Valintakokeiden oikeusturva

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dragon
  • Aloitettu Aloitettu

Dragon

VIP
Ikä
46
Kaupunki
Turku
Mistä mahtaisi löytyä selvät tekstit opiskelemaan hakevan ihmisen oikeusturvasta?

Kaveri haki yhteen AMK:n linjalle, ei päässyt. Valintakokeet olivat monivaiheiset ja kotiin postitetussa kirjeessä oli vain yksi numero tyyliin 34/55, joka ei riittänyt sisäänpääsyyn. Kaverini sitten hiukan harmistui ja otti kouluun yhteyttä ja pyysi yksityiskohtaisempaa tietoa kokeiden arvostelusta. Vastaus oli tyly: "Niitä ei näytetä."

Eihän tuossa ole mitään oikeusturvaa, jos kerran kotiin vaan lähetetään epämääräisen numeron sisältävä lappu, eikä omia tuloksia voi edes käydä tarkastamassa.
Miten helvetissä tällainen voi olla mahdollista, kun mä olen henkilökohtaisesti saanut ala-asteelta lähtien jokaisen koepaperin nähtäville, tehtävät erikseen pisteytettyinä.

Mulla on ollut aina sellainen kuva, että:

- (Valinta)kokeet pisteytetään tehtäväkohtaisesti
- Tulokset saadaan kuukauden kuluessa
- Tulokset arkistoidaan (5) vuoden ajaksi
- Arvostelijan nimen saa aina tietoonsa
- Oikaisupyyntö pitää tehdä 14 päivän kuluessa

:curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aina on oikeus käydä omien vastauksien arvostelut käydä tarkistamassa. Ellei ole mitään erillistä sopimusta, joka estää tämän ja kaveris on pistänyt nimen alle. Tämmöstä sopimusta tuskin on, joten ei muuta kun paikan päälle ja nyrkkiä pöytään.

Tiedän erään Helsingin kauppakorkeaan hakeneen jääneen pisteen päähän sisään pääsystä. Hän valitti erään tehtävän epäloogisuudesta ja vei asian aina oikeuteen asti. Hän voitti jutun ja pääsi kuin pääsikin sisään oikeuden päätöksellä. Ei kuulemma ole hirveän hyvin opinnot menneet, kun proffilla on pitkä muisti -> arvostelussa ei paljon armopisteitä anneta :P

Mitä opimme tästä? LUE ENEMMÄN, valita vähemmän ;) Ei reilua, mutta minkäs teet?

Melkein kannattaa ottaa yhteys tuossa tapauksessa opetushallitukseen. Ymmärtääkseni amk-hakijoiden koepisteet pitäisi löytyä sieltä. Katso www.oph.fi siellä on varmasti yhteystietoja joista on apua

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom