Valmistautuminen työhaastatteluun!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja OPV
  • Aloitettu Aloitettu

OPV

Ikä
49
Olisi tarkoitus vähän katsella uusia työpaikkoja, ja nyt tuli kutsu työhaastatteluun.

Viimeisimmästä työhaastattelusta on jo kulunut aikaa, sillä onhan tullut viihdyttyä nykyisessä työssä jo melkein 10v.

Eli olisiko vinkkejä miten valmistautua työhaastatteluun, mitä yllättävää siellä tänä päivänä saatetaan kysyä, tai laittaa tekemään?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jahas, siitä puolesta en sitten paljoa tiedäkään. Eli siis vain yleisiä neuvoja..

No ensinnäkin, ei saa liikaa suunnitella sitä mitä meinaa sanoa. Se johtaa siihen että menee vain solmuun kun miettii mitä tähän piti vastata jne.. eli tavallaan ole oma itsesi.

Pari kysymystä tullaan tod näk kysymään. Oma huonoin puoli.. siihen ei kannata ehkä aina vastata rehellisesti, jos se sattuu olemaan väkivaltaisuus tai vastaavaa. Ja kun saa itseään kehua, saa jotain sanoakin, pelkkä 'itseä on niin vaikea kehua' on vähän huono.

Pukeudu siististi ja ole skarppina. Kysy jotain työpaikasta, ota selvää mihin olet menossa töihin, ts. ota selvää siitä firmasta. Se osoittaa kiinnostusta, ja oletan että olet siitä kiinnostunut.

Ei kannata väkisin vääntää sinne mitään, tai sanoa väkisin jotain.. mahdollisimman rennosti vaan. Ne on sun paperit jo nähneet joten kelpaat heille siinä mielessä, nyt ne vaan katsoo sovitko joukkoon parhaiten, eli jos olet tönkkö pötkö niin voi tulla hylsy.

Eli nopeasti kiteytettynä, ole oma itsesi, koita rentoutua vaikka varmasti jännittääkin, ota selvää jo ennakkoon mihin olet hakemassa, olet sinne jo tarpeeksi pätevä, kyse on siitä sovitko sinne rekrytoijan mielestä parhaiten joukkoon muista hakijoista.

Hyvä haastattelu paikkaa puutteita papereissa ihan mielettömästi. Monestikin sosiaalinen pätevyys on tärkeämpää kuin kirjaviisaus.

Mun vinkit kans, oma itsesi, ole äänessä ja mene sellaisena kuin olet. Jos teet työtä jossa ei tarvita tietyn kaavan vaatteita älä mene puvussa, vaan mene niissä kuteissa missä menisit töihinkin.

TheSami sanoi:
Hyvä haastattelu paikkaa puutteita papereissa ihan mielettömästi. Monestikin sosiaalinen pätevyys on tärkeämpää kuin kirjaviisaus.

Mun vinkit kans, oma itsesi, ole äänessä ja mene sellaisena kuin olet. Jos teet työtä jossa ei tarvita tietyn kaavan vaatteita älä mene puvussa, vaan mene niissä kuteissa missä menisit töihinkin.

Itsellä on kokemusta tuosta että hyvin menneellä haastattelulla päästään töihin vaikka paperit oli huomattavasti paskemmat kuin muutamalla muulla hakijalla (tiesin kyseiset kaverit).
Haastattelun alussa huomasin että haastattelijoista kaksi oli käynyt saman koulun aikoinaan. Se sitten rentoutti tunnelmaa kun tiesi että on jotain yhteistä heidän kanssaan. Haastattelun lopuksi pyysin että voidaanko käydä seuraamassa kyseistä työtä paikan päällä ja tämähän sopi heille. Pari tuntia haastattelun jälkeen soittivat että paikka on teidän.

Jerska sanoi:
Haastattelun lopuksi pyysin että voidaanko käydä seuraamassa kyseistä työtä paikan päällä ja tämähän sopi heille.

Tää oli loistava! Ei tietysti ihan kaikkiin tehtäviin sovellu.

Yleensäkin kannattaa edes teeskennellä jonkunlaista kiinnostusta tulevia tehtäviä kohtaan, ja vaikka etukäteen miettiä mitä aikoo sanoa, kun lopuksi kuitenkin kysytään oisko vielä kysyttävää. Kannattaa tosiaan kysellä siitä työn sisällöstä, työpaikasta ja niin pois päin, ne lomaoikeudet, joulubonukset, työsuhde-edut sun muut ehtii kyllä kysellä myöhemminkin.

Haastatteleminen on kyllä vielä karseampaa kun haastateltavana oleminen.

Onhan tässä tullut jo vaikka mitä. Omalla kohdalla viimeksi (n. 1kk sitten) toimivat aika hyvin seuraavat.

- Valmiiksi miettii ne klassisest negatiiviset ja positiiviset seikat itsestään
- Mitä itsessään voi parantaa ja missä on hyvä
- Miksi tahtoo tähän hommaan ja miksi vaihtaa pois entisestä
- Mihin suuntaan tahtoo kehittyä

Lisäksi työnantajalle oli omalla kohdalla se tärkeää, että vaikka tarvittaessa jaksaa puristaa pitempää päivää omistaa kuitenkin muutakin elämää kun sen työn.

Myöskin pyysin päästä katselemaan tiloja ja työoloja mutta se ei käynyt päinsä johtuen salassapitoseikoista. Tärkeää on myöskin tuo oma uteliaisuus ja kova kyseleminen.

Onnea haastatteluun!

Viime viikkojen aikana tuli käytyä kolmessa haastattelussa ja jokaisessa kysyttiin "millainen on hyvä esimies". Lisäksi usein kysytään juuri noita omia huonoja puolia ja heikkouksia.

Ottaa vaan rennosti ja on oma itsensä, se on mun mielestä pääasia. Ne haastattelijat on yleensä ihan rentoja tyyppejä ja kun pääsee samalle aaltopituudelle, niin asiat hoituu melkein itsestään.

Ja mulla ainakin tärppäsi just se paikka, minne menin rennoimmalla asenteella. Sössin ensin nettihakemuksen teon ja kun silti pääsin kuitenkin haastatteluun, menin sinne vähän "ohimennen". Eipäs siinä, rentoa jutustelua ensin Adeccon tyypin kanssa ja parin päivän päästä firmaan juttelemaan ja seuraavana päivänä soitto: "Paikka on sun."

Onnea haastikseen :)

PS. Jännä muuten että missään paikassa ei kysytty työ- eikä koulutodistuksia. Ilmeisesti nykyään haetaan sopivaa tyyppiä, eikä hyviä papereita...tai jotain...

Ääh, en oo ikinä lukenut mitään "valmistaudu näin työhaastatteluun" -oppaita. Ottaa pikkasen paikasta selvää ja menee omana viehättävänä itsenään. Tähän mennessä on työhaastatteluissa onnistumisprosentti 100.

Ja supliikkimies voi hyvin paikata haastattelussa paperilla olevia puutteita (esim. vähäistä työkokemusta alalta).

hymyilee, katsoo silmiin, on ryhdikäs ja muistaa myös kysyä siitä firmasta kysymyksiä (ehkä että mikä siitä tekee hyvän työnantajan, paremman kuin kilpailijoistaan jne). Paperit kannattaa kanssa olla messissä niin näkee että on hieman valmistautunut.

Tässä Citigroupin sivuilta poimittu opas. Se on aika kattava ja sisältää tietoa myös CV:stä yms. Lisäksi Pakkiksen search auttaa. En muista millä nimellä se oli, mutta on täällä ainakin yksi työnhakuketju jo valmiina.

Ja tuosta kämmenestä tuli vielä mieleen, että kätelkää kunnolla!! Mikään ei oo kammottavampaa ku sellainen kuollut kala-kättely. Antaa mun mielestä ihmisestä sellaisen kuvan, että mä en ainakaan firmaani sellaista ottais töihin :jahas:

Ota selvää firmasta minne menet haastatteluun ja sen tekemistä asioita etukäteen sekä lue. Kertaa omaa osaamistasi ja mieti miten aijot "myydä itsesi" mahdolliselle uudelle työnantajalle. Ole varma, sosiaalinen ja aktiivinen haatattelussa. Suurilla työn antajilla kaava on monesti sama (Nokia).

Tässä sitten esimerkki Nokian soveltuvuus testeistä.. hmm. mitäs tossa lauseen täydentämisessä haetaan ;)

Nimi:_____________________________________

Työssäni pidän tärkeänä________________________________________________________

Minusta hyvä ystävä____________________________________________________________

Epäedullisissa olosuhteissa minä__________________________________________________

Olen aina tahtonut______________________________________________________________

Jos olisin vastuussa, _____________________________________________________________

Ne, joita olen saanut totella, ovat___________________________________________________

Vaikka tiedän, että se on tyhmää, pelkään kuitenkin____________________________________

Minua on usein kehotettu_________________________________________________________

Työskennellessäni olen mieluimmin_________________________________________________

Haluaisin unohtaa________________________________________________________________

Uskon kykeneväni_______________________________________________________________

Olisin täysin onnellinen, jos________________________________________________________

Pidän eniten arvossa_____________________________________________________________

Kun saan määrätä, minä__________________________________________________________

Odotan tulevaisuudelta_____________________________________________________________

Suurin huoleni____________________________________________________________________

En pidä ihmisistä, jotka_____________________________________________________________

Koulussa minä___________________________________________________________________

Minua vaivaa____________________________________________________________________

Luulen viihtyväni parhaiten työssä, jossa_______________________________________________

Suurin erehdykseni oli_____________________________________________________________

Suurin heikkouteni on_____________________________________________________________

Salainen päämäärä elämässäni on___________________________________________________

Jos joudun johtamaan, minä_________________________________________________________

Toivoisin esimiesten olevan_________________________________________________________

Toivon, että minua ei kiusaisi________________________________________________________

Ihmiset, joista eniten pidän,_________________________________________________________

Jos saisin valita uudelleen__________________________________________________________

Pidän itseäni muita________________________________________________________________

Minusta on hauskaa työskennellä ihmisten kanssa, jotka__________________________________

Nuorempana tunsin syyllisyyttä______________________________________________________

Kun onni kääntää minulle selkänsä,___________________________________________________

Eniten haluaisin elämältä, että_______________________________________________________

Saatuani kokemusta_______________________________________________________________

Työltäni toivon ennen kaikkea_______________________________________________________

Pelkään jo etukäteen tilanteita, joissa_________________________________________________

Kaukaiset ystäväni________________________________________________________________

Elävin lapsuudenmuistoni___________________________________________________________

Eniten riitoja minulle tulee___________________________________________________________

Vahvin puoleni on_________________________________________________________________

Suurin vikani on ollut______________________________________________________________

Kasvatukseni on ollut______________________________________________________________

Alaiset, jotka_____________________________________________________________________

Menetän malttini, kun______________________________________________________________

Inhoan tilanteita, joissa_____________________________________________________________

Muiden kanssa kilpaileminen________________________________________________________

Lähivuosien aikana aion____________________________________________________________

Esiintyessäni ison joukon edessä minä________________________________________________

En pidä esimiehistä, jotka__________________________________________________________

Parhaiten pystyn_________________________________________________________________

Jos joudun työskentelemään yksin____________________________________________________

Innostun helpommin työssä, jossa____________________________________________________

Pitkästyn helpommin työssä, jossa____________________________________________________

Hyviä vinkkejä on jo tullutkin, alla muutama huomio lisää:

Ehkä itsestäänselvyys, mutta haastatteluun ei kannata mennä vanhalta viinalta haisten/nukkumattoman yön jälkeen/tms. jos sen vaan voit välttää. Ellet sitten halua antaa kuvaa että normaalina työpäivänäsi vaikutat samalta...

Kannattaa muistaa käytöstavat :) Eli keskustelussa kannattaa myös kuunnella sitä toista osapuolta eikä olla pelkästään suuna päänä.

Kysymyksiä kannattaa tehdä kaikista asioista, jotka tehtävässä/työpaikassa/työsuhteen ehdoissa kiinnostavat/ovat epäselviä.

Haastattelija voi olla myös epäasiallinen, muista että henkilökohtaisuuksiin meneviin kysymyksiin ei välttämättä tarvitse/kannata vastata. Joissakin tilanteissa haastateltavaa voidaan "testata" kysymällä vaikeita, jolloin kannattaa mennä normaaleiden käyttäytymissääntöjen mukaan. Tuskinpa avaudut ventovieraalle muutenkaan kovin paljoa 15 minuutin tuttavuuden jälkeen. Miksi tuleva pomo olisi jokin erikoistapaus?

Pukeutuminen riippuu haettavasta tehtävästä, kannattaa selvittää onko tehtävässä joku pukeutumiskoodi ja mennä sen mukaan tai hieman sitä rennommin haastattelutilanteessa.

Palkkapyyntöjä varten kannattaa tehdä hieman taustatutkimusta (palkkatutkimukset, alalla olevat tuttavat, vastaavissa töissä olevien verotustiedot), jotta pyyntö osuu oikealle tontille.

Juu ja yleensä itsestäänselvää huttua, mutta yleensä ainaki paikoissa joihin itse olen mennyt on tapana kätellä heti kun tavataan haastattelija, ja sitten kun haastattelu on ohi niin kätellään ja toivotetaan kiitokset. Ja katsotaan silmiin. Hymykään ei ole pahasta. Ei tartte väkinäisesti vääntää mutta semmonen on hyvä tapa ja antaa joko huonon tai normaalin kuvan. Eli siis jos pakoilee näitä niin on vähän huono kuva, mutta jos reippaasti vaan tarttuu toimeen niin se on normaalia eli hyvä.

Opiskele firma, jotta osaat kertoa perusfaktat kun kysytään mitä tiedät yrityksestä johon olet hakemassa. Opettele sopiva vastaus kysymykseen: "Miksi meidän pitäisi valita juuri sinut?". Ole oma itsesi, älä jännitä.

Johan sanoi:
Ota selvää firmasta minne menet haastatteluun ja sen tekemistä asioita etukäteen sekä lue. Kertaa omaa osaamistasi ja mieti miten aijot "myydä itsesi" mahdolliselle uudelle työnantajalle. Ole varma, sosiaalinen ja aktiivinen haatattelussa. Suurilla työn antajilla kaava on monesti sama (Nokia).

Tässä sitten esimerkki Nokian soveltuvuus testeistä.. hmm. mitäs tossa lauseen täydentämisessä haetaan ;)

Woooo!! Käväsin eilen Noksulla työhaastattelussa. Haastattelu meni hyvin ja lähettivät sitten soveltuvuustesteihin, jotka on joskus parin viikon päästä. Mitä muuta siellä on kuin toi kaavake? Miten kannattaa valmistautua?

samppap sanoi:
Woooo!! Käväsin eilen Noksulla työhaastattelussa. Haastattelu meni hyvin ja lähettivät sitten soveltuvuustesteihin, jotka on joskus parin viikon päästä. Mitä muuta siellä on kuin toi kaavake? Miten kannattaa valmistautua?

Nokian soveltuvuustestissä on ainakin ryhmätyöosuus ja osuus joka mittaa matemaattista päättelykykyä. Kannattaa valmistautua nukkumalla edellinen yö hyvin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom