Välilevyn pullistuma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mariuz
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
27
Tässä on nyt taisteltu noin 3 kk todennäköisesti välilevyn pullistumasta johtuvasta kivusta..

Minulle ilmaantui Defendoa harrastaessani oikean pakaran alaosaan vihlovaa kipua, joka vaivasi minua ajoittain. Aluksi siitä ei ollut merkittävää haittaa ja salillakin kävin lähes normaalisti, kuitenkaan karttamalla suuria painoja veto/kyykky liikkeissä. Pakaraseudun vihlova kipu tuntui voimistuvan eritoten tehdessä penkkipunnerrusta ja jätinkin tämän liikkeen siksi hetkeksi kokonaan pois ohjelmasta.. Varmaa kuitenkin on että kuntosalilla en ole itseäni särkenyt.

Kun ei vaiva oikein tuntunut kropasta katoavan menin lääkäriin noin kahden viikon kuluessa vaivan ilmaannuttua.. Työpaikkalääkäri ohjasi minut fysioterapeutille, joka epäili kyseessä olevan piriformis syndrooman ja antoi mukaan mallit erilaisten venyttelyjen sarjasta. Samalla otettiin lannerangan röntgenkuva, joka osoitti selän olevan kunnossa. Venyttelyt vaan tuntuivat pahentavan tilannetta joten otin taukoa koko kuntosaliharjoittelusta.

Tähän mennessä olen juossut ainakin 7 eri lääkärin luona, joista melkein kaikki ovat pyöritelleet peukaloitaan ja oikein kukaan ei ole saanut selvyyttä mistä vaiva johtuu. Minulle on tehty ENMG koe, otettu Ultraääni lonkan ja pakaraseudun lihaksistosta ja näissä ei ollut mitään vikaa.

Olen lisäksi käynyt kiropraktikolla nyt kaksi kertaa viikon sisään ja hän kertoi että takaosaston lihaksisto on epätasapainossa toisen puolen paineen vuoksi. Tämä ongelma korjaantui ensimmäisen käynnin jälkeen melko hyvin ja hän kertoi minulle että hoito edistyy hyvin.. (tuntuu hyvältä kun lähtee pois, mutta kivut kuitenkin palaavat)

Kuitenkin kivut ovat kokoajan kasvaneet ja esim. käveleminen on sellaista oikean jalan perässä vetämistä, kengän laittaminen jalkaan tuntuu niin ikään hirveältä, kuten myös autosta tai tuolilta nouseminen. Liikkuminen ja istuminen alkaa jo tuntua varsin vastenmieliseltä, puhumattakaan työssä käynnistä

Tänään olin taas ortopedin luona tarkastuksessa ja koska kipupiste tuntuu entistä enemmän siirtyneen pakarasta ristiselän alueelle epäili lääkäri syyksi välilevyn pullistumaa. Vihlontaa ristiselän ollessa selin makuulla ja nostettaessa vastakkaista jalkaa.

Olen maanantaina menossa tapauksen johdosta magneettikuvakseen jossa syy sitten TOIVOTTAVASTI selviää.. Jos sitten se otsikon mukainen pahin mahdollinen löytyy on lääkärin mukaan edessä selkäleikkaus..

Kysymykseni kuuluukin onko joku potenut samanlaisia oireita ja syyksi on paljastunut välilevyn pulistuma?

Onko joku tämän lukenut ollut selkäleikkauksessa ja miten on siitä parantunut, onko treenaaminen ollut mahdollista tämän jälkeen? Kysyn tätä siksi koska kuntosaliharjoittelu on minulle aikamoinen henkireikä ystävineen päivineen..

Vastauksia odotellaan ja toivotaan parasta, mutta pelätään pahinta

- Kiitos

kiitoksia linkeistä!

Pitää lukea nuo huolella läpi...
Maanantaina toivottavasti sitten selviää mitä vikaa todellisuudessa löytyy.

Muista myös että rtg-, mri- tai ultraäänikuva ei kerro kipusi syytä. Ne vain näyttävät rakenteellisia muutoksia, jotka eivät ole suoraan verrannollisia kipukäyttäytymiseen. Välilevytyrissä ainoastaan osa kivusta tulee välilevystä eli discuksesta. Muut kivut tulevat tyrää seuraavista lihasspasmeista ja rangan mekaanisista toimintahäiriöistä.

