Vaiva Pohkeessa. Keskeytys HCM:llä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia pohkeiden kanssa. 5 maratonia sujunut ihan OK sitten huhtikuun.

Nyt lauantain Helsinki City maraton piti keskeyuttää 18 km:n kohdalla kun oikeassa pohkeessa kipu ärtyi liiaksi. Kipu alkoi tuntua 15 km:n kohdalla ja paheni asteittain tuohon 18 km:n kohdalle. Kyse ei ollut krampista koska se tuntui vain tuntui vain juoksuliikkeen aikana. Seistessä ei mitään. Koitin venytellä mutta jatkettuani 100 m totesin että ei tule mitään.

Olen lähes varma että syy tähän on siinä että nostin harjoituskilometrejä edellisen maratonin jälkeen liian paljon normaalimääriini verrattuna, jotta Helsingissä tulisi säntillinen aika. Maanantaina, viikkoa ennen HCM:ää juoksin 15 km maratonvauhdillani ja se meni tosi helposti, mutta aivan lopussa tuntui tuo sama kipu pohkeessa, mihin 6 päivää myöhemmin maraton sitten tyssasikin.

Onkohan tämä nyt niitä missä lepo ja venyttely tms .kylmähoidot ovat ainoat konstit vai voisiko ehkä kortisooni nopeuttaa paranemista, vai onko jotain muuta poppakonstia? Syksyllä on vielä monta hienoa maratonia....

Terveisin Juha

Vähän lisäkysymyksiä. Miten kuvailisit kipua? Puristava, pistävä, polttava yms. Oliko toisessa pohkeessa ollenkaan samanlaista vaivaa? Onko muita vaivoja? Minkälaisia juoksumääriä juoksit muuten 15 km lenkin lisäksi edellisenä kahtena viikkona? Entä ennen sitä? Aiheuttiko venytys kipua? Oliko kipu missä osassa säärtä eli edessä, sisä tai ulkosyrjällä, koko matkalla yms?

Vinkkinä voi heti sanoa että 15 km maraton vauhtinen lenkki viikkoa ennen on liian kova liian lähellä.

Vaikea kuvata. Kipu oli ehkä sellaista pistävää sillä se oli hyvin pienellä alueella. Kolikon kokoisella. Toisessa pohkeessa ei mitään vaivaa. Nyt ennen HCM:ää nostin pariksi viikoksi n. 90:n km tuntumaan per viikko. Viimeisen viikon luonnollisesti otin löysästi.

Minulle on passannut hyvin tuollainen löysä 15-20 km:n lenkki viikkoa ennen maratonia. Ehkä nyt oli virhe painaa liian lujaa. Parhaat ajat ovat tulleet (3:15 - 3-25) myös tuolla konseptilla. Itse arvelen että suurin virhe tapahtui aikana 2-3 -viikkoa ennen HCM:ää meni ööveriksi harjoituksen ja levon suhteen. Siihen sisältyi yksi kolmen päivän putki jossa 15-16-15 km varsin kovalla vauhdilla - (16 täysillä), joten näin näin jälkeenpäin ajatellen, olen siitä että siinä syy.

Juttelin sittemmin asiasta parin urheilulääkärin kanssa ja veikkasivat pienehköä lihasrepeytymää. Hoitona lepo. Venyttelyn/hieronnan suhteen on syytä olla varovainen ettei vain pahenna asiaa.

Miten nyt on sitten tilanne tasan 2 viikkoa HCM:stä? Ensimmäisen viikon HCM:n jälkeen kävin parina päivänä polkupyöräilemässä. Torstaina kiersin 5 km kävely-juoksua. Vaiva oli tällöin vielä selvästi tallella. Lepäsin viikonlopun yli.

Seuraavan viikon maanantaina hölkkäsin 10 km ja ajattelin laittaa kävelyksi jos yhtään kipua tulisi. Ei tullut kuin vähän sellaista kireyttä, mutta se ei tuntunut pahalta, joten mennä jolkuttelin. Pari päivää myöhemmin päätin pidentää 15:sta. Menin varsin hitaalla ja kipua ei tullut. Kaksi päivää myöhemmin perjantaina menin saman 15 km jo maratonvauhdillani. Ei ongelmia. Ruskamaraton on nyt viikon päästä ja olen päättänyt osallistua. Laitan vauhdin tuohon 5 min/km kohtaan. Saa sitten nähdä miten äijän käy.

Varmastikin urheilulääkärit ovat tienneet mistä puhuvat.

Toi "passanut tuommoinen lenkki" kalskahtaa korvaan eli olet tainnut juosta sen aina ja koskaan et ole jättänyt juoksematta? Miksi et kokeilisi kerran kunnolla keventää parin viikon ajaksi? Vuorotteletko kovia ja kevyitä lenkkejä viikottain vai tuleeko tuommoisia raskaita 15-16-15 putkia usein? Itse ainakaan yritän välttää kovia lenkkejä vierekkäisinä päivinä. Montako maratonia juokset normaalisti vuodessa? Siinä multa jotain ideoita, vaikka hyvin tuntuu noi asiat olevan sulla jo hallussa.

Lightweight: Kiitos palautteesta. Koskaan ei tiedä riittävästi ja asiota kun pähkäilee niistä kiinnostuneiden kanssa voi olla hyödyksi molemmille sekä näitä lukeville. Minä olen myöhään syntyinen näihin maratooneihin. 43 V olen jo. Aloitin 6 vuotta sitten. Vuosittain jotain 5-9 on mennyt. Eli, enemmän elämäntapa kuin se huippuajan metsästys. Mutta joka kerta se kuitenkin on mielessä että menisi nyt "säntillisesti". Siksi tiedänkin että se meni nyt ööveriksi kun tuon 15-16-15 putken tein.. Ei tällä ikää saisi, mutta kroppa tuntui pelittävän hyvin ja annoin mennä. Oma vika siis. Nyt sitä sitten koitetaan olla viisaampia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom