Vähähiilihydraattinen ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ironbutt
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by mmama
Yllätykseksi Heikkilä sanoi että monityydyttymättömien rasvahappojen osuus on nykyisin kuulema liian suuri ja niistä on "haittaa" elimistölle tällaisina määrinä. Tyydyttymättömien osuutta pitäisi mieluummin nostaa - siksi varmasti vinkkasi oliiviöljyä. Hän ei kuitenkaan perustellut tätä sen tarkemmin.
Rypsiöljystä kysyin, mutta hän ei suositellut sitä. Sanoi vain että oliiviöljy on parempi.
Oliiviöljy taitaa todellakin olla parempi jos sitä pidetään pääasiallisena energianlähteenä: tyydyttyneet/monotyydyttymättömät/polytyydyttymättömät suhde siinä on 14/68/11 ja rypsärissä 6/58/33 eli kuten täälläkin on todettu, vain monotyydyttymättömät ovat neutraaleja ja niitä on enemmän oliiviöljyssä. n6-n3 suhde oliiviöljyssä 20:1 ja rypsärissä 2:1.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla juuri tällähetkellä se Heikkilän kirja; Elämän paras aika luettavana... Se nyt taitaa kiertää koko perheen, ja parit ystävätkin läpi:)...

Originally posted by Shamrock
Kiitos! Täytyy alkaa tolta pohjalta rakentelemaan omaa ruoka-ohjelmaa. By the way, miten kauan olet noudattanut tuota ruokavaliota? Miten huomattavaa tuo mainitsemasi olotilan kohentuminen itselläsi oli?

Heh dont mention it :)
oon tuollasella ruokavaliolla menny etiäppäin nyt pari kuukautta, ja heti huomaa kun tuosta lipsuu. kaikkein parhaiten huomaa kun syö esim. tavallista makaronia tai vaaleata leipää -> tulee heti se sama paska olo. eli olon kohentuminen on ihan merkittävää ja ei enää tulis mieleenkään palata "entiseen".

Siinämielessä itselleni tosiaan sopiva, kun bulkkia en tykkää pitää juuri sen huonon olo takia, ja dieettaaminen tuskin on kenenkään mielestä mitään herkkua. Tollasella perusruokavaliolla pystyn pitämään painon kurissa ja silti kehittymään etiäppäin.

Dieetillä sit kun on rasvaa, protskua mutta ei juurikaan hiilareita, niin ei kyllä treenit samalla tavalla kulje.

Itsellä sujui treenit yllättävän hyvällä tarmolla kun olin pari viikkoa ketodietillä (jatkoin zonella). Ekalla viikolla oli vähän tehot pois mutta ketoosin lähdettyä käyntiin olin itsekin ihan ällistynyt kuinka hyvin ilman hiilareitakin treeni sujui. Itse kun olen sitä koulukuntaa ollut pitkään, että treenaamisesta ei tule mitään ilman kunnon hiilaritankkauksia.

Nykyään menen mielummin treenaamaan heti aamusta tai aikaisiintaan neljän tunnin kuluttua siitä kun olen viimeksi syönyt hiilareita. Treenit vaan sujuu jotenkin paremmalla teholla. Vaikka sarjakestävyyttä ei ehkä ole niin paljoa, niin paukkuja löytyy ekoihin sarjoihin ihan eri tavalla.

Kaivoimpa tälläisen vanhan thredin ylös.

Kirjassaan Antti Heikkilä suosittelee kookosöljyä käytettäväksi ruuanvalmistukseen valmistukseen yms. Niin mitäs olette noin yleisesti mieltä kookosöljystä ja sen terveellisyydestä? Tai tietääkö joku mistä kysyistä tököttiä saa ostettua Helsingistä. Ilmeisesti äijän opit on suht koht järkeviä?
kiitos vastauksista.

Ainakin ite kun olin vähähiilarisella dietillä, minulla oli kokoajan jotenkin parempi ja kevyempi olo. Kun sai syödä turpoamatta mitä riisit, pastat yms. muut aiheuttaa. Mahavaivat lähti eikä vatsa turvonnut ollenkaan silleen mitä normaalisti kun syön hiilaripitoisia ruokia.
En ollut kyseisellä dietillä kun kuukauden(joulu tuli vastaan!:D) mutta en marraskuusta lähtien ole enää pahemmin syönyt perunaa,riisiä enkä pastaa...pastaa olen tainnut syödä pari kertaa ja perunaa lähinnä jossain kasvispihveissä, keitoissa ja keitossakin olen ottanut enemmän lihaa ja niitä vihanneksia...Leipää nykyään syön 4-5 palaa päivässä kylläkin, mutta jotenkin ei enään tuo peruna,riisi eikä pasta maistu. Nyt ajattelin jos välillä söisin vaikka nuudeleita kun nuo 3 ällötystä ei oikeen inspaa:urjo:

Vai pitäisiköhän taas alkaa kunnon vähähiilariselle..? Ainut ongelma vaan mulla on se kun opiskelen ja sit koulussa ruoat jää liian vähiin jos en syö mitään leipää yms. perunoita ja tulee taas liian kalliiks ostaa omat ruoat kouluun. Kotona taas vanhemmille tulee aika kalliiks ku haluun vaan kana/lohifilettä:D Ja isä valittaa et tossa ei ole mitään järkeä...sen kuukauden sen kanssa tappelin prkl..ja monesti jäi syöminen sit aika vähään ku se sano että syö pastaa:eek:

Joo no tais mennä vähä aiheen vierest tää selostus:rolleyes:

eii nyt noita tuli sit kaksi-...voisko ton toisen poistaa:)

Olen itsekin arvellut koittaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, saadakseni pari kiloa pudotettua, mutta olen vähän mietiskellyt kuinka tämä vaikuttaa treenaukseen ja siinä jaksamiseen.

Ovatko vähähiilihydraattinen ruokavalio ja ahkera salillakäynti (noin 5 krt. viikossa) hyvä yhdistelmä? Uskaltaisiko tälläistä kokeilla?

Minulla on myös vähän sama ongelma kuin Meah totesi, kouluruoka. Mutta niitä voi pohtia myöhemmin kun/jos joku tähän vastaa. Kiitän.

Ei se minun treenejäni ainakaan huonontanut mitenkään, mutta sehän riippuu ihan ihmisestä...joillekin tuo dietti saattaa pistää koville, joillekin ei.

Meah sanoi:
Ei se minun treenejäni ainakaan huonontanut mitenkään, mutta sehän riippuu ihan ihmisestä...joillekin tuo dietti saattaa pistää koville, joillekin ei.

Hmm, pitänee koitella vielä joku päivä. Riippuu varmaan siitäkin miten rankalla kädellä karsii niitä hiilihydraatteja? Tuskin niistä uskaltaa kokonaan luopua, pitänee vaan kerätä vielä lisää informaatiota aiheesta ja olla kaukaa viisas kuin katua tyhmyyttään.

Meah sanoi:
Ainakin ite kun olin vähähiilarisella dietillä, minulla oli kokoajan jotenkin parempi ja kevyempi olo. Kun sai syödä turpoamatta mitä riisit, pastat yms. muut aiheuttaa. Mahavaivat lähti eikä vatsa turvonnut ollenkaan silleen mitä normaalisti kun syön hiilaripitoisia ruokia.
:

tämän allekirjoitan itsekin,samalla nukuin paremmin kun en enää illalla kahdella viimeisellä aterialla syönyt lainkaan hiilaria,uni tuli paremmin ja seuraavaksi tuli aamu,ei kiemurteluja tms.treeni tehoon ei vaikuttanut lainkaan kun sitä edeltävällä aterialla söin hiilaria reilusti (treenaan n. 12.00)

Heh, aika arkaaiselta vaikuttaa tuo tredin alku. "Että voita ihan?!"

Ite olen reilun viikon nyt dieetannut alle 70g hiilaria/pvä eikä treenit ole mennyt miksikään - ihan yhtä heikko olen kuin ennenkin!
Mutta voin nyt prode+rasva -sieppona myötäillä Scarlett O'Haran sanoja: "As God is my witness, I shall never go hungry again." Hiilaridiettiin ei paluuta ole. Eikä hirveesti -bulkkiinkaan.

Itellänikin oli hiilarit 50-70g silloin..

Itselläkin on kekeilussa nyt tämän tyyppinen judanssi. Olo on kevyt, mutta yöunet ovat kaikonneet jonnekkin.....
Ei pitäisi olla stressiä tms, mutta missä unet????

Belmondo sanoi:
Ite olen reilun viikon nyt dieetannut alle 70g hiilaria/pvä eikä treenit ole mennyt miksikään - ihan yhtä heikko olen kuin ennenkin!
Paljos muuten laitat maltoa palkariin itse veikaisin, että noilla hiilareilla about 10-25g..

NGV sanoi:
Paljos muuten laitat maltoa palkariin itse veikaisin, että noilla hiilareilla about 10-25g..
Tällä hetkellä en laita edes sitä... kokeilen tällaista "ei lisättyä hiilaria"-dieettiä, eli se vähä mitä tulee, tulee kasviksista ja maitotuotteista. Jännä nähdä tuleeko joku tenä eteen treenissä jossain vaiheessa vai onko ne hiilarit niinkään tärkeitä loppupeleissä...
Normaalisti vedän reilusti, 60g.

Tuosta kookosöljystä ja kookoksesta muuten löytyy ihan fiksun oloinen sivu www.kookosravinto.com, muistaakseni. Homeopaattini suositteli sitä mulle maitoallergian ja kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi. Ja kookoksen pitäis auttaa painonhallinnassakin just ton kilpirauhasta vauhdittavan ominaisuutensa vuoksi. Vielä en oo kokeillu kookosöljyä, kun täältäpäin ei saa... mutta aattelin kysellä luontaituotekauppiaalta että voisko hommata :) .

Suositut

Back
Ylös Bottom