä, jotka ovat tuollaisiin asioihin/uskontoihin hurahtaneita...

Mies puolestaan oli vasta siirtynyt valoravintoon ja elelee varmasti pitkään tuolla vararavinnolla, jonka oli ehtinyt itselleen kerätä... Ja kun tosiaan tarkastelee noita Minä Olen -lehden verkkokauppan hintoja, niin ei ihmekään, että päätoimittaja on noin vauraan näköinen (lue. hyvin syöneen näköinen):)

Kuukkelin kirjoittelut nyt ovat sellaista puuta heinää, että en jaksa edes lukea... Toisaalta uskokoon kukin mihin haluaa. Kirjoitustaito tosin Kuukkelilla hallinnassa, kaveri kuitenkin vasta 17-vuotias. Tuon tarmon kun Kuukkeli suuntaisit johonkin hyödylliseen, niin voisit saada ihmeitä aikaiseksi...

EDIT: pientä muokkausta...

mage sanoi:
Koulujen opettajilla oli minulle hyvin vieraita maailmankatsomuksia kuten esim sosiaalidemokratia, jopa yksi ehta natsi oli joukossa.

Miksi näin? Lasten pitää olla lapsia. Koulun ehtii kyllä käydä. Seitsemästä vuodesta eteenpäin voi lapsi joutua olemaan oppilaitoksissa parikymmentä vuotta. Kiirettä ei todellakaan ole näin alkumetreillä. Peruskoulun oppimäärän käy kyllä lyhyemmässäkin ajassa läpi. Ei ole suorituspaineita tai kiirettä.

Mielestäni esitit muutamia ihan järkeviä perusteluja, mutta en kuitenkaan millään pysty allekirjoittamaan ajatuksiasi...

Tuohon ensimmäiseen lainaukseen kaipaisin hieman selitystä: mitä sillä tarkoitit/yritit kuvata? Nykykäsityksen mukainen sosiaalidemokratia on pahasta ja oikeastaan verrattavissa kansallissosialismiin vai tarkoititko kenties jotain ihan muuta?

Ja tuohon jälkimmäiseen lainaukseen sen verran, että kyllähän se koulunkäynti normaalissa peruskoulussakin on alkutaipaleella varsin leikinomaista, eikä niin vakavaa suorituspaineita luovaa opiskelua.

Steiner-kouluista en sano mitään, koska en ole asiaan perehtynyt ja tietämykseni perustuu lähinnä kuulopuheisiin ja yksittäisiin esimerkkeihin...

Ensimmäisessä lainauksessa tarkoitin sitä että minua on koko ikäni opettaneet henkilöt joiden maailmankatsomusta en jaa. En jakanut sitä silloin, enkä jaa nykyäänkään. En jaa myöskään Antroposofista maailmankatsomusta mutta minusta sillä on yhtä vähän tekemistä opetuksen kannalta kuin minua opettaneiden maikkojen vasemmistolaisuudella. Samat asiat opetetaan Steinerkouluissa ja Peruskouluissa!!!!!

Toisesta asiasta olen kyllä eri mieltä ja olen joutunut perehtymäänkin asiaan omien poikieni kouluun menosta johtuen. Meidän lähialueiden peruskouluissa ei oppiminen kyllä ole mitenkään leikinomaista. Tyhmempien ja viisaampien tasoryhmiin jako alkaa jo ensimmäisen luokan lukemiseen oppimisessa. Kaikenmoiset kielelliset "viat" aiheuttaa aina erityistoimia.

Back
Ylös Bottom