Eli, löytyy selästä mitä tahansa, älä jää odottamaan sen parantumista. Kuuntele kipua ja vahvista keskivartaloa niin paljon kuin pystyy.

Yleisestiottaen, tuo "pelkkä" pakarassa oleva kipu ei yleensä ole discusperäistä. Yleensä kyseessä on ns. mekaaninen selkäkipu tai lantion virheasento, johon liittyy juuri se piriformiksen kireys/turvotus. Pahoissa piriformisoireiluissa venytykset yksinään eivät yleensä riitä, vaan jopa pahentavat asiaa. Tämän vuoksi tarvitaan jopa useampi käsittelykerta tuonne lantion/pakaran ja myös alaselän alueelle.

Tee seuraava testi:

- istumaan pöydälle, polvitaipeet reunan kohdalla
- oikea/vasen jalka(eli kivun puoli) ylös(lattiatasoon), nilkka koukistettuna
- leuka rintaan

Tuntuuko pakarassa / alaselässä kipua?

Leikkauksen läpikäynyt

Voisin laittaa tähän oman "sairauskertomukseni". Eli teloin ilmeisesti selkäni alun perin potkunyrkkeilyssä pari vuotta sitten. Kipu tuntui polven jäykkyytenä ja turvotusmaisena kipuna. Ajattelin luonnollisesti vian olevan polvessa ja otin hetken kevyemmin salilla ja muussakin liikunnassa. Kipu meni ohi ja jatkoin kuten ennen. Samanlaisia kipuja ilmaantui silloin tällöin, mutta ne helpottivat aina, kun kevensin treeniä.

Viime kesänä suorin jaloin maastavetoa tehdessäni tunsin viiltävän kivun alaselässä. Jätin sarjan kesken ja kirosin taas vääjäämättä edessä olevaa kevyttä jaksoa. Polvessa tuntui taas tuttu kipu, joten päättelin myös aiempien vaivojen olleen selkäperäisiä. Tällä kertaa kipu ei vaan helpottanut, ja lopulta menin lääkärin puheille, joka edelleen lähetti fysiolle. Hän epäili kipujen syyksi lihaskireyksiä ja antoi venyttelyohjeet ja jumppaohjeet keskivartalon vahvistamiseksi. Tilanne kuitenkin paheni, ja kivut alkoivat olemaan kohtuuttomat. Tulehduskipulääkkeet eivät helpottaneet oloa. Istuminen oli tuskallista, autossa istumisesta puhumattakaan. Sukkien jalkaan pukeminen oli päivän haastavin osuus. Kävely oli vaappumista ja tasapaino huononi. Kipu säteili nilkkaan ja kipu oli vielä selkäkipuakin kovempaa. Koko toinen jalka puutui ja pisteli, varsinkin istuessa. Kivut myös vaikeuttivat nukkumista.

Hakeuduin seuraavalle lääkärille, joka määräsi uusia kipulääkkeitä. Ei vaikutusta. Lopulta hakeuduin urheilulääkärin vastaanotolle ja hän lähetti magneettikuvaan. Kuvissa näkyi massiivinen välilevytyrä, koko nikamaväli oli tyhjä ja ulos vuotanut massa painoi issiashermoa. Ortopedi suositteli leikkausta, joka tehtiin marraskuun alussa. Seuraavana päivänä kävelytuen kanssa heti liikkeelle, sairaalassa vietin 4 päivää. Seuraavat 6 viikkoa syväistumiskieltoa (sohvalla, autossa, ym. istuminen), samoin kumartuminen ja yli 5 kilon taakkojen nostaminen oli kiellettyä. Kävely oli sallittu ja suositeltavaa. Ensimmäinen lenkkini oli korttelin ympäri muutama sata metriä, aikaa kului kunnioitettavat puoli tuntia!

Nyt leikkauksesta on siis reilut 2 kuukautta. Kuukausi leikkauksen jälkeen aloitin kuntopyöräilyn ja sauvakävelyn. Kuusi viikkoa leikkauksesta menin ensimmäisen kerran salille, aluksi rauhassa hyvin pienillä painoilla ja pelkällä tangolla. Kuntoutuminen on lähtenyt hyvin käyntiin ja painojakin olen jo lisäillyt. Selkä kyllä varoittaa heti, jos treeni menee liian kovaksi. Keskivartalon lihasten treenaus kuuluu nyt jokailtaisiin rutiineihin, samoin venyttely. Uskon lujasti täydelliseen kuntoutumiseen. Leikannut ortopedi oli toiveikas, joten miksi en olisi minäkin!:hyper:

Aika outoo jos on laittamassa leikkaukseen..? Tai ainkaan Tampereella ei leikata ennenku tulee tavarat housuun.. Kaippa ne on niin pitkät ne leikkausjonot.. :down: ja mitä netistä lukenut noista leikkauksista niin aika ristisriitasia tuloksia.. osalla onnistunut ja osalla mennyt vaan pahemmaksi..

Leikkauksen onnistuminen riippuu siitä, missä välissä tyrä on. Itselläni oli L4-L5 välissä, jossa leikkaushoidolla on saatu parempia tuloksia kuin konservatiivisella hoidolla eli antamalla vain olla. Olen tässä ihmetellyt, kuinka erilaista saatu hoito tosiaan on riippuen lääkäristä!! Järkyttävää... Taisin itse olla onnellisessa asemassa, kun lääkäri väkisin puski minut magneettikuvaan jonon ohi:-) Kun ortopedi sitten katsoi kuvat, laittoi heti leikkaukseen (alle vko kuvauksesta). Taisi lääkäri muutenkin haluta minusta mahd. nopeasti eroon; minä kun soittelin ja pommitin maililla vähän väliä;-)

Olen tässä ihmetellyt, kuinka erilaista saatu hoito tosiaan on riippuen lääkäristä!!

Saatu hoito riippuu monesta asiasta, ei pelkästään lääkäristä. Yksikään lääkäri, ortopedi tai muukaan ei pistä heti ensimmäisestä käynnistä iskias oireilevaa potilasta heti leikkaukseen. Miksi? Koska suurin osa paranee ilmankin sitä. Sitten vasta, kun todetaan että konservatiivisesti ei tapahdu mitään aletaan leikkausta harkitsemaan.

Tarkoitinkin lähinnä tapauksen diagnosointia; jo pääseminen magneettiin on hyvinkin paikkakunta-, sairaala- ja lääkärikohtaista. Luotettavan diagnoosin saamista varten kuvien ottaminen on melkeinpä välttämätöntä. Kieltämättä kirjoitin hieman epäselvästi.

Kolmea kipukuukautta pidetään tietääkseni rajana, kun tilaa aletaan viimeistään tarkemmin tutkimaan eli otetaan kuvat ja harkitaan mahdollista leikkaushoitoa vaivasta riippuen. Lukiessani kirjoituksia täältä huomasin, että monet ovat kärsineet kivuistaan jopa vuosia...:-(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tarkoitinkin lähinnä tapauksen diagnosointia; jo pääseminen magneettiin on hyvinkin paikkakunta-, sairaala- ja lääkärikohtaista. Luotettavan diagnoosin saamista varten kuvien ottaminen on melkeinpä välttämätöntä. Kieltämättä kirjoitin hieman epäselvästi.

Kolmea kipukuukautta pidetään tietääkseni rajana, kun tilaa aletaan viimeistään tarkemmin tutkimaan eli otetaan kuvat ja harkitaan mahdollista leikkaushoitoa vaivasta riippuen. Lukiessani kirjoituksia täältä huomasin, että monet ovat kärsineet kivuistaan jopa vuosia...:-(

No moni ortopedi (ja mm neurokirurgi jonka kanssa opettelen näitä leikkaamaan) on sitä mieltä, että kuvia kannattaa ottaa sitten kun alkaa puukkoa terottamaan.

