• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Vaatteiden tekeminen

Itsellä nyt heränny kiinnostus tuohon ajatukseen että vois itse ommella vaatteensa. Harrastaako täällä pakkiksella kukaan vaatteiden tekemistä itse? Kiinnostais kuulla vinkkejä ja linkkejä aloittelijalle ja kokemuksia vaatteiden tekemisestä että miten vaikeeta se oikeesti on :D

jawhead

Banned
Kyllä tosimies omat salihousunsa virkkaa.

Hippien hommaa... No, olen kyllä ite 2 pipoa virkannut. Toista kehtas jopa käyttää :D En ollut ikinä aiemmin siis virkannut (ala-asteella onnistuin jotenkin luistamaan siitä) ja näin ollen ensimmäisen pipon tekeminen oli lähinnä hommaan tutustumista. Mutta toista oli jo huomattavasti helpompi tehdä, niin kuin sanoin, siitä tuli jo ihan käyttö kelpoinen. En nyt ole kuitenkaan enempää virkkaillut, kun ei riitä into.

Kaupunki
Oulu
Tulipa kannustavia kommentteja alkuun.. Itselläkin kyllä käynyt usein mielessä että jos ostais ompelukoneena ja alkais tekeen kuteita. Meinaa olla niin älyttömän vaikea löytää siistejä vaatteita jotka sopii vielä päälle. vähän liian tuttua löytää liikkeestä joku siistin näköinen paita ja todeta ettei kädet mahdu hihoihin. En tiedä sit miten hankala noita olis itse väsätä, mutta ois kiva kuulla kokemuksia jos joku on tehnyt itse.

ps. en ole homo.

jawhead

Banned
hemmmon kanssa kyllä osaksi samoilla mielin. On meinaan niin maan perkeleen vaikeeta löytää esim sopivat housut. Ja toisinaan tuppaa hihat olemaan esim paidoissa liian pitkät.. mikä lie ruumiinepämuodostuma mulla.. :D

Musta tuntuu että homoudella ei oo mitään tekemistä tämän homman kanssa xD Ja noi edelliset kommentit ei oo läheskään niin pahoja mitä äiti sano mulle. Oishan se tietysti ihan kova jos ois omatekemät vaatteet jotka vielä näyttäskin joltakin ja sopis päälle....puuttuu vain taito tehdä. Tarvikkeet kyllä ois.

On käynyt kyllä mielessä.

Kun hyvät ja (sopivat) housut on löytänyt niin käyttöiän loppumetreillä vaan saumoista auki, saa hyvät kaavat uusiin housuihin, siis niihin jotka itse sitten tekee. Eikös se vaikein osuus ole just noi kaavat?

Kangaskaupoissakin löytyy vaikka mitä eri kuoseja, toppahousut rinteseen vaikka jostain muumi-päiväpeittokankaasta:D

Ei tosiaan. Olen muutenkin Tee-Se-Itse juttujen ystävä, et voisin hyvinkin lähteä kokeilemaan, onhan noita kursseja mm. työväenopistolla josta ne tarvittavat koneetkin löytyy. Muutoin olis kova investointi se itse kone/ saumuri ja mitä niitä nyt tarvitaan.

Oma käsityöläisyys tuolla saralla on jäänyt lahjetaitosten ompeluun, rintamerkkien kiinnityksen. ym pikku näpertelyyn.

Ai niin, löytyyhän sitä varastosta Tikkakosken poljettava ompelukone, mutta soveltuuko hommaan. Kun tekee vaan suoraan saumaa. Asiantuntijoita paikalla?

Avovaimoni on ompelija ja kun on välillä katsonut hänen ahertamistaan omien kuteidensa parissa, niin täytyy sanoa, ettei se homma kyllä asiaan vihkiytymättömältä sujuisi, pitää olla taitoa ja myös kunnon välineet. Esim. hänen ompelukoneensa maksoi aikoinaan kuulemma jotain kymppitonnin pintaan, markoissa tietenkin. Lisäksi löytyy saumuri, sekin ties kuinka kallis. No, ammattilaisilla on tietenkin ammattilaisen työkalut.

