Valmiiden ruoka annosten pakastaminen

En löytänyt haulla vastaavaa ketjua joten aloitin uuden.

Rich Pianan videota katsellessa tuli mieleen kun kaveri pakastaa Suuria määriä valmiita ruoka annoksia kerraallaan, jotta onko kukaan menestyksellä kokeillut vastaavaa? Tyypillä on kymmeniä pakastimia ympäri kämpää :) Omaan käyttöön riittäisi hyvin yksikin arkkumallinen.

Kuinka tuollaiset kana- ja jauhelihapastat, perunamuushit, mahdollisesti munakkaan yms. muuttaa makuaan jos niitä vaikka kuukaudenkin pitää pakkasessa? Niissä kun ei ole nestettä juurikaan lainkaan.

Joku varmaan miettii että miksi et vaan kokeilisi. Niimp, mutta kiinnostaa juurikin se, että onko kypsennetty ruoka vielä syötävän makuista pitkän pakastusajan jälkeen.

Oommä joskus keittoja pakastellut mutta en tuollaisia "bodausruokia". Kyllä ainakin niitä on syönyt.

Helpottaisi hemmetisti tälläistä 5hengen talouden arkea, jos vaikka kuukauden ruuatkin saisi yhden päivän aikana tehtyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse pakastanut ainakin jauhelihaa viikoksi pariksi, en sentään kuukausiksi ym. Mutta ei minun mielestäni ole muuttanut makuaan mitenkään.

joo, tarkennetaan (järkeistetään) että ehkä 2-3 viikkoa, tuo kuukausi ehkä hieman yliampuva.Itse tekeminen olisi jo melkoinen urakka normi keittiössä. Ja tuskin Pianakaan enää kuukauden päästä noita ruokiaan vetelee :)

Marttojen sivuilta löytää pakastamisaikoja. Oletan että tuossa puhutaan raaoista lihoista ja kypsät säilyisivät pidempään? Varmaan Google auttaa eteenpäin.

http://www.martat.fi/ruoka/sailonta/pakastaminen/

Mutta noin muuten kuulostaa järjettömältä energianhaaskaukselta pitää pakastimia pullollaan kuukausitolkulla. Se pakastimessa pitäminen kuitenkin maksaa.

Ei kai noita nyt ite viitti alkaa valmistamaan pakastamista varten. Sitten vois toimia jos jostain hommaa valmiit pakasteannokset tai muija/palvelija tekee. Itelle jäis vain lämmitys ja syönti :)

Käytännössä tuossa valmiin ruuan pakastamisessa ei ole mahdottomasti järkeä. Rakenne ja maku kärsivät pakastamisessa. Kypsä ruoka säilyy syömäkelpoisena jääkaapissa useamman päivän, ettei tarvitset samaa syödä jos sen talouden suurimman ruoanlaittoastian käyttää kokkailuun. Ymmärretävää jos ei ole mitään mahdollisuuksia valmistaa ruokaansa itse ja on ns. äitin sapuskoilla.

Kyllä isojen annosten tekemisessä on paljonkin järkeä. Yhden annoksen hinta tulee paljon halvemmaksi kuin tekemällä kerta-annoksen, uusavuttomien kermaperseiden valmisruuista nyt puhumattakaan. Aikaa myös säästyy melkoisesti.

Pakastimessä kun on parinkin eri setin pakasteita niin ei tarvitse syödä aina samaa. Ehkä maku muuttuu, tiedä sitten kun kaikki maistuu meikäläisellä reilusti kapsaisiinille.

Hiilarin lähteitä ei ainakaan kannata pakastaa. Suurin osa muuttuu vetiseksi mössöksi. Nimimerkillä kerran pakastin makaroonilaatikon. Lisäksi itsellä ei ainakaan ole niin isoja kattiloita yms. kippoja etteikö sitä ruokamäärää söisi muutamassa päivässä mitä kerralla pystyy valmistamaan,

Joo, peruna- riisi- ja pastapohjaisia tuotteita ei kyllä kannata pakastaa. Joskus jonkun keiton loppuja olen pakastimeen laittanut ja sulatuksen jälkeen ihan ok, mutta menee sellaiseksi rakeiseksi. Samoin pastaruuat, makaronilaatikko yms, ei se koostumus enää vastaa alkuperäistä ihan täysin mutta meneehän se. Mä teen paljon sitä kun 7-hengen taloutta pyöritän että ostetaan kerralla paljon ruokaa pakkaseen (lihoja, kasvispakasteita, kuiva-aineita) ja sitten teen kerralla isot annokset mutta ei niistä pakastettavaksi enää jää. Eli muusiin n. 4 kg perunoita, keittoa 7 litraa, jauhlihapihvejä 3 uunipellillistä...Ei sen jauhelihan paistaminen ja perunoiden/pastan keittäminen kuitenkaan nyt puolta tuntia kauempaa vie ja sen ajan voi käyttää vaikka kotijumppaan :D

Meillä kaksi isoa arkkupakastinta joissa marjat (n. 300 litraa oli taas syksyllä, nyt enää puolet...), lihat (ostan aina luomujauhelihaa suoraan tuottajalta n. 20 kg kerrallaan ) ja kasvikset (suoraan tuottajalta esim. kukkakaalinnuppuja 2 kg:n rasioissa, keittojuureksia, wok-vihanneksia...), sieltä on näppärä heittää kattilaan mitä milloinkin.

Valmiista ruuista ainoa jota säännöllisesti pakastan on hernekeitto (sitä pakastan litran "partaäijä"-jogurttipurkkeihin).

Mun kokemuksen mukaan pakastimesta tulee aivan freesinä ulos ainakin erilaiset uunissa tehdyt laatikkoruuat ja jauhelihakastikkeet ja vastaavat. Myös esim. sellaisenaan paistettuja kanafileitä voi pakastaa, jos ne sitten tuunaa johonkin ruokaan, esim. pilkkoo wokin sekaan. Jauhelihakastikkeelle taas on kätevä vaan keittää makroonit seuraksi.

Pro-vinkki muuten ruokien jääkaapissa säilyttämiseen: kokoa ruoka rasiaan päinvastaisessa järjestyksessä kuin lautaselle. Esim. alimmaksi kasvikset, sen päälle kanat ja lopuksi riisi. Kun kippaat ruuan lautaselle kääntämällä rasian ylösalaisin, se on valmiiksi fiksun näköinen annos! :D

Juu ja riisin neste valuu sulaessaan kipin pohjalle eikä kanat sit mikrotettaessa mee aiva kivikovaks ;) Maulla tai rakenteella ei oo niin väliä, minen rupee samaa kanaa ja riisiä tekemään joka päivä ku yhellä keittiössä vietetyllä puolituntisella tekee safkat muutamaksi päiväksi. Tää kuuluu myös osioon being prepared. Kun tietää että safka on jo valmis välttyy myös ex-tempore mieliteoilta paree.

Sekin on muuten hyvä, että pyöräyttää melkeinpä mitkä vaan jämäsafkat paistinpannun kautta. Tulee monesti parempi maku ja rakenne, ja voi vielä halutessaan heittää sekaan jotain lisämausteita tai tuoreita rehuja.

Sekin on muuten hyvä, että pyöräyttää melkeinpä mitkä vaan jämäsafkat paistinpannun kautta. Tulee monesti parempi maku ja rakenne, ja voi vielä halutessaan heittää sekaan jotain lisämausteita tai tuoreita rehuja.

Tai heittää kaikki jämät blenderiin, pari kananmunaa sekaan ja paistaa letuiksi, tätäkin on kokeiltu ja uppos jopa lapsille, mutta en suostunut kertomaan mitä kaikkea riisistä ja jauhelihakeiton lopuista alkaen niissä oli...

^ bähähää!:D tää oli kyllä paras! Täytyy kyllä kokeilla joskus itsekkin:worship:.

Ketjun aloittajana kiitän kaikille vastanneille. Täällä on todella aktiivista porukkaa, pointsit siitä! Paljon tuli hyviä neuvoja tässäkin langassa.
Kanapastasta jäi muutama päivä sitten yli, jonka jämät heitin pakkaseen.
Parin viikon päästä nähdään onko syötävää. Testaamalla selviää! ;)

Minä teen paljon sitä, että pakastan valmiita aterioita (pasta+kana+kasvikset, pasta+jauhelihakastike tms.). Olen ollut tyytyväinen, milloinkaan ei ole sitä tilannetta ettei olisi ns. oikeaa ruokaa valmiina. Rakenne toki hieman kärsii, mutta usein arkena se ruoka muutenkaan ole niin ihmeellistä. Välipalat on usein niin helppoja tehdä, ettei rahkaa ja marjoja vielä ole tullut pakastettua :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom