Olen ommellut paljon vaatteita itsellani ja myös tekaissut jopa parit miesten farkut. Itselläni motivaationa ovat standardista poikkeavat mitat: olen ollut viimeiset 23 vuotta 150cm pitkä. Viime aikoina ompeluintoa ovat vähentäneet ei-niin-mieleiset kankaat; en jaksa näperrellä jotain jakkua ihan peltisestä kankaasta. Ompelemaan olen oppinut itse, kaavalehtien, vaatturikaverin vinkkien ja sen kuuluisan kantapään kautta.
Aloittelijalle antaisin nämä vinkit:
Aloita perusteista: tee verkkarit ja huppari omien mittojesi mukaan. Silloin sinun pitää jo osata ainakin
- Hyvän materiaalin valinta ( ei kannata hukata aikaa huonon kankaaseen)
- Kaavojen muokkaus omien mittojen mukaan ( osaat siis lisätä pituutta ja leveyttä valmiskaavoihin niin, että lopputulos on hyvän mallinen eikä hassusti venähtänyt)
- ompelukoneen käytö ja joustavan kankaan ompelu
- valmiin tuotteen viimeistely: siisti saumat, vetoketjut, nepparit
Sitten voitkin alkaa katsella jo vaikka kauluspaitaa, t-paitaa, farkkuja, reisitaskuhousuja, puvun takkia jne.Miesten vaatteita on useinmmissa kaavalehdissä muutama malli. Kirjaston lehtihylly voi olla hyvä ratkaisu mallien etsimiseen. Katso mallia, älä toteutusta, sillä lehtien kuvat ovat joskus vähän... urpon näköisiä.