Vaihtoon Balille, Thaimaahan vai Malesiaan?

Elikkäs lyhyesti asia on näin, että ens vuonna pitäs lähtee noin 4 kuukaudeks 3 muun janarin kaa vaihtoon, ja pitäisi päättää että mikä on paras vaihtoehto. :eek: Täällä on luultavasti porukkaa, joka on käynyt (ainakin melkein) kaikissa kohteissa.

Vaihtoehtoja ovat nämä:
- Bali
- Kuala Lumpur, Malesia
- Bangkok, Thaimaa
- Phuket, Thaimaa

Eli missä olisi paras viettää 4kk?? Toki lomilla tulisi varmasti matkusteltua muualle Aasiaan, mutta silti suuri osa ajasta kuluisi opiskelukaupungissa. Missä elintaso on paras? Entä palvelut, hintataso? Missä on parhaat salit? :david: (Pakko siellä salillakin käydä) Ja onko tuolla Aasiassa päin helppo löytää palkkareita + muita protskujauhoja?

Olen todella kiitollinen vastauksista! Päätös pitäisi mielellään tehdä tässä 2-3 viikon kuluessa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Bangkokin opiskelijaelama on ihan omaa laatuaan. Taalta on helppo matkustaa minne pain tahansa, yoelama on paras noista kaikista, hintataso ehka matalin, loistavia saleja 20-40e/kk (tsekkaa vaikka Olympic Club, True Fitness, California Wow jne.), protskujauhot maksaa vaan 15e alkaen kilolta, mutta liha on erittain halpaa (savulohi alimmillaan 2e/kilo, kananrinta vielakin vahemman). Palveluista ei voi valittaa. Siivoojan saa palkattua parilla kympilla kuussa ja oikeastaan mitaan ei tarvitse tehda ite, jos vain vahan loytyy rahaa. Asun taalla opiskelijana, joten tiedan mista puhun. Nuo muut vaihtoehdot ovat varmaan parempia, jos haluaa viettaa vahan rauhallisempaa elamantyylia, tai on enemman ranta/luontoihmisia.

Bangkok tai KL. Tuossa tulikin jo listattua Bangkokista aika hyvin inffoa. Itse olin vaihdossa Malesiassa (tosin en KL:ssä vaan Penangilla, mutta KL:ssäkin tuli useampi kerta käytyä.), joten laitetaas siitä jotakin.

Bangkok on vielä edullisempi kuin KL, mutta ero ei ole kovin suuri varsinkaan suomalaisesta näkökulmasta. Palvelut pelaa myös Malesiassa ihan hyvin, siivojaa 1½eur/h. ;)

Kaupalliset salit jäi kokeilematta, koska yliopistolta löytyi ihan kohtuullinen sali maksutta (ja aina lähes tyhjä, toisin kuin viereiset parikymmentä suliskenttää.;) Muutenkin yliopistolla oli 50 metrin uima-allasta, usemapi futiskenttä yms.). KL on huomattavasti pienempi ja "rauhallisempi" (kuten tuossa jo tulikin esiin), joten Bangkokissa on ehdottomasti enemmän nähtävää, yöelämää yms., mutta molemmat kuitenkin ovat miljoonakaupunkeja, niin eiköhän myös KL:stä tekemistä löydy, varsinkin kun ensin hieman tutustuu paikkaan..

Malesiasta yleisesti pidin todella paljon. Mukavia ihmisiä, turistipaikoissakin puuttuu jatkuva tyrkytys yms., jota muualla esiintyy aina paikoin, mm. julkinen liikenne pelaa moneen muuhun k-aasian maahan verrattuna erinomaisesti, porukka puhuu hyvin englantia (tosin paikallinen kieli on verrattain helppo, joten sitä on mahdollista oppia tuossa ajassa puhumaan jo auttavasti), hyvät yhteydet muihin maihin (erityisesti KL:stä AirAsian siivin) etc. KL:stä pääsee myös melko nopeasti esim. bussilla itä-rannikon saarille, joten viikonloppureissuja voi aika helposti heittää niille.

Summasummarun, Bangkok tai KL on molemmat varmasti varsin hyviä valintoja. 4kk kuitenkin aika lyhyt aika, joten tuskin kummassakaan kaupungissa ehtii kyllästymään, varsinkaan jos vielä matkustelee osan ajasta.

Balin ja Phuketin skippaisin harkinnassa, koska isommista kaupungeista löytyy kuitenkin aina paremmin tekemistä (ellei sitten aio surffata/sukeltaa koko reissua, jolloin esim. Bali voisi olla erittäin hyvä tukikohta) ja niistä on helpompi lähteä reissuun muualle. Erityisesti Bali on hieman eristyksissä, jos aikoo reissata muuallakin kuin Indoissa.

heittäsin tähän vastapallona kysymyksen aloittajalle että kuinka/helposti? onnistui teillä tämä vaihdon järkkääminen ja kuinka helposti te pääsitte vaihtoprosessiin mukaan?
yliopisto vai amk?

Elikkäs lyhyesti asia on näin, että ens vuonna pitäs lähtee noin 4 kuukaudeks 3 muun janarin kaa vaihtoon, ja pitäisi päättää että mikä on paras vaihtoehto. :eek: Täällä on luultavasti porukkaa, joka on käynyt (ainakin melkein) kaikissa kohteissa.

Vaihtoehtoja ovat nämä:
- Bali
- Kuala Lumpur, Malesia
- Bangkok, Thaimaa
- Phuket, Thaimaa

Eli missä olisi paras viettää 4kk?? Toki lomilla tulisi varmasti matkusteltua muualle Aasiaan, mutta silti suuri osa ajasta kuluisi opiskelukaupungissa. Missä elintaso on paras? Entä palvelut, hintataso? Missä on parhaat salit? :david: (Pakko siellä salillakin käydä) Ja onko tuolla Aasiassa päin helppo löytää palkkareita + muita protskujauhoja?

Olen todella kiitollinen vastauksista! Päätös pitäisi mielellään tehdä tässä 2-3 viikon kuluessa...

Suosittelen Bangkokia ja vastustan ehdottomasti Phuketia! Phuket on IMO rumin/tylsin/karmein paikka Thaimaassa! Bangkokissa olin itse stipendioppilaana..
Balista ja KL:stä ei kokemusta.

Saleista ainakin sen verran että ydinkeskustasta löytyy joitakin hyviä kuntosaleja...mutta heti kun lähdetään hieman loitommaksi keskustasta niin valinnanvaraa ei ole paljoakaan. Moni isompi ketju vaatii liittymistä jäseneksi, ja jos siellä opiskelet jokusen kuukauden, jäsenyys ei ole mikään halpa vaihtoehto. Lisäksi nämä salikompleksit ovat "lähellä" (lue riittävän kaukana) jotta siellä jaksaisi pomppia joka toinen päivä. Sitäpaitsi reissaat tod.näk sen verran paljon ettei jäsenyys kannata. Käyt sit siellä eri kaupunkien saleilla ku reissailet..
Protskujauhoja löytyy isoista ostoskomplekseista tai länkkärituristipaikkojen salien yhteydessä. Itse suosittelen että ottaisit mukaan pari protskupussia itse täältä koti-Suomesta. Protskut on ostoskomplekseissa vähintään samois hinnois kuin täällä.

heittäsin tähän vastapallona kysymyksen aloittajalle että kuinka/helposti? onnistui teillä tämä vaihdon järkkääminen ja kuinka helposti te pääsitte vaihtoprosessiin mukaan?
yliopisto vai amk?

Nyt vastaan oman kokemukseni perusteella:
Ei se mikään vaikea juttu ole. Kunhan sulla on riittävästi opintopisteitä, hoitanut koulusi normaaliin tahtiin ja olet 2-4 vuoden opiskelija, ni paperit sisään ja olet melkein siellä jo. :D
Pari valokuvaa ja jokusen lapun täytön se vaatii. Sen jälkeen se on menoa, ja koulu hoitaa miltei kaiken sun puolestasi.

Kiitos hyvistä vastauksista! :)

Jeeppu, onko sinulla suositella hyvää hotellia KL:sta?

yliopisto vai amk?

Yliopistosta ja AMK:sta pääsee molemmista suht helpolla tollaisiin kolmannen osapuolen järjestämiin vaihtoihin (esim. Aasiassa paljon sellaisia kohteita), jopa kaveriporukalla. Huono puoli on, että niissä pitää itse maksaa lukukausimaksu, kun taas esim. yliopiston omissa vaihtoyliopistoissa yliopisto maksaa kaikki maksut. Toki yliopistolta saa (yleensä, riippuu yliopistosta) jonkinlaisen stipendin ja KELA:lta opintotukea, mutta silti omasta pussista pitää muutama lantti laittaa likoon.

Jahas, ollaan näemmä JohnnyDraman kanssa lähössä saman välitysfirman kautta, samaan aikaan ja tod. näk. samaan kaupunkiin vaihtoon :)

Eli ensi vuoden tammikuussa ois itellä aikomuksena lähteä (avokki tulee mukaan) 4kk setti Bangkokkiin...

Itellä sama tilanne, joten kysellään täällä kun en viitsi uutta ketjua aloittaa. Paljonko kustantaa asuminen Bangkokissa? Ens keväänä pitäisi sinne lähteä vaihtoon, sitä ennen syksyllä joku muu paikka. Vaihtoehtoja syksylle tällä hetkellä ainakin Phuket, Bali, mahdollisesti Amsterdam tai Port Elizabeth, E-Afrikka. Minkä lafkan kautta olette muut menossa? Itellä kiikarissa asiaexchange.fi.

yliopisto vai amk?

Varmaan koulusta riippuvaista, mutta meidän yliopistolta pääsee laittoman helposti vaihtoon. Eräs tuttu lähtee kolmannen jo kolmatta kertaa. Tuskin sen vaikeampaa muuallakaan.

Vaihtoehtoja ovat nämä:
- Bali
- Kuala Lumpur, Malesia
- Bangkok, Thaimaa
- Phuket, Thaimaa

Bangkokissa olin itse 4kk vaihdossa syksyllä 2008, menin sinne Asia Exchangen kautta ( http://www.asiaexchange.fi/ ) ja sanoisin että todella hieno reissu oli ja äärettömän helposti järjestetty.

Eräältä rahastolta sain helposti summan jolla katoin lähes kokonaan tuon AE:n maksun, ja koulu maksoi silti Aasian vaihtojen matkustusrahan eli menopaluu lennot meni kokonaan siitä.

Koulun kanssa oli helppo (AMK) saada vaihto hyväksyttyä.

Bangkokista itsestään sanoisin että jos haluaa monia maita siellä päin reissata niin parempaa keskusta saa hakea. Maata pitkin pääsee helposti ja nopeasti kiertämään ainakin Laos ja Kambodza, Vietnamiin/Malesiaan ehkä lentäisin ellei esim. Vietnamin yhdistä Laos/Kambodza akseliin.

Bangkok kaupunkia tarjoaa tekemistä, ja yöelämäkin varmasti riittää jos sitä etsii.

Saleja on joka lähtöön, myös todella laadukkaita, tosin kannattaa tarkastaa puntti erikseen sillä ainakin yhdessä käymässäni California WOW ketjun salissa oli vapaat painot aivan olemattomia :) Koneista thaikut tykkää. Kävin sitten vaihdon ajan koulun puntilla joka oli yhtä hyvä ellei parempi kuin tuo yksi California WOW (vapaiden puolesta), ja sitten työharjoittelun (vaihdon jälkeen myös BKK) aikana kävin keskustassa sijaitsevassa Fitness First Platinumissa joka oli kyllä jo aika luksusta.

Bangkokia pystyn suosittelemaan todella paljon, Kuala Lumpurista on kokemusta vain viime vuoden F1 GP:n verran :rolleyes:

Bali on tietenkin loistava valinta jos rannoista pidät (tosin niin on myös Thaimaa missä pääset 3€ minibussilla hienolle Koh Samet saarella), ja siellä varmasti kerkeää oppia surffaamaan.

Phuketia en välttämättä suosittele ellet ole hirveän innoissaan turisteista, niitä ei välttämättä tarvitse liiaksi katsoa Bangkokissa. Bangkokista pääset myös niin nopeasti Phukettiin ja muualle (ja halvalla) että erikseen en juuri Phuketissa olisi. Bangkok paljon keskeisempi paikka.
Bangkokin opiskelijaelama on ihan omaa laatuaan. Taalta on helppo matkustaa minne pain tahansa, yoelama on paras noista kaikista, hintataso ehka matalin, loistavia saleja 20-40e/kk (tsekkaa vaikka Olympic Club, True Fitness, California Wow jne.), protskujauhot maksaa vaan 15e alkaen kilolta, mutta liha on erittain halpaa (savulohi alimmillaan 2e/kilo, kananrinta vielakin vahemman). Palveluista ei voi valittaa. Siivoojan saa palkattua parilla kympilla kuussa ja oikeastaan mitaan ei tarvitse tehda ite, jos vain vahan loytyy rahaa. Asun taalla opiskelijana, joten tiedan mista puhun. Nuo muut vaihtoehdot ovat varmaan parempia, jos haluaa viettaa vahan rauhallisempaa elamantyylia, tai on enemman ranta/luontoihmisia.
Kuten hey-kee totesi, jos vähänkään rahaa löytyy (eli vaikka ihan KELA + 500€/kk omaa rahaa) niin elämä maistuu todella makealta.
yliopisto vai amk?
AMK onnistui todella helposti, esim. AE:n kautta on tiedossa jo kaikki kurssit mitä suoritat ja voi niistä antaa tiedot omalle koululle heti kärkeen.
Itellä sama tilanne, joten kysellään täällä kun en viitsi uutta ketjua aloittaa. Paljonko kustantaa asuminen Bangkokissa? Ens keväänä pitäisi sinne lähteä vaihtoon, sitä ennen syksyllä joku muu paikka. Vaihtoehtoja syksylle tällä hetkellä ainakin Phuket, Bali, mahdollisesti Amsterdam tai Port Elizabeth, E-Afrikka. Minkä lafkan kautta olette muut menossa? Itellä kiikarissa asiaexchange.fi.
Asuminen riippuu täysin siitä mihin päin aiot majoittua. Esim. Asia Exchangen toisen BKK yliopisto Kasetsartin vieressä 50m^2 kolmio kustansi noin ~200€ + sähkö /kk (joka voi tosin olla jopa 40€ ilmastoinnin käytön määrästä riippuen), siihen vielä netti päälle joka oli tuolloin 10€/kk. Vesi oli ehkä 2€/kk :rolleyes: Lafkaan kuului myös uima-allas, ja sai jopa joitain englanninkielisiä TV-kanavia (jos nyt sattuu ikinä kämpillä edes olemaan).

Sitten taas jos asut enemmän keskustassa niin 40m^2 voi maksaa jopa 400€ + sähköt.

Noita asuntoja kannattaa tosissaan selvittää etukäteen ja myös kiertää paikan päällä. Eli hotellissa asustelee ihan reilusti vaikka 4 päivää ja ahkerasti kiertää katsomassa asuntoja.

Hei!

Oon aatellut itekin lähtee asiaexchange.fi kautta joko Balille tai Bangkokkiin.

Olen aikaisemmin viettänyt pari yötä Bangkokissa, matka jatkui siitä toisaalle Thaimaaseen niin ei ehtiny kunnolla tutusta. Muistikuvat Bangkokista on hemmetin ahtaat kadut täynnä ihmisiä missä on vaikea liikkua ja paahtava kuumuus kaduilla. Bangkokissa on varmaan jotain muutakin annettavaa?

Toinen vaihtoehto olis sitte tää Bali. En oo käyny siellä päin, saari näyttää kivalta ja varmaan vähän raikkaammalta ku Bangkok.

Mitä sanoo raati, kumpaan lähteä?

Toinen asia on se, että kaikki blogit mitä oon lukenu ni on ollu 2+ ryhmässä lähteneiden kaverusten. En ole ennen ollut vaihdossa ja varsinkin Aasian erilaiseen kulttuuriin lähtö vähän jännittää vaikka siellä joskus kävässykin. Eli kannattaisko lähteä yksin vai porukassa?

Olisin myös kiitollinen jos joku linkkaisi jonku yksinäisen vaihtarin blogin tuolta, että pääsis tunnelmoimaan

Hei!

Oon aatellut itekin lähtee asiaexchange.fi kautta joko Balille tai Bangkokkiin.

Olen aikaisemmin viettänyt pari yötä Bangkokissa, matka jatkui siitä toisaalle Thaimaaseen niin ei ehtiny kunnolla tutusta. Muistikuvat Bangkokista on hemmetin ahtaat kadut täynnä ihmisiä missä on vaikea liikkua ja paahtava kuumuus kaduilla. Bangkokissa on varmaan jotain muutakin annettavaa?

Toinen vaihtoehto olis sitte tää Bali. En oo käyny siellä päin, saari näyttää kivalta ja varmaan vähän raikkaammalta ku Bangkok.

Mitä sanoo raati, kumpaan lähteä?

Toinen asia on se, että kaikki blogit mitä oon lukenu ni on ollu 2+ ryhmässä lähteneiden kaverusten. En ole ennen ollut vaihdossa ja varsinkin Aasian erilaiseen kulttuuriin lähtö vähän jännittää vaikka siellä joskus kävässykin. Eli kannattaisko lähteä yksin vai porukassa?

Olisin myös kiitollinen jos joku linkkaisi jonku yksinäisen vaihtarin blogin tuolta, että pääsis tunnelmoimaan

Mun tuttu oli tuolla Bangkokissa yksin vuosi sitten keväällä ja tykkäsi paljon. Siellä kuiteskin tutustuu heti muihin suomalaisiin kun kurssit on kuulemma lähes täynnä suomalaisia ja suurin osa vaihtareista asuu samoissa hotelleissa. Se ei kyllä mitään blogia pitäny.. :(

Ja tällä hetkellä yks tuttu on Balilla... Kyl se on ainaki tykänny, melkeinpä ainoo mitä se on valittanu on että netit on siellä ihan kämäsiä, katkeilee koko ajan ja on hitaita.

Eli kumpikin on varmaa ihan hyvä vaihtoehto... Itse olen kyllä kallistunut Bangkokin pouleen nyt.

Nuo kaksi ovat täysin eri asia, eli ihan mitä haluaa.

Bangkok on keskeisempi jos meinaat reissailla, voit myös Balilla käydä aika halvalla. Iso kaupunki se on, mutta siihen tottuu ja ainakin nähtävää riittää. JohnnyDrama jo totesikin että muita suomalaisia siellä AE:n vaihdoissa on paljon, ja kyllä niistä suurin osa tahtoo sitten porukalla kaikkea tehdä.

Nostellaanpa ylös!

Olen syksyllä lähdössä Balille, joten nyt kaivataan kaikkea tietoa paikasta! Asumisesta, kokemuksista, arkipäivän asioista, hintatasosta, treenimahdollisuuksista (salit ym.), päivittäistavarakauppojen valikoimasta etc. etc.

Kiitos Kiitos ja Kiitos!

Nostellaanpa ylös!

Olen syksyllä lähdössä Balille, joten nyt kaivataan kaikkea tietoa paikasta! Asumisesta, kokemuksista, arkipäivän asioista, hintatasosta, treenimahdollisuuksista (salit ym.), päivittäistavarakauppojen valikoimasta etc. etc.

Kiitos Kiitos ja Kiitos!

opiskelemaan, töihin vai lomalle? Siellä balilla on suomalaisia aika paljon. Jos löydät sen yhteisön niin sitä kautta voisi löytää parhaimmat avut. Paikalliset on myös kovia jeesaamaan. Hintataso on nousussa, tippikulttuuriakin piisaa. Mutta nämä muut asiat siis riippuu paljon miksi sinne menet.

"Opiskelemaanhan" minä.. Painottaen lainausmerkkejä.. Eli ei siellä mitään muuta opiskella kun se mikä on pakko et kela maksaa tukensa :)

Moi, Mä oon ite lähössä nyt syksyllä Malesiaan Kuala Lumpuriin vaihtoon Asia Exchangen kautta http://www.asiaexchange.org/fi/, siis tosi halpa oli . Tossa 1000e pintaan. :D :D Onko kokemuksa Kuala Lumpurista?
Kuala Lumpurissa käynyt vain kerran, joten en osaa sanoa siitä mitään, mutta olin itse Asia Exchangen:n kautta vaihdossa ja hyvin toimi. Olin heidän ekassa Bangkokin erässään. Pari jannua jotka sen pystytti ja edelleen pyörittää on hyviä ja asiallisia tyyppejä. Voin vain suositella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom