Vaatteiden kokoluokitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shrimp
  • Aloitettu Aloitettu

shrimp

taistelurapu
En tiedä onko tästä aiheesta jo keskusteltu, yritin kyllä etsiä haulla.

Tuntuu siltä, että vuosi vuodelta vaatteidet koot pienenevät, samaa tahtia kuin ylipainoisuus kasvaa. Olin vaateostoksilla, ja se sai taas kerran minut ihmettelemään vaatteiden kokoja. Jouduin ostamaan alushousut kokoa XL! Lantioni ympärys leveimmästä kohdasta on 95 cm. Olen suhteellisen pieni kokoinen, vain 157/56-58, kuvat näkee vaikka kuvatredistä. Ihmettelenkin, kun esimerkiksi tuo XL oli kyseisen kaupan suurin koko, mitä minua isommat naiset ostavat?

Selvennykseksi, en ole lihonut, mutta tuntuu siltä että vuosi vuodelta joudun ostamaan isompia vaatteita (kooltaan). Onko kukaan muu huomannut samaa, vai kuvittelenko vaan?

Riippuu aika paljon siitä mistä vaatteita ostaa. Ihan erilainen kokoluokittelu jossain H&Mllä kuin esim. lindexissä. Ja nykyisin on myös myynnissä paljon sellaisia alushousuja, joiden on tarkoituskin peittää vaan puolet pakaroista joten saattaa tuntua siitäkin syystä liian pieniltä.

Riippuu aika paljon siitä mistä vaatteita ostaa. Ihan erilainen kokoluokittelu jossain H&Mllä kuin esim. lindexissä. Ja nykyisin on myös myynnissä paljon sellaisia alushousuja, joiden on tarkoituskin peittää vaan puolet pakaroista niin saattaa tuntua liian pieniltä.
Tottakai on eri kokoluokitus eri kaupoissa, mutta silti. En tarkoita pelkästään alusvaatteita, vaan myös ihan muitakin vaatteita. Alusvaatteissa ymmärrän sen että ne kuuluu yleensä olla aika pieniä, mutta tarkoitan, että ne puristaa esim lantiolta niin rumasti. Jos käytän tavallisia alushousuja, niin ei niiden kuulu näkyä ulkopuolelle, vaan olla sopivan istuvat, jotteivat rajat näy.

T-paidatkin on nykyään niin sairaan kireitä, joudun ostamaan melkein joka kerta kokoa L, mikä on minusta ihan naurettavaa. :D

Mistä voisin ostaa vaatteita jos olisin vaikka 175/70, jos ei nuo larget ja extralarget mahdu tämän kokoisellekaan? Jostain isojen tyttöjen kaupoistako? :D

Minuakin ihmetyttää se, että joskus sujahdan helposti kokoon XS ja seuraavassa kaupassa saan valita koon L. Puhutaan nyt vaikkapa t-paidoista. Kerran jouduin ostamaan XL-kokoisen t-paidan. Ja minä olen siis 155cm ja painan noin 56kg. En omista isoja tissejä ja olen muutenkin sopusuhtainen.

Siskoni taas on 170/50 ja joutuu joskus käyttämään koon M-L vaatteita kun pienemmät melkein repeävät päältä. Mitä ne isommat ihmiset sitten käyttävät kun tälläinen tappikaan ei meinaa mahtua esim. L-kokoon.

Ei se ennen näin ollut :D

Minuakin ihmetyttää se, että joskus sujahdan helposti kokoon XS ja seuraavassa kaupassa saan valita koon L. Puhutaan nyt vaikkapa t-paidoista. Kerran jouduin ostamaan XL-kokoisen t-paidan. Ja minä olen siis 155cm ja painan noin 56kg. En omista isoja tissejä ja olen muutenkin sopusuhtainen.

Siskoni taas on 170/50 ja joutuu joskus käyttämään koon M-L vaatteita kun pienemmät melkein repeävät päältä. Mitä ne isommat ihmiset sitten käyttävät kun tälläinen tappikaan ei meinaa mahtua esim. L-kokoon.

