Välilevyn rappeuma

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
tuntsa: Mulle ei sen kummemmin ongelmista varoitellut, sano vaan et homman pitäis korjautua kun vaan saan selkälihakset kuntoon.:anssi:

Tekniikkaa on ollu parikin jopa ihan voimanostossa kisanneita ihmistä kyttäilemässä, eikä siitä nyt suurempia puutteita ole löytynyt.Yleensä ei vaan mee ihan tarpeeks syvälle..:(

Tuohan on selvä merkki siitä ettei voimat riitä. Eli reippaasti vain kiloja pois tangosta ja liikkeet kokonaisina. Eikä se että joku on käynyt kisoissa tee tyypistä vielä asiantuntijaa - toki on todennäköisempää että tietää enemmän mitä muut mutta silti. Tai sitten pidät painot samoissa ja runttaat menemään. Patologi sitten kertoo mikä oli viimeinen niitti.

Tuohan on selvä merkki siitä ettei voimat riitä. Eli reippaasti vain kiloja pois tangosta ja liikkeet kokonaisina. Eikä se että joku on käynyt kisoissa tee tyypistä vielä asiantuntijaa - toki on todennäköisempää että tietää enemmän mitä muut mutta silti. Tai sitten pidät painot samoissa ja runttaat menemään.
Se voi olla ainakin osakseen siitä voiman puutteesta johtuvaa.Täytyy pudotella painoja ja kokeilla keskittyä siihen keskikropan hallintaan suorituksissa.

Patologi sitten kertoo mikä oli viimeinen niitti.
Hope not..:(

Mulla on myös neljäs välilevy madaltunut lannerangassa. Se kuvattiin tietokonetomografialla vuonna -91. Olen huomannut että kaikki liikkeet, mitkä painavat selkärankaa "kasaan" ovat huonoja tuon selän kannalta. Vastaavasti rankaa "venyttävät" ovat hyviä. Yllättäen myös kovat vatsalihasharjoitukset rasittavat selkää (situps lisäpainoilla). Myös juokseminen rasittaa selkää. Kipu ei välttämättä tunnu heti juostessa vaan lenkin jälkeen.

Jos on tällaista vaivaa niin kannattaa suosiolla laittaa tekniikka kuntoon ja tehdä kohtuullisilla painoilla siten että selkä pysyy ehdottoman suorana. Tietysti myös kannattaa välttää kovasti kipua aiheuttavia liikkeitä. Kuntosalitreeniä ei missään tapauksessa kannata jättää kokonaan. Monet kerrat olen huomannut että kipu on hävinnyt kevyellä salitreenillä.

Jos selkä on kovasti kipeä, sitä voi lievittää kevyellä kävelyllä. Itse teen niin, että kävellessä kääntelen lantiota eri suuntiin ja vaihtelen askelen pituutta (saattaa näyttää hassulta varsinkin kesällä vähissä vaatteissa). Tuo lisää verenkietoa selässä ja lievittää kipua.

Minulla alkoi myös selkä vaivaamaan syksyllä huonon mave-treenin jälkeen. Kertookohan mitään vaivan laadusta kun noin puolessa välissä selkää kahden nikaman välissä tuntuu selvästi kipua peukalolla painettaessa? Vika on siis varmaankin välilevyssä, pullistuma kenties?

Lääkärissä en ole vielä käynyt kun ei ole missään vaiheessa kovin kipeäksi äitynyt vaan reenaamaan on pystynyt kohtuudella. Käynen jossain vaiheessa tarkastamassa niin ei tarvitse itse arvuutella.

Itselläni selkäkivut yltyivät taas aloitettuani pelamaan futista pitkän tauon jälkeen .. oon huomannut pitkien sarjojen vievän kivut.. 3sti viikossa yhteensä 100 toistoa ylätaljassa pumpaten.. välillä myös alataljaa.. siis välilevyn rappeumaa muutamassa alimmassa levyssä.. todettu jo 16-vuotiaana.. enpä anna kipujen masentaa vaan futista reenataan nyt päivittäin.. Saipan lätkäjengissä pelaa liigaa myös pelaaja jolla välilevyn rappeumaa, joten hyvällä lihaskunnolla pääsee todella pitkälle kivuista huolimatta..

Itselläni selkäkivut yltyivät taas aloitettuani pelamaan futista pitkän tauon jälkeen .. oon huomannut pitkien sarjojen vievän kivut.. 3sti viikossa yhteensä 100 toistoa ylätaljassa pumpaten.. välillä myös alataljaa.. siis välilevyn rappeumaa muutamassa alimmassa levyssä.. todettu jo 16-vuotiaana.. enpä anna kipujen masentaa vaan futista reenataan nyt päivittäin.. Saipan lätkäjengissä pelaa liigaa myös pelaaja jolla välilevyn rappeumaa, joten hyvällä lihaskunnolla pääsee todella pitkälle kivuista huolimatta..

eli sinulla on rappeumaa lannerangan 4-5välissä ja ilmeisesti myös madaltumaa..ja futista pelatessa eli juostessa selkä oireilee.

Venytyshoito on vaivaasi hyvä, lannerankaa venytystä esim. selkäkippilaitteella.

risumies: Aika lailla aktiivisesti oon joo vatsa- sekä selkälihaksia harjoittanut. Siitä käykö syvään vai pintaan, ei oo kovin hyvää käsitystä. Liikevalikoima kuitenkin suht´laaja,käsittäen mm. voimapyörää,vartalon ojennuksia,jalkojen nostoa,normaaleja rutistuksia,vatsoja taljassa ym ym. Vatsat tulee reenattua nykyisin 2 krt/vko,kun 2-jakoisella ohjelmalla treenailen.

Liikevalikoimalla ei oikeastaan ole merkitystä. Tärkeää on, että syvät vatsalihakset aktivoidaan ennen liikettä. Kyllä sen huomaa, kun ne ovat mukana; jää nimittäin toistot aika vähiin :jahas: Eli vatsa sisään, napaa vedetään sisään ja ikään kuin "ylös" kohti selkärankaa. Selässä luonnollinen notko makuulla ollessa ja nostetaan vain lavat lattiasta. Vatsa ei saa pullistua toistojen aikana.

Edit. Itsellä siis myös rappeumaa lannerangassa ja L4/5 välistä leikattiin massiivinen pullistuma marraskuussa. Nyt kuntoutellut salilla ja pilateksella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Veikkaan et kaikilla ei ole hallinnassa tuo syvien vatsalihasten aktivointi, ellei fysiterapeutti ole opettanu.. Paras neuvo minkä ite sain on et pidättelee paskahätää :D..

Latest posts

Back
Ylös Bottom