SUPERCARB 1kg -40%

Vähärasvaisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Xedra
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä te pidätte vähärasvaisena? Eli kun olette ostamassa esim. juusto ja leikkeleitä, niin paljonko saa olla rasvaa että tuote menee ostoskoriin asti?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mulla taitaa olla vähän löysät valinta kriteerit, mutta leikkeleissä menee 4 % läpi ja yleensä käyttämässäni sulatejuustossa 9%. Joskus jos teen jotain erikoista ruokaa niin silloin ostan esim. turunmaata 15 %, vaikka äitini väittääkin, että rasvaisemmalla juustolla ruoka onnistuu paremmin...

Jos prossa on yli 10, niin jää ostamatta, siis makkarat ja juustot.

Parasta vähärasvaista leivänpäällystä mun makuun on kevytsulatejuusto ja kalkkunaleike tai vähärasvainen palvikinkku.

Tosin lapsille tulee ostettua tavallista ja siinä vaivihkaa itsekin syötyä rasvaisempaa.

Mä oon aika neuroottinen noiden rasvojen kanssa, kyllä mulla se 10 % on rajana.
Välillä siitä on tullut liiankin (huono) tapa kun huomaa, että aikaa kaupassa käymiseen on kulunut jo ties kuinka kauan eikä ostoskorissa ole vielä mitään.. ja lähes jokaisen ruokapaketin rasvapitosuuden muistaa ulkoa jostain kumman syystä..

Mutta esim. juustot (ei sulate) joissa on rasvaa 15-20 % ovat tervetulleita (niissä pitää joustaa, koska on kiva kun on jotain makuakin), vaikka kyllähän minä niistäkin mieluiten valitsisin ne kermaisimmat eli parhaimman makuiset :hmmm:
Mutta minkäs sitä itselleen voi..

Mutta kyllä tulee syötyä rasvaisempiakin ruokia (kunhan ne täyttävät tietyn vaatimuksen-->), esim. lohi on tervetullutta , koska tiedän, että siinä on hyvää rasvaa.
Myös pähkinöitä tulee joskus naposteltua.

Kyllä sitä välillä tuntee/tietää olevansa jotenkin pimahtanut liian rasvan tarkkailun suhteen.. :lol2:

10 % karkeasti sanottuna on tuo raja. Meillä kyllä mieskin kyttää nimenomaan rasvoja, ja sen vaikutuksesta on leivänpäälliset tyyliin sulatejuusto/tuorejuusto/raejuusto ja kinkku. Kovia juustoja ostan muutaman viikon välein jos iskee tosi himo. Niin, ja kevytmaksamakkaraa syödään kanssa, en muista onko siinä yli 10 % rasvaa mutta hyvää on.
Tiedättekö muuten että useimmissa jäätelöissä on rasvaa vain 9 %..? :p

Originally posted by Nate
Tiedättekö muuten että useimmissa jäätelöissä on rasvaa vain 9 %..? :p

Joo, tuo fakta on tiedossa, ikävä kyllä. Kuten niin moni muukin, vedän rajan 10 %:iin.

Täytyy myöntää että mä en suurennuslasin kanssa niitä rasvoja kyttää *katsoo takapuoltaan* tuoltahan sen huomaa ;)
Ei kun oikeasti..mun poika on sen kokoinen hiiri hippiäinen
(suom. reilusti alipainoinen ikäänsä katsottuna)
hänelle siis joudun tunkemaan sitä "normaalia" ruokaa suusta alas minkä se vaan ehtii niellä, niin siinä sivussa sitä tulee syötyä sitä "normaalia" itsekkin.
Nyt olen opettanut itseni siihen että päivällinen ja iltapala meillä on eri,eli mulla se vähemmän rasvainen vaihtoehto.
Meillä tulos on vaan nyt se että poika käy mamman lautasen vieressä nuuskimassa et mitä sää syöt..ja pyytää sitä itsekkin *virn*

Vaikka poika roikkuukin salilla mukana,ihan reeniruokavaliota ei hänen pidä oppia, vielä :lol2:

Yritän välttää kaikkia maitotuotteita enkä syö possua tai nautaa joten ostoskelu on helppoa: kakkkunaleikettä (2% rasvaa) ja soijatuorejuustoa (30% rasvaa, mut kasvispohjaista). Joskus katson rasvaprosentit, joskus en.

Tiukka linjahan on esim. UKK instituutin johtajan Mikael Fogelholmin mukaan se, että ostetaan vain tuotteita joiden rasvaprosentti on alle 5 ja lisäksi kilojouleja on alle 1000 per 100 g (paitsi kaloissa ja kasvisrasvoissa). Multa jäis kyllä tofut ja sinappisillit syömättä jos tota noudattaisin. Lohdullista tossa Mikaelin doktriinissa on se, eetä se sanoo, ettei pelkkä sokeri ketään lihota (eli olen tulkinnut sen niin, että karkkia voi popsia hyvällä omallatunnolla pari kertaa viikossa jos ruokavalio on muuten kohdallaan :D ) Mikael tuntuu vain suhtautuvan suorastaan vihamielisesti punttitreeniin ja esim. lisäravinteisiin, tai sen käsityksen olen hänen kirjoituksistaan saanut?

Originally posted by Xedra
Onko noita sulatejuustoja eri makusia?

Juu on, Ingmannilla ainakin useampi eri maku. Mun suosikki näistä maustetuista on paprika. Neutraalia tosin useimmiten vedän.

Niin ja se rasvaraja on mullakin safkoista riippumatta 10%.

Kymmeneen prossaan (tai siis alle) minäkin yleensä pyrin. Leikkeleistä tosin ostan (lähes) aina vain kinkkua/kalkkunaleikettä tms. jossa ei ole rasvaa kuin muutama prosentti.

Mutta silloin, kun oikein herkutellaan, ei rasvaprosentteja vahdata :p

Originally posted by tiinuli
Lohdullista tossa Mikaelin doktriinissa on se, eetä se sanoo, ettei pelkkä sokeri ketään lihota.
Sori kun tungen kärsääni mimmien palstalle, mutta toivottavasti kaikki tietävät, että tuo quotaamani lause on suurta paskapuhetta? Miten joku UKK-instituutin johtaja voi suoltaa suustaan moista soopaa? Ei muuta, kiitos :)

Originally posted by Tomi
Sori kun tungen kärsääni mimmien palstalle, mutta toivottavasti kaikki tietävät, että tuo quotaamani lause on suurta paskapuhetta? Miten joku UKK-instituutin johtaja voi suoltaa suustaan moista soopaa? Ei muuta, kiitos :)

Joo, sarkasmihymiö unohtui, sori. Ko. foogelholmi on myös sitä mieltä että "painoharjoittelun myönteisiä vaikutuksia painonhallintaan liioitellaan suuresti", tai jotain sinnepäin. :confused:

vähärasvaisuudesta

Edellistä kirjoittajaa muötäillen
En tarkasti muista miten asia hienosti oikein kielellisin termein sanotaan, ja korjatkaa jos olen väärässä tai sanavalintani ovat päin peetä, mutta

Kun syöt aineita joissa on korkea indeksipitoisuus,esim tässä tapauksessa valkoinen sokeri, kehosi reagoi nostamalla insuliini pitoisuuttaan. Keho muuttaa tämän aineen lähes suoraan rasvaksi.

On väärin luulla että jos tuotteessa on vähän rasvaa että se olisi juurikaan parempi kuin normaali rasvainen ruoka, kannattaa myös seurata hiilari pitoisuuksia.
Esim jugurteissa, rasvattomissakin on suuria eroja sokerin/ hiilujen määrissä vertaa esim valion rasvaton jugurtti jogy:n rasvattomaan. Jogy jugurtissa on huomattavan paljon enemmän sokeria.
Danonen vähärasvaisissa jugurteissa on mielestäni ainakin viittä sokeripalaa vastaava määrä sokeria, tavallisessa jugurtissa määrän ollessa lähes 9 palaa.
Toki on aina hyväksi ottaa vähärasvaisempi vaihtoehto, mutta haluan korostaa että pelkästään se ei onnea ja autuutta tuotteelle tuo

Juu, eiköhän ainakin se ole kaikilla tiedossa, että kaikki lihottaa jos syö liikaa!?

Olettekos maistaneet Milkon kevytjuustoa (Västan), jossa on rasvaprossa 5? Minä olen käyttänyt sitä pari viikkoa, ja kun yhtenä päivänä maistoin kymmenen prossan juustoa, se maistui tosi rasvaiselta. Eli totuin jo siihen viiden prosentin juuston makuun ja se on ihan hyvää :)

Milkon kevytjuusto

Mitäs, mitäs?? Mikäs juttu tämä nyt on??:confused:
Onks toi Milkon kevytjuusto kuitenkin sellainen "kova" juusto, johon voi höylää käyttää? Mikäs on maku? Enpä ole moisesta ennen kuullutkaan. Ja vielä 5 % rasvaa! Vau. Juustoa pistän aika harvoin reissarin päälle, mutta silloin kun pistän, niin ainut kova juusto, jota olen käyttänyt (siis sen jälkeen kun törmäsin ko. juustoon), on Kevyt Sara juusto, Riitan herkun valmistama. Rasvaa 11 g, protskui 30 g /100 g, joten toi ravintosisältökin on mun mielestäin aivan mainio. Ja se maku! Maku lähentelee Oltermannia ja koostumuskin on aika lähellä samaa luokkaa. Ei oo tosiaakaan mitään hikistä kumitossua kuten esim. Minorat ja Kadetit :urjo: .

Muuten mä suosin leikkeleitä, joissa rasvaa on max. 3 %. Tän hetken top ykkösenä on pippurikinkku (oisko Atrian valmistama?). Noita siivuja mä saatan laittaa kahdeksankin (:eek: ) yhen leivän päälle. NAM! Ai nii, ja Snellmannin herralla on tarjottavanaan 5 prosenttista maksapasteijaa, joka kuuluu myös aina sillöin tällöin mun leivän päälisiin. NÄLKÄ!!

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
On kova juusto, huomasin sitä kaupassa (Euromarket) ekaa kertaa kai pari-kolme viikkoa sitten. Maku... no, jos mielestäsi Kadett, minun entinen herkkuni, on hikitossu, tämä taitaa mennä alle kaiken arvostelun... Eli eihän se juuri millekään maistu jos totta puhutaan. Mutta positiivista siinä on muihin kevytjuustoihin nähden ainakin se, että se kestää hyvin kasassa kun sitä höylää, ei siis murene lainkaan.

No ainahan voi kerran kokeilla. Syötän sen sit ukolle, jos iteltä ei mene ales :D . (Paitsi, et se omaa kyl sellaiset makunystyrät, et tuskin sillekään maistuis, jos mullekaan ei uppoa... heitän siis vesilintua kumijuustolla, jos niin pitkälle tarviaa mennä. Ou jee. Silkkiuikut varokoot, kun ränämanni tulee kylään :evil: )

Varmaan summamutikalla se on kans tuo kymmenen prossaa, mutta ei se niin nuukaa ole. Rasvaa olen kuitenkin yrittänyt ihan tietoisesti lisätäkin. Leikkeleissä kevyet vaihtoehdot on tosi hyviä, ja juustoja tulee syötyä aika harvoin. "Kovista" juustoista polaria tulee jonkin verran käytettyä. Mutta jos maku radikaalisti kärsii rasvan vähentämisen takia, ei kelpaa. Esimerkiksi rasvaton raejuusto ei oo niin hyvää kuin tavallinen, ja olemattoman rasvaeron takia en kyllä lähde vaihtamaan. Kyllä ruoka pitää silti maistua hyvältä.

Suositut

Back
Ylös Bottom