Ei se ennen näin ollut :D
Ollaan melkein saman kokoisia, joten huojentavaa, että en ole oikeasti ainut joka joutuu ostamaan jotain XL koon vaatteita. Joskus harvoin saan minäkin ostaa XS kokoisia vaatteita, mutta todella harvoissa kaupoissa.

Oma ongelmani on siinä, että rinnan ympärys, hartiat ja vyötärö suosii paidan kokoa s, mutta paidan pituus jää napapaidaksi. Näin on varsinkin HM:n paitapusero-osastolla ja benettonilla!

Kaukomailta sai kyllä kaiken ostaa L/XL-kokoisena, suomessa en oo kyllä joutunu siihen kokoluokkaan turvautumaan, vaan yleisesti 36/38 tai S/M on sopiva (170/60). Tosin iltapuku oli XS, mitä ihmettä ne mua pienemmät työret sit ostaa..?

On huomattu myös. Noh, onhan tätä painoakin tullut tässä muutaman vuoden sisään 25kg lisää mutta en nyt mikään tonnikeijukainen mielestäni nyt ole (65kg ja 165cm). Silti vaatekoot vaan suurenee. Hyvänä esimerkkinä about 6 vuotta sitten ostetut koon 34 housut (jotka tosin silloin oli lökäpöksyluokkaa), mahtui päälle, naftisti tosin. Ehkä ne on hiukan käytös venyneetkin, mutta silti. Tätä perse-reisiosatoa kumminkin löytyy... Ja yhdet pari-kolme vuotta vanhat 36 housut istuu hyvin eikä edes oo paljon pidetty. Ja nyt jos saman vaateketjun kauppaan menee niin 40-42 kokoa saa hakea. Vuosi sitten riitti sentään 38. Mitä helvettiä. Eli kaikki ei mee kyllä oman lihomisen (joka tietysti on pelkkää rautaista lihaa, heh) piikkiinkään.

Samapa se silti mulle on mitä kokolapussa lukee, mutta ihmetyttää vaan tämäkin ilmiö. Postimyynnistä ei paljoo uskalla tilailla kun ei tiedä kuinka paljo on taas koot kutistunu edellisestä kerrasta. Henkkamaukan nuoriso-osasto nyt on ihan naurettava, sieltä on mitään housuja turha kattoakaan kun suurinkin koko on liian pieni. Ku nykyteineillä ei oo reisiä. Pillijalat vaan, reisi samanpaksunen ku nilkka ja jenkkakahvat vyötäröllä. Mistä seurauksena se että joka saatanan pöksy mikä sopis reidestä on liian suuri vyötäröltä. Jopa urheiluliikkeessä perus tuulihousut on niin kaposia reisien kohdalta että saa ostaa jotku 44 koon pöksyt ja kääriä sitten puntteja ja kiristää kuminauhoilla vyötäröä. Tai sitten mulla on vaan jotku ihme mutantti-kingsizereidet... Luulis että urheiluvaatteet tehtäis treenaavia ihmisiä ajatellen, kyllä se reiska ja ahteri vaan laajenee kun ahkerasti kyykkää... :)

No juu, olipahan vuodatus.

Selvennykseksi, en ole lihonut, mutta tuntuu siltä että vuosi vuodelta joudun ostamaan isompia vaatteita (kooltaan). Onko kukaan muu huomannut samaa, vai kuvittelenko vaan?

Nykyään todella paljon on aasian tuotantoa kaupoissa. Siinä se mitoitus menee pahasti pieleen, joissakin merkeissä on hyvin säilynyt entisellään. Mitkä merkit ne ovat se onkin eri juttu :)

No juu, olipahan vuodatus.
Mulla on kans yhdet 34 kokoa olevat suorat housut henkkamaukalta, ja nyt kun ostin sitten uudet kun nuo on aavituksen kireät, mahtuu kyllä päälle, niin sain ostaa kokoa 38 ja ne on todella ihonmyötäiset. Sama juttu samassa liikkeessä, ostin useampi vuosi sitten bikinit perusmallia, jotka olivat kokoa 36. Nykyään joudun ostamaan bikinit kokoa 38 tai 40. Omistan kaikki nämä edelliset vaatteet vieläkin, joten en yritä kusettaa tässä ketään. :D Ja pakko sanoa, että ne aikasemmin ostetut koon 36 bikinit, on muuten vähän löböt päällä. Joten...

Sama juttu noissa farkuissa, kaikki farkut melkeen jotka sopis reisistä, niin vyötäröllä on se 10-20 senttiä liikaa materiaalia.

Olen huomannut saman jutun noissa kokojen kutistumisissa.

Vilkaisin juuri erään vaatekuvaston mittataulukkoa. Lantioni menee kokoon 34 (90cm), vyötärö 36 (69cm) ja rinnanympärys kokoon 42(!) (96cm). Turha edes haaveilla monistakaan topeista kun napit vaan paukkuu 36 koossa. Jos mitoittaa vaatteet rintojen mukaan, paita ei istukaan enää vyötäröstä. Siksi täytyykin suosia strech-materiaalia ;/.

Koen olevani pieni alavartalosta, mutta henkkamaukan monet shortsit menee helposti 38 kokoisiksi. Vaikka muualla saisi alakropan mahtumaan esim. 34 kokoisiin housuihin. Olen todennut, että on parempi ottaa vaikka sitten joku isompi koko (johon koko kroppa sujahtaa mukavasti), kuin itkeä sitä ettei mahdukaan niihin XS vaatteisiin. Itse olen ainakin onnistunut löytämään hyviä vaatteita joissa näytän hoikalta vaatenumerosta huolimatta. Yksi suosikeistani on musta pitkä jakku (kokoa 38, onko se sitten L?), jonka vyötärön saa kiristettyä nätisti vyöllä. Ja boobsitkin mahtuu sisään.

(kokoa 38, onko se sitten L?)

Tartun nyt tähän. 38 ei tosiaankaan ole L, vaan M. Riippuu vähän valmistajasta, mutta useimmiten S= 34/36, M=38/40 ja L 42/44, tai näin se on ainakin ENNEN mennyt. Nykyään tää on ihan arpapeliä mitä kokoa pitää ottaa, joten en sen takia ymmärrä joidenkin whinetystä siitä, että oijavoi, en mahdukaan kokoon XS. Ei se valmistajan nyrjähtänyt kokotaulukko pitäisi olla kenenkään mittari sille, onko liian läski tms.

Mä luulen, että nykyään nää koot on senkin takia vaikeampia, että ihmisten kokoheittelyt on suurempia kuin ennen. Epäilisin, että parikyt vuotta sitten useammat ihmiset oli kokoja S-L, kun nyt pitää olla haitari XXS - XXL, mutta sekin on totta, että koot tuntuvat kutistuvan jatkuvasti, Esim. Espritillä meni ennen mulla t-paidoista L, joskus jopa M. Nyt hyvä kun XL päälle menee.

Kun te mua (171/76) pienemmät ihmettelette, että mistä isommat löytää vaatteita, niin vastaus: helvetinmoisella työllä ja ähinällä sovituskopeissa. Kaikista teineimmät merkit kierrän nykyään jo laadunkin takia kaukaa, mutta eipä niihin mahtumisesta ole toivoa enää.

Mä luulen, että nykyään nää koot on senkin takia vaikeampia, että ihmisten kokoheittelyt on suurempia kuin ennen. Epäilisin, että parikyt vuotta sitten useammat ihmiset oli kokoja S-L, kun nyt pitää olla haitari XXS - XXL, mutta sekin on totta, että koot tuntuvat kutistuvan jatkuvasti, Esim. Espritillä meni ennen mulla t-paidoista L, joskus jopa M. Nyt hyvä kun XL päälle menee.

Hei, joku muukin on huomannut, että Espritin mitoitukselle on tapahtunut jotain. Vielä muutama vuosi sitten se oli se merkki, jolla oli selvästi reilumpi mitoitus, mutta ei tunnu olevan enää, vaan pikemminkin mitä sattuu.

En sanoisi että koot olisi järestään muuttuneet yhteen suuntaan, mutta variaatiota on enemmän. Omassa kaapissa on vaatteita 34:stä 42:een ja ihan sopivia ovat kaikki. Olen jo siitä psykologisesta ressaantumisesta pääsemässä eroon ("apua, en mahdu S:sään"), mutta onhan tuo ärsyttävää, kun koppiin pitää raahata monta kokoa, puhumattakaan verkkokaupasta ostamisesta...

Omassa kaapissa on vaatteita 34:stä 42:een ja ihan sopivia ovat kaikki. Olen jo siitä psykologisesta ressaantumisesta pääsemässä eroon ("apua, en mahdu S:sään"), mutta onhan tuo ärsyttävää, kun koppiin pitää raahata monta kokoa, puhumattakaan verkkokaupasta ostamisesta...
Joo siis verkkokaupastahan ei VOI mitään ostaan juuri tämän takia!!!!

Ja minä olen pitemmän aikaa ihmetellyt sitä että mikä tässä mitoituksessa mättää ylä- ja alaosien suhteen???? Vai olenko minä ite vaan niin saakelin eriparia??? Tänä kesänä olen ostanut esim. hameita kokoa 36/38 ja kevyesti päälle menee, paidat sitten kokoa M, L tai 40,42!!!! Samoin ostin adidaksen verkkapuvun koko 38 ja sovitin vain housut, jotka oli reilut mut 36 oli vähän liian nafti. Tyhmänä en kokeillut sitä takkia ollenkaan :curs: Niin heipparallaa vaan hyvä kun saa kädet työnnettyä niistä hihoista läpi ja vetoketjun kiinni laittamisesta puhumattakaan :eek:

Mua ei ainakaan henkilökohtasesti haittaa, vaikka joutuisin ostamaan XL-kokoisia vaatteita. Ärsyttää vaan ku koot heittelee ihan sairaasti, ja verrattuna esim. muutaman vuoden takaisiin kokoluokituksiin, ne on vaan yksinkertaisesti pakosti muuttunut. Sen edelleen perustelen sillä, että kun mulla sattuu olemaan tallessa vaatteita jotka olen ostanut silloin ajat sitte.

Jos tilaan netistä, niin otan aina varmuuden vuoksi jonku XL-koon, niin ei ole ainakaa liian pieni. :D Isoja vaatteita voi sitten pienentää, mutta pieniä ei suurentaa.

Ite huomannu saman ja jopa samoissa merkeissä on järjettömät erot.. Ennen sain M koon paidan helposti, mutta esim. eilen jouduin ostamaan samanmerkkisen L-koon.. Ja joku aika sitten kappahl mainosti housuja jokaiselle vartalotyypille mutta eipä löytynyt mulle minkäänlaisia, mitkä olisivat istuneet hyvin.. Eivätpä enään kyllä edes markkinoi..

Hyvin sattui threadi kun tänään painin uusien vaateostosten parissa kaupassa koko aamupäivän! :)

Mä olen puolestani saanut aina etsiä pienempiä vaatteita (kiitos laihtumisen) ja nyt ostin elämäni ensimmäiset L (yleensä mallista riippuen ostan XL kokoa) tai 42-44 kokoset housut/alushousut. On niin nannaa mahtua semmosiin, mitat mulla on silti 170/80 ja suuri ihmetykseni aihe onkin, että nyt musta tuntuu että vaatteiden koot ehkäpä suurenevat mieluummin kuin pienenevät kun taas tässä threadissa moni on sitä mieltä, että ne pienenevät.:wtf: Yleisten mittanauhamittausten mukaan olisin yläosassa kokoa 42 mutta koko 40 istuu paljon paremmin mun päälle eikä se ole edes tiukka joten tää taas tukisi sitä, että koot ovat tosiaan isompia kuin kokotaulukot paperilla antaisi ymmärtää. Puolestaan alaosat, lantioni leveys on 110 cm ja vyötärö 82,5 ja mun päälle menee koko 44 mitkä on liian isot, sitten taas 42 mikä alkaa olemaan siinä rajalla, että näytänkö liian tiukkoihin kuoriin pukeutuneelta makkaralta. Tiedä sitten, mitä kokoa käyttää. :D

Vaatteiden koosta rintaliivien kokoihin. Joka merkille mä saan valita eri kuppikoot. Oon aina ollut 80C ja nykyään ne tuntuu reilulta, mutta ostinpa rintikat alesta tätä kokoa ja ne on pienet! Vielä sekoittaakseni tätä kokomysteeriä, tänään ostin urheilurintsikat kokoa 75D ja ne istuu täydellisesti.. OMG mitä säätöä tämä on välillä, olenko mä nyt virallisesti D-kuppinen mimmi? *virnistys* :rolleyes:

Vaatteiden koosta rintaliivien kokoihin. Joka merkille mä saan valita eri kuppikoot. Oon aina ollut 80C ja nykyään ne tuntuu reilulta, mutta ostinpa rintikat alesta tätä kokoa ja ne on pienet! Vielä sekoittaakseni tätä kokomysteeriä, tänään ostin urheilurintsikat kokoa 75D ja ne istuu täydellisesti.. OMG mitä säätöä tämä on välillä, olenko mä nyt virallisesti D-kuppinen mimmi? *virnistys* :rolleyes:
Rintaliiveissä ne koot menee just noin, että mitä pienempi ympärysmitta, niin kuppikoko kasvaa sitä myöten. Munkin pitäis kai olla joku A kuppinen, kun on niin pienet tissit, mutta parhaiten istuva koko on tähän mennessä ollut 70C, jota saa erittäin harvoin. Joudun turvautumaan 75B:hen, mutta siitä on käynyt niin, että ympärysnauha onkin löystynyt käytössä.

Eli mäki oon siis C-kuppinen, minitissein varustettuna! :dance2:

Munkin pitäis kai olla joku A kuppinen, kun on niin pienet tissit, mutta parhaiten istuva koko on tähän mennessä ollut 70C, jota saa erittäin harvoin. Joudun turvautumaan 75B:hen, mutta siitä on käynyt niin, että ympärysnauha onkin löystynyt käytössä.

Eli mäki oon siis C-kuppinen, minitissein varustettuna! :dance2:

Haa, kohtalotoveri!! Ja niin sitä joskus aiemmin kuvitteli, että C-kuppi olisi jotenkin "iso"...

No hei, mä omistan tasan yhdet liivit kun en löydä mistään sopivia ja kesäisinkin käytän lähinnä bikinien yläosaa kun ei nää tarvitse mitään tukeakaan. Ja varsinkin nyt, kun selkä on kasvanut, on tosi hankala löytää mitään asiallisen näköisiä 80A/AA-liivejä ilman mitään snoopysettejä yms.

Minullakin on kokekemuksia kokoheittelyistä. Vaatekaapista löytyy kokoja välillä 34-40. Olen hoikka, mutta melko rintava ja vaatteiden hankinta on välillä tuskallista. Voisin lähes aina mahtua kokoon 36, mutta rintojen takia joudun välillä ottamaan kokoa isomman, joka on muualta sitten hieman väljä.

Viime aikoina olen ostanut HM:ltä kokoa 40 olevia mekkoja. Vero Modassa legginssien koko L oli joku aika sitten liian piukka. Myös hennesillä otan housuissa aina koon 40. Painoindeksini on 21 ja en miellä itseäni erityisen suureksi ihmiseksi. Silti saa hämmästellä, että miten lähellä alipainorajaa heiluva henkilö voi olla liian suuri vaatekaupoissa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom