Noh, minulle ei riitä.. Sen verran perfektionistin vikaa kun on...... :D
Olen jutellut muutaman McKenzie-terapeutin kanssa, sekä monen potilaan kanssa, jotka ovat käyneet McKenzie-terapiassa. Lähes poikkeuksetta törmään tähän samaan väittämään, että oireiden poistuminen selitetään "pullistuman takaisin vedolla".
Mielenkiintoista sinäänsä, mutta McKenzien tutkimuksista, raporteista, julkaisuista jne tätä väittämää en ole löytänyt. Hän tuntuu painottavan mekaanista toimintahäiriötä, jota lähdetään hoitamaan mekaanisella toistoliikkeellä. Sitä vastoin eräässä hänen teoreettisessa mallissaan todetaan että toistoliikkeet eivät auta TODELLISESSA juurioireessa (true root compression), vaan silloin pitää valita toinen lähestymistapa. Eli mistä tämä väitä tulee? Onko se lähtöisin Suomalaisesta kouluttajasta? Väärinymmärretystä yleistyksestä? Vai mistä?
Mitä taas tulee maalaisjärkeen.. Niin mielestäni maalaisjärki sanoo aika selkeästi, että jos sinulla on ilmapallo täytettynä geelillä, jonka puserrat ulos... Hmmm. Miten saan sen takaisin siitä samasta reiästä? Ehkä lusikalla, tai imemällä geelin pois, mutta vaikka teen mitä tahansa mekaanista liikettä, niin en usko että sillä voidaan "vivuta" yhtään prolapsia takaisin rikkoutuneen anulus fibrosuksen läpi. Rikkoutunut kohtahan arpeutuu, niin kuin muutkin pehmytkudokset. Eli voisin väittää että esim. 3-4vko prolapsin syntymisestä, koko reikää ei enää näy, sitä ei ole, joten ei siitä myöskään mitään takaisin kammeta.
Protruusio on hieman eri juttu, jolloin nuckleus ei ole päässyt selkäytimeen, tai edes lig. longitudinal posteriorin väliin.
En siis tyrmää McKenzietä, tai hänen tekniikoitaan. Mutta perusteet Suomalaisten McKenzie-terapeuttien kohdalla tuntuvat ontuvan. Ja niin kauan kuin perusteet ontuvat, se/ne aiheuttavat potilaissa (myös terapeuteissa ja lääkäreissä) sekaannusta, hämmennystä ja väärinkäsityksiä. Tämän vuoksi itse olen kiinnostunut McKenziestä, tosin myös siksi että tunnen paremmin hänen "opettajansa" teoriat ja käytännön kokemukset.