Bonarina saan itsekin välillä mittojen mukaan tehtyjä vaatteita, esim. nyt päällä emännän tekemät HYVÄSTÄ kankaasta tehdyt, todella istuvat reisitaskuhousut ja helvetin hyvännäköinen vetoketjullinen villapaita.

Olen ommellut paljon vaatteita itsellani ja myös tekaissut jopa parit miesten farkut. Itselläni motivaationa ovat standardista poikkeavat mitat: olen ollut viimeiset 23 vuotta 150cm pitkä. Viime aikoina ompeluintoa ovat vähentäneet ei-niin-mieleiset kankaat; en jaksa näperrellä jotain jakkua ihan peltisestä kankaasta. Ompelemaan olen oppinut itse, kaavalehtien, vaatturikaverin vinkkien ja sen kuuluisan kantapään kautta.

Aloittelijalle antaisin nämä vinkit:
Aloita perusteista: tee verkkarit ja huppari omien mittojesi mukaan. Silloin sinun pitää jo osata ainakin
- Hyvän materiaalin valinta ( ei kannata hukata aikaa huonon kankaaseen)
- Kaavojen muokkaus omien mittojen mukaan ( osaat siis lisätä pituutta ja leveyttä valmiskaavoihin niin, että lopputulos on hyvän mallinen eikä hassusti venähtänyt)
- ompelukoneen käytö ja joustavan kankaan ompelu
- valmiin tuotteen viimeistely: siisti saumat, vetoketjut, nepparit

Sitten voitkin alkaa katsella jo vaikka kauluspaitaa, t-paitaa, farkkuja, reisitaskuhousuja, puvun takkia jne.Miesten vaatteita on useinmmissa kaavalehdissä muutama malli. Kirjaston lehtihylly voi olla hyvä ratkaisu mallien etsimiseen. Katso mallia, älä toteutusta, sillä lehtien kuvat ovat joskus vähän... urpon näköisiä.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Tätä kauppaa voin suositella jos joku tarvitsee ompelukonetta. Ompelukoneen voi tilata kätevästi verkosta:

Ompelukonenetti
http://www.ompelukonenetti.fi

Kannattaa tilata vaikka pk-seudulta saakkakin. Mainitse Hupelta terkkuja, en kyllä lupaa alennuksia, mutta ihan muuten vain ;)

Mainokseen on Miken lupa

Ihan tavallisia vaatteita kuten college-housuja on helppo tehdä, jos malttia riittää ja tarkkuutta. Vaatteiden tekeminen vaatii ainakin hyvää hahmotuskykyä, että tajuaa mitä on tekemässä. Kaavamuovi on todella hyvä keksintö, helppo sovittaa päälle ja korjailla kaavoja itselle sopiviksi. Tarvikkeet:

-ompelukone. Ihan tavallisen peruskoneen saa jollain 150 eurolla. Hyvä jos koneessa saisi itse säätää vapaasti tikin pituuden ja leveyden. Saumuri nopeuttaa työtä, mutta taitamattoman käsissä saattaa tulla pahaa jälkeä eikä saumurilla pysty ompelemaan kaikenlaisia saumoja. Ompelukoneessa on yleensä hyvät käyttöohjeet.

-nuppineuloja riittävästi
-erivärisiä lankoja (yleensä kangaskaupan myyjä kysyy lankojen tarvetta ja antaa oikeanlaiset)
-sakset
-kangasliitua
-mittanauha
-muovinen ompelumitta

Ihan aloittelijan kannattaa pyytää opastusta perusasioihin joko tutuilta tai mennä rohkeasti esim. kansalaisopiston peruskurssille. Vaikein osuus näin ompelutaitoisen näkökulmasta on kaavojen haaliminen ja laiskuuden voittaminen... Plus kun hyvät kankaat eivät ole kovin halpoja, liian usein on yksinkertaisesti halvempaa ostaa valmiita vaatteita.