Mutta totta, kuvauksiin ja jatkotutkimuksiin pääseminen vaihtelee lääkäristä riippuen, mutta osittain myös potilaasta toiseen. Jos potilas kiertää lääkäriltä toiselle, eikä käy säännöllisesti yhdellä niin hoidosta jää helposti puuttumaan jatkuvuus, kun sama lääkäri ei voi seurata tilanteen etenemistä ja arvioida sen paranemista tai huononemista. Fakta kumminkin on, että 90% välilevyistä paranee 3kk sisällä.

Niin ja käypä hoito suositus taitaa ohjeistaa 6vkon seurantaan ja sen jälkeen toimenpide harkintaan.

Taitavat tosiaan nuo magneetit olla niin tukossa ainakin täällä Turun seudulla, että viimeiseen asti yritetään ilman niitä pärjätä. Totta on, että hoidossa juuri jatkuvuus on tärkeää; tilaa ja sen kehittymistä pitää pystyä seuraamaan. Omassa tapauksessani vasta kolmas lääkäri näki ja ymmärsi kivut, joiden kanssa elin ja sain tarvitsemani avun. Tässäkin tapauksessa olin siis jatkuvasti yhteydessä puhelimen ja sähköpostin välityksellä lääkäriin, ja ilmoitin tilassani tapahtuvista muutoksista ja tuntemuksistani. Kaikilla lääkäreillä tosin tuskin on aikaa (tai halua...) näin tiiviiseen potilassuhteeseen.

Julkisenpuolen kautta on turha haaveilla pääsevänsä kuvauksiin viikoissa. Tällä hetkellä esim. Rovaniemellä jonot taitaa olla 6kk luokkaa. Itellä napsahti selkä jouluna ja viikon verran jaksoin käydä selkää valittaan arvauskeskuksessa, kunnes kyllästyin eri lääkärien diagnooseihin. Varasin ajan yksityiselle, jossa lääkäri huomasi heti että vika on selässä, koska esim. varpaissa ei ole voimaa ollenkaan ja kipeän jalan nostaminen tuntuu pakarassa vihlovana kipuna. Sieltä sitten sain lähetteen magneettikuviin. Eilettäin kävin sitten magneettikuvissa. Ens viikolla ois lääkärissä käynti, missä sitten kuulepi mikä siellä selässä oikeasti on vialla. Luultavasti olisin vieläkin burana/sirdalud kuurilla, jos en ois mennyt yksityiselle. Onneksi on kunnon vakuutus mikä korvaa kaikki kulut :rock:.

ENZYME: Oireesi kuvaavat hyvin juuri omaani, nimenomaan juuri kenkien ja sukkien jalkaan laitto tuottaa suunnatonta tuskaa, autolla pystyn kuitenkin ajamaan ihan kohtuullisesti.

Luin rivien välistä että olet Turun seudulta kotoisin kuten minäkin. Olen nyt käynyt mehiläisen vastaanotolla ja sieltä sain lähetteen magneettikuvaukseen joka on niin ikään yksityisellä. Pakko se on nyt ottaa jos vaikka sieltä kivun aiheuttaja paikantuisi, vaikka omistaan joutuu kustantamaan. Mielenkiintoista olisi tietää kuka selkäsi leikkasi jos sekin tulee vielä eteen?

FYSIO: Tiedän ettei magneettikuva välttämättä paikanna ongelman aiheuttajaa, mutta pitäisi sillä ainakin selvitä onko välilevyissä pullistumia? Kaikkea muuta mahdollistahan jo on kokeiltu ja ortopedin mielestä tämä on seuraava suoritettava toimenpide.. Kuntosaliharjoittelun olen nyt aloittanut pikkuhiljaa uudelleen tehden lähinnä ylävartalon lihaksia, vatsoja ja alaselkää. Penkkipunnerus on sitten vihoviimeinen liike! Jalat asettettaessa lattialle vihloo jo niin saatanasti, vinopenkkiä pystyy kuitenkin tekemään vaikeuksitta. Odotellaan nyt maanantaita toiveikkain mielin..

TJJ: "Mutta totta, kuvauksiin ja jatkotutkimuksiin pääseminen vaihtelee lääkäristä riippuen, mutta osittain myös potilaasta toiseen. Jos potilas kiertää lääkäriltä toiselle, eikä käy säännöllisesti yhdellä niin hoidosta jää helposti puuttumaan jatkuvuus, kun sama lääkäri ei voi seurata tilanteen etenemistä ja arvioida sen paranemista tai huononemista. Fakta kumminkin on, että 90% välilevyistä paranee 3kk sisällä."

Harmin paikka että itsekin olen melkein joka kerta joutunut käymään eri lääkärin pakeilla, kun sama ei ole ollut sopivasti tavoittettavissa.

3 kk Alkaa olemaan pikkuhiljaa jo täynnä ja oireet sen kun pahenevat. Toinen päivä voi olla toista pahempi ja parempina päivinä jopa pakollinen käveleminenkin onnistuu ihan kohtalaisesti. Ennen tätä ei selän kanssa ole ollut minkäänlaista ongelmaa ja tukilihaksiston uskon vahvasti olevan kunnossa..

Itellä oli lievävälilevyn pullistuma. Ennen ku pääs magneetti kuvauksii nii tuli käytyy 4 eri lääkärillä, meni melkein kävely kyky jne.Ensi avussa kävin ku meni menlkein kävelykyky nii siel lääkäri ihmetteli etteivät olleet tehnee asialle mitää. Jos ei ois ollu maataina kuvaus nii oisin päässy osastolle ja sitä kautta sit hoitoo. Meni 4-5kk ennen ku pääs kuvauksii. Kannattaa laittaa lääkäri koville ja vaatimalla vaatia asioita. Muuten ei saa yhtää mitää tietoo tai hoitoo...ainaki mulle kävi nii.

Ku todettii nii kävin fysioterapeutilla kuntoutuksessa ja sit kevyttä treenii ja kävelyy. Tuskien taival ollu mutta nyt alkaa olee pikku hiljaa hyvä.Reilu vuos sit sattu liukastuminen ja siitä alko kaikki.

Kannattaa sit ottaa rennosti ja tehä harjotteet kunnolla. Itellä autto ku vahvisti syvät vatsat ja selän lihakset ja venytteli oikein+kävin hierojalla säännöllisesti

Toivottavasti saat selkäsi kuntoo...

Mariuz, Turun seudultahan minä. Lopulta itsekin hakeuduin juuri Mehiläiseen urheilulääkärin vastaanotolle. Osteopaattini suositteli Heinosen Ollia, joka olikin sitten aivan loistava tapaus:-) Hän sai minut järjestettyä julkiselle puolelle magneettiin, tosin kesti vielä kuitenkin kuukauden päivät. Leikkaava ortopedi oli Rantakokon Juho. Todella miellyttävä lääkäri hänkin. Kuulemma myös erittäin hyvä työssään!:-)

Itellä oli lievävälilevyn pullistuma. Reilu vuos sit sattu liukastuminen ja siitä alko kaikki.

Kauanko sulla sitten kesti kuntoutuminen tuosta vaivasta? Aika saman kaavan mukaan oireilu mullakin alkoi.. Olisin jotenkin voinut odottaa että vaiva ilmaantuu jossain vaiheessa tehden esimerkiksi kovaa maastavetoa.

No tässä tapauksessa se tuli tehden jotain aivan muuta. Toisaalta olen aina pitänyt maksimivoimaliikkeissä erityisen hyvää huolta tekniikan puhtaudesta ja mm. liki 300 kg:n maastavetokin on sivusta seuranneiden kommenttien mukaan tullut ilman selän pyöristymistä. Suurempien rautojen parissa pelleilemisestäkin on nyt tosin aikaa liki vuosi, treenaaminen on kuluneen vuoden aikana ollut paremminkin kuntoilua

Onnettomuudeksi koitui nyt todennäköisesti uuden lajin aloittaminen ja jäykän kropan tottumattomuus liikkuvuutta vaativiin harjoituksiin, vaikka olen siihenkin panostanut.

Ei se tosin aina siitä ole kiinni mitä harjoittelee, eräs sukulainen sai välilevyn pullistuman nostaessaan sohvaa (huono asento ja sivuttaisliike).

Latest posts

Back
Ylös Bottom