Valekuristustauti, laryngiitti, kurkunpäätulehdus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Ikä
48
Tulipa tutustuttua, ilmeisesti, tuollaiseen viime yönä. Ambulanssin soitin 0:45 ja hätäkeskuksessa kehoittivat menemään lapsen (3-vuotias poika) kanssa raittiiseen ilmaan. Terassilla sitten värjöteltiin ja odoteltiin ambulanssia ja kun olivat pihassa, vain pari minuuttia myöhemmin, olikin pahin jo ohitse.

Tänään lääkäri sitten epäili akuuttia kurkunpääntulehdusta. Googlettelin sitä sitten niin tautihan on aikamoinen:

http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Kurkunpää

Ylen sivuilla hyvää asiaa tuosta:
http://yle.fi/akuutti/arkisto2004/100204_a.htm

Suomipalstalla kokemuksia:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/850574

Eli tosiaan, olin, onneksi vielä tietokoneella päivittämässä taloblogiani joskus puolen yön jälkeen kun kuulin vaimeaa kakomista lastenhuoneesta. Aivan pienestä en ole paikan päälle mennyt mutta tällä kertaa menin. Poika haukkoikin siellä henkeä, koitti yskiä muttei saanut yskittyä, koitti hengittää mutta ei voinut hengittää, eikä liiemmin itkeä. Panikoiduin totaalisesti ja soitin samantien 112.

Ensi kerralla osaa ehkä suhtautua paremmin vastaavaan tilanteeseen, se on nimittäin todennäköisesti edessä. Itse kuulin tällaisesta ensimmäistä kertaa tänään.

Kokemuksia? Vinkkejä?

Luojan kiitos en ollut nukkumassa, kun olen yksin lasten kanssa kotosalla ja tyttären kanssa olemme aika sikeäunisia, emmekä välttämättä olisi heränneet tuohon vaimeaan tukehtumisääneen. Lapsi on aivan perusterve, mitä nyt hieman flunssainen ollut viime päivinä, kuten me kaikki. Illalla ei ollut MITÄÄN viitteitä että moista olisi tulossa eteen seuraavana yönä.

Tässäpä yksi loistava syy siihen että vanhempien makuuhuone on lastenhuoneen vieressä, tässä uudessa talossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on muuten varsin vittumainen fiilis kun ei enää saa henkeä esim keuhkoputkien mennessä tukkoon. Tammikuussa sairastin hinkuyskää kuukauden päivät ja olihan sitten aika miehekäs tauti. Pientä paniikkia kun eka kohtaus iski, olin varma, että kuolen siihen paikkaan. Elämä ei muuten vilissyt silmissä vaikka olin varma, että tukehdun kuoliaaksi just.

Tuttavan lapsella 5-vuotta, on ollut samaa oiretta 2-vuoden ajan. Alussa soittivat aina ambulanssin hätäpäissään, mutta nyt kun se kohtaus on uusiutunut kymmeniä kertoja parin vuoden aikana ja aina se on mennyt ohi ilman sairaanhoitoa, niin ovat siihen jo niin tottuneet ettei siitä tarvitse pahemmin enää panikoida. Tottakai se pelottaa vanhempia aina kun lapsi kohtauksen saa ja hyvä on silloin olla kotona ja kuunnella lääkärin neuvoja mitä tehdä kohtauksen sattuessa.

Huppe, olen kokenut tuon useaan kertaa, taisiis muksu on. Heti jos vähänkin vaikuttaa olevan yskää tms. niin ventolineä yötä vasten. Jos kuitenkin ko. juttu iskee, niin talvella vaan pakkaseen, kesällä vettä keittään, jotta saa höyryhengiteltyä. Kuollahan tohon ei voi. En lukenut noita linkkejä nyt puhelimella läpi, mutta näin lääkärit ainakin ovat sanonut, että pahinta ei tarvitse pelätä, vaikkakin tuo pienen paniikin lykkää jopa useamman kerran jälkeen. Tosiaan Ventolineä vaan ennen nukkumaanmenoa ja vaikka vickin sitä rasvaa selkään jos vaikuttaa limaselta, niin pysyy paikat auki..

Aina kannatttaa lapsi tutkituttaa, kun saa jonkin hengitysvaikeuskohtauksen, koska ei voi tietää mistä johtuu. Tässä minun kokemuksiani lasteni kanssa.

Kun vanhemmalle tyttärelle tuli hengitysvaikeuskohtaus n. 2-3 vuotiaana, epäiltiin silloin ns "kuristustautia", mutta olikin onneksi valekuristustauti, mentiin tietenkin heti pääterveysasemalle tai TYKS:iin, en muista kumpaan. Siellä opastettiin menemään suihkuhuoneeseen/kaappin ja suihkuttamaan mahdollisimman paljon lämmintä/kuumahkoa vettä ja saamaan mahdollisimman paljon lämmintä vesihöyryä aikaan, jos kohtaus uusiutuu, jos ei auta niin silloin heti sairaalaan. Lämpimän kosteuden pitäisi helpottaa kohtausta, eli suihku mahdollisimman kuumalle ja niin kuuma vettä kuin lapsen turvallisuuden takia on mahdollista suikutetaan seinille kattoon ym, että saadaan ilman kosteuspitoisuus nousemaan eli koko suihkutila täynnä höyryä. Onneksi ei tainut tarvita tehdä noin kuin pari kertaa.

Nuorempi tytär sai lukioiässä astma- tms. kohtauksen, kun siivosi marsun häkkiä illalla, ei pystynyt seisomaan eikä kävelemään, ja näytti että tukehtuu, mutta ei halunnut terveyskeskukseen, koska oli sovittu meno kavereiden kanssa. Sanottiin, että et lähde minnekkään vaan lähdet sairaalaan ensin tutkittavaksi, vietiin pääterveysasemalle, onneksi on vain kilometrin päässä, on niin lähellä, että meni nopeammin kuin olisi odotanut ambulanssia. Siellä talutettiin/kannettiin ilmottautumiseen, josta pistivät heti paareille, veivät toimenpidehuoneeseen, en päässyt sinne mukaan, kun siellä oli muitakin naispotilaita, mutta lääkäri ja vaimo kertoivat, että antoivat happea ja adrenaalia sekä jotakin muita allergiareaktioita helpottavia lääkkeitä tiputuksessa. Tunnin päästä terveysasemalta ulos niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan ja kahden tunnin päästä oli kavereiden kanssa koulun bileissä, me vanhemmat tietenkin valvottiin puhelimet kädessä. Pakko oli päästää koulunbileisiin, no siellä oli muitakin nuoria ja valvojia.

Lasten tai kenekään muunkaan takia et hälytä turhaan apua, jos et tiedä onko vaaraa tai miten voit auttaa itse, kun on joku hätä. Hälytysnumeron ( 112 ) päässä, on aina hätätapauksiin koulutettuja ihmisiä, jotka osaavat toimia oikein.
Eli perusneuvo on tuollaisissa kohtauksissa, lämmintä vesihöyryä hengityselimiin (höyrytetty suhkukaappi tai höyryäävä vettä pyyhkeen alla), vanhempi koko ajan vieressä rauhoittaa lasta, ja yrittää itse pysyä rauhallisena ja hälytä tai (puoliso hälyttää) samalla apua, jos näytää, että tarvittaan sitä, tai et tiedä tarvitaanko. Helppo on neuvoa, mutta kun on oma lapsi kyseessä niin saattaa olla monesti parempi, että tulee joku ulkopuolinen opastamaan/rauhoittelemaan.

Sitten kun ovat murrosiässä ja tapahtuu jotain tällaista, muista, sinä päätät eivät he, sinä olet aikuinen ja he lapsia, joilla ei ole sinun tietojasi ja kokemusta, eli heti sairaalaan,jos apua tarvitaan..

Juu, tuo on paska paikka vanhemmalle, tai vanhemmille. Oltiin töissä paikalla, ennen ensivasteyksikköä kyseisessä tapauksessa lähes vahingossa. Olin lukenut netistä tuosta, ja jutellut Ilmarin lääkärin kanssa aiheesta, joten tiesin suunnilleen mistä on kyse. Perheen tyttö "pakkaseen" (-2c) ja hengitys auki. Lanssi tuli sitten 8min päästä ja tyty veteli jo happea aika normaalisti. Omille lapsille jos tulisi, olisi varmasti suurempi paniikki kuin töissä.

Juu, tuo on paska paikka vanhemmalle, tai vanhemmille. Oltiin töissä paikalla, ennen ensivasteyksikköä kyseisessä tapauksessa lähes vahingossa. Olin lukenut netistä tuosta, ja jutellut Ilmarin lääkärin kanssa aiheesta, joten tiesin suunnilleen mistä on kyse. Perheen tyttö "pakkaseen" (-2c) ja hengitys auki. Lanssi tuli sitten 8min päästä ja tyty veteli jo happea aika normaalisti. Omille lapsille jos tulisi, olisi varmasti suurempi paniikki kuin töissä.

Tuota en tiennytkään, enne kuin Vili mainitsi äsken ja sinä nyt, että myös pakkanen auttaa. Eli kun olen lapsuuteni ja nuoruteeni elänyt pohjoisessa maalla, ei tuollaisia silloin tunnettu, tosin "ilamanvaihto" silloin toimi ja lokakuun jälkeen ei tarvinnut kaukaa etsiä -2c pakkasta. Sinänsä hassua pakkasilma on kai aika kuivaa, eli se "rauhoittaa" jotenkin samalla tavalla hengityselimiä kuin kostea höyry?

En tiedä miten tämä sopii kyseiseen threadiin... mutta 19-vuotiaana nielu turpos parin tunnin aikana umpeen, ilman allergioita... Oli hieman hankala hengittää saati syödä. Kesti n.1 kk ilman kunnon diagnoosia. Kiva fiilis näin jälkikäteen.

Meillä on kans laryngiitti pojalla todettu, ventoline pumppu tietty pitää olla saatavilla, ja reissussa aina mukana.

Itku tuntuisi olevan sellainen laukaiseva tekijä helposti, joka flunssaisena saa kohtauksen päälle. Tosin sen ekan kohtauksen jälkeen (joka ei ollut onneksi kovin paha) ollaan saatu hieman ennakoimalla estettyä uudet kohtaukset. Harmillinen homma mutta ei onneksi vaikuta lapsen elämään oikeastaan mitenkään meillä, tosin herkästi kohtauksen saavalla voipi olla vaikeampaa.

Mulla on noilla lapsilla ollut noita ihan riittävän usein, varsin ikävä tauti. Todellakin pakkasella ulos ja välillä höyryä hengittämään, lämpininä kausina pelkkää höyryä. Lapsi kannattaa saada mahdollisimman rauhalliseksi, se helpottaa heti pahinta "haukkumista", vaikeatahan se on jos kumpikin on paniikissa... Lapsen nukuttaminen pääpuoli korotettuna ja makuuhuoneen pitäminen mahdollisimman viileänä on tehonnut jos on ollut niin kipeä, että on ollut odotettavissa laryngiittiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom