Valokuvaus-thread

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tulppaanit.jpg
 
Komeita kuvia teemupiillä, sun kannattais harkita noiden kuvien ottamista työksesi :D

Minkälaisella kalustolla työskentelet?



Noista Panasonicin kameroista, nytten oli jossain, olisiko ollut Rajala Cameralla tarjouksessa joku Panasonicin kamera, 650 e, 12x optinen zoomi 5 megan kennolla.
 
Eiche sanoi:
Komeita kuvia teemupiillä, sun kannattais harkita noiden kuvien ottamista työksesi :D



Noista Panasonicin kameroista, nytten oli jossain, olisiko ollut Rajala Cameralla tarjouksessa joku Panasonicin kamera, 650 e, 12x optinen zoomi 5 megan kennolla.
Juu, FZ10 malli tais olla kyseessä. Tosin muistaakseni 4 miljoonan kenno.
 
Mike sanoi:
No makroissa ei paljoa tartte jalustaa.

Aika hyvin jos pysyy käsi vakaana ilman jalustaa makroja kuvatessa. Itse en moiseen pysty kun kameran ja kohteen välissä on se 2-4cm, eli aina jalusta.
 
teemupii sanoi:
Canon 300D on käytössä. Suurin osa kuvista on otettu Kit-paketin mukana tulleella linssillä.
Onko tuossa auringonlaskukuvassa käytetty jotain suodinta tai käsittelyä vai onko värit oikeasti tuollaiset? Näyttäisi aurinko olevan niin korkealla ettei edes taida olla kyseessä auringonlasku.
 
Nelson sanoi:
Pieni välikysymys:
Ostin Canonin PowerShot A75 digikameran, ja mielestäni on ihan kelpo peli. Yksi juttu kyllä hieman vaivaa. Siinä on polttoväli 35-105mm. 50mm on se joku peruspolttoväli millä näkee suurinpiirtein samoin kuin ihmissilmällä. Kuitenkin kun zoomin pistää maksimille eli 105mm, ei kuva siltikään näytä kohdetta yhtä suurena kuin paljaalla silmällä katsottuna. Voisiko joku selittää miksi näin? Digitaalinen zoomi ei muuten ollut päällä, mutta se polttovälihän on tuo 35-105mm ilman sitä, eikö niin?

Tulee mieleen polttovälikertoimen veikeys, josta puhutaan digipokkarien kohdalla. Luku ilmoitetaan desimaalilukuna ja se on yleensä yhden ja kahden välillä. Tarkalleen ottaen polttovälikerroin kertoo kuinka paljon pienempi digitaalikameran kenno on suhteessa 35mm filmiin. Mikäli kerroin on 1.6, on kennon halkaisija = filmin halkaisija/1.6, jos kerroin on 2, on kennon halkaisija = filmin halkaisija/2.

Koska kenno on filmiä pienempi, tallentuu kennolle vain linssin keskellä olevat osat. Käytännössä tämä vastaa tilannetta, jossa filmikuvasta leikattaisiin saksilla reunat pois. Efektinä polttovälikerroin siis vastaa kuvakulman pienentämistä, ei polttovälin kasvattamista. Ja tuo voi olla yksi mikä vaikuttaa siihen, että zoomatessa digipokkareilla näkymä on muuta kuin todellisuus.
 
Cader sanoi:
Aika hyvin jos pysyy käsi vakaana ilman jalustaa makroja kuvatessa. Itse en moiseen pysty kun kameran ja kohteen välissä on se 2-4cm, eli aina jalusta.
Onko sulla parkinsonin tauti tai jotain? Jos makroissa et saa terävää kuvaa, niin miten sulle käy kun kuvaat esim käsivaralta 15 metristä jotain tilannekuvaa? Periaatteessa jos onnistut 2-4cm matkalla sössimään kuvan kameran heilahtamisella, niin on toivotonta kuvata useamman metrin päähän. Joku voi laskea miten millin heilahtaminen vaikuttaa 2 sentin ja vaikkapa 20 metrin matkalla.
 
Ozwald sanoi:
Onko tuossa auringonlaskukuvassa käytetty jotain suodinta tai käsittelyä vai onko värit oikeasti tuollaiset? Näyttäisi aurinko olevan niin korkealla ettei edes taida olla kyseessä auringonlasku.
RAW-konvertterilla on muutettu valkotasapainoa. Kontrastia on myös nostettu aika korkealle. Ei taivas koskaan sentään ihan noin keltainen ole.
 
Tuosta makrojen ottamisesta kun oli tuossa puhetta niin oikeastaan välimatkalla jolla kuvat otetaan ei ole paljoakaan väliä miten paljon kuva-ala heilahtaa kuvaa ottaessa, vaan sen ratkaisee käytössä oleva valon määrä ja tätä kautta valotusaika. Jos linssin polttoväli on vaikka 100mm niin valotusajan pitäisi olla vähintään 1/100s ja 500mm:n putkella 1/500s. Näitten kanssa ei tarvitse yleensä pokkarikokoisten kameroitten kanssa miettiä, vaan jos valoa ei ole tarpeeksi niin kuvat on sumeita tai kamera käyttää automaattisesti salamaa.
 
Mike sanoi:
Onko sulla parkinsonin tauti tai jotain? Jos makroissa et saa terävää kuvaa, niin miten sulle käy kun kuvaat esim käsivaralta 15 metristä jotain tilannekuvaa? Periaatteessa jos onnistut 2-4cm matkalla sössimään kuvan kameran heilahtamisella, niin on toivotonta kuvata useamman metrin päähän. Joku voi laskea miten millin heilahtaminen vaikuttaa 2 sentin ja vaikkapa 20 metrin matkalla.

Hmm, miten vain. 20 metrin matkalla käsivaralta kuvaaminen on suht toista kuitenkin kuin makrokuvien ottaminen kärpäsen silmän rakenteesta.
 
Mike sanoi:
Osaako joku neuvoa ICC-profiilista jotain. Mitä arvoja käytän. Photoshop 7 on käytössä ja ifillä tulostelen kuvia. Latasin ifiltä niiden profiilin ja konvertoin siihen sitten kuvat, mutta minkälaisia asetuksia pitäisi käyttää photoshopissa, että kuvat olisivat about samannäköisiä kuin muilla koneilla, vai onko olemassa mitään defaulttia yleisesti käytettyä värisysteemiä?

Käyt kalibroimassa kaikkien niitten näytöt ketkä sun kuvia kattelee, haha. Ilman vakioitua ympäristöä voit pyyhkiä persiin tuolla ICC:llä. Jos tuotat materiaalia painotaloille, niin voit käyttää niiden profiileja tuotantovaiheessa, mikäli olet kalibroinut oman ympäristön vastaamaan painon tuotantolinjaa, mutta kotifotareille adobe rgb on idioottivarma työympäristö, kunhan muistaa mainita kavereille, että jos kattovat sun kuvia, niin lisäävät näytön värienhallintaan adobe rgb:n.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom