Vaellusmuonat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja John R
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt ole varma onko tämä oikea osio tälle tredille. Modet siirtäköön jos katsovat tarpeelliseksi.

Tyttökaveri on lähdössä ulkomaille n. 20 hengen porukalla vaeltamaan, ja sai vastuulleen ruokalistan suunnittelemisen. Ruokalista pitäisi suunnitella kahdeksi viikoksi. Pastaa, puuroa ja rusinoita ei jaksa kukaan koko aikaa syödä ja nyt kaivattaisiin pakkislaisilta hyviä ja ennen kaikkea maistuvia vaellukselle sopivia ruokavinkkejä. Ruoat tullaan valmistamaan trangialla, eli ruoan pitää olla mahdollisimman yksinkertainen ja helppo valmistaa. Ja kyllä, tiedetään että urheiluliikkeissä on paljon retkimuonapusseja ja niitä pakataan matkaan, mutta ei kukaan jaksa syödä pussiruokaa koko aikaa.
Jos olet vaeltelija ja sinulla on maukkaita ruokavinkkejä niin ei muuta kuin tänne vaan. :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en ole juuri vaellusta harrastanut, mutta isosisko on jonkin verran ja muistaisin, että joillain reissulla hänellä oli mukana kuivattua jauhelihaa. Jollain hänen vaellusporukkaansa kuuluvalla oli tietty tapa valmistaa ja kuivata tuo jauheliha, mitä en juuri tähän hätään muista. Voin kyllä kysellä jos kiinnostaa. Eiköhän tuosta jonkinlaiset kastikkeet pyöräyttäisi trangialla.

No tässä mun mömmöt mitä olen mukana kantanut.

- Kaurahiutaleet (aamupuuroa varten)
- Tumma suklaa, jossa kaakaota 70%
- Rusinat
- Meetwursti (syön pois 3 ensimmäisen vuorokauden aikana)
- Kuivattu poronliha
- "Valmiskaakaojauhetta" = Kaakaojauhetta, maitojauhetta, sokeria, herajauhoa
- Kuivattua jauhelihaa

Toi kuivattu jauheliha on ainakin ihan ehdoton. Eli paistaa ensin jauhelihan ja murskaa sen mahdollisimman pieniksi murusiksi. Sitten talouspaperia uuniipellille ja lihat päälle ja uuniin, kunnes on aivan kivikovaa. Tosta lihasta lähtee lähes kaikki rasvat ja se säilyy loistavasti. Isoja minigrip-pusseja sitten vain messiin ja pari tuntia ennen syömistä täyttää sellaiseen vähän vettä, laittaa jauhelihat sekaan ja pistää pussin rinkasta roikkumaan. Lihat keittää sitten vedessä ja päälle vaikka blåbandin pussukoita taikka sitten ihan jotain makaroneja ja joku jauhelihakastike maustepussi. Talvella on toki helpompaa säilyvyyden kanssa, kun voi pitää voita ja pekonia mukana ja silloin tulee väännettyä aika paljon poronkäristystä (= 170g pekonia, 200g poroa, 250g voita :)).

Tota kuivattua jauhelihaa on käytetty myös lihaliemen tekoon joskus. Eli maustepussista vähän maustetta, sekä pikkaisen jauhelihaa, sekä helkkaristi vettä. Tota oli kiva juoda, kun ei päivään löydetty muuta kuin paskan makuista suovettä.

Kaverilla oli myös mukana kerran kuivattua kananmunanvalkuaista ja sekoittamalla siihen maitojauhetta, meetwurstia ja vettä, niin sai aikaan ihan mielenkiintoisen (siis hyvän ;)) makuista munakokkelia. Kannattaa tosin testata sekoituksia kotona ennen kuin lähtee reissuun...

Lisäksi olen pitänyt myös mukana hera+malto+fruktoosi sekoitusta, jota olen kuivattujen apprikoosien kanssa sekoittanut aamupuuroon. Antaa ihmeellisesti makua siihen ja voi kuvitella sen olevan omenahilloa... ;) Lapissa roudaan kyllä aina kesäisin mukana myös kalastusvehkeitä ja niillä saa usein aikaiseksi pieniä yllätyksiä, joista saakin sitten aivan mahtavan makunautinnon. :)

Noi urheiluliikkeissä myytävät retkimuonat on kyllä naurettavuuden huippu. Ihan tavallista pussikeittoa myydään järkyttävään hintaan jonain ihmeen "retkimuonana" ja idiootit maksaa. Eiköhän kuitenkin olisi järkevää ostaa niitä ihan normaaleja kuivamuonia sieltä ruokakaupasta?

Riisi on kova sana. Hidas laittaa, mutta menee pienempään tilaan kuin makaroni. Ite laitan riisit tulelle ilalla ennen kuin alan leiriä pystyttämään. Siinä kiehuvat kun hommailee muuta. Kookaupan pussikastikkeet ovat hyvä lisä jos reppuun mahtuu. Eväitä voi kuivailla itsekkin, netistä löytyy ohjeita kuivuriin. Marjat on ihan käypää tavaraa kuivattuina ja niistä saa retkioloissa hyvän sopan. Kalahan kannattaa pyytää paikanpäältä jos mahdollista. Ja lopuksi winkki viimeisille päiville, kun reppu alkaa olla jo tyhjä: näkkäreistä saa murentamalla ja keittämällä hyvän ruispuuron. Nuorista kuusenhavuista saa hyvän iltateen. Pitäis olla vitamiiniä ja vaikka mitä.

Ahvena sanoi:
Kalahan kannattaa pyytää paikanpäältä jos mahdollista.

Alaskaan ovat menossa, joten kalavesiä pitäisi olla ihan kiitettävästi. :D Hyviä vinkkejä jo tullut, kiitos vaan kaikille vastanneille.

Vaelluksella mun perussetti on valmiit pasta-ateriat,
kuivattu jauheliha, pikariisi ja perunamuusijauhe.
Lounaaksi oon syöny pastan, päivälliseksi joko
riisiä+jauhelihaa+lihaliemikuutio tai
perunamuusi+jauhelihaa+voita sotkun. En oo ainakaan
itse kyllästynyt vielä kahdessa viikossa.
Jos tuntuu ettei ruoka maistu, on vika patikoiduissa
kilometreissä eikä muonassa :D

Heinzin mexican ketsuppia! Pelastaa ruuan kuin ruuan. Tosin kaikki eivät pidä ketsupista mutta itselle se on must! Lettutaikinajauhoista + sokerista/hillosta saa mukavan piristyksen iltanuotiolle. Muistakaa ottaa tiskiharja mukaan ettei tarvitse kärvistellä havujen kanssa tiskatessa. :D

naksu sanoi:
Toi kuivattu jauheliha on ainakin ihan ehdoton. Eli paistaa ensin jauhelihan ja murskaa sen mahdollisimman pieniksi murusiksi. Sitten talouspaperia uuniipellille ja lihat päälle ja uuniin, kunnes on aivan kivikovaa.

Pidetään uunissa siis pienellä lämmöllä ja kauan. Jotain 50-70 C ja yön yli. Mieluiten kiertoilma päällä, jos sellainen mahdollisuus on, tai ainakin luukku raollaan. Jos paistaa liian kuumassa niin ne lihat ei turpoa vedessä entiselleen.

Kaikkea muutakin voi kuivata noin. Poronkäristyslihoja tai kanan fileepaloja esimerkiksi...

Mun käsittääkseni Alaskaan (USA) ei saa viedä elintarvikkeita vapaasti. Muistaakseni kavereilla jotka kävivät siellä (kiipeämässä) oli ongelmia eväiden kanssa, ja niitä takavarikoitiin tullissa. Kannattaa selvittää asia etukäteen. Lisäksi noista tulee helposti ylipainokiloja, ja jos yksi ekstra kilo maksaa n. 20 euroa, niin tulee todella kallista kuivattua jauhelihaa... Ehkä on siis järkevintä hommata safkat paikanpäältä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom